09
Feb
09

Kenyataan Media Sdr Lim Guan Eng

—9hb Febuari 2009—

Dari limguaneng.com

DAP’s commitment towards a multi-racial, multi-religious and multi-cultural Malaysia is not only an article of faith but a deep conviction in Bangsa Malaysia. DAP is inclusive of all races and religions. We represent the interests and fight for the rights every Malaysian.

In the effort of being representative of all Malaysians, including both Malays and non-Malays, the party is willing to undertake a transformational process that may be painful but necessary. We have no alternative but to grow without compromising our basic principles.

DAP reaffirms support for Pakatan Rakyat(PR) to establish an alternative government that is democratic, people-centric and with an ethical leadership based on the 5 principles of freedom, justice, truth, social welfare and universal moral values. In this regard the DAP supports PKR de facto leader DSAI Anwar Ibrahim as the Parliamentary Opposition Leader and will remain so as no single leader has ever questioned this during internal meetings whether at the highest levels or otherwise.

The Pakatan Rakyat leadership has clearly endorsed a position that no individual party policy can be PR policy unless it is fully approved unanimously by all three parties. DAP’s position on hudud and Islamic state is crystal clear and regardless of whatever support for both hudud and the establishment of an Islamic State, whether from PAS or PKR, this will not be PR policy as long as DAP does not agree to it.

Similarly DAP’s leadership has been consistently urging the government to enact an anti-hopping law even before the Perak crisis, and we have expressed support of our 28 MPs. As BN does not have a 2/3 parliamentary majority, the support of DAP’s 28 MPs will be required to effect any constitutional amendment for such an anti-hopping laws.

As a democratic party, DAP policies can be changed in accordance with the wishes of its members. However until today there has been no requests to question or disturb the basic framework of co-operation between the 3 parties of DAP, PAS and PKR that makes up PR.

As the party secretary-general, I am duty-bound to execute these policies. However should any member wishes to change them, there are required to use proper party channels to do so and not use the BN-controlled media. I appeal to Sdr Karpal Singh as Chair of the DAP to use internal party channels should he wish to change these policies or even criticise my leadership.

YAB Lim Guan Eng
Setiausaha Agung DAP

Ketua Menteri Pulau Pinang


120 Responses to “Kenyataan Media Sdr Lim Guan Eng”


  1. 1 Awang Bomee Feb 9th, 2009 at 10:08 pm

    Tahnia YAB Lim. Bila nak ke Sarawak. Jangan lama sangat tak jenguk Sarawak

    Reply

    hantu jerangkung Reply:

    Jangan harap PR akan dapat memerintah …. mimpi la korang …. terutama sekali dap …jangan harap .,,….. pantun buat korang ” anak cina makan pengat sendiri mau ingat la…..

    Reply

    annaliz Reply:

    hantu jerangkung orang umno ka u.. ingat umno tu ok ka?..aku hangat ati kat hang ni..sepak kepala baru tau..

    Reply

  2. 2 mat jenin3 Feb 9th, 2009 at 10:38 pm

    say yes to PAS!!! say no to DAP and PKR!!!!

    Reply

    Kassim Reply:

    Say YES to PR!!! say NO to BN….

    Reply

    ulam batar Reply:

    Say yes to UMNO but say no to Najib & TDM.

    Reply

    storm62 Reply:

    say yes to PAS, DAP & PKR!!! mansuhkan UMNO, yeah!!!

    Reply

  3. 3 jantan Feb 9th, 2009 at 10:42 pm

    For the sake of PR understanding party and harmony between of them,Karpal Singh better quit from DAP chairman.

    Reply

    stella Reply:

    Karpal is a valuble asset to the party and is one who has always remain true to his political stand/views. We need someone like him around, not only does he roars but he sure does bites. We dont need another dumb rep around, who says, hear and do nothing. That would be as good as not having any then! karpal goes where the others fear to tread.

    Reply

  4. 4 zik Feb 9th, 2009 at 11:23 pm

    Dear Lim Guan Eng,

    Thank you for your strong support for PAKATAN RAKYAT..
    I don’t mind to have a Chinese PM in the future..by tolerance, emphaty and deep concern that you have shown to all Malaysia regardless their race and religion!!!

    Reply

    sgbertih Reply:

    aku setuju !!!

    Reply

  5. 5 Malayrights Feb 9th, 2009 at 11:25 pm

    Sebenar nye Karpal ni tau salah laku Anwar .. tapi sebab dorang dalam DAP @ PAS ni opportunist .. bila anwar di sabit kan kesalahan … Karpal tu no. 1 yang nak bukak kan pekung Anwar .. tapi bila Anwar dah jatuh dan tak dapat tempat dlm BN lagi dorang gunakan anwar sebagai senjata politik.

    Karpal tahu salah laku sexs luar tabie Anwar .. tu sbb dia ckp Anwar pemimpin yang tak bermoral. Ezam pun dah bosan dengan Anwar. Korang tak payah lah nak menegakkan benang yang basah . Ezam tu dulu orang no. 2 dalm PKR selepas Anwar. Dia yang meniupkan semangat reformasi kepada korang. Dia keluar masuk lokap demi Anwar ibrahim dan juga atas sebab Keadilan. Nak banding kan korang yang tau lepak dan tidur atas jalan tu tak setaraf fanatik nya tau!

    Sekarang ?? Mana dia ?? Mana Dr. Chandramuzaffar ??? Mana lagi cendiakiawan2 yang bersama dgn PKR ?? Adakah mereka ni juga di beli ??? Adakah pendirian mereka boleh dinilai dengan wang ringgit ??

    To all chinese and indian .. do u really think DSAI as a hero ??? have u analyzed him when he was a TPM before ??. Still remember what he had done to the chinese community and ur education system ?? Can u really trust him ??

    Semua orang lupa kepentingan politik dlm negara kita nie .. bukan kemenangan setiap calon yang kita mahukan… tapi kestabilan ekonomi dan keharmonian kaum. Dulu zaman Tun M, tak ada masalah sebegini teruk… I really miss him as a leader …

    Reply

    martin Reply:

    Malayright

    Your reasoning stinks just like you

    Reply

    Nizam Reply:

    malayright

    damn stink la u!!

    Reply

    amirul do it Reply:

    MARTIN SUCKS…CORRUPT THINKING…MALAYRIGHT IS RIGHT…DAMN U

    Malayrights Reply:

    That’s not my reason… that’s reality. Just read and analyzed what i’ve written there. That’s my point of view, and if u have any also, i’ll respect urs, cause that’s ur point of view ..

    Reply

    martin Reply:

    and my point of view is you stink to the core

    mint Reply:

    martin, you should appreciate this malayright opinion as much as you want people to appreciate yours. malayright is a thinker rather than a hopeless follower. martin, your way are worse than stink..

    Reply

    amirul do it Reply:

    MARTIN NI BODOH…EMOTIONAL SANGAT…U SMELL STINK MARTIN JUST LIKE YOUR BELOVED DSAI

    samdol Reply:

    Cantiknya bahasa orang-orang yang adil. Ricky Martin atau Dean Martin ni?

    Reply

    Kassim Reply:

    Melalut tahap keldai…Baru belajar nak berpolitik ker….Pi masuk blog Toyo lah…Tun M pun dah keluar dari tong…tu.

    Reply

    Master G Reply:

    biaq la baru nk belajaq ka?dh lama blajaq ka?yg penting sama2 tunjuk ajaq…baru x kuang ajaq

    Reply

    storm62 Reply:

    malayright??? balls…humanrights? yes.

    TDM?? mamakrights…toyol?? indonrights…

    RACISTS……tak boleh habaq malaysianrights ke?

    kebetulan RMrights! $$$rights! rasuahrights!

    JAHANAM UMNO/BN…itu betul2 RIGHT.

    Reply

    pemerhati bebas Reply:

    Orang macam martin ni jenis rasa rasa diri dia bagus sangat. Orang lain serba tak kena… dia je yang betul……. Ni la contoh anak2 buah Pak Nuar. Tinggi budi bahsa. Kalau bahasa dah macam ni, perangai tak tau la pulak macam mana.. May be suka main belakang macam bos dia la jugak kut??? So martin, no hard feeling ok? Since you are the type of person who never bother to think first before you said anything, it should be no problem for others to do the same thing to you too…. You’re a jerk!!!!

    Reply

  6. 6 jebat-moden Feb 9th, 2009 at 11:28 pm

    Kalau ada lagi ADUN PKR yg melompat, DSAI patut berundur jadi ketua pembangkang kerana insiden ini amat memalukan. Mcm mana DSAI nak jadi ketua pembangkang kalau semakin ramai org PKR melompat. Ketua pembangkang sepatutnya mendapat sokongan lebih padu dari partinya sendiri bukan dari DAP dan PAS. Kalau kes lompat ini terjadi lagi, saya sarankan DSAI bubarkan PKR dan sertai PAS atau serahkan saja jawatan Ketua Pembangkang kepada DAP atau PAS. Habis cerita

    Reply

    fizik pujangga Reply:

    anwar ajar mcm tu.. nak wat cam mana..

