09
Jul
09

Kerajaan Akui PPSMI Pincang dan Punyai Banyak Kelemahan

(video ehsan malaysiakinitv)

Akhirnya kerajaan mengakui hakikat kepincangan dasar PPSMI dan mengambil keputusan memansuhkan sepenuhnya perlaksanaan dasar itu mulai tahun 2011. Setelah sekian lama pejuang bahasa, budayawan dan sarjana menyatakan kebimbangan dan menyuarakan bantahan terhadap PPSMI, alhamdulillah keringat dan doa mereka dimakbulkan jua.

Saya tidak pasti keputusan tersebut didasari motif politik ataupun kerana menyedari PPSMI merupakan satu pengkhianatan kepada perjuangan memartabatkan bahasa kebangsaan dan merugikan ramai pelajar terutama dari kawasan luar bandar. Pastinya kenyataan Menteri Pelajaran bahawa dasar ini dimansuhkan kerana mempunyai banyak kelemahan memperlihatkan sikap tidak bertanggungjawab kerajaan umno-bn.

Sekonyong konyong mereka cuba menutup sebelah mata setelah RM 4.5 billion ringgit dana awam dibelanjakan demi perlaksanaan dasar tersebut walaupun mendapat bantahan segenap lapisan masyarakat. Keadilan tuntas menekankan selama ini bahawa satu kajian yang menyeluruh sewajarnya diadakan sebelum perlaksanaan PPSMI. Ternyata teguran yang diberikan masuk telingan kanan keluar telinga kiri.

Sayugia Menteri Pelajaran mestilah menyediakan jawapan yang kukuh dan bertanggungjawab untuk dibentangkan kelak. Rakyat berhak mengetahui mengapa selepas 6 tahun ianya dilaksanakan, baru kerajaan mengakui kelemahan dan kepincangan PPSMI.

ANWAR IBRAHIM


111 Responses to “Kerajaan Akui PPSMI Pincang dan Punyai Banyak Kelemahan”


  1. 1 alrawa Jul 9th, 2009 at 9:24 am

    Sukar untuk mempercayai janji (PPSMI akan dimansuhkan dalam masa 3 tahun) Menteri BN. Jikalau sudah mengakui bahawa PPSMI tidak sesuai, kenapa tidak dimansuhkan serta merta. Kenapa anak2 kita mesti menanggung ‘kebodohan’ atau ‘ketiga sukuan’ seseorang tiga tahun lagi?
    Bukan kah itu haprak namanya! Hapuskan segera PPSMI.

    Reply

    ron Reply:

    Tahniah. perjuangan gigih PR & tokoh bahasa akhirnya memaksa BN U-TURN dlm isu PPMSI.

    kalau PR x perjuangkan, ingat BN secara ikhlas & rela hati mengakui kelemahan PPMSI?

    perjuangan PR, NGO & tokoh2 bahasalah yg menundukkan umno dlm isu ini.

    ngok juga bila dasar yg terbukti ‘separa’ berjaya/gagal ini dilangsungkan pula 3 tahun.

    a failed policy should be admitted & abandoned with IMMEDIATE effect -> this is common sense.

    Reply

    guni setahil Reply:

    Kita percaya 1malaysia juga senasib dengan PPSMI ini kerana ianya diterbitkan tampa ada satu kertas putih yang jelas apakah 1Malaysia yang di terbitkan itu 100% tidak bercangah dengan pelembagaan negara! ini amat mengerunkan terutama orang melayu serta bumiputra sabah dan serawak.oleh itu satu rakyat berbilang bangsa saling berasa curiga apakah 1malaysia ini akan benar benar menbawa malaysia ke alamh muhibah yang sebenar atau mendatangkan musibah di kemudian hari ini kerana tiada satu garis panduan yang jelas yang harus di miliki oleh rakyat majmuk ini. media arus perdana se3ring mewarwarkan 1 malaysia akan tetapi rakyat terpinga-pinga apakah 1 malaysia ini akan menjejaskan hak hak sesetegah pihak????. i malaysia akan menhadirkan permasalahan yang besar jika ianya di terbitkan sekadar melepaskan batuk di tanga jangan di hari muka ianya senasib dengan PPSMI. pada kita 1malaysia harus di perincikan sedalam mungkin dan di jelaskan kepada seluruh rakyat. jika ini gagal dilakukan maka jika timbul permasalahan maka UMNO harus di persalahkan.

    Reply

    UBI KELEDEK Reply:

    sdr Gani patail,

    1MALAYSIA SEKADAR CARI GLAMOUR DAN POPULARITI SAJA,SAMA DGN PROJEK BISTARI DULU, HANGAT2 TAHI AYAM YANG MELENYAPKAN BERBILLION2 RINGGIT DUIT RAKYAT,SAMA DGN PPSMI U TENGGOKLAH NANTI,CERITA BILLION2,ITU KATA BUAYA LAPAR TUNGGU TENDER..
    walaubagaimanapun wa sokong 1010% komen U….Syabas!!!

    Reply

    Win Win Winner Reply:

    Salam PPSMI,

    BM DAN BI DUA2 MUSTAHAK,apakah desakan dari GAPENA kementerian pelajaran akur dan tanpa menyelidik seproaktifnya kajian serta kelemahan atau desakan politik yg kerahkahkah dan sengajar membuat sandaran populariti dimata rakyat.

    Kita masih ada 3tahun utk kajiselidik,jangan gembargemburkan untung/rugi nasib pelajar2 kita……

    Dalamhal ini kita tolak kepentingan diri,politik jgn masuk campur,ini tentang marwah bangsa dimalaysia.

    Jangan adananti anak2cucu kita yg mempertikai/menyalahkan kita keatas gelombang PPSMI….masatu kita dah jadi kapur dlm kubur…….SO RENUNG2…..

    Reply

    siti Reply:

    cik adik, hang ingat senang sangatkah naktukar-tukar macam tu saja.Benda ni memakan masayang banyak untuk melakukan kajian,menyediakan buku-buku tes yang baru, menyediakan tenaga pengajar. Benda ni tak boleh buat overnight saja. Pikirlah dulu. Kalau hang yang buat, hang dapatkah buat dalam masa setahun?

    Reply

    layman Reply:

    Bukankah PPMSI itu dilakukan secara tergesa-gesa tanpa kajian mendalam dan menyeluruh?? Part nie boleh tukar-tukar macam tukar seluar dalam?? Kenapa tidak disegerakan tahun hadapan? Atau memberi kelonggaran sekurang-kurangnya pelajar juga boleh menjawab kertas soalan dalam Bahasa Malaysia atau kedua-duanya (BM & BI).

    Reply

    layman2 Reply:

    layman.. kalau tak reti jangan banyak ckp.. mmg skrang pun bleh jawab dalam kedua2 bahasa..tu la membuka pekong kebodohan sendiri..nampak sangat korang punya pemikiran masih lagi cetek…

    layman Reply:

    layman2,

    Saya ada anak dalam darjah 1,4, tingkatan 2 dan 3, smua kena jawab soalan math dan sains dalam Bahasa Inggeris…kalau tidak saya tak akan komen. Awak tu dah bodoh, duduk2 diam-diam ajer laarr.

    jimi Reply:

    hari ni kita kata tak sesuai. kesan esok lusa kita tak tau. kalau pemansuhan PPSMI boleh menyebabkan keburukan pada negara, makanya, sesiapa yang dok sibuk membantah PPSMI ni memanglah tak guna punya orang.

    Reply

    mami Reply:

    benar tu jimi. kenapa PPSMI ini dianggap begitu negatif sekali. Bahasa Malaysia memang bahasa ibunda kita dan tidak bermaksud PPSMI akan menyebabkan bahasa ibunda kita itu hilang begitu sahaja. Fikir secara positif, math n sains kebanyakan istilah dalam BI. Masuk universiti akan berjumpa lagi dengan BI.

    Reply

  2. 2 TIGER GENERAL Jul 9th, 2009 at 10:40 am

    SAYA FIKIRKAN INI SEMUA SATU MAINAN SAHAJA OLEH UMNO, ORANG RAMAI DESAK MANSUHKAN SEBAB MEREKA TAKUT ANAK AKAN KETINGGALAN DALAM PELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK. UMNO TAKUT HILANG UNDI.

    ITU MEMANG ADA BENARNYA, TETAPI SEBUAH NEGARA YANG MAHU CAPAI TARAF LEBIH TINGGI HENDAKLAH MENGUASAI SEBERAPA BANYAK BAHASA YANG MAMPU.
    KALAU TIDAK ANAK BANGSA KITA TAHU CAKAP – MELAYU, INDIA DAN CINA SAHAJA.

    BAHASA ITU MUSTAHAK LAGI LAGI INGGERIS – BAHASA ANTARABANGSA, MEREKA YANG AKAN KE LUAR NEGARA AKAN GAGAL DALAM UJIAN PENILIAN UNTUK MASUK KE UNIVERSITI KELAK. SIAPA NAK DI SALAHKAN, BUKAN MAK DAN BAPAK YANG BUAT KEPUTUSAN…TETAPI MENTERI DAN KERAJAAN !

    PEGAWAI KERAJANN LANGSUNG TIDAK BERANI BERCAKAP SEMASA DI LUAR NEGARA SEBAB MEREKA TIDAK FASIH BERTUTUR DALAM INGGERIS !

    PEGAWAI TENTERA/POLIS DARI MALAYSIA SEMUA KECUT PERUT NAK CAKAP DENGAN PEGAWAI DARI INDONESIA, THAILAND, FILIPINA DAN CHINA…!

    NAK MASUK KE KURSUS DI TENTERA BRITISH, AUSTRALIA, USA, CANADA SEMUA KENA BERBAHASA INGGERIS, PEGAWAI KITA SEMUA GAGAL DALAM UJIAN BAHASA!TAK MALU KE? APA NAK JADI ?????
    WAL HAL KITA NEGARA COMMONWEALTH YANG SUATU KETIKA FASIH BERCAKAP DALAM INGGERIS.

    INI SEMUA DAH JADI TERBALIK,,,KESIAN ANAK & CUCU KITA!

    Reply

    sufferfly Reply:

    bro dah gi jerman…….???
    prancis pon dah gi keeeee….??
    itali…..??
    Balkan Peninsula…????

    NAK MASUK KE KURSUS DI TENTERA BRITISH, AUSTRALIA, USA, CANADA SEMUA KENA BERBAHASA INGGERIS beh tu takkan nak berbahasa urdu kot bro.. dah omputih mesti ah cakap omputih….

    Reply

    adz Reply:

    memang betul bahasa inggeris itu adalah sangat penting apatah lagi ianya digunakan di seluruh dunia sebagai bahasa perhubungan,tetapi apakah kaitannya dengan pembelajaran matematik dan sains? Matematik misalnya,ianya adalah satu subjek pengiraan bukannya pemahaman bahasa.Biar anak-anak kita meguasai/mahir dalam pengiraan seperti pendaraban atau pembahagian dahulu.Kepada sesiapa yang menyokong PPSMI ini pergilah ke sekolah-sekolah dan libatlah secara langsung dalam mengajar murid-murid dalam subjek tersebut dan nilaikan sendiri penguasaan mereka.

    Reply

    mike perak Reply:

    ko ni…apala…nk tere bahasa bukan kena msti blajar dlm math n sains..mmath n sains lbih kpd teknical dan nombor bukan communication…lbh baik bhsa inggeris dipertingkatkan teknik pengajaran bru betul..apala ko ni…tau nk complen tp xblh pkir..

    Reply

  3. 3 Ahli UMNO yang bakal masuk Pakatan Jul 9th, 2009 at 10:44 am

    Tahniah DSAI. Pemimpin-pemimpin UMNO-Be End memang bongkak. Tidak mahu dengar pandangan khususnya guru-guru yang terlibat secara langsung dalam PPSMI ini. Bila PR bersuara dan menjadikan perkara ini mendapat perhatian semualapisan masyarakat barulah pemimpin bengang UMNO tergerak hati mengkaji pelaksanaan PPSMI itu. Saya fikir, tarikh yang dipilih itu memang ada muslihatnya. Aaknya BN mahu tengok sambutan rakyat terhadap mereka selepas PRU 13 akan datang. Jangan hairan jika BN menang besar dalam PRU 13 dasar PPSMI itu akan dikaji semula untuk diteruskan. Jelas sangat Mahathir sedih dengan tindakan itu. Pemimpin-pemimpin UMNO BN bukan kisah sangat kesan pelaksanaan itu tetapi mereka lebih takut ditolak dalam PRU 13 akan datang.

    Reply

  4. 4 genghis khan Jul 9th, 2009 at 11:00 am

    Next generation of humankind must go back to use a language that does not change in time and space.

    Computer languages or artificial languages do not convey meaning despites some claims by Linguist-semanticists.

    That leaves very few candidates … sign languages of the Chinese, Hindus are totally out of question.

    Therefore, only semitic languages are the ideal languages , Hebrew is spoken by very few and have been very much corrupted by the European Jews.

    Hence, Arabic remains the truly “constant” language surviving .

    But NOT the Arabic language spoken by Arabs but the Quranic Arabic which is the ONLY surviving language that have terms and meaning that can truly speaks about that which do not change in time and space.

