06
Feb
09

Salinan Surat MB Perak kepada Sultan Azlan Shah

5 Februari 2009

Mengadap Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Shah Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah
Paduka Sultan Negeri Perak Darul Ridzuan

Yang bersemayam di atas takhta Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan dengan beberapa amat kebesaran dan kemuliaannya.

Assalamualaikum

Ampun Tuanku,

Dengan hormat dan takzimnya patik merafa’kan sembah dan berdoa kehadrat Allah Subhanahu Wata’ala, mudah-mudahan Duli Yang Maha Mulia Tuanku sentiasa berada dalam keadaan selamat dan kesejahteraan.

Ampun Tuanku,

MERAFA’ SEMBAH MEMAKLUMKAN PERKEMBANGAN TERKINI DEWAN UNDANGAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

Warkah yang tidak sepertinya ini sebagai pengganti diri patik untuk menyembahkan kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku mengenai isu kedudukan terkini Dewan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan.

Patik merafa’ sembah menjunjung kasih di atas perkenan Duli Yang Maha Mulia Tuanku pada pagi ini. Patik memohon izin untuk menyembahkan beberapa perkara:

1. Artikel XVI(6) Undang-undang Perlembagaan Negeri Perak menyatakan bahawa “If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council”. Ini bermakna sokongan Menteri Besar itu perlu diputuskan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri.

2. Jumlah Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional adalah sama iaitu 28 orang. Adalah kurang tepat andaian Barisan Nasional mempunyai majoriti. YB Yang DiPertua Dewan Undangan Negeri Perak telah memutuskan bahawa ADUN bagi kawasan Behrang, Changkat Jering dan Jelapang bukan lagi ADUN. YB Yang DiPertua Dewan Undangan Negeri Perak dan Kerajaan Negeri Perak juga telah memfailkan satu permohonan untuk satu perisytiharan bahawa ketiga-tiga ADUN berkenaan bukannya ADUN untuk kawasan-kawasan tersebut di Mahkamah Tinggi pada pagi ini. Sewajarnya kita menunggu keputusan Mahkamah dalam kes tersebut.

Ampun Tuanku,

Atas alasan di atas dan berdasarkan prinsip demokrasi dan Raja Berperlembagaan Patik dengan ini merafa’ sembah memohon agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi membolehkan rakyat memilih semula kerajaan yang dikehendaki mereka.

Ampun Tuanku,

Patik dengan ini merafa’ sembah bahawa pimpinan Pakatan Rakyat sebulat suara meminta Patik untuk tidak meletak jawatan sehingga krisis perlembagaan ini diputuskan oleh Mahkamah atau Dewan Undangan Negeri Perak.

Ampun Tuanku,

Patik akhiri warkah yang tidak sepertinya ini dengan sekalung penghargaan ke atas keprihatinan dan pertimbangan Duli Yang Maha Mulia Tuanku. Mudah-mudahan Allah Subhanahu Wata’ala melanjutkan usia Duli Yang Maha Mulia Tuanku dan seluruh kerabat Tuanku dan semoga sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan kebahagiaan yang berkekalan.

Amin Ya Rabbal ‘Alamin

Ampun Tuanku,

Patik dengan segala hormat takzimnya;
Bagi pihak Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat

YAB Dato’ Seri Ir Haji Mohammad Nizar bin Jamaluddin
Menteri Besar Perak Darul Ridzuan


157 Responses to “Salinan Surat MB Perak kepada Sultan Azlan Shah”


  1. 1 ams Feb 6th, 2009 at 12:08 am

    Alah Maha Kaya , Maha Mengetahui dan Maha Menentukan.
    wpun Kerajaan PR Perak tumbang. Tetapi rakyat malaysia yg melihat penuh dgn rasa yg jijik.Apabila rakyat diberi peluang untuk memilih kerajaan lihat lah nanti.pastinya bukan BN yg dipilih.Adun2 yg mengkhianati parti dan pengundi pasti diburu rasa berdosa sepanjang hayat

    Reply

    mat Reply:

    apa hal terangkan pasal undang2 kpd Sultan? Sultan Perak kan bekas hakim, Sultan lebih pandai tentang undang2 berbanding Nizar..

    Reply

    khalib Reply:

    Beliau tidak menerangkan, tetapi menasihati Sultan diatas kapasiti beliau sebagai Menteri Besar dan Ketua Kerajaan yang juga penasihat kepada Duli Tuanku Sultan mengenai perkara pembuburan Dewan Undangan Negeri dan peletakan Jawatan beliau sebagai MB, berlandaskan Perlembagaan Negeri Perak (undang-Undang Tubuh Negeri Perak)yang mana beliau dipertanggung jawabkan sebagai Ketua Dewan undangan Negeri (Leader of The house) untuk mentadbir Kerajaan negeri perak. Awak tu jangan nak cakap pakai borong, semata-mata kerana awak itu kononnya penyokong tegar UMNObn yang telah memporakperandakan Kerajaan Negeri perak, yang di pilih oleh rakyatnya.Awak itu petualang dalam erti kata sebenar, adalah perengan sedikit, jangan melampau.

    Reply

    observer Reply:

    norman pun bleh jadi hakim..Norman Hakim

    Reply

    mat Reply:

    dah Sultan tk mau lagi nk buat apa jadi menteri besar. hidung tk mancung pipi tersorong-sorong..

    Reply

    layman Reply:

    Rakyat yang berkuasa

    Petikkan dari :

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Raja_berperlembagaan

    Raja berperlembagaan
    Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

    Raja berperlembagaan adalah sejenis kerajaan yang ditubuhkan dibawah sistem berperlembagaan yang mengiktiraf Raja sebagai ketua negara. Raja berperlembagaan yang moden biasanya menggunakan konsep trias politica, atau politik tiga serangkai. Ini bermaksud RAJA ADALAH HANYA KETUA SIMBOLIK dalam rangkai eksekutif dan KUASANYA ADALAH TERHAD OLEH PERLEMBAGAAN NEGARA. Apabila seorang Raja mempunyai kuasa pemerintahan yang penuh ia dipanggil monarki mutlak atau absolute monarchy.

    Pada hari ini, raja berperlembagaan lazimnya digabungkan dengan perwakilan demokrasi. Oleh itu, KERAJAAN MASIH DI BAWAH KUASA RAKYAT tetapi raja mempunyai peranan tradisional di dalam sesebuah negara. Pada hakikatnya Perdana Menteri, iaitu pemimpin yang dipilih oleh rakyat, yang memerintah negara dan bukannya Raja. Namun demikian, terdapat juga Raja yang bergabung dengan kerajaan yang tidak demokratik. Misalnya, sewaktu Perang Dunia II, raja Jepun bergabung dengan kerajaan tentera yang dipimpin seorang diktator.

    Sesetengah Raja berpelembagaan adalah mengikut keturunan; manakala yang lain, adalah melalui sistem demokratik seperti di Malaysia dimana Yang di-Pertuan Agong adalah dipilih oleh Majlis Raja-Raja setiap lima tahun.

    Reply

    gendut Reply:

    bukan soal pemilihan MB…dol…
    tapi persoalan Parti sebagai pemerintah…

    kalau Sultan x suke Nizar…tu hal lain…
    tp 28…28..mase mane nyer BN tu dpt Majoriti…?
    klau bln dpe ade org BN lompat plak kar PR…
    kene tukar MB lagi ker…?

    Reply

    putehmaun Reply:

    inilah masa yg sesuai bg najib. Sedang Sirul dan Azilah berjuang di mahkamah membela diri. Rakyat dialihkan dengan saru lagi lakonan politik.Bahkan lebih besar lagi impaknya.

    Reply

    RepublicOfMalaya Reply:

    Raja memang tidak berguna dan tidak pernah bersama rakyat sejak zaman dahulu hingga sekarang memandang hina a rakyat bawahan. Sewaktu zaman penjajahan British mereka bersekongkol dengan penjajah. Raja yang layak memerintah sebenarnya sudah hapus sebab raja2 yang ada sekarang merupakan keturunan raja2 yang diangkat untuk mengikut telunjuk British. Nah hasilnya sekarang adalah generasi kedua raja dicucuk hidung demi singgahsana.

    Zaman demokrasi sekarang ni tak sesuai lagi ada raja yang kentutnya berbau busuk, bila bangun tidur mulutnya berbau tengik apatah lagi bila membuang hajat besar. Mereka ni pulak bila dah tua kulit bekedut selain berperut buncit sama macam orang biasa. Apa yang raja ni berbangga sangat dengan gelaran daulatnya. Pegi jahanam penakut! pengecut!. Bila dapat tumbangkan BN keparat hapuskan sistem raja jadikan Malaysia baru REPUBLIC OF MALAYA

    Reply

    eshan abdulah Reply:

    Jangan menghina Sultan kerana dengan ada nya Sultan negara ini diperintah oleh orang islam

    Reply

    republicofmalaya Reply:

    Melaka tak ada sultan? Sarawak tak ada sultan? Indonesia tak ada sultan? Pakistan tak ada Sultan? Pilih la orang Islam yang mcm mana nak perintah jangan pilih orang Islam yang pembunuh, perompak tax, penindas rakyat, perampas tanah rakyat, pengamal rasuah pembohong dan sebagainya yang jahanam2.

