Arkib Tahun 2006

24 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

ingintahu memberi pendapat:

PEGAWAI POLIS DI WAJIB MENJALAN UJIAN PSIKOLOGI SEBELUM DI LANTIK, BERMULA DENGAN PANGKAT INSPEKTOR KE ATAS

YBhg DSAI,

Jahu sekali kita mahu mengatakan apa2 tentang bekas TPM samaada beliau telah menjalan tanggungjawab dan tugas dengan baik semasa regime dahulu itu.

Bermacam iktibar dapat di pelajari. Satu daripadanya ialah keruntuhan Prinsip Kepolisan , Keperiharaan Keamanan Sivil , dan Gunakausa Kepolisan.

Jelas sekali Kepolisan tidak lagi “neutral” dan bukan sahaja di lihat tetapi ianya jelas berpuak kepada Parti Berkuasa dan BUKANNYA untuk menegakkan Keutuhan Undang [Rule of Law].

Mereka tidak faham KONSEP “Kerajaan” itu adalah Parlimen, Exekutif dan Kehakiman …dan Parlimen itu terdiri dari mereka yang di lantik sebagai ahli-ahlinya tidak kira apa parti sekali pun…. cuma majoritinya dari sebuah parti dan mereka memerintah bersama.

Mereka juga tidak faham bahawa senya, Polis menjalankan Undang2 bagi pihak Agong sebagai “Amir kepada semua golongan masyarakat” dan bukannya Perdana Menteri sahaja.

Bermakana Polis boleh menangkap dan menyoal misalnya, Menteri Pertahanan di luar Parlimen atau pun Perdana Menteri sendiri di Pejabatnya atau pun di rumah TPM ..serbu dengan pasukan SWAT atas “waran” dan Peruntukan Undang2 apabila jelas ianya adalah atas sebab “Keselamatan Negara”, misalnya “spying, espionage, double agent”.

Itu konteknya, soalannya satu ketiak dahulu ada saorang Pakar Psikologi telah di tugas untuk menjalan Ujian Kesesuaian bagi perlantikan Pegawai Polis.

Rata-rata ramai yang gagal atas sebab yang menusabah dan tidak harus memegang jawatan Polis.

Soalannya, kenapa tidak Ujian Kesesuaian di WAJIBkan keatas kesemua Pegawai Polis dari pangkat Inspektor kea atas dan wajib di laku setaip beberapa tahun misalnya 5 tahun sekali …..

Ini boleh menapiskan mereka yang terlalu “extrem” dalam berpolitik, sex, dera, timbang rasa, ganas, dan bermacam penyakit psikologi yang tidak sesuai bagi sa orang Polis.

Lepas itu bagi Perkhidmatan yang lain pula…. apa macam?

Ingintahu,

Mudah-mudahan pegawai SB yang memantau blog dapat menyalurkan pandangan sdr ka pihak atasan polis.

Pada hemat saya sekadar memasuki satu disiplin tambahan tidak lebih dari pandangan semborono dan tidak bersandar kapada permasalahan sekarang.

Dalam beberapa hal, polis Malaysia diiktiraf tahap profesionalisme mereka. Cabaran utama adalah rasuah, pimpinan lemah yang sanggup menggadai prinsip dan profesionalisme untuk mengemis pangkat. Maka kita saksikan perselengkohan manakala mereka diperalat olih pimpinan politik dan
sanggup melakukakan jenayah ke atas rakyat.

Langkah sebaiknya adalah meningkat disiplin dan kewibawaan, latihan akhlak, penghayatan prinsip perlembagaan dan undang-undang.

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Semenanjung dikejutkan dengan bencana banjir yang bermula di bahagian Selatan tanah air.kita kesal lantaran ketiadaan pimpinan negara bersama merakyatkan diri mereka di saat rakyat berada di dalam kekusutan dan memerlukan sokongan pimpinan..

saya sisipkan Kenyataan Media Pemangku Ketua AMK Sdr Shamsul Iskandar berkenaan isu banjir di sini :

Kenyataan Media
23 Disember 2006
Kerajaan BN Lembap Atasi Bencana Alam (Bah Besar)

Angkatan Muda KeADILan Malaysia mendesak kerajaan bertindak secara agresif di dalam menangani pemasalahan bah besar yang setakat ini melanda negara dengan teruk.
Kami merasa kesal degan sikap kerajaan pimpinan Barisan Nasional yang mengambil sikap acuh tak acuh di dalam tindakan mereka.

Angkatan Muda merakamkan perasaan kecewa yang amat sangat di atas tindakan lembap kerajaan terutama di dalam aspek penyelamatan dan penyediaan penempatan banjir.
Perasaan kecewa dan kesal ini juga dilahirkan oleh ramai rakyat Malaysia seperti yang didedahkan di dalam laporan berita TV3 malam semalam dan juga melalui laporan media cetak hari ini.