    [NB. we are not talking about atom which has divided into smaller "things" ....well into "strings" .... ha ha ha ha ha]

    Reply

  5. 5 Kawandappaqn Jul 9th, 2009 at 11:07 am

    Reversal of this policy is political.umno will lose Malay votes at the next election if not reversed. However it is step backward instead of foreward moving.Frankly speaking, in the long run, the malays will be the losers as they will not have the competitive edge against the non malays in seeking jobs at private sectors. Of course they can be employed by the government.

    Dr.M’s government rushed into implementing the PPSMI without much planning. Now who is answerable for the huge loss of money spent over the policy the last six years with nil return only to be reversed. Is BN law makers willing to take responsibility?

    Reply

  6. 6 yenrinjighanaim Jul 9th, 2009 at 11:08 am

    assalamualaikum.

    pada pandangan saya, ppsmi tidak patut dihapuskan sama sekali. ini kerana

    1.) ini bukanlah pengkhianatan kepada bahasa kebangsaan kerana bahasa melayu telah lama pun kita martabatkan. hanya BANGSA MELAYU yang tinggal untuk dimartabatkan.

    2.) kerajaan mengambil masa 6 tahun untuk tiba tiba membuat keputusan untuk memansuhkan dasar ini kerana , kita semestinya tidak boleh melihat kesan/result kepada sesuatu dalam jangka masa pendek. pada saya, 6 tahun pun terlalu singkat untuk kita melihat keberkesanan PPSMI.

    3.) seharusnya dalam isu ini, kita perlu melihat kepada kesan jangka masa panjang. dunia sekarang semakin mencabar. bahasa ingeris adalah bahasa antarabangsa. kita belajar bukan hanya untuk di malaysia. apabila habis pengajian peringkat sekolah, mereka yang akan melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, pastinya akan menggunakan bahasa inggeris. jadi, parameternya bukan hanya di malaysia. buku buku antarabangsa juga dicetak dalam bahasa inggeris.

    4.) dalam hal dimana pelajar luar bandar tidak mendapat apa apa faedah dlm hal ini, seharusnya kita tidak boleh hanya melihat kepada satu pihak. pelajar luar bandar lah yang patutnya ditekan kan lagi pembelajaran INGGERIS.

    Tuntasnya, kita perlu menyahut cabaran dunia sekarang yang menuntut kita menguasai bukan hanya bahasa inggeris tapi lain lain bahasa. inggeris adalah bahasa seantero, itu tidak dinafikan.
    pemansuhan ppsmi adalah sesuatu yang merugikan terutama kepada kita, orang melayu.

    sekian, thankies yaw.
    wasalam : )

    Reply

    osman ali Reply:

    Yang pentingnya pelajar-pelajar itu di ajar BI sepenuhnya. Ambil contoh Tingkatan 2 Sek. Men. Kebangsaan, masa belajar BI disekolah dalam seminggu hanya 4 masa dalam 2 hari. Mengapa tak diajar BI itu hari2 macam BM? Insyaallah kalau dari Tadika, pra sekolah,Tingkatan 1 – 5 Tingkatan 6, 13 tahun kalau diajar BI hari2 kepada pelajar bukan setakat istilah dalam Sains dan Matametik, tetapi bahasa cina bahasa arab bahasa perancis bahasa apa pun pun kalau diajar hari kat pelajar tu tentu tak payah bising2 dok bincang sampai 6 tahun dah.

    Reply

    Ahli UMNO yang bakal masuk Pakatan Reply:

    yenrinjighanaim,

    Sauadara berpandangan demikian kerana saya fikir anda bukan seorang guru. Sebagai seorang yang terlibat secara langsung dengan PPSMI, masalah yang kita hadapi hari ini ialah murid TIDAK faham konsep matematik dan sains. Kalau ada yang menguasai pun masih lemah berbanding dahulu. Murid kena belajar dua perkara dalam masa yang sama iaitu konsep mate dan menguasai BI. Akhirnya kami terpaksan menerangkan juga dlm Bahasa Melayu bahasa hina mengiku pandangan pemimpin-pemimpin UMNO. Menguasai ilmu matematik dan sains tidak sama maksud dengan menguasai bahasa. Kan elok kalau kerajaan memperbanyakkan subjek bahaa Inggeris. Misalnya, course Comunication Skills yang ada di universiti boleh diperkenalkan di sekolah. Pelbagai subjek yang ada kaitan dengan linguistik boleh dperkenalkan di seklah. Manakala BI yang diajar di sekolah hari ini perlu ditambah skop dan silibusnya. Kesusasteraan inggeris misalnya. Kenapa perlu korbankan potensi murid dalam bidang sains dan matematik hana kerana murid tida menguasai BI. Bahasa lemah kenalah perbaiki sistem yang ada hari ini. Tambah bilanga guru BI yang berkemahiran tingg. Bukan main hentam ja. Kalau saudara nak tahu masalah guru BI hari ini begitu kritikal. Guru tidak cukup. Guru mata pelajaran kemnusiaan juga mengalami masalah yang sama. Guru Bahasa Melayu jangan cakaplah. Tapi apa yang kerajaan buat. Guru Sains dan matematik berlambak-lambak. Inilah yang dikatakan iada perancangan jangka panjang.Tiada perancangan yang teliti. Kami guru-guru nak luahkan masala ini kepada siapa? Kerajaan hari ini?Jangan harap mereka mahu dengar. Pelaksanaan PPSMI sebenarnya mendapat bantahan daripada guru, tetapi adakah kerajaan mahu mendengar pandangan kami?

    Reply

    rakyat juga Reply:

    Nampaknya saudara tidak memahami tujuan asal dasar tersebut. Dasar tersebut bukan hanya untuk meningkatkan kemahiran berbahasa inggeris, tetapi yang lebih utama ialah meningkatkan penguasaan matematik dan sains di kalangan pelajar.

    Memang diakui pelajar terpaksa belajar dua perkara dalam masa yang sama. Tetapi, bak kata pepatah ‘berakit-rakit kehulu,berenang-renang ke tepian’.Biarlah murid-murid bersusah payah untuk peringkat awal, tetapi mereka sendiri yang mendapat manfaat kelak. Apatah lagi ketika usia yang begitu muda, tentulah amat mudah untuk menerima segala yang diajar berbanding ketika mereka menuntut di IPT. Bayangkan seseorang pelajar yang telah belajar dalam bahasa melayu selama 11 tahun,tiba-tiba terpaksa mempelajari subjek tersebut dalam bahasa inggeris di IPT untuk sekitar 5 tahun. Tidakkah ini akan menyusahkan mereka??Adakah anda mengharapkan mereka dapat menguasai bidang tersebut dengan sebaik mungkin??Sebab itu,anda dapat lihat kebanyakan profesional yang ada dalam negara kita hari ini lebih terlibat sebagai pengguna dalam industri ataupun dalam sektor perkhidmatan.Kebanyakan mereka tidak mampu untuk menjadi juara dalam bidang masing-masing.

    Masalah yang melibatkan guru adalah cabaran dalam melaksanakan dasar itu.Sepatutnya,masalah tersebut dicari penyelesaian yang lebih konkrit.

    Jangan memperjudikan masa depan cucu-cucu kita.

    Reply

    layman Reply:

    Masalahnya bila kita ajar pelajar berenang dalam Bahasa Inggeris, pelajar tak faham, akhirnya dia orang mati lemas…tak dapatlah nak berenang ke tepian.

    Roger Wabbit Reply:

    Saya dulu sekolah beraliran agama.

    Saya belajar BM, BI dan bahasa Arab. Lepas sekolah amik pulak lagi kelas bahasa mandarin.

    Takde masalah ape2 pun?
    saya pun tak paham dulu org berhimpun lepas semayang jumaat, pi begaduh dengan polis, buat huru hara kat jalan raya.. semata2 nak cakap pasal isu Bahasa?

    Segala peracangan yg dibuat kerajaan, buah fikiran semua dari kerajaan. Org yg berhimpun berdemonstrasi di jalanan hari tuh.. ader ker diorang kasik ape2 solution @ penyelesaian terhadap isu yg dibawa mereka ini? atau hanya sekadar bermain politik?

    mami Reply:

    ya… i sokong pendapat u

    mami Reply:

    i sokong pendapat u rakyat juga

    AntiBroanwar Reply:

    guru pun bahasa inggeris tak lulus spm macam mana nak bahasa inggeris dalam PPSMI.Sebenarnya gagalnya PPSMI bukan kepada murid tapi guru sendiri tak ada kemahiran menguasai bahasa inggeris.

    Reply

    sam Reply:

    yenrinjighanaim,

    “thankies yaw.”???? Apa tu? Patut le kau nak sangat PPSMI… Kau punya bahasa Ingeris pun tak “standard”….. ye tak? Berapa tahun lagi pulak kau perlukan untuk betulkan itu kepada “Thank you”?

    Reply

    yenrinjighanaim Reply:

    ok

    Reply

    Ezam dah Kayo... Reply:

    yenrinjighanaim, – nama pun tah hapa2..

    1. Sesuatu benda besar yg hendak dilaksanakan perlulah ada kajian menyeluruh dan mendalam dari semua aspek. Idea PPSMI dizahirkan pd waktu dan tahun yg sama. PAndangan guru & PIBG tidak diambil kira. Hina sgtkah mereka?

    2. Guru-guru tidak diberi latihan secukupnya utk mendalami BI sblm mereka menyampaikan pd org lain. Kalo cikgu sdri x paham, mcmana anak murid nak paham??

    3. Perlaksanaan BI tidak menyeluruh dan tiada kesinambungan. Belajar teruk2 masa amik UPSR, PMR & SPM.. tapi bila sambung pengajian di UUM, UKM dsb kembali belajar di dlm Bhs Melayu..

    Reply

    coma of souls Reply:

    nak jadi pandai Bi..AJAR LA DALAM BENTUK SASTERA…MATHS SAINS XDE KENE MENGENA PON…

    Reply

    mami Reply:

    BI memang ada diajar dlm subjek sastera. Kenapa maths n sains patut diajar dlm BI sebab istilah-istilah maths n sains dalam BI. Masuk U nanti tetap akan berjumpa dengan BI. so, untuk tidak menyusahkan para pelajar..biarlah dididik dari awal2.

    Reply

    alrawa Reply:

    Dengan terhapus nya PPSMI, kanak2 Melayu bolih dengan kurang kesukaran memahami Sains dan Matematiks yang diajar olih guru2(yang juga mudah mengajar).
    Jadi, Melayu mana yang rugi ni!

    Reply

    NORA Reply:

    -PPSMI tak patut dimansuhkan, pelajar sendiri tak sokong ia dimansuhkan ….
    Fikirkanlah apabila study kat IPTA/IPTS pensyarah banyak guna bahasa bi assigmen pun kena rujuk buku bi , kalau tak diasuh dari awal bila lagi…? nak tunggu kelahiran semula ke…?

    Reply

  7. 7 bullet Jul 9th, 2009 at 11:18 am

    salam DSAI n Bloggers,

    itulah akibatnya KERAjaan yg sombong bodoh,
    membelangkangi kepentingan rakyat
    mendahului kepentingan peribadi!!!
    perkara yg baik asalnya sudah menjadi sampah sarap

    p/s : merudumlah kpi CM kita ni….%$#@

    Reply

  8. 8 salem Jul 9th, 2009 at 11:25 am

    Kerajaan akur kalah dengan desakan Pakatan Rakyat agar PPSMI dibatalkan. Ingat tak demo yang dibuat tempohari oleh PR dan Beberapa NGO. Ini flip flop Najib. By the way what happen dengan duit Petronas yang berbillion tu? Jawab Najib jawab……..

    Reply

  9. 9 zoy123 Jul 9th, 2009 at 11:33 am

    Salam DSAI,

    Syukur alhamdullilah kerajaan mulai sedar dasar PPSMI banyak kelemahannya. Walaupun begitu, kerajaan telah mengambil langkah yang betul untuk memansuhkan dasar tu bermula 2011. Satu dasar lain akan dicadang dan akan diimplimentasi mengambil alih dasar yang sedia ada. Saya percaya PPSMI supaya generasi baru melayu dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Tapi nampaknya, kita masih tidak cukup bersedia untuk menyahut cabaran tersebut. Banyak kelemahan yang timbul apabila dasar ini diperkenalkan dulu. Bukan hanya murid bangsa melayu yang mengalami masalah..tapi melibatkan tenaga pengajar dan para ibubapa. Harapan saya, dasar baru yang akan dibuat adalah satu dasar yang telah dibuat kajian dengan terperinci. Satu lagi, apa pandangan DSAI berkenaan dengan tiga sekolah kebangsaan yang berlainan aliran. Adalah DSAI berani memperjuangkan hanya satu sistem aliran sahaja bagi semua bangsa di Malaysia. Saya percaya dengan hanya satu sistem aliran, proses integrasi antara kamu akan dapat ditingkatkan. Skg ni kalau kita pergi kat mana2..ada pelajar cina dan india yang sukar untuk bertutur dalam bahasa melayu.

    Reply

  10. 10 anak keadilan Jul 9th, 2009 at 11:56 am

    Saya amat kesal melihat yang Rakyat Malaysia telah diperalatkan oleh media Umno-BN yang suka mengexploitasi rakyat.Yakni berkata belajar Sains and Matematik dalam English banyak membantu dalam menimba ilmu. Pagi ini Media Arus Perdana milik Umno-BN melaporkan banyak rakyat Malaysia sedih pembatalan PPSMI.