  2. 2 akujebetoi Feb 6th, 2009 at 12:12 am

    Sudah lah Saudara Anuar oiii… Dengan jatuhnya kerajaan PR perak dan tidak tqanduk anak buah hang yang cuma 3 orang pun tak boleh jaga.. dok sibuk dengan permainan putaq belit politik hang yang makan diri… hang patut dipertanggung jawab atas apa yang berlaku.. sebagai pemimpin tertinggi… resign la… gentelment la sikit… aku pun tak pahamla.. jenis ayak jampi sihior apa yang hang nuna… samapai tok imam besar pun kalah…

    Reply

    gendut Reply:

    anak buah tu punye NAFSU…
    mana mungkin NAFSU org lasin kita kene tanggung…
    dah mrk jenis manusia yg dahaga RM…

    jatuh kerajaan PR Perak…bukan dgn izin Rakyat…
    ia manipulasi Politik hina Najib…
    manusia yg tiada etika….tak peduli halal atau haram…

    Reply

  3. 3 Sakura Sakuragi Feb 6th, 2009 at 12:12 am

    Tak payah berampun-ampun. Sultan ke, rakyat ke, Perdana Menteri ke… semuanya adalah manusia biasa. Takde yang lebih pun. Jika kita semua manusia biasa, maka kita juga boleh dikatakan mampu untuk melakukan perkara-perkara biasa di dalam dunia ini termasuklah membuat keputusan yang tidak adil, rasuah dan sebagainya. Sebab itulah kita diberikan hukum Allah untuk ditadbirkan di dalam dunia ini. Siapalah kita untuk memohon ampun kepada Allah swt sekalipun. Bertaubatlah wahai sekalian rakyat Malaysia. Kembalikan kuasa kepada rakyat, kerana majoriti adalah lebih baik daripada orang perseorangan.

    Sekian.

    Reply

    layman Reply:

    Itu memang adat Istana

    Tak salah pun minta ampun sebab kesalahan sesama manusia kita kena minta ampun pada orang yang empunya. Manalah tahu Baginda Sultan tersinggung dengan surat MB Nizar tu.

    Dosa manusia dengan Allah, kita kena minta ampun dari Allah dengan bertaubat.

    Tu bezanya.

    Reply

    Raja Katak Puru Reply:

    Jangan tersingung sebab merasakan dirinya berdaulat sudahlah atau tersingung bila ditegur kerana melakukan kejahatan. Jadi berpada2lah bila nak tersinggung. Masalah manusia jahat pada hari ini pandai menggunakan kata2 yang dipunyai oleh orang baik2. Dalam Malaysiakini najib kata BN sedia berubah dengan dasar2 baru demi rakyat..eh dia buat2 tak tau antara BN banyak kalah sebab perangainya yang jahat tu. Jika TPM ni jadi PM maka sistem rasuah di Malaysia dijangakan akan menjadi sistem rasuah yang terbaik di dunia. Manakala anak Mahathir Mukriz menjadi pencatur yang paling berkuasa di Malaysia. Perlu ingat kuasa Mahathir belum lagi terhakis.

    Reply

    chinna mami Reply:

    Bagus idea Sakura sakuragini! tak terfikir pulak!!!

    Reply

    zdy_pif Reply:

    statement dari istana yg suruh nizar letak jawatan hanya keluar selepas najib jumpa sultan…Fuhh caya lah najib..mulut merah si dahi besar ni memang terror..dia x tau dia nak kena sikit masa lagi..

    Reply

    shake Reply:

    Najib bagi clue mudah je.. Tuanku, patik harap tuanku dapat pertimbangkan keadaan anankanda tuanku sekiranya selepas ini kementerian patik mengambil alih gamuda. Bagaimana gerangan bisnes anakanda tuanku..?

    Reply

  4. 4 kg.ngok Feb 6th, 2009 at 12:14 am

    udah2 lar xpayah lar nk mgundi ngabih duit jer baik guna utk tolong ramai org kilang kena buang kt perak ni………..

    Reply

  5. 5 Tok Perak Feb 6th, 2009 at 12:20 am

    Dato Seri Nizar,
    sudah2lah tu.. semalam dah terlepas cakap akan akur kepada apa sahaja keputusan DYMM Tuanku Sultan, napa pula sekarang seakan2 nak menderhaka Titah Tuanku? Kita sama2 anak Perak dan mengundi PR semasa PRU12 mac 2008, namun andaikata Dato Seri berhajat menjadi Hang Jebat, maka akan bangkit ramai Hang Tuah di Bumi Melayu Perak termasuk hamba sekali yang rela mati mempertahankan Raja kami!

    Reply

    akujebetoi Reply:

    Dah derhaka pun.. penderhaka.. umat melayu islam….

    Reply

    nrs Reply:

    oit tok perak..siapa kamu nak tentukan derhaka atau tidak??

    YB Nizar hanya menegakkan sebuah keadilan utk rakyat negeri Perak..die bukan MB yang bacul yg mudah mengundur diri..

    Nak jadi Hang Tuah konon..pooddddaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!

    aku nak tgk sejauh mana hebat MB Perak pilihan UMNO/BN yg baru..nama saje bekas pensyarah UIA..tp haprak menyokong manusia perasuah!!!mmg aku x de bukti tp kalau tiada angin masakan pokok akan bergoyang!!!

    Reply

    akujebetoi Reply:

    wa talak mau jadi Tuah la.. nyonya catik oi.. ini pelak aa… kita olang punya majoliti ooo.. pelak aa.. kile olang talee.. talak maju oo.. kasi malik kile munye pelak…

    Reply

    Jebat Reply:

    Datuk Seri,

    Saya melihat perkara ini berlaku sedikit sebanyak kerana kesilapan Datuk Seri iaitu “menghalalkan” & mempopularkan lompat parti. Pandangan ikhlas saya, sekiranya ada mana2 MP/ADUN BN nak melompat ke PR, saya harap Datuk Seri tolak mereka. Ini kerana Datuk Seri sering tersilap dalam 2 perkara berkaitan hal ini iaitu:

    1) Sering mengumumkan strategi “perang” kpd musuh sedangkan kemampuan kita amat terbatas. Kita tidak ada wang. Kita tidak ada FRU. Kita tidak ada polis. Dan yang paling mustahak, kita mungkin tidak ada sultan. Najib melakukan ini secara senyap & hanya diketahui di saat2 akhir.

    2) Sentiasa beranggapan yg pemimpin UMNO ni mempunyai buah kerandut, ikhlas dalam perjuangan, bermoral dan mempunyai prinsip.

    Reply

    layman Reply:

    Betul, saya pun ada dengar.

    MB Nizar hanya akur kepada keputusan Sultan samada nak bubar DUN ker tidak, setakat tu ajer.

    Reply

    Apai bin Apong Reply:

    Betul tu layman. poodah tok pwerak dan akujebetoi

    Reply

    shake Reply:

    Hang Tuah ke… Hang Rasuah???

    Reply

  6. 6 fair Feb 6th, 2009 at 12:25 am

    pakatan never worry losing perak if the rakyat reject pakatan but if tax payer money used by BN this way, sorry no way pakatan cant tolera. If BN dont understand, u will know soon. To b frank, i always respect sultan of perak but this round aiyaaaa………… some of my oversea investor called ask wat happen to perak state? Why majesty didnt dissalv the state assembly? U told me this State is rule by intelegent king? my Reply is IM SO SORRY ABOUT MY MISTAKE OF THE INFO THAT I PROVIDE TO U. Now this issue proof me wrong. Im so sorry to my arab investor too coz they throw me the same question. my opinion is, pakatan, let it be. dont fight with BN n palaca. wasting our time.we all know pakatan hd try their best in perak but just unfort u betray by few idiot. we all know this 3 idiot is rich now but let me remind 3 of u, u will lose everthing in near future. dont let me know u r rich now, if not i’ll make sure my supporter( mean investor) will set a great trap 4 u n make sure 3 of u bcome bankc. all the best pakatan.

    Reply

  7. 7 Hanafi SultanTheme Feb 6th, 2009 at 12:27 am

    Mengenalpasti kelemahan.
    Walau tak ikut cara seperti mana pun rasanya BN akan dapat Kerajaan Perak.

    Rakyat bijak pandai dan nampak semuanya serba tak kena daripada kes ADUN hilang, SPR jadi hakim sehinggalah Najib masuk istana. Semuanya pasti telah dirancang rapi oleh Najib.Sebelum Najib mengusahakan plotnya sudah pasti Istana berat kepadanya setalah kenyataan Raja NAzrin mengenai isu tanah.

    Ini perlu dikaji kenapa Sultan menyebelahi BN? Adakah kerana pemberian tanah?
    Kenapa tidak rapat dan sentiasa berhubung dengan Istana?supaya dapat tahu sensitiviti Istana mengenai isu. Ini kerana kerajaan yg bersandar pada majoriti mudah tidak tak boleh pedulikan Istana.