    Reply

    Kassim Reply:

    Kau mengaji lagi…Bosan lah komen kau ni.

    Reply

    mat Reply:

    Ala kassim, kalau nk menyokomng seseorang jgn jadi penyokong membuta tuli..

    Reply

    Malayrights Reply:

    Setelah meng amati semua comment cik Kassim ni, tak ada satu pun yang menunjukkan comment dia berbentuk ilmiah atau sumber informasi tak kira lah sama ada menyokong/tidak sokong DSAI. Orang seperti kamu ni lah yang merosakkan imej blog.

    Keluarkan pendapat, luahkan apa di minda. Lebih baik drpd mengatakan comment org lain spt keldai..etc2. Sesungguhnya, saya tak nampak anda. Allah swt nampak.

    Reply

  7. 7 Karepu Samy Feb 9th, 2009 at 11:31 pm

    Sejarah politik Malaysia sejak pilihanraya tahun 1969 hinggalah hari ini menunjukkan strategi terdesak umno adalah dengan membeli YB dari parti lawan. Bila umno gagal untuk memenangi hati rakyat, dia beli YB dengan pelbagai tawaran dari wang ringgit sampailah perempuan. Ada yang tersungkur tetapi ramai lagi yang mampu mengatasi cabaran.

    Nasihat saya, kalau tak mampu berdepan dengan cabaran umno lebih baik berundur dengan cara yang gentleman. Saya salute V.Arumugam Bukit Selambau kerana berani membuat pendedahan tawaran RM5juta dan sanggup berundur dari arena politik negara bagi melindungi keluarganya daripada ancaman umno. Bayangkan seorang EXCO tidak diberikan kawalan keselamatan walaupun amat terbukti keselamatan beliau diancam oleh balaci-balaci umno.

    Saya amat yakin pilihanraya kecil di Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Apa yang berlaku sekarang adalah arus kebangkitan rakyat dan amat pasti umno tidak boleh menghalang arus kebangkitan ini.

    Kepada YB Karpal, tidak ada sesiapa pun yang boleh menidakkan sumbangan anda tetapi anda juga harus faham senario politik negara sekarang. Mahu tidak mahu, wujudnya PR yang berjaya menawan 5 Wilayah Persekutuan KL dan menidakkan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat adalah satu usaha yang telah digerakkan oleh Anwar Ibrahim. Baik masyarakat India mahupun masyarakat Cina dan Melayu tanpa sedikit pun rasa bimbang telah mengundi PR tidak kira dari DAP, PAS atau PKR kerana dasar PR adalah untuk “Harapan Baru Rakyat Malaysia”. Saya nampak perpaduan dikalangan ahli PR sehingga di peringkat kampung. Ini tidak pernah saya alami di bawah umno.

    Di dalam umno perpaduan adalah dikalangan pemimpin dan bukannya di peringkat bawahan dan ini sangat berbeza dengan PR. Sekarang masa adalah untuk menguatkan perpaduan dan bukannya bercakaran. Saya amat yakin, rakyat Perak tidak boleh dibodohkan. PR akan kembali memerintah dengan kuasa 2/3 di dewan negeri dalam masa yang terdekat apabila Sultan terpaksa akur dengan kehendak rakyat supaya dewan dibubarkan.

    Bersabarlah. Najib hanya boleh merancang tetapi pengundi adalah hakim di mahakamah rakyat dan sudah tentu mereka tidak boleh dijual beli seperti mana 3 orang YB sudi menjadi pelacur politik untuk najib dan umno.

    Reply

    fizik pujangga Reply:

    bagaimana pulak dgn 30 yb yang nak jdi pelacur anuar dulu tu… tak keluar2 pun .. hehehe… anwar tak laku kot.. lebik…

    Reply

    bryan Reply:

    thats the quality of the umno supporter. Think about the party itslf.. even worst.

    Reply

  8. 8 Vastu Raman Feb 9th, 2009 at 11:42 pm

    Perak Coup actually will make road to Putrajaya much easie for PR. This was the conclusion I can summarize based from the responses I collected from various community. Even when I was talking to FRU guys in Kuala Kangsar, they openly said “what we can do, kita orang makan gaji, ikut arahan sahaja” Many government officers also feel Sultan Azlan made a wrong decision and this is a balck dots for his silver celebration. Don’t worrk PR, people’s are with you.

    Reply

    amirul do it Reply:

    SULTAN DIDN’T MAKE ANY WRONG DECISION…HE’S A WISE GUY…FULL OF KNWLEDGE AND EXPERIENCE…NOT LIKE DSAI….YOU SHOULD KNOW THAT…AND ONE MORE THING…NO ONE LIKES TO WORK AS FRU…BUT IT IS A MATTER OF SURVIVAL

    Reply

  9. 9 muhibah4ever Feb 9th, 2009 at 11:58 pm

    LONG LIVE!!!PAKATAN RAKYAT!!!!

    Reply

  10. 10 azeem Feb 9th, 2009 at 11:59 pm

    dear DSAI

    Karpal is attacking you. Why are you putting up other people’s
    respond (Guan eng Ashvin) to shield your self? It is you who are being
    attacked not them. Why are you not responding to it directly?
    The issue now is Karpal disregards Party Hoping, with or without
    the use of money. Why did you put up Ashvin’s justification
    of you promoting party hoping without the use of money?
    Even if you didnt use money, that does not change the fact
    that you did start the party hoping.And if you dont want to bow
    to Karpal’s wishes asking you to step down, just say it. Tell the nation
    that you shouldnt need to step down because of…this…this..this…
    Y on earth did you plainly aswered: Its Karpal’s Personal Opinion.

    Even if it is a personal opinion, he backed the opinion by facts and
    principles. So you should rebut based on facts and principles. Not just go
    and answer: Its His personal opinion. after all, he is not some
    mindless freak by the road side whose opinion we can discharge easily. He is
    chairman of DAP, a big gun in ur own team. Surely his opinions has
    a high degree of credibility. to top up our dissapointment, to deflect
    karpal’s call for you to resign, you put lim guan engs press statement saying
    that “no single leader has ever questioned this during internal
    meetings whether at the highest levels or otherwise.” there is 2 things
    that popped up into my head when i read this. 1) so what if nobody ever questioned ur
    position? that does not mean nobody should continue doing so. 2) is quite arrogant of
    you to quote that.

    conclusion, i just hope that you could give some substantive rebuttals to karpal.
    No some fancy yet factless rethoric which we had enuf of from pak lah.

    Reply

  11. 11 veryupset Feb 10th, 2009 at 12:04 am

    Datuk,

    DAP has been fighting BN for more than 45 years & has NEVER won any state. When PKR was formed, it won 5 states. Perhaps he has forgotten that if not for you, Datuk Anwar, DAP will be just DAP..! Now so many Malaysians are supporting PKR…!
    I guess he’s just frustrated that you guys are not listening to his ideas & style of reforms. So when ‘shit’ happened in Perak…., he just burst out !

    Datuk, you have to sit down & talk to Karpal, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Nik Aziz & all your reps. Please have a round table with them. You have to….!!!
    Whatever grouses they have, they must be able to talk to you first. Not the media like what Karpal did…! Karpal is a good man & very knowlegable. He has been fighting a lot of lossing battles & yet he has never given up…!

    PKR’s loss of Perak to BN is an eye opener for all Malaysians. We all know what & how BN has done it is against the voting instituiton. Its okay…..!
    Next General Election is on the way. We voters will know who to vote…!

    But don’t sit too comfortably yet. 3 more years to next election & anything can happen. BN will be planning how not to let PKR win. This time their tricks will be bigger & nastier coz BN knows the rakyat wants you, Datuk Anwar to be Malaysia PM.
    Please be prepared…!

    Now that the Kedah seat is vacant by V Arumugam, you have another headache…!
    I thought he has made a police report against BN. What are the police doing about it ?
    Why need to resign..? Why fear BN..? If you are serious about serving the rakyat, you should put them first before youself..!

    Why is this Arumugam fella taking matters in his own hands without discussing the problem with Datuk Anwar first….? Perhaps he has decided to take the millions as no other sucker will offer him the life of luxury…!

    Datuk Anwar, I don’t think you know how to control your PKR people. Everyone of them is doing whatever they want & like…! They are not loyal to you & your agenda.

    You have to do something about all these. If not, the next election there will be no existence of PKR for us to vote…!