Adalah satu perkara yang amat menyedihkan bilamana Malaysia yang dianggap terkehadapan di dalam menyelamatkan negara-negara lain yang ditimpa bencana akan tetapi kelihatan lembap dan pincang ketika menyelamatkan negara sendiri.

Kami merasa cukup hairan bagaimana seorang Perdana Menteri masih lagi boleh bercuti di luar negara di dalam keadaan negara ini dilanda musibah yang besar. Ini mengingatkan kami bagaimana tindakan yang sama telah beliau lakukan ketika mana negara ini dilanda tsunami pada 2004 yang lalu.

Angkatan Muda telah mula turun ke bawah dan meninjau perkembangan di pusat-pusat penempatan banjir sejak Rabu lalu. Kami mendesak kerajaan supaya segera mempertingkatkan perkhidmatan kesihatan dan bekalan air bersih bagi mengelakkan berlakunya wabak yang tidak diingini.

Angkatan Muda juga mendesak kerajaan untuk segera mengisytiharkan Hari Bencana Alam dan mengarahkan agar cuti diberikan kepada kakitangan kerajaan yang tidak terlibat dalam kerja-kerja menyelamat mangsa banjir untuk memudahkan mereka menghulurkan tenaga membantu mangsa-mangsa banjir termasuk diri mereka sendiri.

Kami juga mendesak sektor swasta untuk menjalankan tanggungjawab sosial mereka dengan memberikan cuti dan perlepasan kepada mana-mana kakitangan yang menjadi mangsa bah.

Angkatan Muda Pusat telah mengarahkan Angkatan Muda Negeri Sembilan, Melaka dan Johor untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Justeru, pihak kami mengalu-alukan sebarang bentuk bantuan kewangan dan tenaga sukarelawan bagi membantu mangsa-mangsa banjir di pusat-pusat penempatan banjir.

Sebarang bantuan atau khidmat boleh disalurkan terus kepada
Azizi (Negeri Sembilan) : 012-3696474
Yusof (Melaka) : 016-2462913
Nurin (Johor) : 012-7616421

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Pemangku Ketua Angkatan Muda
Parti Keadilan Rakyat

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

daripada echopena:

Apa fokus reformasi terkini ya?
Dulu kita lihat era kebangkitan dengan fokus kepada reformasi sistem keadilan dan hak manusia. Lebih kuat kelihatannya bila ada fokus semasa sambil-sambil reformasi secara general berlangsung.

Echopena,
Kita tetap tuntas dengan agenda reformasi bermula dengan Perisytiharan Permatang Pauh.

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

ingintahu memberi pendapat:

Persoalannya bagaimana Sistem Kehakiman boleh jadi begini dari zaman Tun2 :

Tun Sir James Beveridge Thomson 1963 – 1966*** British
Tun Syed Sheh Hassan Barakbah (1906 – 1975) 1966 – 1968
Tun Mohamed Azmi Mohamed (1909 – 1996) 1968-1974
Tun Mohd Suffian Mohd Hashim (1917 – 2000)1974 – 1982
Raja Tun Azlan Shah (1928 – ) 1982 – 1984
Tun Mohamed Salleh Abas 1984 – 1988
Tun Abdul Hamid Omar 1988 – 1994

Perhatikan nama2 mereka dan chuba bayangkan pendidikan mereka …..Chuba kaji penulisan mahupun latar belakang mereka yang resmi dan pengetahuan umum …….

Chuba kaji Hakim Besar Malaya ……. penulisan mahupun latar belakang resmi dan pengetahuan umum……

Beratus tahun penjajahan British telah mendidik mereka supaya tidak mamapu membuat perubahan …… amat sukar …

Sekarang perhati apa yang berlaku di Sistem Kehakim Shariah …..Kita sedang membuat perkara [kesilapan, kerosakkan ...dll] yang sama …… selagi kita tidak betul2 dapat melantik Hakim Syariah yang benar2 berwibawa …..

Jika dahulu kita sanggup melantik saorang British, kenapa tidak kita lantik mereka dari golongan professor dan scholar tidak Muslim yang benar2 pakar dan berwibawa dalam Perundangan Islam, Falsafahnya, etc….supaya memimpin Hakim2 yang muda atau tiada pengalaman ayng kurang ….

Dapatkan pembantu atau ahli penterjemah [ dari kalangan Peguam Syarie ...] jikalau orang itu berbahasa Arab ….

Ketua Hakim Makhamah Syariah harus [semestinya] saorang yang di pandang mulia, berwibawa, pakar, scholarly, luas pembacaan Perundangan islam termasuk Falsafahnya, Usulnya dan sebagai nya.

Jikalau tidak …kita akan menerima padah sepertimana kita sedang mengalaminya sekarang dalam Sistem Kehakiman bukan-Syariah.