    Reply

    Kamaruddin Reply:

    Yap betul tu…

    Rancangan Najib telah berjalan sekian lama…

    Pertama bangkitkan isu tanah…bawak isu ni kepada Istana…Raja Nazrin ada bagi hint pasal benda ni…

    So bila Najib jumpa Sultan perkara ni dibangkitkan semula…apa ayat power yang najib guna tak tahu laa…so pihak Istana tentu rasa kecil hati…so keputusan Istana dalam hal ini boleh jadi ada kaitan dengan isu ni…Selain tu mungkin isu pecahan kaum dalam DUN perak yang mungkin di api-apikan oleh UMNO…Adun Umno yang menang di Perak masa PRU12 majority orang melayu…mungkin ini juga dimainkan oleh UMNO masa berjumpa Istana kononnya Negeri perak diperintah oleh kaum cina dan nizar sebagai kuda tunggangan… Bagi pendapat aku…pihak Istana tak kisah sangat siapa pasal benda ni…tapi bila dah di api-apikan tentu ada sedikit kesan terhadap pihak istana. Umno memang power dalam bab api mengapi ni…

    Cuma dalam PRU akan datang Pakatan mesti pastikan calon melayu yang berpotensi untuk menang lebih sikit…jadi pecahan calon(jika pakatan menang di perak PRU13) seimbang dengan kaum cina. india..kalau boleh calon melayu lebih sedikit…Memang nampak perkauman..tapi untuk menjaga hati IStana…sebab pihak istana sudah berpuluh tahun dalam keadaan sedemikian. Bagi kaum cina dan india tak perlu bimbang kerana apa yang dibuat untuk rakyat semua kaum…kalau PRU12 melayu boleh sokong DAP kenapa tidak kaum cina pada PRU13 memberi sokongan padu untuk PAS atau calon melayu dari PKR misalnya

    Kelebihan Umno mereka dah lama menjalinkan hubungan akrab dengan pihak Istana…itu sebab keyakinan pihak istana terhadap Umno lebih jika dibandingkan dengan pihak Pakatan. Macam kita jugak dah tentu kita lebih percaya orang yang dah lama kita kenal. Satu lagi perkara ni bersangkut paut perkara yang berkaitan dengan adat dan resam bangsa melayu.. Ini yang perlu di ambil perhatian pleh pihak pakatan. Di Kedah misalnya pihak istana mungkin tidak terasa sangat sebab kebanyakan ADUN adalah dari kaum melayu…berbeza di perak…

    Apa-apa pun ini pendapat aku..hanya Tuhan saja tahu apa sebenarnya terjadi…

    Reply

    akujebetoi Reply:

    mu ingat nuar jo ko boleh main politik.. orang lain tak leh…
    sultan membuat keputusan berdasarkan undang-undang.. hang ingat dia tak kenai ka anuar dan apa sebenarnya keputusan penghakiman 2 1 dulu tu.. kalau tak dulu lagi dia dah buat kerajan minoriti BN sebab dia orang ada parti majoroti besar… secara demokrasinya atau teknikal BN menang, kerana PR tak ada parti yang sah sehingga sekarang.. masing masing atas tiket parti masing masing.. sepatutnya kalau dinegara lain BN berhak menubuhkan kerajaan dengan membawa masuk anggota lain untuk mendapat majoriti atau kalau tidak boleh membentuk kerajaan minoriti… pelik sat-sat hangpa pun sokong kerajaan monoriti no….

    Reply

    Apai bin Apong Reply:

    Bahlol punya akujebetoi. Inilah orang yang paling bahlol didunia ni

    Reply

    gendut Reply:

    ko pernah dgr tak KERAJAAN CAMPURAN…?

    Reply

    NT Nwar Reply:

    aku x penah dengar. boley x tolong explain betul2 kat sini…nak tau jugak.

  8. 8 kampar Feb 6th, 2009 at 12:30 am

    Assalamualaikum,
    Rasanya Sultan telah membuat keputusan…… takkan nak lawan kuasa Sultan… sebagai bangsa Melayu yang lmempunyai Raja berpelembagaan, sedarlah sikit…kita bukan dok kat negara China atau India. Keputusan telah dibuat,. Corak pemerintahan anda setakat ni pun tak nampak jalan lagi. Penuh kontroversi je…tak kira le anda katakan ianya hanya PROVOKASI BN semata-mata..yang penting kerajaan anda tak dapat menagani masalah tersebut dengan bijaksana, sebaliknya saling berbalah.

    Reply

    pemuda Reply:

    Betul kita ada raja berperlembagaan.
    Tapi tindakan menganggap jawatan MB kosong tu macam tak ikut perlembagaan.
    betulkan saya sekiranya saya tersilap dan tunjukkan undang2 mana yang kata wajib letak jawatan jika dititahkan meletak jawatan.
    Terima kasih.

    Reply

    akujebetoi Reply:

    heran mu nie… nok ikut undang-undang pulok… kato undang-undang kapir britih.. keno bate idung mu nok ikok betui-betui pulok.. apa pembela rakyok.. mahkamah.. undang undang… munafik betui mu…. bermuka-muka.. hipokrit…. Mu doh tahu dok sapo Tuanku tu… sebelum jadi sultan sapo… pi baca sejarah dia dulu… bodo…

    Reply

    layman Reply:

    Dulu dan kini Sultan pun manusia. Manusia tak ada buat silip ker? Setahu aku Nabi dan Rasul jer maksum. Ko bukok kitab mana pulook dooh?

    pemuda Reply:

    Kepada akujebetoi :
    Tolonglah belajar betul2 dan kaji betul2 tentang undang2 ni.
    Pergilah menuntut ilmu.
    Memang aku tahu siapa tuanku. Dulu dia bekas ketua hakim negara.
    Kalau ketua hakim negara yang selepas tuanku tu pun ada banyak cerita tentang konspirasi rasuah dan sebagainya, maka tidak mustahil perkara tersebut boleh berlaku kepada semua orang.
    Maka, jangan dipandang pada orangnya. Tetapi rujuklah semula kepada undang2. MUlut boleh berkata-kata dan mengubah apa2 sahaja, tetapi undang2 yang dah tercatat tu takkan berubah kecuali dalam sidang dewan.
    Sila rujuk ya.

    layman Reply:

    DALAM PERKARA INI, MB Nizar salah jika tidak mengikut titah RAJA BERPELEMBAGAAN, tetapi mengambil tindakan yang betul kerana tidak mengikut titah Raja….. NAMPAK TAK PERBEZAAANYA?

    Petikkan dari :

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Raja_berperlembagaan

    Raja berperlembagaan
    Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

    Raja berperlembagaan adalah sejenis kerajaan yang ditubuhkan dibawah sistem berperlembagaan yang mengiktiraf Raja sebagai ketua negara. Raja berperlembagaan yang moden biasanya menggunakan konsep trias politica, atau politik tiga serangkai. Ini bermaksud RAJA ADALAH HANYA KETUA SIMBOLIK dalam rangkai eksekutif dan KUASANYA ADALAH TERHAD OLEH PERLEMBAGAAN NEGARA. Apabila seorang Raja mempunyai kuasa pemerintahan yang penuh ia dipanggil monarki mutlak atau absolute monarchy.

    Pada hari ini, raja berperlembagaan lazimnya digabungkan dengan perwakilan demokrasi. Oleh itu, KERAJAAN MASIH DI BAWAH KUASA RAKYAT tetapi raja mempunyai peranan tradisional di dalam sesebuah negara. Pada hakikatnya Perdana Menteri, iaitu pemimpin yang dipilih oleh rakyat, yang memerintah negara dan bukannya Raja.

    Reply

    wak jawa Reply:

    Pasal x ikut perlembagaan ini, DSAI mulakan dulu bila selepas PRU 12 kecoh satu dunia nak mengadap Agong utk isytiharkan kerajaan baru berdasarkan jumlah MP BN yg nak melompat. DSAI siap hantar surat lagi. MASA TU KENAPA DSAI X SERAHKAN MANDAT PADA RAKYAT SEDANGKAN SELEPAS PRU 12 RAKYAT TELAH MEMILIH BN SBG PARTI YG MEMEGANG MAJORITY. Saya rasa pelik dgn tingkah laku Dato, lagipun kenapa nak bising, org yg lompat tu org PKR. Maknanya , Dato x pandai pilih calon. Dia org rasuah semasa dlm PKR lagi. Kita sibuk jaga tepi kain BN tapi kain kita sendiri terkoyak rabak. Ini dah dgr pulak ramai lagi org PKR nak melompat. Nak salahkan BN lagi ke ? Kenapa bende mcm ni x terjadi pada PAS? MALU LA PKR…..

    Reply

    pemuda Reply:

    Kenapa la dia ni tak faham.
    DSAI dulu kan mintak buat undi tak percaya kat parlimen.

    Reply

  9. 9 fair Feb 6th, 2009 at 12:37 am

    another way 4 pakatan is since the sultan dont like pakatan, y not pakatan pull out from perak let BN play all the thing. at the end, RAKYAT AKAN BANGKIT SEMULA!!!! RAKYAT AKAN TUNJUKKAN KUASA KEPADA PEDERHAKA DAN RAKYAT AKAN MERAMPAS SEMULA KUASA YANG SUDAH LAMA DI TANGAN PENYAMUN INI. SEMUA PERAMPAS INI DENGAR BAIK BAIK, RAKYAT TIDAK AKAN TUNDUK KEPADA KAMU LAGI. RAKYAT AKAN GUNAKAN SEGALA YANG ADA UNUTUK MENOLAK PERASUAH DAN KEPALA KEPALA PEMBESAR YANG KONONNYA PEMBELA NASIB ORANG MELAYU. ANDA SUDAH TIPU KITA 50 TAHUN DAN INI LA MASA UNTUK KEMBALI SEMUA YANG SUDAH TELAN OLEH ANDA. HARAP MAKLUM KEPADA PERASUAH BN

    Reply

    arms.. Reply:

    Aku setju tu fair,kuasa sebenar ada pada rakyat..insyallah kami pemuda pemudi malaysia pelbagai kaum akan mentalkinkan BN/UMNO pada PRU 13 nanti..UMNO/BN dihujung nyawa sekarang…biarkan mereka menikmati saat2 terakhir mereka dengan gundah gulana..allahuakhbar!!!