    Reply

  12. 12 hijau Feb 10th, 2009 at 12:08 am

    Mesti best kalo pak cik anwar baca

    1. Sandiwara di Perak masih menggelikan hati. Ada lompat keluar kandang, ada lompat masuk kandang.

    2. Duli Yang Maha Mulia Sultan sudah bertitah.

    3. Tetapi Menteri Besar Pakatan tidak hendak berhenti jadi MB. Pejabatnya sudah dikosongkan oleh Polis.

    4. Apakah Polis akan usung MB dan campak dia keluar? Tentu tidak kerana tiada peruntukan undang-undang yang mengizinkannya.

    5. Pakatan boleh adakan Kerajaan minoriti. Demokrasi mengizinkan.

    6. Tetapi kerajaan minoriti lemah. Dia boleh ditumbang dengan undi tidak percaya oleh majoriti ahli Dewan Undangan Negeri, kalau Dewan bersidang. Mungkin Pakatan tak mahu ada persidangan.

    7. Siapakah yang berhak mengadakan persidangan? Bolehkah puak majoriti paksa Kerajaan minoriti adakan persidangan khas untuk undi tak percaya?

    8. Jika tidak dapat paksa Kerajaan minoriti mengadakan persidangan mereka boleh ambil bermacam-macam tindakan untuk merosakkan negeri Perak. Apakah yang boleh dibuat kepada kerajaan minoriti jika ia kekalkan dirinya dan terus merosakkan negeri? Keadaan seperti ini masih kelabu; tak ada peruntukan undang-undang setakat yang saya tahu.

    9. Mungkin pegawai tidak akan patuh kepada kerajaan minoriti ini. Tetapi pegawai profesional perlu akur akan perintah Kerajaan yang halal.

    10. Kita hanya boleh pandang dan lihat sandiwara yang sedang berterusan. Anwar akan dapat banyak pengajaran daripada sandiwara ini kerana dialah yang beria-ia sangat untuk ada lompat katak yang terbesar pada September 16. Oh! Silap, September 24. Oh! Silap lagi.

    11. Amat menggelikan hati mendengar telatah Anwar berkenaan Nasarudin Hashim (ADUN Bota) masuk PKR dan keluar daripada PKR.

    12. Lompat masuk (perangkap) boleh tapi lompat keluar tak sah!! He, he, he!

    Reply

    martin Reply:

    Sultan perak adalah orang umno
    macam mana nak jadi CJ kalau bukan ahli umno

    dia pun satu komplot dengan umno

    Macam mana share Gamuda?
    project munkin di tarik balik kalau tak setuju dengan Najis altantuya

    Reply

    amirul do it Reply:

    STUPID FACT FROM STUPID PERSON BY THE NAME OF MARTIN (STUPID).

    Reply

    Hang Jebat Reply:

    Kuang Kuang Kuang…………,

    Reply

    Pak Malek Baretta @ Pak MB Reply:

    Ini adalah catatan Tun mahathir di ruangan blognya..

    Pak MB amat menghormati Tun walaupun kurang senang dengan cara pemerintahannya dahulu. Malah Pak MB pasti Tun adalah merupakan rakyat Malaysia (di zaman ini) yang pertama berani menderhaka (bukannya satu) tetapi kepada keseluruhan institusi raja (masih ingat lagi ??). Pada masa itu tiada sesiapa pun di kalangan kepimpinan umno yang berani menuduh Tun sebagai penderhaka.

    Pada pandangan Pak MB, ‘a wise and learned guy may not necessarily be a good decision maker’.

    Mengikut hukum lojik, kita hanya boleh pecat orang yang kita lantik. Dengan itu, seseorang MB akan hanya boleh dipecat oleh DUN yang melantiknya (iaitu melalui proses undi tidak percaya dalam DUN).

    Yang peliknya, hampir ke semua kepimpinan umno sediaada termasuk mereka-mereka yang amat arif dengan hal ehwal perundangan telah tanpa segan silu menyokong tindakan campurtangan instana dalam pemecatan MB Perak baru-baru ini.

    Reply

    Kassim Reply:

    Ini adalah disebabkan semua org2 umno telah dikeldaikan olih media massa dorang. Tu yg komen2 dorang yg ade semacam baghal melantun..Langsung tak pernah belajar dari kisah lalu….

    Reply

    Parti Kelentong Rakyat Reply:

    Macam mana lar Sedara Martin boleh dapat jawapan Sultan Perak adalah orang UMNO?? Dah habis pikior ker?? Apa bukti anda? Jangan cakap sebarang cakap? Kalu anda tiada bukti? Jangan berkata kata sebab anda dilanda perasaan marah! Tak baik tue!! Fitnah mcm tue kalu ikut hukum boleh direjam sampai mati! ekeke..

    DAULAT TUANKU!!!

    DAULAT TUANKU!!

    DAULAT TUANKU!

    Reply

    martin Reply:

    Parti Kelentong Rakyat

    Better if you say DUITLA TUANKU
    DUITLA TUANKU DUITLAH TUANKU

    hOW THE HELL DO YOU THINK HE IS APPOINTED CJ IF HE IS NOT FROM UMNO

    WHAT ABOUT THE OTHER SO MANY HIGH POST IN THE GOVERMENT HE HELD

    YOU THINK THEY SIMPLY CALED HIM AND GAVE TO HIM

    HE IS AN EX UMNO GUY

    THE WHITE HAIRED PENGARAH WHO SHITTED IN THE MIDDLE OF PERAK

    Reply

  13. 13 hijau Feb 10th, 2009 at 12:09 am

    he he he

    Reply

  14. 14 wasai Feb 10th, 2009 at 12:12 am

    Karpal, jangan tunjuk ego.
    Kau kena fikir, kau menang
    dan jadi YB atas sokongan
    pengundi DAP,PKR dan PAS.
    Kenapa melenting ? Patutnya
    dalam keadaan gawat begini, kau kena
    tunjukkan sokongan..

    Reply

    pemerhati bebas Reply:

    Sebelum wujud PKR pun Karpal dah jadi YB. Waktu tu Pak Nuar dalam BN & musuh Karpal.

    Reply

  15. 15 badrul Feb 10th, 2009 at 12:20 am

    halu, dah takde orng nak tgok laman ni ke

    Reply

  16. 16 wasai Feb 10th, 2009 at 12:22 am

    DSAI, teruskan perjuangan anda.
    Kami amat kuat bersama anda..
    Penyokong anda kian hari kian bertambah.
    Percayalah, ini yang UMNO/BN sangat bimbangkan.
    UMNO/BN sedang menjunam laju ketika ini.
    Peristiwa di Perak merupakan bonus terbesar untuk PR
    menumbangkan UMNO/BN pada masa akan datang.
    Dari Perlis hingga Sabah, rakyat sudah benci..

    Reply

    fizik pujangga Reply:

    anuar tu dah kena makan sumpah.. sebab tu lahh… hehehehe kesiannn… ckp lebat.. kencing org kuat pulak tu hehehe..

    Reply

  17. 17 DrShah Feb 10th, 2009 at 12:36 am

    All human beings possess the fundamental human rights of life, freedom, justice (keadilan) and the right to own and enjoy property; and recognize therefore the role of this alternative polical block/party. Today the BN is a beleaguered and fractured political entity and their days of survival is coming to an end soon lagely contributed by the cancer of corruption. Modern Malaysians must equip themselves with the appropriate strategies towards gaining political voice and from this perspective, and against the backdrop of rapidly unfolding political developments the survival of the Nation of Malaysia is paramount. Numerical majoritarianism is only a small part of Electoral Politics but what is required is Leadership and Guan Eng’s leadership is very relevant and demands support and not belittling by egomaniacs like Karpal.

    Reply

  18. 18 United Money Nonsense Organization Feb 10th, 2009 at 12:38 am

    Monday, February 9, 2009
    Eksklusif: Ir.Nizar Tidak Durhaka Kepada Sultan, Memang Ada Sejarah Menteri Besar Yang Enggan Untuk Letakkan Jawatan Di Perak Sebelum Ini !!

    IPOH [3.35 pm] – Dalam mencari sebuah jalan penyelesaian “perang tempoyak” di Perak hari ini, bukan boleh dilakukan dengan cara menegakkan benang basah atau pun secara ‘keras kin’. Sebaik-baiknya ialah merujuk kepada perundangan, perlembagaan dan juga adat istiadat Melayu. Perisitwa atau kejadian lepas adalah paling afdal untuk dirujuk. Semua pihak harus menyedari apa yang dilakukan Mohammad Nizar Jamaluddin dan Pakatan Rakyat mereka bukan tergilakan kepada jawatan MB yang dianggap sudah disamun secara penuh tektikal itu. Tetapi mereka hanya mahu menuntut keadilan. Itu saja.Makanya penyeselaian secara berhemah dengan berpandukan kepada perlembagaan, kitab tatacara sesebuah negara. Jika perlembagaan sudah tidak dipakai, diletakkan di kaki dengan apa lagi hendak dijadikan panduan? Maka jadilah kita seperti haiwan; harimau, singa, ular tedong dan monyet. Mereka mana ada kitab tata cara hidup.