Dlam perlantikan Hakim Syariah, Perdana Menteri tidak harus masuk champur dalam urusan perlantikan, mahupun Parlimen ..tetapi tugas dan tanggungjawab itu harus di peruntukan kepada Sultan2 melalui satu Majlis Ulama-Ulama yang berwibawa termasuk mereka dari merata Negara Islam [tidak kira apa mahzab].

Bahkan bayaran gaji harus dibayai dari Baitulmal kecuali pentabdiran bangunan, perbelanjaan pentadbiran itu boleh dari Consolidated Account…

Baik mula dengan betul ….jika tidak kita akan menerima akibatnya hingga chuchu chichik.

Ingintahu,
Sdr meneka permasalahan pokok sehingga sistem kehakiman negara dianggap kurang wibawa malah dicemari dengan tuduhan rasuah. Puncanya adalah justeru prinsip pembahagian kuasa yang termaktub dalam perlembagaan yang juga menjadi paksi sistem keadilan Islam dan sejagat telah dikhianati.
Di Malaysia lunturnya badan kehakiman bermula tatkala Tun Hamid menjadi Ketua Hakim Negara dan parah di bawah Tun Eusuf Chin.

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

fauzi menanyakan:

Assalamualaikum Dato Sri
Dua ari lepas kawan dari Norway antaq satu video clip Dato Seri tengah menari sakan dang dut dengan satu lady..cun gak pompuan tu…betui ke insiden tu..jika betui function apa tu.. bukan apa kerana ana ni rasa pelik sikit tengok macam mana Dato Seri bole dang dut dgn pompuan tu..pls clarify..

Fauzi,
Umno dan BN dgn kerjasama polis telah menyebarkan photo dan video tersebut sejak 1999.
Saya diberitahu bahawa Umno juga menggunakan video dari penjara dan polis untuk menunjukkan saya sedang berjalan tatkala dikatakan sakit.Penjelasan telah saya sampaikan sabelumnya.

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Hang Tuah menanyakan:

YBhg Datuk Seri.

(1) BERIKAN SEDIKIT GAMBARAN, APAKAH YG AKAN BERLAKU DI MALAYSIA JIKA BARISAN RAKYAT MENANG DLM PILIHANRAYA KALI INI???

‘MEREKA’ KATA, NEGARA AKAN HURU-HARA & UNDANG-UNDANG DARURAT AKAN DIKUATKUASAKAN. TENTERA (Pak Najib) & POLIS (Pak Lah) DI PIHAK ‘MEREKA’!!!

Lebih spesifik lagi (sejurus selepas pilihanraya):
1) Jika Barisan Nasional kurang majoriti 2/3
2) Jika Barisan Rakyat kurang majoriti 2/3

(2) Selama 50 tahun Malaysia merdeka, dengan segala kuasa & sumber yang dimiliki oleh UMNO & BN, mengapakah DEB masih gagal? Benarkah DEB gagal atau digagalkan? Bagaimana? Terima kasih.

Apa komen/persediaan Datuk Seri. Terima kasih.

Hang tuah,

(1) Demikianlah taktik kotor BN untuk menakutkan rakyat. Kita akan menjelaskan disebaliknya inshaAllah. Saya yakin bahawa jika ditakdirkan Barisan Rakyat mencatat kemenangan maka proses perubahan akan berlaku secara aman.

(2) Beberapa program DEB saperti dalam bidang pendidikan berhasil tetapi puluhan bilion ringgit disonglap olih keluarga dan kroni pimpinan Umno atas nama bumiputra.
Sila lihat beberapa kenyataan pimpinan KeADILan sabelum ini

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Hang Nadim memberi pendapat:

Datuk Seri,

Dengan sambutan yang hebat di peringkat antarabangsa dan rantau, saya rasa mungkin agak strategik/effektif untuk Parti KeAdilan menawarkan pendaftaran melalui internet (Online registration). Lebih cepat dan berkesan untuk mereka yang berada jauh di perantauan. Bagi teman-teman yang tidak layak mengundi disebabkan isu kerakyatan mungkin KeAdilan boleh
wujudkan entiti seperti Sahabat KeAdilan/Club KeAdilan yang mana mereka dapat mengikuti Congres dan aktiviti berkaitan.

Parti KeAdilan mampu menunjukkan kepimpinan di peringkat rantau apatah lagi dengan Datuk Seri sebagai peneraju utama.

Hang nadim,
Perkara ini akan saya rujuk ka MPT KeADILan. Saya secara peribadi menyokong cadangan tersebut

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Saya ka jakarta dua hari lalu untuk menyampaikan kuliah mengenai Akauntabiliti. Dan saperti biasa acara ketat dan sambutan hebat.