    Reply

  10. 10 dILA Feb 6th, 2009 at 12:38 am

    a Day day for Malaysia indeed

    Reply

  11. 11 wak jawa Feb 6th, 2009 at 12:39 am

    Jgn la mcm nie, bang nizar. Baik berundur cara terhormat dari berundur secara hina bila dewan bersidang dgn undi x percaya. Awak nak ke? Lagipun Sultan dah nasihat undur, jgn la derhaka. Buruk padahnya. Ingat!! Sultan itu adalah payung rakyat. Ikut je la….Apa2 pun this is still not the end. PRU13 ada lagi. Perak hanyalah satu negeri jer. Jgn ikutkan perasaan x puas merasa kereta Camry . Dulu Paklah pun akur dgn Sultan dalam pemilihan MB Trengganu walaupun Idris Jusoh lebih layak. Ingat, jgn sesekali derhaka.

    Reply

    t . i . a Reply:

    to me MB Perak bukan menderhaka…memang sultan payung negeri tapi aku rasa Sultan lebih dengar kerajaan BN dari nak dengar MB Nizar. kenapa Sultan tak cadangkan supaya adakan PRU je kat Perak? kan lagi bagus n adil…lepas ni kalau BN conquer Perak…maka punah lah harapan orang Perak yang dahagakan pembaharuan dari PRU 12.

    Reply

    pemuda Reply:

    Undur secara terhormat adalah melalui sidang dewan berbanding undur dalam tekanan sebegini.
    Beliau ada hak untuk tidak melepaskan jawatan kerana tidak ada dalam undang2 yang mengatakan beliau wajib letak jawatan atas titah Sultan.
    Kalau saya tersilap tentang undang2 ni, silalah buktikan.
    Terima kasih.

    Reply

    montoyas Reply:

    sultan aDIL sultan di sembah , sultan zalim sultan disanggah .kata org tua2

    Reply

    pemerhati bebas Reply:

    Aku rasa korang ni memang takan puas hati la. Macam ni la, kalau dah ketua negeri tak suka tu, YB Nizar baik la undur diri. Buat apa stay lagi… Buat malu je. Kalau aku la, ketua umah dah tak suka, aku blah je walaupun isi umah yang lain suka kat aku sebab suka tak suka aku kena juga mengadap ketua umah sebab keja.. Takan nak jadi pipi tak mancung pipi tersorong2 pulak!

    Reply

    AnNas Reply:

    Kalau yer pun buat jer prk kat 4 adun tu.tengok apa keputusannya.Tak payah bubar pun takpa

    Reply

    republicofmalaya Reply:

    wah rasa macam zaman purba la pulak…hehehe wak jawa ni hang ni betui2 kelasik la … aku sekarang ni tengah cari payung kuning pangeran yang hilang

    Reply

  12. 12 hang jebat Feb 6th, 2009 at 12:42 am

    Sultan Perak dah nyanyuk…

    Reply

    Tok Perak Reply:

    Jebat Derhaka.. baik tuanhamba tidur di kandang khinzir daripada bicara mengundang murka…

    Reply

    kuda kepang STC Reply:

    suatu ketika dahulu Jebat dikata derhaka, kerana melawan sultan tetapi kini orang ramai berfikiran sebaliknya , Jebat lah Hero sebab nak selamatkan kawan setelah bertahun tahun baru rakyat tahu siapa yang benar, begitu juga dalam isu perak setelah bertahun tahun baru tahu rupanya Nizar hang jebat tulin, pertahankan rakyat lagi 100 tahu baru melayu sedar dalam isu perak, melayu kan lembab otak.telah dibekukan dik UMNO. Jebat Nizar pertahankan hak rakyat supaya mengundi semula. hang tuah najib penganpu sultan.

    Reply

    Tok Perak Reply:

    Apa Hero kalau kalau menggadai ‘maruah’ dan ‘Di cucuk Hidung’ oleh Apek dan Amoi? Tanah Warisan Raja Melayu dengan gelojoh di hadiahkan selama2nya kepada ‘orang lain’ .Asalkan dapat terus duduk di kerusi Bendahara, segala2nya sanggup di serah..

    Raja Katak Puru Reply:

    Hahaha hehehe hohoho namanya pun raja berpelembagaan mana ada konsep derhaka lagi ketinggalan zaman rakyat Malaysia ni. Apa barang bro Mereka mana ada daulat lagi kalau tidak mengapa raja-raja kecut perut kena tengking oleh Mahathir dulu sebenarnya Mahathir lah rajanya….Yang kekal derhaka dengan ibubapa je..Malaysia lalala Malaysia lalala

    Reply

  13. 13 t . i . a Feb 6th, 2009 at 12:56 am

    this is not fair to KERAJAAN NEGERI PERAK…kerajaan ni baru jer nak memerintah n BN dah buat macam2 laa…opinion saya, SULTAN PERAK seharusnya memberi laluan untuk diadakan pilihanraya di negeri tersebut. dengan cara ini sajalah kita dapat mengetahui apa kehendak rakyat n apa yang boleh dilakukan oleh KERAJAAN PAKATAN RAKYAT untuk memajukan negeri Perak. dalam masa sesingkat 10 bulan, apalah sangat yang dapat dilakukan oleh kerajaan negeri Perak. tetapi bagi pandangan saya jika kerajaan BN memerintah, maka tanggungjawab ini dapat dilaksanakan kerana, mereka adalah kerajaan yang korup, jahat, zalim n sanggup berbuat apa saja untuk memenangi hati rakyat walaupun dengan cara kotor sekalipun.

    Reply

  14. 14 xmizanx Feb 6th, 2009 at 1:07 am

    apa yang berlaku adalah sama juga seperti apa yang berlaku di kalangan BN dan UMNO juga, alamak terlebih plak!!!
    politik itu memang kotor. jadi sebagai satu kayu ukur ialah lebih fokus terhadap apa yang dilakukan selepas ini. sudahlah ramai pekerja yang akan di buang. beb aku dah tak der mase nak dengar semua ini. ubah lah sikap, kerna tiada apa yang dapat membantu kita di kemudian hari nanti”"

    drift bible

    Reply

  15. 15 MailKerbau Feb 6th, 2009 at 1:11 am

    alahamdullilah..semakin hari semakin kita mengenali siapa itu bang nuar..hari ni membuktikan sikap dan pendirian bang nuar yg sebenarnya..katanya berikan mandat kepada rakyat..tapi kita tak lupa..16 sept bang nuar tak berikan mandat kepada rakyat..katanya kerajaan bn akan tumbang..30 akan mari utk pakatan rakyat tubuhkan kerajaan..sebenarnya bukan pakatan rakyat tubuhkan kerajaan..tapi impian 16 sept semata-mata bang nuar nak jadi pm..itu aje..bang nuar,..cukup2 le..1998 masih lagi menjadi igauan dan mimpi buruk aku dan kawan2 yg berdemostrasi kununnya nak tegakkan kebenaran dan keadilan..rupa-rupanya bang nuar gunakan kami semua untuk jatuhkan dr m dgn cara reforasi jalanan..bukan dengan mandat rakyat..apa jadi kalau kami semua esmosional..mau aje kami tak habis belajar..tp simpati kami kerana mengidolakan bang nuar..ada rakan2 kami yg terperangkap sampai hari nih yg masih tak kenal apa2..belajar entah kemana..harapan mak ayah dipersiakan..demi bang nuar yg kununnya nak berikan mandat kepada rakyat..sudah lah bang nuar..agenda nak jadi pm bang nuar nampaknya kena simpan dan pendam le dulu..biar org melayu jadi hebat..biar org islam yg cemerlang..jgn terus diperkudakan oleh dap yg dah lama nak cari siapa org melayu yg boleh dikudakan..aku sayang bang nuar..jgn terus diperkudakan oleh dap..aku sayang ustaz hadi & usatz nik azis..juga jgn terus diperkudakan oleh dap..insyallah melayu akan hebat..islam akan cemerlang kalau kita tidak diperalatkan oleh cina lahanat kafir dap..takbirrrr..allahuakbar !!!!

    Reply

  16. 16 orangperakjati Feb 6th, 2009 at 1:18 am

    aku penyokong kuat pakatan rakyat. masa pilihanraya lepas aku pasang bendera pakatan rakyat dan tak ambik upah pun.Tapi hang ni nizar dah lebih. sultan dah kata undur, undur jerlah. akupun dah meluat dengan kau yg tak berpendirian, ikut telunjuk anuar dan DAP.kau nih baru aku sedar adalah pengkhianat bangsa.Daulat tuanku.!!

    Reply

    Apai bin Apong Reply:

    Mu ni beruk makye

    Reply

    softsutera Reply:

    Saya setuju.