    Mengenai pergolakan politik yang berlaku di Perak itu ada satu lagi versi atau cebisan sejarah lama boleh dijadikan panduan. Ianya dirasakan adil dan relevan kerana ia telah berlaku di negeri itu kira-kira 35 tahun lalu. Kisah itu ialah mengenai apa yang menimpa ke atas bekas Menteri Besarnya, Tan Sri Mohamad Ghazali Jawi (foto) iaitu bapa kepada Mohd Tajol Rosli pada tahun 1974. Apa yang berlaku ke atas Nizar hari ini senarionya sama walapun suasananya dan kondisinya berbeza. Sultan Perak waktu itu, Sultan Idris Shah (foto atas) sudah tidak berkenan untuk melantik Ghazali Jawi untuk menjadi Menteri Besar buat kali kedua (sambung selepas habis dua tahun). Bagaimana pun Ghazali tidak mahu melepaskan jawatan berkenaan dan kedegilan Ghazali itu menimbulkan masalah kepada Sultan Idris Shah. Tindakan Ghazali itu menyebabkan Sultan tidak dapat berbuat apa-apa, kerana Perlembagaan Perak melarang baginda berbuat demikian. Apa yang menjadi alasan dan dipertikaikan Nizar kini itulah juga yang digunakan pakai oleh Ghazali untuk terus menjadi Menteri Besar

    Pemuda Umno ketika itu memberi pandangan; “Sultan Perak mempunyai hak melantik dan berkenan seseorang memegang jawatan Menteri Besar, tetapi setelah dilantik dan diperkenankan, Sultan tidak ada hak mengikut Perlembagaan Negeri untuk memecat atau memerintahkan supaya meletakkan jawatan. Hak untuk memecat atau memerintahkan seseorang berhenti dari Menteri Besar, ialah Presiden UMNO.” Gara-gara keengganan Ghazali itu menyebabkan Sultan Idris murka dan bernazar baginda tidak akan mencukur janggut dan jambangnya selagi Ghazali tidak berhenti menjadi Menteri Besar. Untuk beberapa ketika Sultan Idrsis tampil di khalayak dengan keadaan berjangut dan berjamban. Beliau benar-benar melaksanaan nazarnya, tidak mencukur janggut. Sehinggalah Ghazali Jawi berundur menjadi Menteri Besar baru baginda membersihkan mukanya. Ghazali berhenti menjadi Menteri Besar Perak bukan kerana kuasa sultan tetapi setelah beliau dinasihati oleh Presiden Umno ketika itu Hussein Onn menasihat agar Ghazali berbuat demikian. Atas nasihat Hussein Onn lah Ghazali membuat surat perletakan jawatan sebagai MB 1977.

    [Cuplikan kisah ini dipetik daripada buku biografi Tan Sri Ishak Tadin yang ditulis oleh penulis veteran Perak yang juga merupakan kawan rapat kepada Sultan Idrsis Shah, sdr Mokhtar Petah (foto) dan disedut dari blog beliau. Kata Mokhtar mereka yang tidak mengetahui catatan sejarah atau melupakan sejarah Negeri Perak menuduh Ir. Nizar Jamaluddin menderhaka kepada Sultan. Tetapi mereka yang peka dengan sejarah amat berhati-hati menuduH demikian, kerana ada kilat dan silaunya, ‘kata dulang paku sepih’ - Artike MSO ]

    http://pahangdaily.blogspot.com/2009/02/eksklusif-nizar-tidak-durhaka-kepada.html

    Reply

  19. 19 MUNIANDY P Feb 10th, 2009 at 12:49 am

    YAB, we support your stand and leadership. At this hour of need what is paramount is Unity, Solidarity and Patience.While we may agree with Y.B Karpal, [one of the most respected politician of our time,] – with his principled stand, I beg to disagree with Y.B. Karpal’s stand on YB Anwar’s leadership. I vividly remember, YB Anwar[though in Barisan at that moment ] stood by you wile you wre involved in the most unjustifiable case brought against you in Malacca.

    MUNIANDY .P.

    Reply

  20. 20 Ibrahim Abdul Rahman Feb 10th, 2009 at 12:50 am

    Marilah kita saksikan kejatuhan Pakatan Ralyat lebih2 lagi PKR & DAP….

    Kini aku bertanya kepada PAS, perlukah korang bekerjasama dgn 2 parti yg pentingkan diri ini…
    semasa demonstrasi Jumaat lepas, kebanyakkan yg ‘buat masalah’ adalah para penyokong ‘fanatik’ PAS hinggakan memalukan bangsa Melayu…selama ini PAS memperjuangkan nilai2 Islam..Adalah ini Islam nama nya kalau kita bergaduh atau ada rasa tak puas hati sesama Islam lebih2 lagi Raja / Sultan…Nik Aziz dalam laporan media dalam HarakahDaily mengatakan bahawa PAS berpegang pada ‘Prinsip Rukun Negara’ akan tetapi kejadian Jumaat lepas membuktikan PAS tidak mengotakan janji mereka…Kemanakah Anwar & Lim Guan Eng masa itu…mengapakah mereka membiarkan PAS menjadi ‘kambing hitam’ dalam peristiwa Jumaat lepas….

    NAmpaknya pendirian PAS juga tidak tetap….Adakah PAS benar2 parti Islam ?????

    PKR semangnya PARTI MUNAFIK!!!
    DAP mmg KAFIR!!!

    Reply

    jin Reply:

    sokong bn sokong najis. parti pembunuh ha ha yes

    Reply

    SERBAC Reply:

    Brahim….Yang pasti Chua Soi Lek yg ade DVD porno lakunannye adalah org kuat no.2 MCA sama2 ngan umno bertongkan BN.Kau bangga pulak dok sama2 dlm tong tu.Kemanakah pemimpin2 kau masa skrg…main campur je dalam satu tong ke. Kau pesan pada fanatik2 umno takyah lah berdemonstrasi kat jalanraya…utk isu saman sultan kat mahkamah.Buat malu bangsa melayu je…pasal bukan budaya korang.Biarlah mahkamah putuskan.Masa arwah Tuanku Jaafar kena saman muflis ngan bank..korang takde pulak berdemo..mana bolih saman sultan kan? Aku malulah ngan bangsa lain tgk mentaliti org umno yg buat tunjuk perasaan pasal ari tu korang jugak cakap bukan budaya korang – macam beruklah,tak bertamadunlah…tapi korang buat jugak.Satu malaya tengokkan sifat2 ketam korang…Korang tak malu ke..jilat ludah balik.
    Nampaknya pendirian UMNO juga tak tetap..

    UMNO sememangnye PARTI MUNAFIK!!!

    Reply

    Mat S Reply:

    Sekurangnye PAS lebih banyak ISLAM nya dari amno…PAS berjuang demi ISLAM dan kerana ingin menegakkan kebenaran dan keadilan…so,adilkah sultan??? Dan jangan lupa, MB Perak adalah orang PAS ye..Memang dlm Islam ada peperangan, so apa nak di herankan dgn tindakan pendokong PAS??? Harap maklum,Perjuangan PAS adalah demi ISLAM dan bukan demi Melayu ye…Memang PAS “pegang” pada rukun Negara, tapi Rukun ISLAM dan rukun IMAN menjadi ikutan dan pegangan sebenar..

    Reply

    storm62 Reply:

    UMNO = Useless Munafik National Organisation.

    takbir.

    Reply

  21. 21 mint Feb 10th, 2009 at 12:56 am

    Setiausaha agung lebih power daripada Presiden agaknya..

    Reply

  22. 22 Entahlah Feb 10th, 2009 at 1:08 am

    “DAP’s position on hudud and Islamic state is crystal clear and regardless of whatever support for both hudud and the establishment of an Islamic State, whether from PAS or PKR, this will not be PR policy as long as DAP does not agree to it”

    Tuan LGE,

    You’re damn good to fool around. Well, one day you’ll know whether your above statement is worth or not. One day. You will!

    To PAS,

    Good luck with DAP

    To UMNO,

    Don’t wait till people say you’re no different to DAP. What a shame! Try to approach PAS. They may get wrong on implementation. But what about you? What do you do? Hadhari? Just forget about it. Go back to basic.