    Saya suka menekankan bahasa bukan alat untuk maju. Kita lihat di Jepun, rakyatnya maju dalam sains walaupun belajar sains and matematik dalam bahasa Jepun. Sama juga keadaannya di German. Di China bahasa untuk sains and matematik diajar dengan bahasa China tetapi orang mampu melancar rocket dan space ship ke angkasa.

    Justeru itu saya strongly believe yang bahasa LANGSUNG tiada kena mengena dengan kemajuan sains tetapi YANG PALING PENTING IALAH RESEARCH AND DEVELOPMENT.

    Selama ini kerajaan telah salah anggap yang bahasa inggeris ialah sebab sains kita lemah. Malahan golongan tidak terpelajar pula termakan tipu mereka, BN.

    Tetapi saya tidak menyalahkan siapa siapa ini kerana selama 50 tahun Negara ini ditadbir dengan prinsip SAYA RASA DAN SAYA INGAT. Ini semua salah, sebelum PPSMI dilancarkan, kerajaan sudah perlu melakukan kajian terperinci. Melalui keputusan yg diperolehi barulah sesuatu boleh di lakukan. Kita perlu bukti dan sebab kukuh untuk lakukan sesuatu dan bukannya SAYA RASA DAN SAYA INGAT.

    Justeru itu kerajaan perlu sedar yang kajian terperinci adalah penting semasa membuat keputusan.

    Reply

    Ahli UMNO yang bakal masuk Pakatan Reply:

    Saya setuju dengan pandangan saudara anak keadilan. Tetapi satu perkara yang anak keadilna mungkin tidak tahu apa yang pemimpin-pemimpin kerajaan buat hari ini. Bila mereka memperkenalkan sesuatu dasar biasanya motif tersirat itulah yang lebih penting. Iaitu motif adakah dasar itu akan memnuhkan poket-poket mereka. Oleh sebab itu tidak perlu buat kajian yang mendalam jika hendak memperkenalkan sesuatu dasar yang penting boleh buat duit ke tak? Masih ingat ak projek sekolah bestari yang diperkenalkan Najib semasa dia menjadi menteri pendidikan? Sehingga hari ini projek itu masih terumbang -ambing walaupun perbelanjaan untuk program itu menelan berbilion ringgit. Apa yang jelasprojek itu membebankan guru-guru. Bukan memudahkan. Bayangkanlah kerja guru menjadi dua kali ganda. Saya ambil contoh. Kehadiran murid. Sebelum ini kehadiran perlu ditanda dalam buku kehadiran sahaja. Tetapi di sekolah bestari, buku kehadiran kena tanda, lepas tu kena key-in dalam sistem. Kalau sistem yang digunakan itu cepat dan tidak banyak error tak apa, tapi kadang-kadang guru terpaksa ambil masa 10 -15 minit untuk key-in. Akhirnya sistem yang dikenali sebagai SSMS digantikan pula dengan sistem baru. Belum semnpat guru memahirkan diri dengan sistem lama. Kenapa tak up grade ja sistem tu. Tahun 2009 ini, program baru dibawa. WSMS yang mula diperkenalkan tahun lalu belum sempat diguna. Cubalah kira jika dikatakan satu program itu menelan lebih 2 juta. Berapa juta sudah habis tanpa memberikan faedah besar kepada murid dan sekolah. Kerajaan tidak kisah itu semua, yang penting kocek mereka penuh. Komisyen banyak. Apa yang saya lihat kalau kerajaan atau pemimpin-emimpin UMNO dan Be end hari ini ikhlas, mereka tidak perlu mencari syarikat swasta untuk meranga program untuk digunakan di sekolah bestari dengan kos yang begitu tinggi kerana terdapat guru-guru yang tinggi kemahiran mereka dalam ICT. Kenapa tidak dihimpunkan guru-guru ini? Berilah mereka sedikit imbuhan. Tetapi oleh kerana tada komisyen, maka pemimpin-pemimpin tidak mahu berbuat demikian. Banyaklagi projek kerajaan yang berorientasikan komisyen semata-mata.

    Reply

    kritis Reply:

    Ahli UMNO yang bakal masuk Pakatan, awak adalah virus tersirat, terang dan nyata. bersihkan hati awak yang busuk itu!

    Reply

    antibroanwar Reply:

    Woi kalau nak bandingkan bahasa melayu dan bahasa jepun dan jerman bagai langit ngan bumi..Mereka telah lama maju….pelbagai ciptaan canggih ketenteraan masa perang dunia kedua…mereka ni dah lama maju….negara malaysia baru je nak hidup la….apa la kau ni tak sekolah ke?

    Reply

    anak keadilan Reply:

    kepada anti broanwar,

    sebelum pun perang dunia jepun, jerman dan china sudah menggunakan bahasa masing masing. yg membolehkan mereka maju ialah R & D.

    kedudukan universiti kita di dunia begitu bawah kerana kekurangan R & D. Kita lihat thailand, kedudukan universiti mereka jauh lebih baik. contohnya universiti chulalongkorn kerana R & D mereka. sila jangan salahkan bahasa, salahkan kemalasan membuat R & D

    Reply

    anak keadilan Reply:

    kepada Ahli UMNO yang bakal masuk Pakatan,

    saya cukup setuju dengan anda kerana yg mereka kisah ialah pocket mereka. kita lihat PKFZ. kos melambung tinggi dari sekadar RM1.5 billion pada masa perangkaan, kini melambung ke RM12.5 billion ringgit. Mana duit cukai kita pergi? Kasihan saya lihat mereka yg miskin. Selalu kerajaan kata nak basmi kemiskinan tetapi mana usaha itu. sampai sekarang MACC tidak berbuat apa-apa pada skandal RM12.5 billion itu. Bukan sikit. DUA BELAS RIBU LIMA RATUS JUTA RINGGIT.

    Reply

  11. 11 Serious Shepherd Jul 9th, 2009 at 12:04 pm

    PPSMI tu ideanya bagus, tetapi:

    - pelaksananya bodoh
    - kayu pengukurnya menipu
    - keutamaannya tersalah susun

    Sepatutnya diutamakan penguasaan bahasa Inggeris itu sendiri. Kalau belajar matematik dalam bahasa Inggeris contohnya, adakah ia akan menambah perbendaharaan kata dalam bahasa Inggeris? Adakah istilah sains dalam bahasa Inggeris itu istilah orang awam (layperson) bagi mereka yang bahasa ibundanya bahasa Inggeris?

    Perlu diingat bahawa isu PPSMI merentasi kaum kerana bukan sahaja orang Melayu yang terjejas tetapi juga orang Cina. Malah orang Cinalah yang menentang pelaksanaan PPSMI terlebih dahulu daripada orang Melayu.

    Reply

  12. 12 Richard Lee Jul 9th, 2009 at 12:21 pm

    Selamat sejahtera. Saya melihat PPMSI ini ada baik dan buruknya juga. PPMSI diperkenalkan adalah untuk meningkatkan lagi penguasaan pelajar dalam bahasa inggeris.Itu Sangat bagus. Tidak dinafikan bahasa inggeris itu bahasa global dan seharusnya setiap kita harus mempelajari ia. Itu saya Setuju sangat.
    Tapi perasan kah kita bahawa sejak dulu lagi subjek matematik, sains dan English mendapat peratus kelulusan terendah setiap tahun. Setelah sains dan matematik dibahasa Ingeriskan maka bertambah payahlah pelajar dalam kedua subjek tersebut. Buktinya, saya ada melihat buku pelajaran matematik beberapa pelajar sekolah rendah dan saya melihat mereka mempunyai masalah menjawab soalan tersebut bukan kerana soalan itu terlalu susah tapi kerana masalah ayat soalan tesebut. contohnya:

    1.) 5 4=

    2.) Ali Got five blue marble. then his father give him four more mare. how many marble Ali’s Got?

    pelajar boleh menjawab soalan 1, tapi tidak pada soalan 2.

    Pada pendapat saya, untuk meningkatkan penguasaan pelajar kita dalam Bahasa Inggeris adalah lebih baik sistem sukatan matapelajaran subjek tersebut dikaji semula. Mungkin terdapat kelemahan atau kerapuhan dalam sistem pembelajaran subjek itu sendiri. Saya pernah dan acap kali bertemu dengan pelajar yang mengambil subjek bahasa ketiga di universiti. Mereka begitu fasih berbahasa jepun, perancis dan beberapa bahasa asing yang lain. Mereka mengambil subjek tersebut cuma dalam beberapa semester sahaja. Kenapa bahasa inggeris yang dipelajari dari tahun satu sekolah rendah itu kita terlalu lemah?

    Saya mempunyai cadangan. Jika pihak kementerian ingin menggunakan bahasa Inggeris dalam pembelajaran beberapa subjek lain di sekolah, itu saya sokong. Tapi bukan pada subjek sains dan matematik. Alasannya….. Saya akan ulas di lain hari.

    Reply

  13. 13 WAN SIMUNJAN Jul 9th, 2009 at 12:24 pm

    Terima kasih sekalung budi atas perjuangan DSAI dan rakyat2 yang prihatin kepada pemansuhan PPSMI ni. Tahniah dan Syabas!

    Susah nak cakap dan terangkan kepada golongan yang tak faham2 asas penentangan PPSMI ni. Golongan ni tak ke mana otaknya!

    Penentangan terhadap PPSMI ni bukan bererti menentang pembelajaran BI tu kepada pelajar. Semua golongan penentang menyokong usaha pengajaran BI kepada pelajar sekolah. Carilah dan lakukan apa sahaja untuk meningkatkan kualiti penguasaan BI kepada pelajar kita. Itu lebih baik. Contohnya menambah masa pengajaran BI di sekolah mana ada orang bantah. Itu yang terbaik dan betul tindakannya.

    Soal belajar Sains dan matematik dalam BI untuk meningkatkan BI, ini yang SALAH. Bagaimana pelajar nak faham ilmu sains dan matematik kalau pelajar susah nak faham apa yang mereka belajar. Sudahlah BI mereka masih lemah dalam masa yang sama gi mana nak memahami sains dan matematik dalam BI. Kalau pelajar tak faham apa kejadahnya? Perkara 3 1 inilah yang cukup merugikan pelajar kita yang emah dalam BI. Meningkatkan penguasaan BI adalah melalui memberi penekanan kepada pengajaran BI secara terus bukannya melalui sains dan matematik.

    Soalnya KENAPA HANYA BANGSA MALAYSIA YANG MENGATAKAN BAHAWA NAK MAJU HANYA MENGGUNAKAN BI? Renungkanlah kepada bangsa2 lain yang lebih maju dalam bidang sains dan matematik. Sekadar contoh, Korea Utara sebuah negeri miskin, papa kedana kenapa mampu menguasai ilmu membuat senjata mereka sendiri. Tak ada mereka kata nak menguasai ilmu mencipta senjata maka kita perlu menguasai BI.

    Begitu juga tamadun awal dunia yang gemilang dalam sains dan matematiknya. Apakah arkitek mesir yang membuat piramid tu pakar bahasa Inggeris ? Apakah arkitek China yang membina tembok besar tu belajar sains dan matematik dalam BI.

    Sebenarnya ialah sistem pendidikan kita tidak mampu melahirkan pelajar dan rakyat yang mampu mempunyai budaya penyelidikan. Apa yang penting dalam sistem pendidikan kita selama ni ialah LULUS dalam peperiksaan. Berdasarkan pengalaman beberapa ramai kita pernah membuat penyelidikan khusus tentang sesuatu perkara semasa bersekolah? Bangsa Maju sesungguhnya mementingkan soal penyelidikan dalam membina dan membentuk pemikiran yang suka mengkaji sesuatu. Justeru itulah maka rakyat mereka gemar kepada penerokaan dalam membuat sesuatu perkara. Kerana itulah maka perkembangan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif dalam madyarakat kita cukup rendah sekali. Sekiranya kita mampu melahirkan pelajar yang mampu membuat penyelidikan @ R&D maka pastinya rakyat masa depan Msia akan lebih berdaya saing dalam apa bidang sekalipun. Seperti yang saya nyatakan BI bukanlah satu2nya keperluan untuk maju. Bangsa Msia pun boleh maju denmgan bahasanya sendiri asalkan mereka mempunyai budaya yang mempunyai semangat penyelidikan.

    Jadilah sebuah anak bangsa yang bermaruah dengan kemajuan tamadun bangsanya sendiri. Bangsa lain bioleh kenapa tidak bangsa lain? Justeru itu sekiranya semua pelajar Msia mampu menguasai apa juga bahasa termasuk BAHASA BINATANG pastinya Msia akan menguasai Dunia! Menentang PPSMI bukan bererti menentang pembelajaran apa juga bahasa!

    Reply

    Ahli UMNO yang bakal masuk Pakatan Reply:

    Ya saya setuju dengan Wan Simunjan. Inilah bezanya orang yang berilmu dengan yang mereka yang dangkal ilmunya. Meningkatkan penguasaan bahasa kena belajarlah bahasa itu. Perbanyakkan masa untuk belajar bahasa. Bukannya mengorbankan subjek sains dan matematik. Sebaliknya tambah biangan guru bahasa Inggeris. Tambah masa untuk subjek bahasa Inggeris. Tak tahulah siapa yang bagi nasihat Mahathir aga dasar ini diperkenalkan. Ada uga bodohnya Mahathir dan pemimpin-pemimpin BN ni.