    Reply

  17. 17 penmerahpenbiru Feb 6th, 2009 at 1:21 am

    kalau ada org nak sgt jadi hang tuah..biarkan lah…
    bermati-matian mempertahankan sesuatu yang tidak adil…
    lupekah pada sejarah ataupun dongengan cerita melayu
    akhirnya hang tuah menyesal dan terus merajuk dan tak timbul2 lagi di bumi melayu
    sudah lupe kah???
    kalau lupe pi tgk balik citer p.ramlee la oiiiii

    Reply

    akujebetoi Reply:

    kot hang yang dah lupe… pi balik tengok cerita Pramli… hang lupe watak datok temgong penghianat sultan dan melayu.. sehingga sultan termakan fitnah bapak setan nie… tindakan tuah tak salah, tindakan jebat tak salah kerana membela tapi salah kerana menderhaka dan bodo, dah dapat kuasa tu buhuh jelah penghiant tu.. sultan tak salah sebab dia nampak dengan mata kepala sendiri… cuma dia tak tanya sendiri hangtuah tu je salah dia… tu sebeblah paduka sultan perak tanya sendir kesemua adun termasuk 3 yang lompat.. dia tanya sendiri… Paduka sultan sangat adil dalam pertimbangannya… sebab kita belajar dari lagenda Tun Tuah…

    Reply

    Hang Li Po Reply:

    Hang Tu Ah balik ke China la…

    Reply

  18. 18 meiyo Feb 6th, 2009 at 1:22 am

    Hahaha…kelakau la sume yg ade kt situ…mengelabah beruk bila orang buat kt dia…dia plan nk buat kt org….dengan takzub nye mencanang di depan sume org…bersungguh2 menipu rakyat yg harapakan ia satu kenyataan…so…ikut kenyataan sultan azlan…kalau dia xletak jawatan…jawatan menteri besar dan seluruh exco secara automatik dikosong…so xyhla buang masa cuba lengah2 kan pealihan kuasa ini…apa yg diorg buat kt PR skrg ni…sama la mcm apa yg PR bt kat Bn masa peralihan kuasa dulu…tiada yang salah…harap profesional dan lebih menjaga ahli parti sendiri…yg pntg…ada pendirian sndr yg tegas…bukan pendirian mengikut gologan yg lebih majoriti dalam kerajaan tu…terima lah ini sebagai suatu ketentuan tuhan…dan mungkin kerana sultan perak tidak sanggup lagi melihat apa yg terjadi di perak selama ini…harap kita semua dapat terima dan muhasabah diri…

    Reply

    pemuda Reply:

    Hai meiyo.
    Kalau disebut tentang profesional, aku rasa cara menjatuhkan PR ini tidak profesional.
    Kenapa?
    Sebab jawatan menteri besar hanya terlucut apabila MB letak jawatan, atau kalah undi tidak percaya di DUN atau melalui pembubaran DUN.
    Oleh itu, amatlah profesional bagi Nizar untuk tidak meletak jawatan kerana beliau masih ada hak untuk mempertahankannya. Dan beliau tidak melanggar undang2 tubuh kerajaan negeri perak.
    Terima kasih.

    Reply

    awek sg. buloh Reply:

    yupp…u r rite pemuda….x faham kenapa sultan x agree to a new election in perak….lets majority/rakyat decide, then only we know who can rule the state…

    Reply

    pemuda Reply:

    Betul.
    Dengan kedudukan terikat 28-28 (tak termasuk 3 adun yang telah dibawa kesnya ke mahkamah), maka adalah bagus sekiranya pilihanraya diadakan semula.
    Atau sekiranya BN nak tunggu sehingga kes mahkamah selesai, itupun bagus juga.
    Tapi sidang dewan terganggu la kerana kedudukan 28-28.

  19. 19 Rejang Feb 6th, 2009 at 1:24 am

    PATUT SURAT NIZAR KATA JER LA YG NIZAR TAKUT HILANG KUASA. POKET BELUM CUKUP BANYAK LAGI. CINA-CINA BARU BAGI DEPOSIT, FULL PAYMENT BELUM DAPAT.

    Reply

    akujebetoi Reply:

    kalau betoi le.. parah.. kalau dia orang dah perabih, janji dah ditabur… camna… tak aman hidup.. kena kejar dengan along…. le lepas nie….

    Reply

    mama-mia Reply:

    Reply to Rejang: Nizar bukan takut hilang kuasa. BN yang gentar sebab nyawa dah sampai dipenghujungnya. Kes kaut duit poket ni kerja BN la. Apasal kamu ni suntuk akal sangat? Ada akal elok buang lam tong sampah je. Buang bazir ruang blog je. And bazir masa orang baca. Kecik-kecik taknakmampos, dah besar suasahkan orang!

    Reply

    Rejang Reply:

    Tu nuar kaut 3billion tu bukan simpan dalam poket ker?? Ada akuan bersumpah timbalan gabenor bank negara tau. Macamana lu tau kerja BN lak, lu ada sekali ker ikut BN??

    Reply

    pemuda Reply:

    Kepada rejang :
    Tolong baca kes akuan bersumpah timbalan gabenor tu sampai khatam.
    Bukan setakat baca sampai bab sumpah tu.
    Pergilah cari maklumat2 tentang tu.

  20. 20 gendut Feb 6th, 2009 at 1:47 am

    semoga
    Tuanku Sultan…mempertimbangkan semula permohonan…….Dato Nizar
    sebagai Rakyat Perak…
    dilahirkan….dibesarkan…..dan bekerja di Perak…
    amat malang rasa nyer jika pemerintah yang zalim seperti UMNO/BN memerintah…
    ditambahkan lg dgn bakal MB dr Pangkor yg dulu 1998 bersama dlm PKN…tp
    kerana kurang nyer daya tahan…lompat kembali kedlm UMNO..

    Reply

    Rejang Reply:

    BAI..KO HIDUP SENANG SEKARANG HASIL PEMERINTAHAN UMNO/BN BAI…KALAU DENGAN PAKATAN DAP/PKR/PAS ALAMAT KO JADI MACAM MELAYU SINGAPORE LAAAA…MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI.

    Reply

    gendut Reply:

    Bro…klau PR Rakyat memerintah…aku tetap dgn perniagaan aku…
    aku bukan x terima kasih dgn kerajaan dulu…
    tp malu dan sedih bila melayu UMNO kini…terlalu kuat KORUP nyer…
    aku dah rase bila kene main dgn mereka yg rakus RM ni….

    Reply

    asan Reply:

    jd singapore lg best…tanah kecik pun dpt hidup aprtment n senang..dari jd mcm serawak, tanah luas, tp rakyat tinggal kat umah flat murah lak tu..or tinggal kat tebing sungai yg dah nak tenggelam..jd mcm lebih bodoh dr org singapore la plak..

    Reply

  21. 21 Fadzil Feb 6th, 2009 at 1:57 am

    My opinion is that SULTAN PERAK should have given consent to MB to dissolve the DUN. Comman sense, both parties have equal number of seats and the Independence (3) are not reliable one because anytime they can revert their alliance to BN or PR. If so, either government is running with fragile situation. With new mandate, which i guess people will make the new government more majority to administer the state without fear of another crossover. Hopefully SULTAN PERAK can reconsider for the long term benefit of his ruling state and people. I hope so.

    Reply

  22. 22 gendut Feb 6th, 2009 at 1:58 am

    Tuanku….bubar kan shj ADUN negeri…

    28…28…

    dgn 3 Adun bebas…tp ketiga2 YB ini telah dibeli oleh Najib…
    Tuanku pun tahu bukan…akan sikap
    PERASUAH POLITIK…PARTI YG PENUH dgn PERASUAH…..yg dipimpin Najib…
    jd kreadibiliti ke tiga-tiga mereka boleh di pertikaikan oleh Rakyat…

    Reply

  23. 23 SILENT MAJORITY Feb 6th, 2009 at 2:48 am

    KEPADA SEMUA RAKYAT NEGERI PERAK!

    DYMM TUANKU SULTAN TELAHPON MEMBUAT KEPUTUSAN TIDAK MEMBENARKAN
    DEWAN UNDANGAN DIBUBARKAN DAN MENYERAH PENTADBIRAN KEPADA BN!

    TUANKU RASANYA BERPIKIR KALAU DIBUBAR DEWAN & CALL FOR FRESH ELECTION
    AKAN MENYUSAHKAN RAKYAT PERAK..EKONOMI SEDANG MENURUN! KALAU KETUA2
    PARTI POLITIK ADA OTAK..JANGANLAH ADAKAN ELECTION SEKALI LAGI!

    SETAHUN BERLALU SELEPAS PRU 2008, TAPI TIADA PEMBANGUNAN UNTUK RAKYAT
    NEGERI PERAK..SEKARANG BUKAN MASANYA UNTUK BERSAING POLITIK!
    NOW IS THE TIME TO GOVERN PERAK STATE WITH STABILITY!

    KAMI RAKYAT PERAK MEMOHON KPD MB IR. NIZAR SUPAYA LETAK JAWATAN
    DENGAN SEGERA….JANGAN BERSIFAT KURANG AJAR TERHADAP TUANKU SULTAN!
    BAGINDA LEBIH MENGETAHUI UNDANG2 DRP KAMU SEMUA!

    KITA SEKARANG PERLU KERAJAAN PERAK YG STABIL SO KAMI HARAP RAKYAT
    PERAK SEMUA MENYOKONG KERAJAAN BN SEPERTI DIPUTUSKAN OLEH TUANKU!

    KAMI RASA PERKARA POKOK YG MENJATUHKAN KERAJAAN PAKATAN IALAH
    2 COUSINS DRP DAP YG PEGANG KUASA..YB NGEH & NGA!
    1 LAGI SEBAB IALAH PERTUKARAN TANAH TOL KPD FREEHOLD di new villages
    OLEH EXCO PR PERAK!

    KAMI RAKYAT PERAK MENEGASKAN ADALAH LEBIH KERAJAAN NEGERI
    YG MEMERINTAH DI PERAK, EXCONYA TERDIRI DRP RAMAI MELAYU DRP NON MALAY!
    INI DAPAT MEMASTIKAN SEBUAH NEGERI ITU STABIL!PENGECUALIAN HANYA
    PADA NEGERI PULAU PINANG DI MANA 3/4 ADALAH KAUM NON MALAY!

    OLEH ITU KAMI MENDESAK YB MB NIZAR & EXCO MELETAK JAWATAN SEGERA!