    Reply

  23. 23 Sword of Justice Feb 10th, 2009 at 1:16 am

    Yang Berhormat, The Respected Chuef Minister of Penang,

    Bravo for your sincere statements which enhances honesty, transparency, freedom of speech and unbiased feeling whatsmore written factually and above all indicate your high esteem as the leader of this idyllic state. In all sincerity and God’s truth, I believe you have taken the middle path, without fear or favor, and also spoken for the party as a whole and Penang people in general. On the one hand, a belligerent member does not make a summer.Fear not.
    Syabas for your undying good work and we, my family and I, are very much touched and appreciative of your standing beside the word TRUTH (which if exposed truly hurts) No harsh words need to be uttered if one is disagreeabe with another. After all, if everyone agrees then the world would definitely at peace. It takes all sorts to make a world. That was what my late teacher at the Penang Free School reminded us as his beloved students.he said who knows one day “one of you will become a gret person and a leader.” How true his words are! ( I don’t use the Past tense as it still stands to this very moment. Soft words will definitely and outrightly kill your archrival! Syabas once again and keep up your good work to the people of Penang. We look up to you, much respected Mr Chief Minister Lim Guan Eng.

    Reply

  24. 24 mama-mia Feb 10th, 2009 at 1:20 am

    Serenity, courage and wisdom are three things we can all use these days. Serene people like the political leaders in PR dont get upset when things dont go their way. They are more likely to promote peaceful relationships and are not eager to stir a strife. some of the rakyat though, seem to admire destroyers (BN) more than peacemakers (PR). Serene men require tremendous inner strength to maintain serenity. We cannot find this values in Mr Karpal.

    Next come courage. Too many of us rakyat dont try to change anything. There are many opportunities for us change something, thereby improving our lives or someone else’s. Yet too often we choose to standby and complain rather than go to work to change something. Follow the suits of PR supporters who courageously believe that ONE MAN WITH COURAGE, MAKES A MAJORITY.

    Finally wisdom, which is knowledge, insight, judgement, good sense, and prudence. It takes us all a really great deal of wisdom to decide whether something should be accepted or changed, whether you can do something about it or you cant.

    YAB Lim Guan Eng, please pray that God grant Pakatan Rakyat all these three things we could all use more of.

    Reply

  25. 25 akujebetoi Feb 10th, 2009 at 1:26 am

    Macam tu la.. master lim… lain kali pikiaq dulu apa yang bos PM 916 hang nak buat… jangan dok pakai ikut je.. last-last hangpa terperangkap.. wa sokong undang undang lopat parti nie… satu lagi kalau boleh Master Lim .. Hang patut usulkan juga undang-undang monopoli politik anak-beranak, adik-beradik ke keluarga ke bolot jadi DUN atau Parliment, hanya seoarang dibenarkan.. tak adilkan family bolot.. Pilihan raya baru juga patut diadakan pilih orng baru…orang umno belum ada lagi… setakat menantu pun dah kacau.. nanti kalau orang umon PM dan timbalan PM anak beranak baru hanpa nak kacau tak adilla kan… UNDANG UNDANG INI DINAMANKAN UNDANG UNDANG MONOPOLI KELUARGA, 3 ABDUL…. hang patut sokong juga untuk dapat 2/3 parliment………..

    Reply

    mint Reply:

    hahaha tu la, sesetengah parti ni salah orang dia nampak salah sendir besar mcm gajah dia tak nampak.. bila nk berubah?

    Reply

  26. 26 Pemerhati Politik Feb 10th, 2009 at 1:33 am

    Takziah buat sekeluarga Hj Roslan Sharum semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Beliau. Al-Fatihah.

    Pilihanraya kecil akan diadakan tidak lama lagi..Kepada Pakatan Rakyat khususnya inilah masa untuk menunjukkan kepada Sultan bahawa rakyat tidak mahu BN memerintah di Perak!!!

    Diharapkan dengan pilihanraya kecil ini pihak PR akan dapat lebih sokongan dan Majoriti undi yang lebih besar lagi!!!.

    Semoga dapat membuka mata BN dan juga Sultan Perak bahawa kami memang tidak mahukan BN!!!

    Reply

  27. 27 mohd zulbari Feb 10th, 2009 at 1:54 am

    kenapa tiada berita dalam bahasa malaysia?kalau ada pun terlalu sedikit,adakah bahasa malaysia tak ada klas?dahulu pun dato sri anwar adalah pejuang bahasa malaysia.adakah sekerang tidak lagi.

    Reply

  28. 28 org Biasa Feb 10th, 2009 at 2:24 am

    Hypocrit.. that’s only i have to said

    Reply

    katak..ohh..katak!! Reply:

    betul,betul,betul…bak hata “ipin & upin”

    Reply

  29. 29 SILENT MAJORITY Feb 10th, 2009 at 2:27 am

    SDR ANWAR IBRAHIM…

    SYABAS KERANA SDR ANWAR/SDR NIZAR “MB”PERAK MASIH MEMPUNYAI
    SEMANGAT MELAYU MENGHORMATI RAJA BERPELEMBAGAAN!

    INI MENUNJUKKAN PERBEZAAN RAKYAT BERDARAH MELAYU & RAKYAT KAUM
    PUNJABI YG SEORANG INI!

    KAMI RAKYAT NEGERI PERAK TIDAK INGIN KEMELUT JAWATAN MB INI
    BERLARUTAN.KALAU BOLEH GUNALAH ORANG TENGAH SEP. PAK UNGKU
    ATAU YBM TENGKU RAZALEIGH MAUPUN DR MAHATHIR YG SETENGAH DRP
    KUMPULAN KAMI AMAT ANTI “MAHATIR”!

    WALAU APA PUN PERLU DITEGASKAN KAMI MENYOKONG PENUH USAHA
    TUN DR MAHATHIR UNTUK CRIMINALISE WAR ESP. DI PALESTINE GAZA!

    KAMI RASA PUNCA CRISIS MB DI PERAK BERPUNCA DRP KEPUTUSAN EC
    TIDAK DECLARE 2 KERUSI YG DISANDANG OLEH BEROK JAMALUDIN & KAPTAN
    JAILU KOSONG SETELAH MEREKA MELOMPAT PARTI!

    SEKALI LAGI KAMI MENYERU KPD SEMUA PARTI DALAM PAKATAN & BN
    SUPAYA BERSETUJU MENGGUBAL UNDANG2 ANTI MELOMPAT OLEH SEMUA
    MP & ADUN!
    JANGANLAH MEMPERMAINKAN AMANAH RAKYAT YG TELAH MEMILIH KAMU
    SEMASA PRU 2008!

    KAMI MENYERU KPD PAKATAN & BN ..
    GUNA CARA BERMUSYUARAH UNTUK MENYELESAI PROBLEM 2 MB INI!

    ALLAHUAKBAR!

    MEGAT & KUMPULAN

    Reply

  30. 30 alleindeutsch Feb 10th, 2009 at 3:50 am

    Thank you Mr. Lim, fair enough and well said.

    Reply

  31. 31 Republik Malaysia Feb 10th, 2009 at 4:26 am

    Lim Guan Eng..

    baik lu jaga penang betul 2..

    Lu pun sama mcm MB Selangor.

    Why..a..u both give more pawer to PBT/YDP/DBdr.

    That give more corruption to PBT..
    U all did’t truss PR leader ke??

    Why…Why..Why.. u kill PR people trusted!

    Reply

    jebat malaysia Reply:

    memansia bodo laa republic malaysia nie…. baik bagi PBT jaga kawasan mereka dari bagi jerung UMNO yang kawal semua PBT….dah bodo sombong laks tu… bodo sombong…

    Reply

  32. 32 Sakura Sakuragi Feb 10th, 2009 at 5:46 am

    Dear Lim Guan Eng,

    I salute you for your consistent commitment with the struggle in Pakatan Rakyat. You are always firm in what you preach and act, all according to the principle of your struggle.

    We need more rationale and intelligent leader like Lim Guan Eng in Pakatan Rakyat. Otherwise, people will leave the PR struggle (in the future) if we couldnt find any other new potential leader after Anwar Ibrahim. People come people go, we have to groom more and more talented new young leaders to be brought at national stage arena. Datuk Seri Nizar is another example of new potential leader emerged in PR. We hope to see more and more, especially in PAS.

    Regards.

    Reply

  33. 33 cat Feb 10th, 2009 at 7:17 am

    What is the different between karpal singh asking anwar to step down and umno members asking pak lah to step down….. hahahaha

    Reply

    rejang Reply:

    KARPAL (DAP) ASKING ANWAR (PKR) TO STEP DOWN.

    UMNO ASKING PAK LAH (UMNO) TO STEP DOWN.

    CAN U SEE THE DIFFERENT???

    UMNO ITSELF ASKING IT LEADER TO STEP DOWN, IF THEY FEEL IT NO LONGER RELEVENT, WHERE AS YOUR PARTY, OTHERS GROUP ASKING YOU TO STEP DOWN, BECAUSE YOUR OWN PARTY HAVE NO CAPABLE AND HAVE NO BRAIN, TOTALLY NO BRAIN…HAHAHAHHAAA
    GOT OTHER PEOPLE TO TELL YOU WHAT TO DO, SAME LIKE X-MB PERAK OTHER PEOPLE INSTRUCT ..THAT IS WE CALL “PUPPET”.