    Reply

  14. 14 azmietaha Jul 9th, 2009 at 12:52 pm

    Kasihan dengan SN TAN SRI SAMAD SAID dia dah biasa dengan Hujan Pagi tapi dalam hal PPSMI dia terpaksa merempuh AIR KIMIA dari FRU. Tetapi buat setakat ini berbaloilah jerit perihnya.Walau tindakan itu masih berbau politik tetapi kita guanalah ruang ini untuk perbetulkan kembali yang bengkok itu. Tarik dan regang jangan sampai patah yang bengkok itu.
    Dato’ Sri Kami tetap menaruh harapan kepada HARAPAN BARU UNTUK MALAYSIA.
    Kami sentiasa doakan yang terbaik untuk Malaysia dan begitu juga untuk Dato’ Sri bebas dari fitnah besar ini. Takbir!

    Reply

  15. 15 putera pakatan Jul 9th, 2009 at 1:11 pm

    Dah mansuh tu sudah lahhhhh apa lagi MEMEKAK JEE….

    Reply

    kung fu panda Reply:

    TDM sewaktu memutuskan PPSMI tidak pula mengunakan online poll untuk memutuskan PPMSI dan menolak Blog sebagai satu media blog itu tak baik dan tak bagus dan sebagainya di perkatakan itulah menteri UMNO , bergitu juga sebuah WEB TV di katakan TV haram oleh seorang menteri UMNO, akan tetapi kini TDM mebuat undia di blog untuk PPMSI dan mengunakan Blog sebagai lidah dan wahdah yang mana pernaj di katakan Bloh itu jadah!!!. dam kita percaya suatu hari nanti menteri UMNO yang megatakan web tv itu TV haram setelah dia tidak berkuasa dia kan mengunakan web TV sebagai ruang bicara dia. ini lah menteri UMNO.

    Reply

    kublai khan Reply:

    Sampai hati Rais Yatim piatu megatakan TVselangor.com tv Haram!!!!

    Reply

    TOK PETAI Reply:

    diakata haram sebab tak ada share,kepala botaknya tu nak mampus pun cari popular,betoi angkat biji…..

    pakgah santan Reply:

    Dari mula sampai sekarang RTM masih tiada sijil halal dari jakim. tiada pun menteri UMNO kata RTM itu haram. Hidup “TVSelangor.com”!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reply

  16. 16 sayang menyayang Jul 9th, 2009 at 1:39 pm

    Salam,

    Jika kerajaan era Mahathir dahulu boleh perkenalkan PPSMI serta-merta, kenapa kerajaan sekarang tak boleh mansuhkan PPSMI serta-merta jugak..? Kanapa kena tunggu 2012..?

    Reply

    yenrinjighanaim Reply:

    assalamualakum

    sayang menyayang,

    kerajaan pastinya memerlukan masa. semuanya tak kan boleh dilakukan serta merta.
    setujukah anda sekiranya, anak anak kita ‘terkejut’ pula dengan perubahan
    tiba2. dan tentunya batch yang sudah belajar dlm bahasa inggeris perlu
    menghabiskan pembelajaran dlm bahasa inggeris dan barulah batch baru bermula.

    Reply

    layman Reply:

    dulu nak tukar terus tukar macam mee maggi segera. Sekarang kenapa tak boleh tukar terus tahun hadapan? Atau sekurang-kurangnya memberi kelonggaran pelajar boleh menjawab soalan dalam bahasa malaysia atau kedua-dua BM & BI.

    Sekiranya PPMSI ditukar kepada BM tahun 2012, bererti murid tahun 1 (2010) akan bertukar belajar dalam Bahasa Inggeris kepada BM pada tahun 3. Bukankah ini akan menjadi satu lagi masalah????

    Sesuatu yang nyata gagal, tak perlu diteruskan. Hapuskan PPSMI..tingkatkan mutu pengajaran Bahasa Inggeris itu sendiri, itulah yang terbaik.

    Reply

  17. 17 AkuAnakMinang Jul 9th, 2009 at 3:22 pm

    Saya setuju PPSMI ini dihapuskan.Bagi sesiapa yg menyokong PPSMI dan mengatakan penguasaan BI dlm kalangan org Melayu akan lemah adalah salah.Saya sebagai contoh.Belajar dari sek keb hinnga sek men di sekolah luar bandar(pd masa ini PPSMI belum dilaksanakan).Sekarang saya sdg belajar di Universiti di Jepun.Kalaulah teori penguasaan bahasa Mahathir digunakan,kenapakah kami tiada PPSMJ dari sek keb pula tetapi sebaliknya kami perlu belajar kursus intensif bahasa jepun selama 5 bulan,kemudian baru diajar Sains dan Matematik dlm bhs jepun sepenuhnya selama 1 thun setengah.
    Kepada sesiapa yang bongkak dan mengatakan org Melayu menjadi bodoh kerana termansuhnya PPSMI adalah mereka2 yg tiada identiti sebagai anak Malaysia.Kita juga jgn lupa,bangsa Melayu semasa Kesultanan Melayu Melaka juga mampu membina kubu2 batu yang kukuh dan bukannya papan seperti yang dimomokkan Inggeris.Kalau tidak,masakan penjajah terpaksa menghantar armada yg terkuat untuk menghancurkan Kota Melaka dan merasuah armada laut Melaka.
    Kita seharusnya bongkak dan angkuh dgn bahasa sendiri,bukannya merendah2 dan mencaci.Sudah lebih 50 thun merdeka,tetapi propaganda penjajah masih lg melekat di kepala otak anak2 bangsa Malaysia.

    Reply

    layman Reply:

    Syabaasss …awwookkkk!!

    Reply

  18. 18 KASTURI Jul 9th, 2009 at 3:28 pm

    PPSMI X MANSUH SKRG SEBENARNYA DITANGGUH SAMPAI 2012…UMNO/BN LEMAH BAHASA.

    Reply

  19. 19 asyraff Jul 9th, 2009 at 4:03 pm

    DEMI UNTUK MENYELAMATKAN BAHASA MELAYU,KESIAN TENGOK DATO A.SAMAD SAID DAN AHLI2 GABUNGANNYA BERSAMA YB PRESIDEN PAS TUAN GURU HJ HADI,TIMBALANNYA USTAZ NASHA,RAMAI TOKOH2 HEBAT DAN AHLI2 PAS DAN EADILAN KEADILAN,AKTIVIS PELAJAR,NIK ABDUH ANAK NIK AZIZ,KETUA PEMUDA PAS BAHARU,PENSURUHJAYA PAS JOHOR,DR MAHFUDZ, DATO MAHFUZ,MOHAMED SABU SANGGUP DI SEMBUR AIR KIMIA DAN GAS BERACUN,AKU YANG HADIR SAMA,DAH TAK TAHAN.. ADA SEORANG ABANG DENGAN ANAKNYA BERUMUR DALAM 5 TAHUN DATANG DARI PERAK,TAK TERKECUALI DI SEMBUR DAN TERKENA GAS,SAMPAI ANAKNYA DENGAN MENANGIS TERESAK2 MENJERIT BILA BESAR NANTI INGIN MEMBALAS DENDAM DI ATAS KEJAHATAN DAN KEZALIMAN KERA-JAAN UMNO,SAMPAI NAK MENITISKAN AIR MATA AKU MELIHAT SEMUA INI,ADA SEORANG PAK CIK KENA SEMBUR OLEH FRU ARAHAN OLEH NAJIB RAZAK,PENGSAN DAN DI PAPAH ORANG RAMAI,BILA SEDAR DIA MELAHIRKAN RASA BANGGA,WALAU DIA PENGSAN SEKALIPUN,HATTA NYAWANYA MELAYANG DIA SANGGUP MELAKUKAN APA SAHAJA DEMI MELIHAT BAHASA MELAYU DI MERTABAT..ANGKARA UMNO SEMUA BAHASA MELAYU,BAHASA JAWI SEMUA TERKUBUR …HIDUP UMNO,HIDUP KRONI..BILA KUASA TERGUGAT SEKOYONG2 BERLAKON HIDUP UMNO HIDUP MELAYU KONON…MELAYU MANA YANG DI BELA…MUNGKIN KERAJAAN UMNO BELA BANGSA MELAYU DENGAN MENGHADIAHKAN MEREKA DENGAN HIBURAN YG MELAMPAU…SUPAYA RAKYAT LUPA DAN TAK AMBIL PEDULI JIKA WANG RAKYAT LESAP DI BALUN OLEH MEREKA DAN KRONI2 MEREKA….
    HANECO

    Reply

  20. 20 sayang menyayang Jul 9th, 2009 at 4:13 pm

    Ini kata Mahathir respon kpd pemansuhan PPSMI:

    THE TEACHING OF MATHS AND SCIENCE
    By Dr. Mahathir Mohamad on July 9, 2009 2:17 PM

    I am not surprised over the disappointment and even anger towards the Government’s decision on the teaching of Maths and Science.

    Seems to me like the Government is not listening to the voice of the people.

    Perhaps a blog poll might enlighten the Government as to the opinions of the people.

    The question to be answered is whether visitors to my blog support or oppose the decision to teach Maths and Science in Bahasa Malaysia.

    If you support just say Yes.

    If you don’t please say No.

    I will then try to let the Government know your opinion.

    (The poll box is to the right of this page)

    http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/07/the-teaching-of-maths-and-scie.html

    SILA SOKONG PEMANSUHAN PPSMI…

    Reply

    bullet Reply:

    kepada tun, ini 4.5 billion hinggit dh hangus….masa depan anak cucu….masa depan malaysia, ko mmg tun haprak!! suka2 buat poll NO or YES….kepala ****%$#&
    patutnya mengaku kesilapan dan kebodohan dulu, buat kenyataan maaf kepada rakyat jelata, bagi jalan penyelesaian (kalau ada!!!!)….bukan jadi ***** menyalak-yalak!!!! harap ALLAH bagi balasan yg setimpal kepada tun di dunia bagi org2 ubn tengok dan insaf!!!!

    p/s : tak larat tengok duit berbilion2 hangus mcm kertas suratkabar lama!!!!

    Reply

  21. 21 pauhmase Jul 9th, 2009 at 6:15 pm

    mengarut lah spe sokong PPSMI ni..nk paham istilah matematik ng sains dlm BI bukanya susah kalu kita dah paham matematik ngn sains tu..skrg budak2 nk paham pun susah sbb dlm bhs inggeris…aku rasa setakat nk paham istilah tu setahun dh cukuplaa..tp memang kena fokus laa

    Reply

  22. 22 kelingmenua1 Jul 9th, 2009 at 6:28 pm

    English Vs Malay.
    Malaysian Govnt yes they need Malaysian identity
    Rayat No we dont need to learn BM because we are working people, Not good speaking written in English Sorry your application is KIV.
    Dont they learn unversitey student leave without job because english is not fluent so vote to change PKR

    Malaysian Leaders dont want RAYAT to advance in other langauge otherwise the have various opportunity working outside Malaysia and earn more money and flight against BN Goverment that is the whole issue.

    Reply

  23. 23 thomas Jul 9th, 2009 at 6:49 pm

    Many urbanites and professionals like myself were dismayed by the announcement to revert the teaching of Science and Maths to Malay or vernacular languages. It appears that we are regressing backwards. Education was at its best during the yesteryears of the 50′s till 70′s whereby medium of instruction was in English and best of schools were the missionary schools like St John, MBS, St Francis and etc. Then, there was a fair mix of races in the class unlike the situation today whereby the typical Sekolah Kebangsaan is predominantly Malay as the overwhelming number of Chinese send their kids to Chinese schools.

    It cannot be denied that missionary schools like St John, MBS etc were the best of schools. It indeed made one proud of the heritage apart from the knowledge one seeks. It is more than just the education it imparts but the character it moulds one to be. The uniqueness and characteristics of missionary schools are evident in its Gregorian style architecture, the school tie, badge, the Latin inscriptions beneath it etc. Compare this to our typical sekolah kebangsaan whereby you see one and you have seen it all. There no sense of uniqueness in them. It appears that we are regressing backwards when it comes to primary and secondary education ever since we gained independence in 1957.

    The situation is further made worse when the medium of instruction was changed from English to Malay in 1970. Ever since then, we saw how badly the standard of education has deteriorated into. This is evident from our local universities’ ranking by world’s standard. Our University of Malaya was the beacon and possibly the top University in the region in the 60s and early 70s. Today, it does not make it even to the top 20 universities in Asean and not even top 200 universities of the world.

    In the past, missionary schools in Malaysia have royal families of Thailand and Brunei schooling in them. Today, the trend is reverse whereby well to do Malaysian families will see their children are educated in secondary schools of Singapore and Australia apart from private or international schools of the nation whereby medium of instruction is in English.

    What has this country become especially with regards to the standard of education? The deterioration in the system and the change of medium from English to Malay was all done by Najib’s father, the late Tun Razak in his Razak report which outlines the objective of doing away English-medium schools. However, Najib attended missionary school of St John before pursuing his further studies in UK. His youngest brother, Nazir Razak, CEO of CIMB, Group was schooling in Alice Smith International school before reading philosophy in Cambridge. It appears that Tun Razak himself placed more faith in the old system than the system he propogated. Hence, it is not surprising that only a small handful of our Ministers actually send their children to the typical Sekolah Kebangsaan. Cakap tak serupa bikin! The Rakyat now pays the ultimate price for this decline.