    KPD PR….TUNGGULAH HINGGA PRU AKAN DATANG!
    …JANGAN GOPOH-ALLAH TAALA BENCI ORANG YG GOPOH & TAK TAHU BERSYUKUR!

    ALLAHU AKBAR!

    Megat & MAJORITY RAKYAT PERAK!

    Reply

    gendut Reply:

    1.senang2 jer ko ckp “kami rakyat perak”
    2.yg gopoh si perasuah politik pak Najib….
    3.point nyer Melayu UMNO…ni hina sgt KORUP POLITIK nyer….
    4.PR hanya cube pertahan kan yg HAK…

    Reply

  24. 24 mama-mia Feb 6th, 2009 at 3:18 am

    Jangan sokong parti rasuah. Sia-sia hidup dalam negara demokrasi. Baik jadi komunis je.

    Reply

  25. 25 AnakPerak Feb 6th, 2009 at 3:52 am

    pernah aku dgr satu falsafah POLITIK dan DSAI pon kenal rasernyer Arwah Sanator Dr.Azman Attar.

    “IF U GOT A POWER YOU MAKE SURE U ARE POWERFULL BUT SOMETIME YOU ARE BLOODYFULL”

    mih laaah kancah politik di dalam dunia… Oleh kerana keduanyer saling tidak berpuas hati..sorang meroyan gila kuasa yang sorang lagi meroyan gila talak..so

    BIar ajer sultan yang mentadbir Negeri PERAK tanpa ada Menteri besar…

    Daulat TuanKu….

    Reply

  26. 26 nagaperang Feb 6th, 2009 at 4:52 am

    Bukan kita menderhaka kepada Sultan namun adakah kita masih feudal? Dimana keberanian para golongan bangsawan saat Palestin diserang, Islam diperlekehkan? Andai golongan diraja elok caranya maka hormat tetap ada.

    Reply

  27. 27 fad Feb 6th, 2009 at 4:53 am

    rakyat yang berkuasa sebenarnya!!
    adakan pilihanraya semula kerana rkyat perak yg lbih arif memilih pemimpin mereka..
    bukannya istana yg x tau perangai sebenar ahli pemimpin yg korup.

    Reply

  28. 28 apiz Feb 6th, 2009 at 5:18 am

    SALam,

    ADa lagi penyokong PR tak insaf lagi….Kalau tiada sultan siapa lagi yang akan menjadi payung org melayu.Ini orang melayu nak melawan sultan…ANda semua tak percaya pada qada dan qadar rasanya…termasuk YB Nizar sendiri…

    Fikirkan positif..Kalah sekrang tak bermakna kalah selamanya..kalau anda benar betul…bertawakkal pada Allah tunggu pilihanraya akan datang.Lagipun perkara ini dimulakan oleh ANwar Ibrahim sendiri..(aku pun menyesal join reformasi dulu,terang2 PKR ni menjual hak bangsa dan agama).SUltan Murka kerana ada polisi kerajaan negeri yang bagi pandangan sultan keterlaluan..

    DSAI tak dapat mengawal keadaan ini kerana sibuk nak berkuasa sehingga perkara itu dikatanya untuk rakyat cina miskin walhal ramai orang melayu walaupun di Permatang pauh,nak beli tanah pun susah.PLease use common sense DSAI.

    Lesson learned.Bagi aku,semua org yang hadir pada pada sidang akhbar tu adalah penderhaka…dukacita ada pemimpin PAS didalamnya (Uztaz Hadi).Nampaknya,PAS akan merudum la sokongannya.Kenapa saya berkata begitu.Ini menunjukkan org yang katanya memperjuangkan agama juga gila kuasa dan tidak mempercayai qada dan qadar Allah. Lupakah kita pada kebijaksanaan Rasullulah dalam perjanjian hudaibiyah..

    Pengajaran pada DAP..amat mudah…mungkin anda ada niat baik..masalahnya anda tidak dapat melupakan bahawa ini MALAYSIA..yang mana perlembagaan telah menlindungi hak org melayu dan ISLAM.Jangan cuba menggangu gugatnya…Lagipun pemimpin bercakap pasal melindungi juga orang Melayu,hakikatnya org Cina makin sombong dan mula meminta-minta..Saya berkerja dgn ramai org Cina mula pandai menguris hati orang Melayu…

    Bagi UMNO dan BN amnya.Ambil peluang ini untuk memperbetulkan kesilapan anda.Kurangkan sifat sombong dan bongkak.sentiasa ambil tahu keperitan rakyat dan membuat keputusan dgn berhemah.Jaga orang Melayu,Cina dan India…dalam membantu org CIna dan India,jgn berkompromi dgn hak org melayu dan Islam…Seperti yang berlaku pada kerajaan PR sebelum ini.

    Pengajaran kepada PKR…malas la nak elaborate sebab parti mengadu domba,takde pendirian.depan cina cakap lain,depan org melayu cakap lain.Parti hampas….nasib baik aku tak join…

    Reply

    hang hang hang Reply:

    bodoh la pikir cam ni…depa bukan tak percaya qada dan qadar…..tapi mereka nak berusha lagi…baru bleh berserah…takda guna berserah diri pada allah tanpa berusaha terlebih dulu….kalau BN bagus sangat dan ramai penyokong, wat pa la guna duit aku smpai 50 million bagi kat katak2 tu……..MAMPUS LA BN/UMNO

    Reply

    layman Reply:

    hmm….buat sedekah korban kerbau kata salah guna kuasa…..bila rasuah rm50 juta, sedekah lah tuu!!!!

    Reply

    gendut Reply:

    PR x hina Sultan…mcm UMNO hina Sultan Tgg..dan seluruh Sultan Tanah Melayu…
    PR cube pertahan HAK….

    Reply

  29. 29 akulahni Feb 6th, 2009 at 5:29 am

    rasa-rasanya aku setuju kalau malaysia ditukar menjadi republik

    Reply

    queentan Reply:

    kita bila bercakap fikir dulu ingat senang ke jadi republik.Nanti bila bangsa asing memerintah senang ke kita nak beribadah dan menegakkan islam.Walaupun kamu semua kata raja jahat bukan baik tapi itu hak peribadinya tapi masih menasihati rakyat untuk mematuhi hukum Allah dan tidak kejam pada rakyat.Kalau adapun hanya boleh dibilang dgn jari.Tapi kalau bangsa asing memerintah kita orang islam akan terpinggir kerana mereka memang benci orang melayu. Ditempat saya kedai milik mereka tidak mahu sewakan pada orang melayu dan kalau sewakan pun mereka akan sentiasa naikkan sewa sehingga kita tak mampu membayarnya dan terus tutup kedai.Bangsa mereka pun kata kalau dah penipu tetap penipu.Saya pun bukan pro BN atau PKR tapi memilih orang islam yang layak memerintah selagi dia islam dan bukan memilih parti.Dan memilih individu yang terbaik dari yang baik serta islam dari yang bukan islam.Jika kita tiada raja bangsa lain akan menindas kita dari segi ekonomi atau apa saja yang boleh menaikkan mereka.Orang melayu juga yang mereka kata bodoh sebab mereka juga yang beli tanah orang melayu dengan menggunakan nama orang melayu dan macam macam lagi.Masalah di Perak contohnya pada satu sudut saya sokong pilihanraya diadakan semula tapi pada satu segi lain x perlu diadakan kerana ekonomi kita yang gawat.Sedangkan kita hanya bergantung kpd sumber petronas sehingga pertengahan tahun ini dan jika masih gawat negara kita akan bermasalah.Masalah spt ini kerajaan xkan beritahu kerana takut rakyat susahati tapi itulah hakikatnya.Fikir2kanlah…

    Reply

  30. 30 Maverick Feb 6th, 2009 at 7:44 am

    Fairdinkum ,
    Nisar my humble prayers are always for you in this times of uncertainty.

    Reply

  31. 31 hang kebun Feb 6th, 2009 at 7:54 am

    dah 51 tahun kite merdeka baru sekarang aku nampak sultan buat kerja,tapi sayangnya bukan hendak menolong rakyat,tetapi menolong perasuah-perasuah merompak untuk bermaharajalela,daulat tuanku….aku cadangkan bile kite takeover malaysia pada pru 13 nanti,tukar aje la malaysia ni jadi republik,lagi bagus….

    Reply

  32. 32 tau jolok jer Feb 6th, 2009 at 8:08 am

    he eleh…lu kecoh a…dulu lu janji lu nak jadi pm…gua tunggu punya tunggu bulan tak jatuh da…lu ingat kami ni tak dok kojo ko…nak tunggu lu jd pm…eh…gua ada lubang…lu mau buntot ka…kasi gua lu punya lombo…

    Reply

  33. 33 CC_ranau Feb 6th, 2009 at 8:18 am

    Ingat semula cerita Hang Tuah..apa salah sijebat menderhaka kpd sultan.sehingga Jebat mati dibunuh situah.rumah dibakar semua keturunan jebat dibunuh..Fikir2 lah sendiri

    Reply

  34. 34 mat kipas Feb 6th, 2009 at 8:40 am

    Oohhh..!
    Mcm ni tlis surat kt Sultan. Bru aku tau. Yela sblum ni Sultan yang tls srat kt aku.
    Tak caya?. Dtg umah aku byk surat Sultan yg tertulis ‘Urusan Seri Paduka Baginda’

    Reply

    love malaysia Reply:

    hang memang best…!!!!!!!!!!