    Reply

    pemerhati bebas Reply:

    at least we in UMNO, have no doubt in asking our leader to step down since he is no longer relevent. Not like you guys in PKR. You just close your eyes and keep on suppoting your psyco Pak Anuar

    Reply

  34. 34 AJ Feb 10th, 2009 at 8:29 am

    There is strength in being able to agree to disagree. No doubt there will be bumps and knocks for Pakatan along the way. But each time the ability to get up and fight on is part and parcel of the maturing process for a very young political coalition. It takes courage and strength. Fight on Pakatan.

    I do not agree with Karpal Singh statement. But I am glad he has brought it out into the open.
    We can agree to disagree and move on.

    Unlike the governing coalition who lives in a dreamworld where disagreement are not allowed. Sometimes using the law (ISA) to silence any opposition. I cannot imagine the head of MIC saying in public that he doesn’t want Abdullah Badawi to lead the governing coalition.

    We have seen how the governing coalition behaves. It is reminicent of a kid not willing to let go of it’s toys. Tantrums, shifting of blame and taking no responsibility for their actions.

    The recent Perak situation has again reveal the true nature of the governing coalition. It’s difficult to pin it as right or left wing politics. But rather the politics to use whatever means at it’s disposal to win power. Some say that is leadership. But I fail to understand how it is. Definitely not nation building.

    My sympathy to the Perak MB – Datuk Nizar. I hope you continue to fight on.

    Anwar in you we have a glimmer of hope. Keep going.

    Reply

  35. 35 maw Feb 10th, 2009 at 8:54 am

    YAB LIM GUAN ENG malaysians will always remember the battle you have won despite losing the war[rahim thamby chik and the girl you fought for].You gave away your future,your family and the comforts of a home and took the ISA sentence walking tall without fear or favour.Sakura sakuragi you have my handshake,its a yes!

    Reply

  36. 36 ariff Feb 10th, 2009 at 8:56 am

    umno ni palat betol..dia derhaka dr dulu boleh?mahathir terang tarik kekebalan raja tk derhaka?rakyat turun berdemo tegakan kebenaran tk bermoral dan kurang ajar ..tp umno rampas lkausa secara biadap bermoral dan tkkurg ajar?bn lompat ke pr tk bermoral..pr lompat ke bn bermoral..sudala umno….semakin lama makin nampak keisraellan umno ni..umno zionis..dulu pas join dgn umno dia tendang nya pas..skrgt br nk ajak join..ds anwar elok dlm umno pegi terajang dia dgn fitnah maha luar biasa..ko umno aku doakan akan hancurla..pramlee pun kutuk umno la..alip tendang mim nun tendang wau..50 thn habis tanah2 melayu..singapore satu pulau sesenang bagi dan mcm2 lagi..baru skrg nk cerita pasal tanah melayu..ekonomi melayu habis 50 thn ape jadi?melayu terpinggir tertindas/sebab tu la rakyat bgn skrg..sampai bila kau nak menongkat langit?pasti jatuh tersungkur tersembab..tu la hari2 doa aku kt umnoni..

    Reply

    pemerhati bebas Reply:

    LA… maknanya korang nak tiru dan ikut apa yang UMNO buat la? Itu maknanya korang pun sama macam UMNO jugak. So, korang ni tak la bagus mana pun…… Lagi haprak ada la sebab dah tau benda tak elok, kenapa nak ikut juga….

    Reply

  37. 37 aku_best Feb 10th, 2009 at 9:29 am

    btol2.. ape nak kecoh karpal suoh anwar resign… sedangkan ahli umno sndiri pon mintak pak lah jgn bertanding mac depan..huahuahua x10

    Reply

  38. 38 Lansut Feb 10th, 2009 at 9:47 am

    HAHA..i strongly support SDR. Lim guan eng statement.Go Ahead Boss

    Reply

  39. 39 JJ Feb 10th, 2009 at 9:55 am

    owh…so now DAP has 2 leaders and 2 groups aswell??? in that case, i think i support YB Karpal… n one more thing, DSAI memang gila kuasa…dah lah jadi Ketua Pembangkang, pastu jadi Pengerusi PKR Sabah & Sarawak pulak lagi.. aper? negeri sabah dan sarawak yang macamtu punyer besar pun takde sorang ke yang layak jadi pengerusi????hahahaha….DSAI…DSAI…cukuplah…berehat la..YB Nurul Izzah boleh ganti..

    Reply

  40. 40 anti rasuah anti racist Feb 10th, 2009 at 10:44 am

    DSAI

    Whatever is, DAP has been fighting with B$N for 45 years, hence, they are experience and we should appriciate their experinece.

    Reply

  41. 41 Ibrahim Abdul Rahman Feb 10th, 2009 at 11:00 am

    Pada aku Lim Guan Eng pun sama ngan bapak dia si Lim Kit Siang….
    Setelah melihat Karpal si cacat tu akan dikenakan tindakan ekoran menghina Sultan Perak, kedudukan Karpal Singh mungkin tak lama di kerusi Pengerusi DAP. Itulah sebab Lim Guan Eng menyatakan sokongan kepada Anwar. Akan tetapi kita sendir dapat berfikir dan lihat sekiranya keadaan seperti ini berlaku bermakna DAP juga semakin tidak sehaluan….Anwar bukan sahaja telah timbulkan kekecohan dalam negara malah barisan pembangkang juga begitu….

    Aku tertarik dengan kenyataan Lim Guan Eng. Malah aku sendiri lihat pentadbiran Lim Guan Eng kat Penang. Penuh dengan kroni2 DAP.
    Pertama: Lim Guan Eng telah menyatakan ada keluar ‘open-tender’ untuk suatu projek di Penang. So ramailah sykt yg masuk dan beli borang tender tersebut….At last projek itu telah di ‘award’ kan kepada sykt luar yg tak masuk dalam tender dan tak beli pun dokumen tender…. Bagaimanakah perkara ini boleh berlaku??? Alasan dia sbb harga sykt yg tak masuk lebih murah berbanding petender2 yg masuk… Di manakah CAT yg sering dickpkan oleh Lim Guan Eng ini…???? Malah sykt yg dpt projek tersebut adalah milik Cina….??? nmpk sgt melayu telah ditindas di Penang….

    Lim Guan Eng harus disiasat oleh SPRM….kerana tidak mengikut prosedur…..

    Reply

    martin Reply:

    Ibrahim Abdul Rahman

    There are many nincoompoos like this joker above

    Hey Ibrahim, why don’t you ask the same question to Najis Altantuya, Bodowi,
    Shit Hamid, Muyuddin. Khairy etc

    Dia orang dapat juta juta kontrak you tak taukah
    Bodohlah you, hang pi tanya dia orang dulu

    Adakah semua otak penyokong Umno sama dengan you

    ha ha ha off course it is
    what do you expect from a umno supporter -just shit

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    sori aku tak faham cakap hang…setau aku takder nama najis altantuya, bodowi pun xdak….shit hamid pun xdak…muyuddin pun xdak..len kali habaq la mai nama depa betul2 naa….

    kau tau hang xdak idea nk cakap…. hua hua hua

    Reply

    JJ Reply:

    sdra Martin…

    so, u r trying to say that DAP Penang & UMNO semua sama juga kan? sama2 dapat projek juta2….tapi Sdra Martin, kamu kena faham yang semasa Kempen Pilihanraya tempoh hari, perjuangan DAP adalah untuk transparency…sebab itulah rakyat Penang mengundi PR..tapi sekarang bila dah menang, PR buat lain pulak…manakah dia PERUBAHAN yang PR janjikan???? nampaknya seperti sama saja dengan kerajaan yang lepas..

    Reply

    samdol Reply:

    Yang korek tu kendi, yang merah itu saga………….

    Reply

    amirul do it Reply:

    ANOTHER STUPID FACT FROM STUPID PERSON BY THE NAME OF MARTIN (STUPID)

    Reply

    ariff Reply:

    ko ni mcm badut la..50 thn kt penang seblum dap sape pegang?nukan umno bn?ape jadi dgn melayu sana..?bodoh punye brahim

    Reply

    SERBAC Reply:

    Yelah Brahim..sepatutnya LGE ikut contoh macam pemimpin2 BN yg bagi tender kat orang2 melayu macam Patrick bin Lim ke…. Robert bin Kuok ke…Eric bin Chia ke….barulah tolong melayu.
    Bagi direct award jer….takyah tender2.
    Pasal pemimpin BN ambik Adun Posmen tu buat kawan..memang practical lah…bolih bantu posmen2 kat malaysia ni…kalau nak kutip duit sogokan dari ketua2 BN untuk bulan Mac ni..bolihlah gunakan persatuan posmen2 malaysia.Taklah nampak ketara sangat.Takkan SPRM nak tangkap posmen kot..ye tak.?