    Reply

  24. 24 thomas Jul 9th, 2009 at 6:49 pm

    Many urbanites and professionals like myself were indeed dismayed by the announcement to revert the teaching of Science and Maths to Malay or vernacular languages. It appears that we are regressing backwards. Education was at its best during the yesteryears of the 50′s till 70′s whereby medium of instruction was in English and best of schools were the missionary schools like St John, MBS, St Francis and etc. Then, there was a fair mix of races in the class unlike the situation today whereby the typical Sekolah Kebangsaan is predominantly Malay as the overwhelming number of Chinese send their kids to Chinese schools.

    It cannot be denied that missionary schools like St John, MBS etc were the best of schools. It indeed made one proud of the heritage apart from the knowledge one seeks. It is more than just the education it imparts but the character it moulds one to be. The uniqueness and characteristics of missionary schools are evident in its Gregorian style architecture, the school tie, badge, the Latin inscriptions beneath it etc. Compare this to our typical sekolah kebangsaan whereby you see one and you have seen it all. There no sense of uniqueness in them. It appears that we are regressing backwards when it comes to primary and secondary education ever since we gained independence in 1957.

    The situation is further made worse when the medium of instruction was changed from English to Malay in 1970. Ever since then, we saw how badly the standard of education has deteriorated into. This is evident from our local universities’ ranking by world’s standard. Our University of Malaya was the beacon and possibly the top University in the region in the 60s and early 70s. Today, it does not make it even to the top 20 universities in Asean and not even top 200 universities of the world.

    In the past, missionary schools in Malaysia have royal families of Thailand and Brunei schooling in them. Today, the trend is reverse whereby well to do Malaysian families will see their children are educated in secondary schools of Singapore and Australia apart from private or international schools of the nation whereby medium of instruction is in English.

    What has this country become especially with regards to the standard of education? The deterioration in the system and the change of medium from English to Malay was all done by Najib’s father, the late Tun Razak in his Razak report which outlines the objective of doing away English-medium schools. However, Najib attended missionary school of St John before pursuing his further studies in UK. His youngest brother, Nazir Razak, CEO of CIMB, Group was schooling in Alice Smith International school before reading philosophy in Cambridge. It appears that Tun Razak himself placed more faith in the old system than the system he propogated. Hence, it is not surprising that only a small handful of our Ministers actually send their children to the typical Sekolah Kebangsaan. Cakap tak serupa bikin! The Rakyat now pays the ultimate price for this decline.

    Reply

    pakgah santan Reply:

    falsafah in Cambridge!!!??? falsafah CIMB ialah “dana senjata untuk semua” satu bank yang menberi laluan mudah untuk jual beli senjata haram di persada luar negara korea utara adalah client’s CIMB. saya akan keluar kan simpanan saya dari bank CIMB kerana saya tidak mahu jadikan wang saya penyumbang ke pada kehancuran dunia.

    Reply

  25. 25 tak bernama Jul 9th, 2009 at 8:03 pm

    Pd pendapat saya PPSMI harus dikekalkan bagi mana-mana sekolah yang pelajar mampu mengikutinya, yang sleebihnya ikut “common sense” saja. Sekolah yidak wajar dijadikan satu-satunya landasan untuk memartabatkan BM, bahkan juga media massa, papan tanda kedai, papan iklan, menu restoran, segala yang nyata di khalayak awam yang tertera perkataan digesa melebihkan penggunaan BM! Di India, banyak sekolah menjadikan BI sebagai pengantar tetapi rkayat tidaklah gentar dengan kedudukan bahasa ibunda kerana kehadirannya amat terasa di sekeliling tak kira dari mulut orang mahupun dalam papan tanda elektronik dalam stesen kereta transit.

    Reply

  26. 26 ken Jul 9th, 2009 at 9:02 pm

    KESIAN ANAK & CUCU KITA!

    Saudara Anwar bercadang Inggeris intensif semasa Pre-U. Tapi, kursus intensif hanya untuk orang kaya yang mampu. Majoriti Malayu, Cina dan India akan terus menghadapi pengangguran and gaji yang rendah kerana kuasaan Inggeris lemah dan tak layak untuk kerja antarabangsa.

    Cuba lihat di kalangan rakyat, ada berapa orang berlayak berkerja di Australia, Amerika atau Europa? Yang anak kaya saja yang berbahasa Inggeris kuat. Anak, cucu masa depan yang miskin terus susah payah di Malaysia!

    Nak cari duit lebihan mungkin terpaksa menerima rasuah kalau dapat jadi perkerja kerajaan.

    Saya berseru, yang tak padai berbahasa Inggeris dan nak kerja gaji tinggi atau menganggur, sila berjemput dengan Saudara Anwar, kerana dia akan cari untuk kamu!!!

    PPMSI gagal kerana kelemahan kerajaan yang rasuah. Dr Mahathir memang orang yang bijak dan ada padangan yang jauh dan dia nak tolong terutamanya orang Melayu. Kesihan, ramai yang sudah mendapat manfaat dari perlajaran Inggeris dahulu, mereka yang buat pilihan untuk anak cucu yang hendakan perlajaran sebanyak mungkin bahasa antarabagsa.

    Saya fikir, para susterawan mungkin sudah hilang kepala-nya. Perlajaran Inggeris yang disumbangkan oleh kerajaan untuk anak and cucu masa depan sudah dirampas dan dihancurkan, demi perjuangan bahasa disayangi sendiri. Adakah kamu suka lihat semua rakyat Malaysia cari makan dengan tulisan sajak RM50, sumbangan karangan RM50, berbahas RM100. Tapi cos bulanan untuk keluarga RM 3000.

    Saudara Anwar, setiap perjuangan anda yang dibentangkan sudah dilangsanakan oleh BN. Apa lagi kamu boleh cakap pada Pilihanraya akan datang? Sebagai pembangkang, tunggulah sampai waktu, tutuplah mulut sekarang.

    Reply

    pauhmase Reply:

    dakah kamu suka lihat semua rakyat Malaysia cari makan dengan tulisan sajak RM50, sumbangan karangan RM50, berbahas RM100. Tapi cos bulanan untuk keluarga RM 3000.- Ni semua bukan sbb BI.yg ko nak kaitkan ngn BI tu knp??dah kerjaan taknak martabatkan perjuangan BAHASA itu sendiri sbb tu lah pendapatn sasterawan negara dpt skit jer..dbndingkan dgn penyanyi..taknak mempopulorkan hasil2 karya BAHASA MELAYU…org putih jumpa aku dia cerita bgaimana rakyat malaysia ni bila jumpa dgn dia ckp BI.Dia datang Malaysia sbb nk blaja BHS Melayu..tp Org Malaysia ni yg konon MAT SALLEH g lak speaking dgn dia.Ape pndngn dia dgn rkyat malaysia ni yg tdk memertabatkan bhasa sendiri,..tk malu ker?(PERBUALAN AKU DGN ORG PUTIH NI DLM BHS MELAYU SLAM USA)

    TERIMA KASIH

    Reply

    Pendekar... Reply:

    salamwarahmatullah..apela bijak sangat mu ni..cube anda critakan sket bagaimana caranye kerajaan dapat membantu dari segi pendapatan kryawan bahasa??jika benar anda ingin mendaulatkan bahasa..knapa tidak digunapakai sahaja bahasa melayu baku dalam penulisan anda??ini yang kite katekan sebagai omong2 ksong..cakap politik..cermin diri dan muhasabah diri..lagi satu..macam mane la mat salleh tu nak blaja cakap melayu..kalau orang melayu yang mengajar tu x boleh berbahasa inggeris..xkan nak pakai bahasa isyarat kot??bijak2..

    Reply

  27. 27 frust Jul 9th, 2009 at 9:53 pm

    If Government wanted to abolish PPSMI then it should only affect those going to Std 1 next year or those going to Std 1 in 2012.It is very very ridiculous to force our children to do in Bahasa after doing it in English to 10 years!!How are they to cope with the suddent switch?? Maths & Science are technical subjects with technical terms and jargon.It is not a language subjects, so it is not easy for the sudden switch after 10 years/3 years (Form 4 in 2012/ Std 4 in 2012.This PPSMI batch would drop out of school come 2012.Is the Government going to be responsible for these batch of children.They would also forced to migrate to further or finish off their studies in English, esp for those in Form 4 in 2012.It is a big risk for the Government to do this to this batch of students.Government have no right to interfere their studies because of BN policy to “please” the Malay & Umno people. We would agree if they implement it to those starting Std 1 in 2012.At least let the PPSMI batch roll out first and finish up to Form 5,6 or University.This new cut off date is really not practical and silly and shows the mentality of the decision makers.Government should have a poll for all to vote rather than making us believe in their statistics.How reliable is their statistics.It is the choice of the rakyat and the majority takes precedent.No common sense in the cut off date for the PPSMI batch.New Government ridiculed the old government,as a matter of fact it is the same government telling the rakyat they have made a mistake.How many mistakes can the rakyat afford to take and bear???Haven’t we bear enough of their flip flop policies that only regressed the people and country instead of progressing.We will have a long way to catch up.We used to have No. 1 class education system during Tunku Abdul Rahman’s era and had produced many brilliant successful Malaysians until Tun M switched from English to Bahasa for all the subjects!!A big blunder and a dark day for Malaysians and beloved country.Sad….& frustzzzzzzz….

    Reply

  28. 28 zuraidah muda Jul 10th, 2009 at 7:37 am

    Syukur kpd Allah

    Seharusnya PPSMI di mansuhkan dan memertabatkan bahasa kebangsaan di peringkat antarabangsa..Bahasa Kebangsaan bahasa perpaduan antara kaum…

    Reply

    UBI KELEDEK Reply:

    airdahtua,

    Apa yg kaumerepekni,U dah duduk bertahun2 diluar negerikah…rasadulu barutahu..diluar negeri kita cerita tentang malaysia mereka tak tahu,kita kata Borneo,yes,we know this,cause di borneo symbolnya org utan,mereka cuma kenal borneo dari malaysia,lu fikirlah sendiri,,,,U nak memertabat bahasa diluar negara,silakan,sejauh mana kau akan merasa,cakap senang…….

    salam jmrh

    Reply

    TOK PETAI Reply:

    ubi keledik gatal betoi lah…

    Reply

    gengis khan Reply:

    orang malaysia pangil orang hutan di luar negara jungle pepole tetapi satu dunia dan mat saleh gelar “orang hutan” kadang kadang orang melayu ni lebih sudu dari kuah!!! inilah bahana acuan dari UMNO.

    Reply

  29. 29 Malaysian Jul 10th, 2009 at 10:18 am

    saya berpendapat bahasa Inggeris harus diajar kepada para pelajar setiap hari bermula dari sekolah rendah ke sekolah menengah. Ia bukan sahaja melibatkan sekolah kebangsaan tetapi juga Sekolah Jenis kebangsaan Cina dan Tamil. Para pelajar di sekolah harus diberi penekanan terhadap pembelajaran bahasa Inggeris. Fokus dan penekanan ini tidak bermaksud untuk menunjukkan bahawa bahasa Inggeris lebih penting daripada bahasa Melayu. Tidak sama sekali. Bahasa Melayu tetap akan diperkasakan sebagai bahasa kebangsaan dan perpaduan di Malaysia. dan Bahasa Inggeris berperanan untuk menyediakan setiap warganegara untuk bersaing dengan dunia luar terutamanya dalam bidang sains dan teknologi.

    Reply

  30. 30 roman Jul 10th, 2009 at 11:41 am

    Belajarlah matematik/sains dalam apa apa bahasa pun boleh berjaya kalau otak semulajadi pintar macam nik madihah(20a1 spm tu)Tapi manusia seperti ini tidak ramai dalam dunia ini.Jadi kenalah ikut kehendak majoriti kebolehan manusia.Oleh itu aku sokong 100% PPSMI dihapuskan.

    Reply

  31. 31 maya1alam Jul 10th, 2009 at 12:47 pm

    APA KHABAR DSAI!
    RASA LEGA KERANA DAH BERJAYA MERTABATKAT BAHASA MALAYSIA!

    HANYA DUA MATA PELAJARAN DI AJAR DALAM BAHASA ENGLISH PUN RAKYAT MALAYSIA DAH MENGAKU KALAH DAN TAKBOLEH MENERIMA CABARAN.BAGUS SEKALI! ANAK ANAK DI KAMPUNG,ESTATE DAN DIPINGGIR BANDAR AKAN DI JAJAH OLEH ANAK ANAK PARA PEMIMPIN SEKARANG DI MASA AKAN DATANG, SEBAB BAHASA INGGERIS DIUTAMAKAN DIKALANGAN PEMIMPIN SEKARANG.

    TAK MENGAPA, TAK KISAH,BIARLAH! SIAPA PEDULI!KITA BUKAN NAK BERNIAGA PAKAI BAHASA INGERIS DI MALAYSIA HANYA DI LUAR NEGARA.APA MACAM KALAU PELABUR ASING NAK PEKERJA YANG BOLEH BERTUTUR FASIH BI,I DON’T CARELAH!