    Reply

  35. 35 berkat Feb 6th, 2009 at 8:44 am

    don’t worry Dato Seri, malay is poor in their knowledge. we accept that. most of them doesn’t know the law. they still live under law of jungle.
    there is a story about jungle.
    once upon a time, there is a kingdom deeply inside the jungle.
    they have great kingdom ever, very great kingdom. around the world know about the kingdom.
    their law create by Ape intelectual, support by undisputable monkeys. those monkey had train to clap when someone had give free banana.
    banana is favourite food for them. without banana their life can consider poor.
    this kingdom was rule by a tiger, did you know how fierce it was. very very fierce.
    there is no lion, because why lion cannot leave inside jungle, they only can live at Africa.talk about tiger. the mighty ruler tiger actualy was wounded. some more very old tiger. i don’t know how old it is. his deputy is a very very big wildboar.
    did you know what is wildboar.
    wildboar is a big creature, a giant creature that muslim forbidden to eat.
    one day the mighty wounded tiger has announce:
    listen all animal, i’m to old to rule this kingdom. this kingdom don’t want me anymore. i will retire soon. i will appoint my deputy mr wildboar to replace as a new ruler.
    mr wildboar is so happy, very very happy.
    inside it mind: i’m so hunger under your administration, i has no right to do what i want.
    now the day almost reach, mr wildboar show it power. very arrogant power.
    it dig every single land around the kingdom and said:
    this kingdom is mind, all animal must obey me or will face judgement. monkeys is so happy, they clapping, climbing all trees. make a noise inside jungle.
    ——–continue————

    Reply

  36. 36 love malaysia Feb 6th, 2009 at 9:09 am

    to: Anwar Ibrahim

    Sebenarnya PR tidak bersedia dan belum layak untuk menerajui mana-mana negeri.
    Saudara Anwar harus memikirkan strategi lain untuk menarik perhatian para pengundi BN.
    Sekiranya PAS dengan agenda ke’islaman’nya,PKR dengan agenda ‘reformasi & demonstrasi’ serta DAP dengan agenda ‘tumbang ketuanan Melayu’ dimana titik persamaan perjuangan kalian.
    Kita perlu mengkaji ‘approach’ untuk menarik perhatian.Orang Malaysia terutamanya Melayu tak suka demonstrasi,tak suka orang Cina pertikaikan status Melayu & Bumiputera,tak suka cerita hal dalam kain orang.It does look stupid.
    Kalau boleh tarik mereka dengan lemah-lembut,budi-bicara dan dengan adab sopan.Kalau kamu terus bersikap keras mereka semua akan terus percaya hal-hal ‘keaiban’ kamu.
    Cari semula diri kamu Saudara Anwar.Cari semula kehebatan dan kekuatan kamu.Kamu sudah ada nama dan pengikut.Pandang semula ke belakang dan cari kunci ke hadapan.
    Mungkin PKR perlu berdiri sendiri tanpa perlu PAS dan DAP.

    Reply

  37. 37 veryupset Feb 6th, 2009 at 9:18 am

    Yes….! Very, very upset..!

    I thought Mahatir has taken most of the Sultans (all of them) rights away. PKR & BN must follow the Malaysia’s Contitution Rights…!
    Why need to run around like “A Blue Ass Fly”…..???

    Raja Nazrin is an intellegent man. He says wise stuff & many hints…! As for the Sultan……. what else is there to say…………..???

    Datuk Anwar…..,
    It’s your fault also..! Boasting about defactions & so forth. You should have kept your mouth shut right…! BN has con you BIG time ! Made you a fool by asking that Nasar fella to pretend to join PKR, stir it up while ploting & bribing 3 of your PKR useless goons…!
    You didn’t see it comming right….???

    In future whatever you & your gang plans…., please keep it under wraps !

    Reply

  38. 38 Siti Payung Feb 6th, 2009 at 9:29 am

    PKR ka,BN ka,DAP ka sama ja… nak kuasa bukan nak bela rakyat sgt pun.Sekarang pun PKR jadi kerajaan rasuah jugak. Cuma Nik Aziz tu respec sikit sebab nampak ikhlas. Had lain 5×2 2×5. Tapi Anwar memang pandai main politik sama gak gan Najib.

    Reply

  39. 39 love malaysia Feb 6th, 2009 at 9:35 am

    to:Anwar Ibrahim
    Berkenaan komen saya sebelum ini ingin saya membuat penambahan iaitu
    betapa perlunya Saudara Anwar ‘bersahabat’ dengan BN.Mereka adalah musuh anda tapi itulah sahaja strategi yang anda ada.Saya percaya bahawa Saudara Anwar sendiri tidak serasi dengan PR dan secara khasnya PKR.Dalam erti kata lain ,PKR bukan parti yang sepatutnya anda berada.

    Reply

  40. 40 Zz Feb 6th, 2009 at 9:48 am

    Kalau MB melayu pun tak nak ikut perintah sultan,camne rakyat bangsa lain pun nak ikut..ni ke contoh yg patut diikuti? Hantar surat macam mana pun,sultan takkan tarik balik perintah tu,kalo tarik jatuh la air muka & maruah sultan..Bagi ajer laluan kepada BN & jadi pembangkang yg baik utk sama2 memakmurkan Perak,nanti bila tiba pilihanraya akan dtg cuba lagi…
    Kalo still derhaka gak,terpaksa la kami rakyat membuat laporan polis terhadap PR kerana menderhaka kepada sultan..hukuman ISA kot…

    Reply

  41. 41 deo Feb 6th, 2009 at 9:53 am

    Rakyat perak mesti berhimpun kat depan istana. bukan saja kat rumah menteri besar. Orang istana memang tak suka PR. Mereka lebih suka UMNO sebab UMNO pun bagi kantau lebih kat mereka. Siapa duit banyak boleh beli sapa-sapa la. melacurkan negeri sendiri tak kiralah, yang penting hati senang untuk sendiri. Buat apa dia nak ambik kisah kat rakyat dia. Bukan rakyat boleh bagi duit kat dia. dia mana ada kerja. duduk ja kat dalam rumah tu tunggu duit datang. kalau nak jalan pun tak boleh pijak tanah. semua kena letak permaidani. Ini dia tak pedulilah buang duit ka tak. Rakyat bergaduh pun dia peduli apa. Belajarlah dari sejarah. Tanah melayu jatuh ke tangan british disebabkan raja dan sultan yang zalim. Melayu dijajah sebab pemimpinnya makan rasuah dan gila kuasa. Raja adil raja disembah, raja zalim raja ditentang….

    Reply

  42. 42 Ibrahim Abdul Rahman Feb 6th, 2009 at 10:14 am

    Nizar ni bebal betul…tak menghormati keputusan dan titah baginda Sultan.
    Woii Nizar, mu dh kalah buat la cara dh kalah…. tak payah nak mengatakan mu masih sebagai MB yg sah….

    Setelah melihat perkembangan politik PAS, aku kini mengerti mengapa PAS bukanlah parti Islam yg jujur…
    bermula dgn pendirian Nik Aziz yg suka bertukar2 dan memaki….Abdul Hadi yg mengugut akan berlaku rampasan kuasa di Perak dan kini Nizar yg menderhaka….

    so korang fikirlah sendiri….. akan aku hairan yg gelabah hanya PAS & PKR manakala DAP hanya berdiam diri saja walaupun Lim Kit Siang memberi statement tapi dia nampak relaks je walhal DAP yg memenangi kerusi byk di Perak… MArilah kita renung2kan….malapetaka yg menimpa Pakatan Rakyat!!!

    hua hua hua…

    Reply

    layman Reply:

    Sultan tak ada kuasa nak pecat MB.

    Kalo nak undi tak percaya pun tunggu DUN bersidang itu barulah ikut perlembagaan.

    Petikkan dari :

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Raja_berperlembagaan

    Raja berperlembagaan
    Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

    Raja berperlembagaan adalah sejenis kerajaan yang ditubuhkan dibawah sistem berperlembagaan yang mengiktiraf Raja sebagai ketua negara. Raja berperlembagaan yang moden biasanya menggunakan konsep trias politica, atau politik tiga serangkai. Ini bermaksud RAJA ADALAH HANYA KETUA SIMBOLIK dalam rangkai eksekutif dan KUASANYA ADALAH TERHAD OLEH PERLEMBAGAAN NEGARA. Apabila seorang Raja mempunyai kuasa pemerintahan yang penuh ia dipanggil monarki mutlak atau absolute monarchy.

    Pada hari ini, raja berperlembagaan lazimnya digabungkan dengan perwakilan demokrasi. Oleh itu, KERAJAAN MASIH DI BAWAH KUASA RAKYAT tetapi raja mempunyai peranan tradisional di dalam sesebuah negara. Pada hakikatnya Perdana Menteri, iaitu pemimpin yang dipilih oleh rakyat, yang memerintah negara dan bukannya Raja. Namun demikian, terdapat juga Raja yang bergabung dengan kerajaan yang tidak demokratik. Misalnya, sewaktu Perang Dunia II, raja Jepun bergabung dengan kerajaan tentera yang dipimpin seorang diktator.

    Sesetengah Raja berpelembagaan adalah mengikut keturunan; manakala yang lain, adalah melalui sistem demokratik seperti di Malaysia dimana Yang di-Pertuan Agong adalah dipilih oleh Majlis Raja-Raja setiap lima tahun.