    Reply

    storm62 Reply:

    ibrahim abdul rahman, buktikan? jangan cakap kosong!

    Reply

    stella Reply:

    Ibrahim, karpal did not insult the Sultan. But it is a person like you whose an insult to anyone with even half a brain.

    The law of our country recognises that our Rulers are mere mortals just like you and me. As such they are liable to their decisions which may affect their subject hence allowing us to take them to court to rectify the wrongs. The law permits karpal to do so thus such propaganda should have never arise. these propaganda has been played out to confused the ill-informed out there.

    If you indeed do think that his ways are insulting to the Sultan, then what about the time when Pak lah opposes the Sultan of Terengganu for the appointment of Terengganu MB? What about when he disagreed with that raja of perlis? Surely, we only begin to see such acts by the royalties after Mahathir has stepped down, for during mahathir’s tenure these royalties power were curbed by him! In other words, wasnt our former PM mahathir “above” the Sultans too hence belittling them?

    Reply

  42. 42 Zz Feb 10th, 2009 at 11:27 am

    Grandpa karpal singh already become obsolete and liability to PR…DSAI is a PR leader and DAP leader indirectly..

    Reply

  43. 43 suaramamak Feb 10th, 2009 at 11:54 am

    sekarang baru cakap lompat parti tak bagus! dulu 916 mahu org lompat ke PR??? all politicians are hipocrites! thats for both camps! PR are no better than BN!!!! satu hari cakap ini, next day cakap itu! org pun u, hantu pun u! politiciasns all sucks!

    worst of all, you should have foreseen BN tactics to make your people crossover! should have taken more care and precaution! and in future selct your people carefully, make sure they got clean background… and protect them from threats! u have to make sure yr people are truly for the people and not succumb to threats! this crossiver shows not much true commitment are from your people….cakap saja. waste of our time to vote for PR…might as well dont vote as both bn amd pr is a waste of time. i rather get back to my daily life and work my way out of our misery. rely on you politicians? no likely to change!

    Reply

  44. 44 Pak Malek Baretta @ Pak MB Feb 10th, 2009 at 1:00 pm

    Sdr Lim Guan Eng..

    Currently there are only few living Malaysians that can be listed as ‘leaders’. Tok Guru Nik Aziz, DSAI and Tun Mahathir are amongs those in Pak MB’s list.

    A leader must (at foremost) be accepted as one by majority (Rakyat) and earned the respect from others through his wisdom and leadership qualities. You are surely on the right track and had shown the capabilities of becoming a great and respected leader. Pak MB dares document a statement within this coloumn that it is not impossible for you to be the first ever Malaysian’s Obama in coming years.

    Your existing post as Penang’s CM should be a good platform for you to gain the trust and respect of people especially the Malays. You should have gradually develop your wisdom and leadership capabilities and be ‘seen and accepted’ as a leader of all races rather than being recognised as a leader of a Chinese dominant State or Party.

    Beware of current instigatious moves (by our political enemies) to the Penang’s Malays by (among others) ‘persuading’ the PBT to ‘act aggrasively’ against small Malay hawkers thus creating an uneasy perception from the Malays toward the Penang State Goverment.

    My English may not be good but I do hope my message is clearly understood.

    Good luck to you….

    Reply

  45. 45 anakmalaysia Feb 10th, 2009 at 6:00 pm

    salam..

    izinkan saya memberi pandangan kepada YB karpal untuk menyelesaikan masalah ini..sepatutnya YB karpal menyaman anwar kerana idealogis nya membenarkan lompat parti dan anwar pula menyaman NIk Aziz kerana mengeluarkan fatwa lompat ke PR baik dan lompat ke BN berdosa..apabila berlaku begini barulah rakyat tidak marah atau benci pada Kerpal kerana tidak mengganggu sultan..
    barulah ada perubahan pada PR dan inilah namanya ketulusan..barulah rakyat percaya bahawa PR memang memperjuangkan nasib rakyat walaupun hanya sempat membeli kereta Camry baru lepas tu taknak keluar dari rumah rasmi MB Perak mungkin x’MB Nizar tak sempat tukar nama dalam geran semsasa pentadbiran atau pajak kepada dia selama 999999 tahun.
    harap YB karpal JANGAN SEKALI-KALI MENYENTUH KEDAULATAN SULTAN MELAYU

    Reply

  46. 46 Ibrahim Abdul Rahman Feb 10th, 2009 at 9:49 pm

    ape yg lu org nk herankan….pemimpin PKR pun dh terbukti ambil rasuah & byk salah laku..lebih2 lagi si Anwar jahanam tu….

    Kumpulan lanun 6 Jahanam daripada Pakatan Rakyat:

    Sipnosis Cerita

    Di sebuah kampung bernama Malaysia terdapat enam orang lelaki yang membentuk kumpulan Enam Jahanam. Mereka melakukan pelbagai kejahatan seperti merompak, memperkosa dan membunuh penduduk kampung untuk mendapatkan kekayaan dan memuaskan nafsu jahat mereka.

    Setelah berjaya mengumpul harta yang begitu banyak, mereka bersetuju untuk menghentikan kegiatan jahat mereka dan membawa haluan masing-masing dengan menggunakan kekayaan tersebut.

    Oleh kerana sifat tamak mereka, kumpulan Enam Jahanam mengambil keputusan untuk melakukan rompakan terakhir mereka di kampung Perak.

    Untuk mengetahui kesudahannya silalah menonton di wayang terdekat iaitu di pawagam
    Malaysiakini Cinemax
    HarakahDaily Pavilion

    Barisan para Pelakon 6 Jahanam
    Anwar Ibrahim sbg Paragas
    Nizar Jamaluddin sbg Sujamang
    Lim Kit Siang sbg Karambit
    Abdul Hadi sbg Katipang
    Karpal Singh sbg Mumbala
    Lim Kit Siang sbg Jagindas

    Dapatkah 6 Jahanam ini dihapuskan…Marilah bersama-sama kita saksikan kecerdikan & kehebatan Pendekar Ulung Tantari lakonan Ibrahim Abdul Rahman menghapus pengkhianat tersebut

    Reply

  47. 47 Ibrahim Abdul Rahman Feb 10th, 2009 at 9:50 pm

    ape yg lu nk herankan….pemimpin PKR pun dh terbukti ambil rasuah & byk salah laku..lebih2 lagi si Anwar jahanam tu….

    Kumpulan lanun 6 Jahanam daripada Pakatan Rakyat:

    Sipnosis Cerita

    Di sebuah kampung bernama Malaysia terdapat enam orang lelaki yang membentuk kumpulan Enam Jahanam. Mereka melakukan pelbagai kejahatan seperti merompak, memperkosa dan membunuh penduduk kampung untuk mendapatkan kekayaan dan memuaskan nafsu jahat mereka.

    Setelah berjaya mengumpul harta yang begitu banyak, mereka bersetuju untuk menghentikan kegiatan jahat mereka dan membawa haluan masing-masing dengan menggunakan kekayaan tersebut.

    Oleh kerana sifat tamak mereka, kumpulan Enam Jahanam mengambil keputusan untuk melakukan rompakan terakhir mereka di kampung Perak.

    Untuk mengetahui kesudahannya silalah menonton di wayang terdekat iaitu di pawagam
    Malaysiakini Cinemax
    HarakahDaily Pavilion

    Barisan para Pelakon 6 Jahanam
    Anwar Ibrahim sbg Paragas
    Nizar Jamaluddin sbg Sujamang
    Lim Guab Eng sbg Karambit
    Abdul Hadi sbg Katipang
    Karpal Singh sbg Mumbala
    Lim Kit Siang sbg Jagindas

    Dapatkah 6 Jahanam ini dihapuskan…Marilah bersama-sama kita saksikan kecerdikan & kehebatan Pendekar Ulung Tantari lakonan Ibrahim Abdul Rahman menghapus pengkhianat tersebut

    Reply

    storm62 Reply:

    baiklah hang pi buat filem ni, aku gerenti tak laku la, bodoh!

    katak dibawah tempurung!

    Reply

  48. 48 PENYOKONG PR Feb 10th, 2009 at 11:12 pm

    bagus la hangpa dok begaduh …. bn plak dok tarik org hangpa …. oh anwar inikah yang dikatakan pakatan rakyat

    Reply

    storm62 Reply:

    biar depa tarik wakil2 yg rasuah & tamak saja, lebih baik untuk PR.

    HIDUP PAKATAN RAKYAT!!!

    Reply

  49. 49 agas Feb 10th, 2009 at 11:28 pm

    Dah tiba masanya Karpal Sigh masuk BN, kerana Pok Loh pun tolak Hudud juga.