Saya sempat berbincang dengan wakil Presiden Jusuf Kala, Menteri Industri Fahmi Idris, Menteri Soyan dan lain-lain. Menteri Ekonomi Sogiarto menyampaikan kata sambutan tatkala saya menyampaikan ucapan kapada semua pengurus bank dan Takaful Islam Indonesia.

Rektor Universiti al-Azhar Indonesia mengundang saya untuk menyampaikan pidato dan turut dihadiri olih Menteri Perindustrian dan Ketua Muhammadiyah Din Syamsuddin.

Saya terkesan dengan semangat persahabatan akrab dan usaha Mas Adi Sasono, Pengusaha Khairil Anwar, Watik dan Dewi Fortuna Anwar dari Habibie Center, penyair Tawfiq Ismail dll. Liputan media Indonesia mengancam sekali,yang tak mungkin dialami di Malaysia pastinya.

Sdr Ezam, Rahmat Ismail dan lain-lain membantu menyelaraskan program tersebut dengan jaya sekali

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Dekmat menanyakan:

Dato Seri

Adakah benar yg dikatakan bahawa Dato Seri belum lagi menjadi ahli Parti Keadilan Rakyat. Jika belum, bilakah atau adakah Dato Seri akan menjadi ahli PKR?

Dekmat
Saya sudah lama menyertai KeADILan.Sdr pula bagaimana? :)

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Spotlight memberi respon:

Jenamakan kumpulan think-tank yang lebih terbuka

Assalamualaikum Dato’ Sri,

Kebanyakkan negara-negara di dunia mempunyai kumpulan ‘think-tank’ berjenama yang cukup berpengaruh kepada rakyat mereka sehingga menjangkau ke masyarakat dunia. Kumpulan ini bergerak dengan berbagai haluan sama ada ingin ke arah kebaikan atau sebaliknya. Ianya mampu mempengaruhi dan menentukan arah-tuju negara serta menjadi satu alternatif dalam mencari penyelesaian masalah-masalah yang dihadapi.

Sebaliknya di Malaysia, kumpulan ‘think-tank’ ini lebih suka bergerak secara tersembunyi dan dirahsiakan identitinya. Adalah diharapkan agar kumpulan pemikir ini dijenamakan dan bersikap professional untuk mencabar demokrasi di negara ini. Saya rasa Malaysia mempunyai ramai pemikir yang bagus tetapi tidak mempunyai saluran untuk meluahkan buah pemikiran
mereka. Begitu juga di IPT negara ini.

Spotlight,
Think tank yng muncul itu berencam. Banyak yang berbentuk propaganda sebagai tukang canang dasar pemerintah.
Yang perlu didukung adalah yang meransang pemikiran kritis.

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

Najib1976 menanyakan:

Salam Reformasi.
1. Ada sesiapa yang hadir di Ceramah boleh cerita sikit tentang isu yang dibangkitkan ?
2. Saudara Anwar, dengar cerita Tun M membantu Saudi Arabia utk suatu projek ekonomi..ada sesiapa yang boleh komen ?
3. Saudara Anwar, Thailand sedang menghadapi kejatuhan mata wang…pada pendapat saudara adakah ini petanda krisis ekonomi serantau berlaku ?

Salam Reformasi….

Najib,
1. Saya percaya akan terdapat lapuran dan vcd ceramah.nantikan di pasaran.
2. Dr M memang hadir tatkala projek dilancarkan di Saudi satu ketika dulu.
3. Kesan kali ini dijangka lebih terkawal kerana negara jiran lebih bersedia.

23 December 2006

Pendapat

Pendapat Anda?

iniejune berpendapat:

saya rasa yang aktif melayari internet lebih banyak remaja di kawasan bandar. Bagi saya yang tinggal di kawasan kampung boleh tengok berapa kerat sangat remaja kini yang tahu guna internet. maklumat tak sampai ke akar umbi… kalau keluarga mereka membeli suara keadilan atau harakah pun, mereka sekadar membaca tatapi mereka tidak ada dorongan untuk
membuat perubahan…
Pandangan saya, mungkin benar atau salah, golongan muda perlu di provok dengan kata2 semangat, tetapi secara berterusan. Pada pandangan saya jika DSAI sendiri yang membuat memberi arahan, lebih berkesan.. Lihat saja bagaimana sejarah 1998 di Dataran Merdeka..
Kalau harapkan pimpinan negeri atau bahagian, belum tentu berkesan..
Pimpinan atasan pun kebanyakan jenis yang tunggu atau kena arah dengan DSAI baru nak buat kerja.. inikan pula golongan muda.
Ini pandangan saya.sekian, terima kasih

Iniejune,
InshaAllah saya akan usahakan tetapi kita perlu menonjolkan lebih ramai tokoh berwibawa turun ke akar umbi. Tidak semua program harus berbentuk ceramah umum. Kita perlu perbanyakkan perbincangan kelompok

Switch to our mobile site