    SEKARANG KITA PANDANG TIMUR TENGAH! KITA BAWA PELABUR ARAB.ARAB PUN TAKSUKA BAHASA BI. BETUL TAK!MALAYSIA BOLEH! TAN SRI BOLEH!DATUK BOLEH! HE…..HE TUN BOLEH!

    KITA ADA MACAM MACAM KAT NEGARA KITA. ADA ANGKASAWAN,SAINTIS TEMPATAN, KERETA BUATAN SENDIRI,STADIUM ANTARABANGSA,MOTOSIKAL BUATAN SENDIRI,PROFESOR DIRAJA YANG PANDAI BERTUTUR BAHASA MELAYU ALA INGGERIS.KALAU TAK SALAH TAK LAMA LAGI DSAI JUGA AKAN BERBAHASA MALAYSIA TATKALA DITEMURAMAH OLEH MEDIA ASING, AWAT PULA TAK BOLEH KITA ADA RAMAI JURUBAHASA.KASI DIA ORANG CARI MAKAN DATOK!

    MAAFKAAN SAYA DATUK, SAYA RASA SUNGUH SEDIH MELIHAT KITA TAK BOLEH MENGHARUNGI SAMUDERA PPSMI.

    HANYA SATU SOALAN SAYA NAK KEMUKAKAN KEPADA DSAI?

    MENGAPAKAH DSAI TAK NAK FAHAM TENTANG ASPIRASI SESETENGAH IBU BAPA YANG INGINKAN SISTEM LAMA DI MANA KITA ADA SEKOLAH ALIRAN BAHASA MALAYSIA DAN BAHASA INGGERIS.KITA MANSUHKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN TAMIL. SERAPKAN BAHASA MASING MASING DI SEKOLAH ALIRAN BAHASA MELAYU DAN ALIRAN INGGERIS.

    SUSAH JUGA NOH! SELAGI ADA MANUSIA MENGUTAMAKAN BANGSA DIDALAM “KONTEX RACIST” MAKA CADANGAN DIATAS TAK AKAN MENJADI REALITI.

    ITS OK.WALAUPUN RASA SEDIH DAN MARAH KERANA RAKYAT TELAH DIPERKUDAKAN OLEH SETIAP PEMIMPIN MALAYSIA, DARI TUN HINGGA KE PERDANA MENTERI SEKARANG.
    PROSES INI AKAN BERLANJUT SAMPAI RAKYAT BENAR BENAR SEDAR YANG KITA DAH KETINGALAN ZAMAN.

    TUN BERDOSA LAGI, SATU “POLISI PENDIDIKAN” YANG MERUGIKAN BERBILION JUTA WANG RINGGIT RAKYAT MALAYSIA! TUN, PPSMI ANDA DAH SAMPAI KE PENGHUJUNGNYA! SATU TAMPARAN HEBAT KEPADA TUN KERANA APA YANG DISEMAI, ITULAH YANG MENJADI HASILNYA.

    HARAP HARAP SATU HARI NANTI GENERASI YANG AKAN DATANG DAPAT MENGUBAH PERSEPSI “TAK BOLEHLAH” ATAUPUN SIKAP “CEPAT MENGALAH!

    Reply

  32. 32 Roger Wabbit Jul 10th, 2009 at 5:52 pm

    Pada pandangan saya, Isu dan soal pelajaran seharusnya tidak dipolitikkan dan dicampurtangan oleh mereka2 yg gemar bermain politik.

    Semasa masth n science diajar dalam baahsa inggeris, yang membangkang buat demonstrasi jalanan, berlawan dengan polis, membuat huru hara kerana ingin meminta PPSMI dimansuhkan.

    Namun bila Kerajaan telah mansuhkan PPSMI, keluar pula pelbagai cerita yg lain.
    Tetapi org2 yg membangkang PPSMI itu sendiri tidak pernah memberi sebarang idea yg konstruktif bagaimana perkara ini harus diselesaikan.

    HENTIKAN BERPOLITIK. JGN JADIKAN ANAK-ANAK KITA SEBAGAI MANGSA.
    JGN BODOH KAN WARIS ANAK CUCU KITA.

    Reply

    pauhmase Reply:

    SAPER YG BERPOLITIK NI..SASTERAWAN NEGARA PUN BNTAH ISU NI..SASTERWAN NEGARA TU WAKIL PARLIMEN MANA???SBB NMPK POLITIK SBB UMNO YG SNGAJA POLITIKKKAN ISU NI..ORG DLM UMNO PUN RAMAI YG TAK SETUJU..TP X BERSUARA SBB TKUT PADA PEMIMPIN YG LEBIH TINGGI..JD PEMBANGKANG LAH YG KENA BNTAH..BENDA NI JD POLITIK SBB UMNO YG KAITKAN DGN POLITIK…KAT MALAYSIA NI MANA ADE BADAN YG BEBAS..SEKTOR KRAJAAN SEMUA SOKONG KERAJAAN PUNYER…CUBA LAH TK SOKONG KALU BERNI..NAMA JER BDN BEBAS CAM SURUHANJYA PENCEGAHAN RASUAH..TP RASUAH BRLMBK GK..KALU KO NK THU BNYK TK BNYK RASUAH KT MALAYSIA NI..KO MASUK DLM BIDANG PEMBINAAN@CONSTRUCTION DOMAIN..KO BLEH NMPK LAA..ISU RASUAH NK DPTKN PROJEK NI BNYK MANA….KALU STKT BERCKP JER..GUNUNG BLEH RUNTUH…MATAHARI BLEH WT MAIN BOLA JER…

    WASSALAM WAHAI SAUDARAKU

    Reply

    Roger Wabbit Reply:

    habis kalau tak dipolitikkan, kenapa isu ni masuk dalam semua surat kabar politik?

    dipolitikkan lah tuh.

    dengan bahasa inggeris pun takut.

    aku dulu skolah belajar BM BI, siap belajar bahasa arab lagi. takde masalah ape2 pun?

    ntah hape yg dikecoh berdemonstrasi lepas semayang jumaat, pegi lawan polis.

    suke main bom asap dengan pancut air kot korang nih? tak pun suke baring atas jalan pegang bendera palestin.. wakakaka

    Reply

  33. 33 rkusom Jul 10th, 2009 at 6:33 pm

    kesimpulannya, sebilangan besar pemimpin kita tidak berpendidikan. kalau mereka berpendidikan mereka tentu boleh merasa sendiri bentuk dan format pendidikan yang sepatutnya dilaksanakan di negara ini. inilah contoh yang jelas bahawa pemimpin kita gagal mendidik masyarakat.

    Ketam memang mahu melihat anak-anaknya berjalan betul. itik pula, risau jika anak-anaknya belajar menyelam…!

    Reply

  34. 34 maya1alam Jul 10th, 2009 at 7:01 pm

    DEAR DSAI!

    I AM REALLY FRUSTRATED!

    I WILL BE NOT SENDING MY KIDS TO THEIR RESPECTIVE SCHOOL FOR A DAY TO SHOW MY OBJECTION FOR DISCONTINUING PPSMI. I HATE POLITICS AND TOTALLY CANNOT AGREE WITH THE POLITICAL MOTIVATED DECISION.

    REMEMBER BLOGERS! I STILL LOVE MY BAHASA MALAYSIA.I HAVE SO MANY MALAY NOVELS AND PUISI BUT SAD TO SAY I DON’T HAVE A SINGLE BOOKS IN BAHASA MALAYSIA WHICH CAN USED FOR REFERENCE {BAHAN RUJUKAN] MAINLY IN SCIENCE OR MATHEMATICS!

    WHY? GAPENA OR OTHER SIMILAR ORGANIZATION ONLY CAN TALK BUT CANNOT WRITE ANY SCIENCE OT MATHS BASE BOOKS AT LEAST A FICTON ! MAYBE GAPENA ARE STILL LOOKING FOR CORRECT BAHASA TERMINOLOGY FOR SCIENCE AND MATHEMATICS SINCE MERDEKA OR MAYBE ALL OUR AUTHORS MIGRATE TO OTHER COUNTRIES.

    HA……….HA, YOU GUYS ARE LAUGHING MATERIAL!

    Reply

  35. 35 rodinia Jul 10th, 2009 at 7:29 pm

    wahai saudara anwar, lihat lah maklumbalas drp peminat peminatmu dlm isu ini,spt si thomas dan frust yang menghujah panjang lebar. Adakah belajar ppmsi mengkhianati usaha pemertabatan bm(entah b melayu kah atau b malaysia kah)?sejak bila pemertabatan bm menjadi isu pkr ?adakah ia dimaktubkan dlm perlembagaan negara?adakah pemertabatan ini ianya serupa dgn isu ketuanan melayu?apabila saudara anwar mengatakan ia merupakan kehendak rakyat keramaian,adakah saudara ada statistik untuk membuktikan fakta itu?if u can’t prove your statements,then u are no different from those irresponsible umno politicians who will stop at nothing to achieve their selfish ends.

    Reply

  36. 36 tukolbesi Jul 10th, 2009 at 8:51 pm

    Aparah korang ni. Yang melaksanakan PPSMI tu buta kayu. kalau nk mahir berkomunikasi dalam bahasa inggeris sepatutnya laksanakan aktiviti2 dan pengajaran mata pelajaran bahasa inggeris dengan berkesan. Ini mengajar sains dan matematik untuk menguasai bahasa inggeris. Logik ka?

    Lagi pulak tiada persediaan rapi. Guru yang mengajar matemetik dan sains pun xfasih berbahasa inggeris. Macammana nak mengajar dalam bahasa inggeris. Mengajar subjek tersebut menggunakan bahasa rojak (bahasa melayu +bahasa inggeris) sampai murid pun tak faham. Contohnya anak saya sendiri selalu mengadu tidak boleh membuat kerjarumah matematik dan sains. Bila ditanya mengapa, jawapan nya tak faham apa yang che gu ajar. Che gu mengajar dalam bahasa rojak. Soalan yang nak dijawab pon tak faham. Apabila saya terangkan dalam bahasa melayu, cepat sahaja dia menjawab.
    Jelas sekali pembelajaran sains dan matematik lebih mudah dalam bahasa ibunda

    Reply

  37. 37 Salak Jul 10th, 2009 at 10:47 pm

    Soal bahasa adalah soal emosi dan akan mengaburkan isyu yang sebenarnya – pengurusan baik dan pentadbiran kewangan negara akibat rasuah. Pendidikan dan kesihatan terabai. Akhirnya BN sentiasa mencari perkara untuk salah-menyalah menangkis masaalah yang tersentak di muka ramai tetapi sentiasa dibelakangkan.

    Pelaburan utama yang perlu diperkirakan adalah pendidikan. Itu saja yang akan menentukan masa depan rakyat. Kononnya kita dah merdeka 50 tahun tapi murid dan guru tertungkus dan terlumus pindah-randah berkecohan kerana kemudahan sekolah saperti bangunan asas dan lain-lain telah diabaikan. Sessi pagi dan petang tak pernah diberi perhatian keranan kewangan negara dibazirkan melalui rasuah. Guru yang di luar bandar selain menguruskan anak sekolah, menguruskan anak sendiri tapan bekalan air yang baik.

    Tanpa pendidikan yang baik yang membekalkan kemahiran dan mengembangkan bakat, kita akan melaung dan mengeluhkan masaalah yang sama dekad demi dekad, sementara yang kaya dan korap menjadi lebih kaya. Agar kita tidak lupa kekayaan yang diwariskan Yang Ehsa kepada adalah tulang empat kerat dan ‘akal, dan ini memerlukan pelaburan yang utama. Tidak ketinggalan soal kesihatan ibu-ibu di luar bandar yang akan menjadi pengeluar modal utama kita, iaitu “human capital”!

    Saya tak peduli bahasa apa yang nak digunakan Penan ke, Swahili ke atau German ke? Yang penting niat, nilai dan usaha!

    Saya harap akan mendengar cadangan-cadangan Pakatan Rakyat tentang soal ini.

    Reply

  38. 38 restu.... Jul 10th, 2009 at 10:51 pm

    kesian pada pelajar2 di kg atau pendalaman.. ramai yg lingkup subjek math dan sains.
    sedangkan kedua-dua subjek tu penting…memang bn ni nak pelingkup pelajar2 khususnya pelajar melayu…semata2 nak jaga perut kroni…

    Reply

  39. 39 abe Jul 10th, 2009 at 10:52 pm

    ppsmi sememangnya banyak meninngalkan kesan kpd pelajar bumiputera tanpa mengira bandar atau luar bandar.subjek ppsmi diajar dlam b.i tetapi soalan peperiksaan dibuat dlm dwi bahasa,jadi ini menyebabkan berlaku kekeliruan.kebiasaannya pelajar lebih cenderung untuk menjawab dlm b.m. bila jawab dlm b.m pula timbul masalah istilah tertentu dlm subjek tersebut.kesannya murid tak dapat menjawab soalan sama ada dlm b.i mahupun b.m.Cadangan kerajaan untuk menambah masa belajar bagi subjek b.i itu sepatutnya telah disedari dari awal kalau nak meningkatkan penguasaan dalam b.i bukannya dengan mengajar sains dan matematik dlm b.i.kalau ya pun dakwaan bahawa istilah sains dan matematik tidak banyak dalam b.m tidakkah boleh kita pinjam istilah yang tidak ada itu untuk dijadikan bahasa melayu.bukankah telah banyak bahasa asing yang telah dimelayukan khususnya b.i.