    Reply

  50. 50 agas Feb 11th, 2009 at 12:02 am

    S Subramanian, naib president MIC minta Rais Yatim dana negara utk diberikan kpd Sri Langka, bagi baiki kerosakkan kesan dari Tamil amokkan Tamil ILAN. Refer news jam: 8.00PM #Kenapa tidak buat collection dgn UMNO/BN & penyokongnya, org India yg lain. Spt Rosmah collect utk Pelastine.

    Reply

    hantu jerangkung Reply:

    apa pulak UMNO korang kan penyokong kuat hindraf … korang la collect .. apa cerita beb

    Reply

  51. 51 agas Feb 11th, 2009 at 12:03 am

    Pastikan kemenangan Pakatan Rakyat diPRU13 nanti. Walaupun kesilapan
    berlaku kita harus terus baiki kepercayaan semua kaum. Matlamat BN
    tumbang, lepas tu kita bincang setelah benar tertubuhnya Kerajanan PR.
    Elakkan dari berlaku percangahan pendapat. Karpal boleh masuk BN,
    kerana sekepala dgn Pok Loh, tolak hukum Allah.

    Maklamat kita buang BEEEEND yang boros, ambil Perak cara liwat (ikut belakang)
    rasuah RM50Juta, betina macam Chua sue lek & Jamauludin Jarjis, Bekas
    MB selangor – Hassan Omar. Jual Genting semasa Njib jadi MB Pahang
    kepada Jutawan Singapore. Mat Taib shoping diAutrallia RM13Juta. Tamby
    Chik – Merogol, budak yg dirogol dimasuk penjara. Dulu diTrg semasa
    peralihan kuasa Bekas MB Deris Jusoh kata dalam TV3, berita Jam: 08.00
    mlm Mat Said ambil rasuah utk projet jln kijal sebanyak sejuta. Dan
    Mat Said kata keDeris jusuh lagi banyak juta rasuah dilakukan oleh
    deris. BPR kenapa tak siasat?????? BN kuat rasuah habiskan duit
    rakyat. Tolaklah Untuk Melayu NO (UMNO) Tegakkan PR, teruskan
    berkempen biar tiada pengundi BN pilihanraya kecil ini. SPR umunkan
    pertambahan 200 lebih pengundi baru diPalimen Bukit Gantang.

    Reply

    hantu jerangkung Reply:

    ohh UMNO jer salah korang semua alim sangat la … hahahah ambil cermin dan cermin diri sendiri la

    Reply

  52. 52 azeem Feb 11th, 2009 at 12:03 am

    wow. so many people worship you. y?

    Reply

  53. 53 agas Feb 11th, 2009 at 12:06 am

    Terus maufakat semoga berkat. Karpal Sigh boleh masuk BN, kalau tidak kau tak selamat kerana lawan Sultan. Pintu BN terbuka, org macam KS

    Reply

    ulam batar Reply:

    Hang tuan kata “akan hilang bahasa melayu didunia”

    Hang Jebat berpesan “Takkan hilang banggali putih didunia”

    Reply

  54. 54 hidopANWAR Feb 11th, 2009 at 1:25 pm

    Oleh kerana BAHASA MALAYSIA ialah bahasa rasmi negara kita, elokla kita semua memberi semua komen didalam Bahasa nasional kita ini. Anggapkan bahasa persuratan adalah didalam bahasa Malaysia. Bahasa Inggeris digunakan kalau kita berinteraksi dengan bangsa2 lain yang bukan rakyat Malaysia. Begitu jugak di jabatan2 kerajaan, adalah wajar kalau Bahasa Malaysia dipergunakan selalu baik dalam persuratan dan pertuturan.

    Reply

  55. 55 hidopANWAR Feb 11th, 2009 at 2:08 pm

    Moga apa yang terjadi di Perak merupakan suatu pengajaran untuk kita semua.

    Undang2 melompat parti hendakla diperketatkan secepat mungkin. Rakyat yang memilih parti, jadi wajarla wakil yang bertanding diatas tikit parti mengosongkan kerusinya (baik parlimen atau negeri) supaya hak mengundi diberikan kembali kepada rakyat. Jika 51% kerusi2 di kosongkan, baharula kena buat pilihanraya negeri atau negara sepenuhnya. Jika kurang dari 51%. wajarla hanya diadakan pilihanraya kecil sahaja.

    Oleh kerana undang2 melompat parti masih belom di kenakan, maka cepat2 la katak2 ni semua melompat. Inila peluang terakhir melompat sebelom undang2 lompat di perkenalkan.

    Sudah sampai masanya semua rakyat Malaysia mengambil berat tentang hal politik semasa. Rakyat sepatutnya digalakkan mencari kebenaran kata2 pemimpin2 parti. Rakyat kena rajin buat penyelidikan sendiri dengan mengambil tahu perjuangan2 kedua2 belah pihak. Internet adala cara yang paling berkesan untuk mendapat bahan2 kebenaran. Rakyat kena pandai dalam bidang internet ni semua. Carila semua bahan2 didalam youtube, bloggers, websites dan lain2.

    Jika pakatan rakyat memerintah, saya ingin mencadangkan KEBEBASAN MEDIA. Senang sahaja!

    Semua media arus perdana iaitu TV, radio dan surat kabar, TIDAK DIBENARKAN memberi gambaran perjuangan dan propaganda parti2 politik. Semua parti2 politik mesti ada penerbitan perjuangan politik parti masing2. Dengan ini, rakyat boleh membeli surat2 kabar parti2 ni semua dan dapat menilaikan sendiri perjuangan tiap2 parti2 di negara ini. Sekiranya TV dibenarkan mempopularkan perjuangan dan propaganda fahaman perjuangan parti masing2, rakyat kenala di bagitau stesen TV mana sahaja yang menyokong pakatan mana. Eloknya diadakan satu stesen TV khas untuk Parti Pakatan Rakyat, satu untuk Barisan Nasional dan satu lagi khas pada calon2 bebas. Berani kerana benar, takut kerana salah! Biarla rakyat kita mudah membuat penilaian dengan didedahkan kapada semua fakta2 semasa politik.

    Sekiranya TV tak layak untuk propaganda parti2, memadaila semua parti2 di beri hak yang sama untuk memberi ceramah2 di tempat2 hebat seperti dewan2, stadium, tanah lapang TANPA SEKATAN PARTI PEMERINTAH DAN POLIS!

    Saya berharap, Pakatan Rakyat gunala idea diatas masa berkempen supaya rakyat benar2 tahu bahawa pakatan rakyat adala sebuah pakatan yang adil dan tak gentar pada cabaran parti lawan. BERANI KERANA BENAR DAN TAKUT KERANA SALAH!!!!

    Reply

  56. 56 danny wee Feb 11th, 2009 at 9:05 pm

    Syabas LGE and DSAI!! kerana meredakan keadaan, after all that has taken place in Perak over the last week.Pakatan must remain strong and united in purpose.We may have lost a skirmish
    (Perak) but the bigger picture is to win the war (Federal).The episode in Perak looks on the
    surface like a big setback for PR and a boost for BN but I beg to see it in a different light.
    I think and I am certain that what happened in Perak will work for the benefit of PR in the long run, as Bukit Gantang by-election will show.

    Karpal is an elder and whilst I don’t agree with his outburst recently, I also appreciate
    the way way DSAI responded and how LKS try to cool him down.I see a more united PR going forward.This is great.Like a great family, small family quarrel happens now and then but
    they always come together and are accountable and supportive of each other after that.

    Keep the struggle.The rakyat with you all- DSAI,LGE,LKS,and not forgetting Tok Guru and his
    team.!!!Syabas!!!

    Danny Wee.

    Reply

  57. 57 anakmalaysia Feb 12th, 2009 at 6:11 pm

    karpal nak saman sultan perak

    dimana ustaz yang pandai di pas
    dan cendekiawan di pkr
    dimanna mereka utk mmpertahankan institusi beraja melayu..
    dok kat bawak ketiak DAP…..
    pasal ni lah perjuangan korang tak berkat..

    hampeh punya pkr dan pas ni..

    Reply

    bryan Reply:

    hey who is the one take away the rights of the sultan from the law suit. Go and study, it UMNO. No wonder our country lack behind. It just because of Malaysia are ruled by UMNO and brainwash you, become so ignorance. Fact before you send the comment here. Buat Malu saja…

    Reply

    annaliz Reply:

    hoi anakmalaysia….habis kau buat apa untuk raja dan orang melayu.??????

    Reply

  58. 58 Fence sitter Feb 12th, 2009 at 10:17 pm

    Never count the chicken before it hatched. It was like the thunderstorm but never rained, so be careful next time, see the consequences it is now.

    Reply

  1. 1 Malaysia News World » Blog Archive » Kenyataan Media Sdr Lim Guan Eng Pingback on Feb 9th, 2009 at 11:11 pm

Leave a Reply