    Reply

  40. 40 abe Jul 10th, 2009 at 11:15 pm

    ppsmi sebenarnya telah banyak menjejaskan pelajar bumiputera sama ada yang di luar bandar mahupun yang di bandar.kalau nak mempertingkatkan penguasaan b.i cadangan menambah waktu yang dicadangkan oleh menteri mungkin ada betulnya.ppsmi sepatutnya dihentikan seberapa segera sebagaimana segeranya ia dilaksanakan dahulu sebab pelajar yang mengikuti diajar dalam b.i sedangkan soalan peperiksaan dibuat dalam dwi bahasa.biasanya pelajar akan cenderung untuk menjawab soalan dalam b.m. tetapi masalah lain pula yang timbul kerana pelajar akan gagal juga untuk menjawab soalan dalam b.m kerana masalah istilah-istilah yang digunakan dalam kedua subjek tersebut.parahnya sekarang b.i tak boleh b.m pun tak boleh.oleh itu baliklah ke pangkal jalan.kalau benarlah benarlah b.m miskin dalam istilah sains dan matematik mengapa tidak dipinjam seketika sementara mendapat istilah yang benar-benar difahami oleh pelajar kita.bukankah banyak bahasa yang digunakan dalam b.m yang dipinjam dari berbagai bahasa kemudiannya kekal menjadi bahasa melayu.

    Reply

  41. 41 WAN SIMUNJAN Jul 11th, 2009 at 3:14 am

    Kepada sesapa yang telah terpusing otaknya dengan PPSMI ni….cubalah faham isu yang sebenarnya.

    1. Yang membantah PPSMI ni bukannya membantah untuk belajar Bahasa inggeris. Mereka sokong pengajaran Bahasa Inggeris. Malah menyokong usaha kerajaan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar.

    2. Dasar PPSMI ialah mengajar sains dan matematik dalam BI. Tujuan asal dulu mahu meningkatkan BI. Kini dimomokkan lagi dengan rujukan di peringkat antarabangsa banyak menggunakan BI.

    Soal pokoknya nak belajar dan menguasai ilmu Sains dan Matematik mesti pelajar faham apa yang mereka belajar. Apabila murid faham apa yang diajar maka mereka nanti akan menjadi golongan yang cerdik pandai. Manakala apabila mereka tidak faham apa yang diajar maka kemungkinan untuk gagal dalam pelajaran terlalu cerah. Bila mereka gagal apa yang mampu mereka buat? Hari ini pun dah ramai pengganggur. Berkelulusan pulak tu. Gi mana pula golongan yang tidak berjaya dalam pelajaran mahu menyaingi mereka pula ?

    3. Kalau bangsa lain boleh memartabatkan bangsa mereka dengan pembangunan dan penggunaan meluas bahasa mereka kenapa bangsa melayu terlalu naif dengan kekuatan bahasa mereka.

    sekadar contoh ringkas :

    1. Sebelum kewujudan dan penguasaan England terhadap dunia, ertinya bangsa sebelumnya menggunakan bahasa yang bukannya bahasa inggeris. Kenapa mereka boleh maju walau tak menggunakan Bahasa Inggeris ?

    2. Cuba kita pelajari bagaimana Bangsa Inggeris ini boleh memecah dan menghapuskan penguasaan bahasa lain sehingga mereka mampu menguatkan bahasa Inggeris itu di mata dunia sedangkan sebelumnya bahasa inggeris ini hanya digunakan oleh bangsa Inggeris ini sahaja ? Kenapa bangsa melayu @ malaysia tidak mahu mengikut cara bangsa Inggeris ini mengukuhkan dan mentamadunkan bahasa mereka di mata dunia. kalau bangsa Inggeris ni boleh, kenapa tidak bangsa Melayu @ Malaysia. Bezanya bangsa Inggeris ni mahu melakukan sesuatu yang terbaik dan mahu menguasai dunia manakala bangsa melayu@ Malaysia malu denganbahasanya sendiri.

    Seandainya semua bangsa melayu mempunyai kekuatan minda dan keazaman untuk memartabatkan bahasanya pastinya bahasa melayu boleh mencapai keagungannya seperti zaman Kerajaan Melayu Melaka. Yang penting ialah kesedaran dan keyakinan diri seperti bangsa-bangsa lain di dunia ni yang sayangkan bahasa mereka.

    Yang jelas bahasa melayu bukan hanya terjajah oleh bahasa Inggeris tapi dijajah oleh bangsanya sendiri. Begitulah hebatnya BANGSA MELAYU yang telah dijajah pemikirannya selama 400 tahun dan hanya MERDEKA mindanya selama 52 tahun. Kepada penyokong dasar PPSMI ni, apakah sumbangan anda sebagai bangsa melayu untuk memartabatkan dan mentamadunkan bahasa melayu di mata dunia? Buktikanlah dan berikan langkah anda untuk usaha ke arah itu ? Jangan hanya cakap dan pemikiran anda itu hanya melambangkan BN sahaja. Biasalah BN = Busuk Niatnya,Buruk Natijahnya dan akhirnya Bodoh Nantinya!

    Ayuh! Bangsaku, Melayu. Buktikan kepada dunia betapa hebatnya bangsa dan bahasa melayu.

    Reply

    TOK PETAI Reply:

    KO NAK UBAH PERSEPSI/MENTALITI BANGSA MELAYU KAH,CAKAP SENANG,KALO NAK TURUN PADANG KERAHKAHKAH DIBUATNYA,ITU KATA KAU,NAK BEZA2KAN MELAYU DGN INGGERIS,JAUH PANGGANG DARI OVEN,MELAYU MAKAN BELACAN/DGERAI,INGGERIS MAKAN CHEESE/DHOTEL*5,MELAYU CAKAP`TAKPA`INGGERIS CAKAP`NOWAY`NATIJAHNYA,SIAPA HARUS DIPERSALAHKAN,KITA NAK MENGADAPTASIKAN BAHASA,TAK PAYAH JAUH2LAH DEPAN MENTERI DAH CUKUP,APARIAKSINYA…KITA BAWA CAKAP BAHASA DIA BAWAKITA CAKAP INGGERIS,MACAMANA INIPAK,ORG KITALAHNI…..MEMBUIHKAN MULUT SENANG!!!!

    salam tp

    Reply

  42. 42 iz Jul 11th, 2009 at 11:55 am

    Saya amat berdukacita bahawa PPSMI akan dihentikan. Saya tidak menyalahkan kerajaan berbuat demikian atas desakan pelbagai pihak termasuk parti pembangkang.

    Kita harus membuat penilaiann sesuatu kejadian dari punca ie root cause. Pada mereka yang pergi demo hari tu, sila muhasabah kembali adakah kewajaran demi masa depan bangsa, negara & anak2 kita… samada perbuatan tersebut mendapat pahala? Apa jadi pada account dosa pahala kami sekiranya tindakan adalah tidak betul ?

    Pada pendapat saya, Tun Dr Mahathir telah membuat cuba membawa negara ke hadapan & apa yang ada pada hari ini berkat usaha kepimpinan Tun. PPSMI adalah salah satu dari usaha beliau yang amat kami sanjungi. Tun tahu kebudayaan bagsa & negara, tanpa paksaan PPSMI, anak2 bangsa tidak akan maju seiring dgn dunia internet ini. Sekurang-kurangnya, negara Malaysia cuba setanding dgn Singapore.

    Kalo kita berbahas negara perancis, german, jepun etc, yang gunakan bahasa sendiri, blh maju, sila bandingkan ketamadunan negara tersebut dgn Malaysia. Simple thing like buang sampah merata-rata pun masih berlaku.

    Sekarang minta PPSMI dihapuskan, tapi habis SPM terus minta biasiswa overseas, local university pun tak pandang. On one hand, hapuskan PPSMI -> english tak pandai, pas tu duk marah kerajaan kenapa tak hantar dia overseas pasal dia dapat 10A. Mana ada logicnya ?

    Pastu, kalo pergi ke local university, semua rujukan dlm english, biarpun lecturer akan ajar dlm bahasa Malaysia (rela paksa), mcm mana nak timba ilmu? Buku University dlm bahasa Malaysia terhad dlm pasaran as adalah tidak mudah untuk translate dari ENglish ke BM. Saya dah pernah cuba berbuat demikian.

    Saya menulis dari pengalaman saya yang beraliran Bahasa Malaysia, masuk local Uni bahasa Malaysia, pas tu ke Overseas ..terus termenung dgn English. Dpt biasiswa pergi ke overseas kerana result saya cemerlang, tp bila smpai overseas, result saya very poor due to English. BUku dictionary tebal saya beli… utk cuba faham istilah bahasa English. Actually semasa disana, kita duk struggle dgn bahasa Enlish rather than the knowledge kerana dari segi intellectual no problem, else tak smpai lah ke sana. JPA pun tak nak kasi biasiswa.

    Apa jua kerajaan buat, semua tidak betul biarpun tindakan tersebut adalah betul. Pesanan saya, kita harus pikir jauh & akibatnya yang akan menentukan dosa & pahala dalam kadaran jutaan. Kita harus menilaikan setiap isu, mana yg baik kita senyap aje lah… yg tidak baik -> suarakan aje.

    What will happen if rakyat didahulukan. Semua pembangunan akan terbantut bila ada sedikit bangkangan. U can’t pls everyone, but u have to pls the majority or effect that will benefit the country of Malaysia.

    Rakyat didahulukan or kemajuan negara didahulukan ? If rakyat didahulukan, negara tidak maju, pelaburan berkurangan –> peluang kerja berkurangan –> kita lahirkan ramai graduan beraliran BM –> susah dapat kerja kerana peluang & daya saing graduan –> akhirnya graduan nak cari kerja di luar negara pun payah kerana kefasihan bahasa dlm English.

    Selepasa isu PPSMI, pandangan saya pada semua pihak telah berubah….. sama-sama kita bermuhasabah dan berdoa demi kesejahteraan negara & terutamanya

    Reply

    alrawa Reply:

    Iz,
    Jangan cuba kelentong. Tiap2 permohonan untuk memasuki Institiut pengajian tinggi pasti ada ‘minimum qualifications dan minimum allowable level of language’. Pusat pengajian mana diluar negeri yang Iz masuki itu.

    Reply

    tukolbesi Reply:

    poorah…ko ni buta kayu kot! Peningkatan penguasaan bahasa inggeris oleh pelajar2 memang disokong tapi bukan dengan PPSMI, sebaliknya dengan kaedah pengajaran sabjek bahasa inggeris dengan lebih berkesan.

    Reply

    iz Reply:

    Alrawa & Tukolbesi,

    Relak bro… Baca balik apa yg saya tulis. Just sharing my experience & difficulties I been through. U nak ke anak-anak u or cucu cicit u go through that experience?

    Apa gunanya kerajaan hantar pelajar2 ke overseas kalo dibandingkan kursus semua ada di Msia = overseas? Itu semua duit rakyat demi kemajuan negara. Pelbagai sasaran dlm tidakan tersebut terutamanya pendedahan pada ilmu, budaya dan penbangunan diri.

    Di Singapore, bahasa penghantar adalah BI biaspun Mandarin widely spoken. Org Melayu Singapore boleh berbahasa BI jauh lebih baik dari Org Msia. Org tua kat sana pun fasih BI – no problem, & budaya Melayu & Islam tidak pernah diabaikan. Apabila keputusan penghapusan PPSMI diistiharkan, pasti ramai yang “bergembira” termasuk saudara berdua.

    Apa yang dikatakan oleh Tiger General mmg ada kebenaran & I believe he speak through experience.

    Mengapa pelabur and majikan luar negara sukakan rakyat Msia & melabur di sini kerana kemahiran dalam BI. Kita bukan nak mengagongkan BI tetapi demi ilmu dunia dengan harapan maju setanding dgn negara luar.

    Kalo ikutkan ramai rakyat Msia masih dijajah english… kerana sokongan hebat terhadap pasukan England dlm bolasepak. Mengapa perkara ini tidak isukan ?

    Actually it is much easier to learn in Math Science in English than in Malay. CUba baca buku komputer BM & BI…. u will have the answer.

    TQ

    Reply

    layman Reply:

    Bagus ya. Kat sekolah rendah mana yang ada ajar subjek komputer tu??

    alrawa Reply:

    Iz,

    “Actually it is much easier to learn Maths/Science in English than in Malay”. Says who? The ‘orang kampungs’?
    Dengan mansuhnya PPSMI, Maths/Science akan diajar di dalam bahasa ibunda.

    Ini bermakna anak-anak Melayu, Cina India dan lain-lain akan ‘menikmati’ kefahaman dengan lebih cepat. Keciciran di dalam memahami Maths/Science oleh anak-anak akan berkurangan. Minat akan bertambah. Pencapaian ke tahap seterus juga boleh meningkat. Bagilah anak-anak kita peluang memahami Maths/Science dari peringkat bawah lagi. Telah terbukti bahawa majoriti anak-anak kita sukar untuk memahami Maths/Science dalam Bahasa Inggeris.

    Pelabur asing memilih Malaysia kerana beberapa factor :
    1. Insentif cukai yang menarik
    2. Gaji pekerja yang berpatutan (read murah)
    3. Boleh menggaji pekerja asing

    Mahir berbahasa Inggeris tidaklah merupakan factor utama bagi FDI. Malah syarikat-syarikat Jepun mengutamakan pekerja-pekerja yang boleh berbahasa Jepun.

    Saya tertarik Iz mengatakan bahawa Melayu Singapore, bahasa Inggerisnya lebih baik dari Melayu Malaysia. Baguslah, tapi saya lihat tiada dapat Melayu Singapore memanfaatkan kelebihan ini. Rata-rata jadi pemain bola sepak dan penyanyi yang berjaya.

    Kalau sekadar membaca surat khabar Inggeris, jangan Iz mengandaikan bahawa ramai rakyat Malaysia menyokong liga bolasepak Inggeris. Saya lihat di warong-warong kopi luar bandar banyak ditayangkan pita-pita Gusti WWF.

    Adakah kita dijajah oleh US?

    Reply

  43. 43 Ali Bin Azman Jul 11th, 2009 at 10:10 pm

    Allamah Thanwi Rahimahullah wrote in Jazaa Ul A’maal;
    Malik Bin Dinar Rahimahullah saya:”I have read in some books of wisdom that Allah says:”I am Allah,the king of the kings.The hearts of all kings are in My hands.Whosoever obeys Me,I soften the hearts of kings in his favour.Whosoever disobeys Me,I employ the kings for his punishment.Do not waste your time in cursing the kings of the earth.If you turn to Me,I shall soften the hearts of your kings in your favour”

    Reply

  44. 44 zoy123 Jul 12th, 2009 at 2:54 am

    Nampaknya ramai yang menyokong pemansuhan PPSMI. Tapi dalam masa yang sama, kalau niat kita nak mempertabatkan BM kenapa kita benarkan penggunaan bahasa ibunda untuk sekolah aliran Cina atau Tamil. Hairan jugak kerana sebenarnya sejak dari mula PPSMI diperkenalkan, hanya sekolah kebangsaan Melayu saja yang menerima pakai tapi sekolah aliran Cina dan India still menggunakan bahasa ibunda mereka.

    Nampak sangat yang menjadi mangsa adalah bangsa melayu sendiri. Sepatutnya, kena ada kajian kenapa BI ni memberi beban kepada pelajar2 Melayu dan sepatutnya semua pemimpin melayu tidak kira apa fahaman politik hendaklah bersatu untuk mencari jalan bagi mengatasi masalah ini.

    Reply

  45. 45 rodinia Jul 12th, 2009 at 2:59 pm

    Ada yang kata tujuan ppsmi untuk meningkat bi,itu pun kata pmtujuan tak ubah,hanya cara akan diubah demi kebaikan rakyat. Sedih pm pun tidak kenal tujuan sebenar ppsmi,kalau si dewan bahasa dan pustaka boleh “translate all the science and technology books,journals,papers and articles in english the way the japanese,hongkies, southkoreans do”apa lagi boleh cakap. Kalau nak ajar ppsmi pun tak boleh,bolehkah nak ajar bi dimana sudah 39 tahun ,inilah kualiti guru yang malaysia dapat,guru yang sepatutnya otak bergeliga universiti pun tidak boleh di ajar bi,macam mana hendak diajar murid sekolah?cukup malu sekali.apa program pun jika dimulakan mesti di fine tuned ,bukan separa jalan, di mansuhkan kerana objektif ppsmi tidak baik tapi guru yang dikeluarkan uni uni dan sistem pendidikan kita selama ini tidak boleh ajar bi. Isn’t this the joke of the century?count ourselves lucky the british has left us a cönstitution, a govt admin system,a capitalist system(capitalism originated from uk and has spread to almost all the developed countries in the world),a country of rule of law,an education system,etc for which the country could count on to use ,modify and progress, not to degenerate into. I am sure if you all politicians throw away your self interest,
    our country would be a much better place to live in. This country with its history is unique,no where in the world u will find such a melting pot of people who had worked and even fight among throughout history. If i may trangress a bit the japanese in the 1880s even try to make english the national language!

    Reply

    alrawa Reply:

    A country of rule of law? Hmmmm……

    Reply

  46. 46 MAMA Jul 12th, 2009 at 3:14 pm

    AS A MOTHER, SAYA SELALU CEK & AJAR ANAK2 BELAJAR ESPECIALLY MATHS & SCIENCE. I REALISE THAT ANAK2 NI BUKAN TAK RETI JAWAB SOALAN TAPI TAK PAHAM APA KEHENDAK SOALAN CONTOHNYA, BILA SURUH BACA & JWB SOLAN IN B.INGGERIS DIA TAK DPT JWB, TAPI BILA I TRANSLATE SOALAN ANAK2 TERUS DAPAT JWB SOALAN DGN LAJUNYA, SIAP DGN BUNYI “OOOH” LAGI.

    LAGI SUSAH KALAU DARJAH SATU SEBAB SUBJEK BM PUN BARU BOLEH MEMBACA, NAK KENA CATCH UP BI LAGI.BELUM LAGI MASUK SUBJEK JAIS DGN JAWI & ARAB.I TAK TAU LA MAK2 LAIN TAPI 1 YG ADA 3 ANAK (STD 1,2 & 4 NI)RASA, I LA MAK YG PALING STRESS BILA NAK EXAM.

    INI KALAU KIRA I DALAM KATEGORI YG MAMPU SEBAB I HANTAR ANAK2 TUSYEN AND SEKOLAH SWASTA LAGI. KALAU ANAK2 YG IBU BAPA KURANG MAMPU/STAY KAT PEDALAMAN YG KURANG FACILITIES MACAM MANALA AGAKNYA.

    Reply

  47. 47 maya1alam Jul 12th, 2009 at 9:16 pm

    SALAM SEJAHTERA DSAI,

    OTAK AKU KINI DAH BEKU! TAK PAYAH LAH GADUH PASAI PPSMI LAGI! KITA IKUT CADANGAN AHLI PARLIMEN PKR KULIM BANDAR BARU KULIM YANG ARIF LAGI BIJAKSANA IAITU JOM KITA BELAJAR ILMU HISAB DAN SAINS DALAM TULISAN JAWI.SENANG KITA BOLEH MERTABATKAN BAHASA MALAYSIA SEKALI GUS KITA BOLEH MELAHIRKAN SAINTIS BERTARAF ANTARABANGSA DAN HANTAR KE AMERIKA, EROPAH DAN KHUSUSNYA KE NEGARA TIMUR TENGAH

    YANG BELAJAR BAHASA INGGERIS BOLEH MEMOHON KERJA SEBAGAI PENGASUH ANAK DI MALAYSIA DAN INDONESIA!

    HA…………….HA……. BAGUI PUNYA MP! KASI DIA JADI MENTERI PELAJARAN ATAU MENTERI LUAR DALAM KABINET BAYANGAN DSAI!

    Reply

  48. 48 zoy123 Jul 14th, 2009 at 5:37 pm

    Seperti yang telah dinyatakan PPSMI akam mula dimansuhkan pada 2012. Sebab-sebab ia dimansuhkan adalah hasil dari kajian selama 6 tahun yang terbukti bahawa PPSMI banyak memberi kesan buruk kepada pelajar Melayu berbanding kebaikan. Antara sebab-sebab mengapa PPSMI adalah kerana ia diperkenalkan secara tergesa-gesa tanpa membuat kajian terperinci terlebih dahulu, murid-murid yang masih belum bersedia untuk menerima pelajaran ini, cikgu2 yang kebanyakkannya ada masalah dalam pertuturan BI dan menyebabkan kesukaran untuk menyampaikan subject Math dan Sains dengan jaya walaupun telah dibekalkan dengan berbagai alat bantuan mengajar termasuk komputer (yang banyak digunakan untuk tujuan lain – bagi anak main game, buat jualan langsung, tution dan etc).

    So kerajaan telah mengambil langkah yang bijak dengan memansuhkan PPSMI. Adalah disaran juga, selepas ini, dengan kebijaksanaan para cikgu akan dapat menaikkan kembali graf pencapaian murid-murid melayu dalam kedua-dua subject ini. Adalah diharap juga, kerajaan akam mula mengambil para pendidik yang betul2 berkualiti supaya matlamat yang telah ditetapkan akan tercapai.

    Reply

  49. 49 rodinia Jul 14th, 2009 at 7:54 pm

    errata on 12th july comment,3rd line from last , the word should be digress.

    Reply

  50. 50 pemikir Jul 15th, 2009 at 11:36 am

    salam kepada semua saudara2ku

    merujuk kepada isu ppsmi sebenarnya saya sangat menyokong mengenai pembatalannya kerana secara dasarnya kerajaan telah menyatakan bahawa pengajaran dalam bahasa inggeris ini mendatangkan masalah yang sangat besar terutamanya bagi pelajar yang berada di luar bandar. saya mengaku bahawa bahasa Inggeris adalah sangat penting pada zaman ini tetapi kita sebenarnya perlu memperkasakan dahulu teknik dan skil yang perlu diguna pakai seperti contoh penguasaan dan kredibiliti tenaga pengajar disamping memperlengkapkan prasarana yang lengkap terdahulu sebelum kita secara langsung mempraktikan bahasa Inggeris dalam pembelajaran dua pelajaran ini. ibarat seperti orang yang berkahwin sebelum berkahwin persediaan yang rapi dibuat terlebih dahulu seterusnya baru dipraktikkan(berkahwin) tetapi dalam isu ini kita mengambil cara mencuba dahulu tanpa ada persediaan yang kukuh dan ini bukan omongan kosong kerana antara faktor yang menyebabkan kecelaruan ini juga adalah disebabkan kurang kecekapan tenaga pengajar (bukan semua), infrastrktur (lebih-lebih lagi luar bandar), sistem berbeza antara luar bandar dan bandar, suasana pengajaran dan sebagainya. Ini terbukti walaupun sudah dipraktikkan selama ini penguasaan bagi pelajar tidak selaras dengan hasrat kerajaan. sebelum kita ingin menularkan penguasaan bahasa Inggeris dalam matematik dan sains kita kena terlebih dahulu mantapkan pelajar ini penguasaan dalam pengajaran bahasa Inggeris sekiranya penguasaan bahasa Inggeris pelajar kita dah kukuh barulah kita boleh berfikir untuk penerapannya dalam matematik dan sains. pelik sekiranya dalam pengajaran bahasa kita tidak mampu untuk meningkat penguasaan bahasa Inggeris pelajar kita pula nak menambah dalam penerapannya dalam matematik dan sains.
    Takut-takut apa yang kita kejar tak dapat yang dikendong berciciran.
    waAllahualam

    Reply

  51. 51 Bangla Boy Sep 9th, 2009 at 11:38 pm

    I am suprised by the number of arguments that places emphasis on the usage of other languages, the us against them rhetorics whilst in fact we all know that all the (other) languages mentioned has a global reach. Bahasa Malaysia does not have a global reach. I am not intelligent enough to decipher why this is but I know like most things in life, it is basically a numbers game. Not enough people in the world use it so how can you expect international communication to take place if one only converses in a language that cannot be understood by the rest of the world.
    The issue of creating innovation is noteworthy but innovation without marketing is worthless. Value creation and global communication is intertwined in a way that entrepreneurs can understand. If you do not I do not blame you. But it would be irresponsible of me as a father to deny my son the ability to master languages that would be crucial in marketing the innovations that he may one day create for our beloved Malaysia. Innovations of value.

    Reply

  1. 1 KERAJAAN RAKYAT » Blog Archive » Ribuan Juta Wang Rakyat Dimusnahkan Oleh UMNO/BN Pingback on Jul 9th, 2009 at 9:26 am
  2. 2 MANEK URAI : Vincent Lee Seru Masyarakat Cina Sokong Calon PAS « Dewan Pemuda PAS Sarawak Pingback on Jul 9th, 2009 at 6:29 pm
  3. 3 Ribuan Juta Wang Rakyat Dimusnahkan Oleh UMNO/BN « Pingback on Jul 10th, 2009 at 11:20 am

Leave a Reply




tunfaisal: RT @tengkusani: Ini pun PKR nak tipu rakyat? Misleading fact! Fitnah PKR RT @tianchua: 2 Sept04 @anwaribrahim bebas setelah 7thn dipe ... http://tmi.me/YwvQ
13 minutes ago
tommydiansyah: RT @anwaribrahim: Waras.Jgn hukum rakyat! @HeditiaDamanik: Kenapa nolak mahsswa msia kuliah di Indonesia. Padahal banyak mahsswa indonesia d
17 minutes ago
tengkusani: Ini pun PKR nak tipu rakyat? Misleading fact! Fitnah PKR RT @tianchua: 2 Sept04 @anwaribrahim bebas setelah 7thn dipe ... http://tmi.me/YwvQ
19 minutes ago
khayrulumam: Reformasilah RT @tianchua: 2 Sept04 @anwaribrahim bebas setelah 7thn dipenjara rezim zalim Mahathir: tarikh ini kejayaan perjuang2 reformasi
25 minutes ago
tianchua: 2 Sept04 @anwaribrahim bebas setelah 7thn dipenjara rezim zalim Mahathir: tarikh ini menandakan kejayaan perjuang2 reformasi & kuasa rakyat!
31 minutes ago

Galeri Flickr

IMG_3509 IMG_3620 IMG_3549 IMG_3624 IMG_3552 1 (1) 6 (3) 6 (2) 

Pamerkan Di Website Anda

Other Banners

 

July 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031