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Woi mangkuk hayun….
    kena tgk juga atau rujuk kepada Undang-Undang Tubuh Negeri Perak

    Reply

    layman Reply:

    Mangkuk tandas. Sekarang ko cerita pulak apa undang-undang tubuh negeri Perak tu? Sultan ada kuasa ker pecat MB?

    gendut Reply:

    hormat sikit…tu Ulama…
    bukan kaki pompuan/perasuah/penipu/dan segala mcm “pe” seperti si Najib al Mongol

    bukan suke2 nak ingkar…mohon Sultan…pertimbangkan…
    28….28…mase mane nyer BN dpt Majoriti…?

    tp PR x pernah hina Sultan seperti UMNO…

    …ckp Sultan ..”natang”
    …hapus kuasa Sultan

    Reply

    observer Reply:

    ikut undang2 tuhan jak senang

    Reply

    kuda kepang STC Reply:

    Siapa Sultan di zaman cyber ini??? banyak negara didunia telah hapuskan sistem sultan dan raja. yang terbaru negara Nepal!!!, yang lain akan turut serta ….. TDM pun dah buang kekebalan raja dan sultan , jadi sultan masih perasan kebal lah!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nanti rakyat akan ubah pada pru 13 nanti , UMNOlah yang ajar rakyat jadi pendedam dalam isu perak ini nak suruh orang melayu bersatu konon tetapi dalam isu di perak ini UMNO telah jauhkan lagi jurang ini.UMNO memang putar alam .

    Reply

    republicofmalaya Reply:

    Tak keballah itu sultan N9 kena saman 1 juta dalam mahkamah tu, Sultan Pahamg pun pernah masuk mahkamah waktu nak kena saman dengan org simgapura dulu. Yang kebal ialah PM dan TPM serta pengampu dan tukang angguk UMNO dan kunco2nya BN. Kenapa mereka kebal? Sebab mereka tukang bagi makan para ketua hakim dan hakim2nya sehingga lidahnya bercabang macam ular. Tapi sultan perak mesti kebal punya sebab Najib tentunya tentunya dah bagi jaminan.

    Reply

    softsutera Reply:

    yg buat protes depan istana pun penyokong Pas …ada nampak penyokong DAP rosakkan kereta? Halang pulak kereta dan boo Raja Nazrin yg tengah lalu….apa nak jadi dengan orang Melayu…Raja sendiri pun dihina. Sedih betul tengok.

    Reply

    guni setahil Reply:

    kalau raja pun macam raja kapur!! buat apa!!, habiskan wang rakyat aja!! senua kemudahan gunakan wang rakyat kereta dan sebagainya setiapa anak sultan dapat elaun sedangkan mereka ada billion (gemuda)

    Reply

  43. 43 zulfadzeli Feb 6th, 2009 at 10:19 am

    tak per… sabar.. sabar….. nnati PRU 13 kita tengok…. adakah Parti RASUAH dan PEMIMPIN RASUAH ni akan terus mendapat sokongan rakyat atau tidak. MANA POLIS DAN MANA SPRM YG KONONNYA NAK SIASAT KES RASUAH ORG BESAR NI….

    Reply

  44. 44 berkat Feb 6th, 2009 at 10:20 am

    monkeys is confused, to obsess about banana. just let them hanging around the tree.

    Reply

  45. 45 shima Feb 6th, 2009 at 10:24 am

    Sebenarnya PKR tidak kalah dalam kemelut isu politik di Perak. Sebaliknya PKR telah di’rompak’ oleh anasir-anasir jahat iaitu parti BN.

    Kemenangan BN bukan dengan cara demokratik, tetapi dengan cara pengecut dan cara paling keji.

    Percayalah kawan2 semua. Jangan cepat melatah dan emosi di atas keputusan Sultan. Sultan berpandangan jauh dan lebih bijak membuat keputusan. Sultan sebenarnya ingin menyelamatkan PKR dari terus dipermainkan oleh UMNO. Kita tunggu dan lihat impak dari kemelut ini. Bersabar dan Berdoa padaNYA agar segala usaha kita ke arah kebaikan dibalas kebaikan.

    Dato Nasa tu sebenarnya telah ‘diKAMBING HITAMkan’!!! Perbuatan keji macam binatang… KATAK PURU!!

    PKR, semoga selepas ini lebih berhati-hati dalam menerima kunjungan virus2 yg boleh menghancurkan.

    Bersabarlah,

    JUST WAIT & SEE

    TQ, Shima.

    Reply

    Rejang Reply:

    BETOL PAKATAN RAKYAT TAK KALAH DALAM HAL INI, PKR CUMA GAGAL SAJER. KALAU KALAH PR TAK MEMERINTAH 11 BULAN, PASAL GAGAL TU YANG KENA PECAT TU.

    Reply

    awek sg. buloh Reply:

    agree with u shima…..ya…mungkin ada hikmah disebalik semua ini….only god knows…..

    Reply

  46. 46 bekaspelajarpolitik Feb 6th, 2009 at 10:53 am

    salam….saya tak pandai beri komen tapi apa yang dpt diperhatikan drpd komen2 ni..saya merasakan penyokong PKR lebih ‘berilmu’ dlm memberikan komen berbanding dengan ‘lawannyer’…maaf tapi itu kenyataannyer…so bila nak bagi komen think carefully jangan jadi ‘tin kosong’….berani kerana benar takut kerana salah…yang pasti Allah akan berada di sisi orang-orang yang benar…AMIN

    Reply

    akujebetoi Reply:

    Berilmu apa.. tapi tak berakaii.. mudahnya diperkudakan oleh qarin dan jin-jin bapak setan projek 916.. pandai tapi bangap bebal….

    Reply

  47. 47 simsi Feb 6th, 2009 at 11:22 am

    “If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council”. Ini bermakna sokongan Menteri Besar itu perlu diputuskan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri.

    terjelas disini bhawa ,,tindakan mb perak adalah, btl,,

    TUANKU,,
    HRAP TUANKU MEMPERTIMBANGKAN BALIK KEPUTUSAN TUANKU.PERKENANKAN DATO SERI MB BUBAR DEWAN UNDANGAN NEGERI.. IKUT SEPERTI YG DITETAPKAN OLEH PERLEMBAGAAN.

    Reply

    layman Reply:

    Ya, jadilah Raja Berpelembagaan.

    Reply

  48. 48 paduka irwan shah Feb 6th, 2009 at 12:03 pm

    salam semua muslimin dan muslimat.

    saya ingin menasihatkan saudara agar berhenti dari mempertikai atau menyimpul titah tuanku sultan kerana setiap yang tertulis dan tersebar diruangan ini dijadikan bukti mahkamah dan akan menjadi persembahan kepada DYMM Paduka Tuanku Sultan Azlan Shah.

    sebagai umat islam saya mengharapkan bahwaa saudara taat dan setia pada perintah Ahlul-bait Rasulullah kerana DYMM Tuanku Sultan Azlan Shah adalah salah seorang dari sebahagian DYMM Raja-raja Melayu yang mempunyai pertalian dengan Junjungan Besar Baginda Rasulullah S.A.W.

    Harap Maklum

    Masya Allah

    Reply

  49. 49 Pelanduk Feb 6th, 2009 at 12:29 pm

    Broad day light Political Piracy staged by none other than Malaysia’s T. P.M. Najib a Bugis or also known as Boogey Man by British Colonial Writers. Sultan? They have “pertalian dengan Junjungan Besar Baginda Rasulullah S.A.W.”? Whose fairy tale is this? Where did you learn that crap paduka irwan shah?

    Reply

  50. 50 anti umno@zionis Feb 6th, 2009 at 12:56 pm

    Sultan Perak adalah sultan yang arif tentang sistem perundangan di Malaysia.Ape dah jadi?mana pegi keadilan.ape Malaysia ni sudah di jadikan Sistem ‘LAW OF THE JUNGLE’..

    Reply

  51. 51 love malaysia Feb 6th, 2009 at 12:57 pm

    to: Anwar Ibrahim

    I said just leave PKR.
    PKR isn’t relevant to u now.
    You’ve your very own.You know what.

    Reply

  52. 52 chimpanzee Feb 6th, 2009 at 2:34 pm

    tahniah dato seri anwar di atas kejayaan anda memujuk wakil BN lompat parti…eh2…adun kita plak yg terlompat….haha

    Reply

  53. 53 Jay Feb 6th, 2009 at 3:03 pm

    Mai Pilihan raya ke-13, kita rakyat Perak akan TUNJUKKAN kepada SULTAN bahawa tuanku bersalah dalam hal ini.
    Mai pilihan raya, majoriti besar akan menunjukkan bahawa PR pilihan rakyat bukan BN.
    BN adalah pilihan Sultan.
    PR adalah pilihan rakyat Perak.
    Relak, tak lama lagi, 3 tahun aje.
    Wait and see the anger of the rakyat, wahai tuanku.

    Reply

  54. 54 Salak Feb 6th, 2009 at 3:38 pm

    Terus cekal dan kejar keadilan. Hanya ini akan menentu arah masa depan dan penebusan kehormatan rakyat Malaysia!

    Saya sedang mencari Perlembagaan Negeri Perak online tapi belum jumpa naskhah yang tulin dan baik.

    Jika ada yang boleh bantu, sila majukan link / pautan ke . Ribuan terima kasih.

    Reply

  55. 55 n Feb 6th, 2009 at 3:50 pm

    MOHON SULTAN DAPAT MEMPERTIMBANGKAN PEMBUBARAN DUN PERAK,AGAR RAKYAT PERAK DAPAT MEMILIH KERAJAAN YG DIKEHENDAKI…INSYALLAH PERKARA INI AKAN DITERIMA OLEH SEMUA PIHAK SELEPAS PILIHANRAYA DIJALANKAN NANTI….

    Reply

  56. 56 MailKerbau Feb 6th, 2009 at 3:54 pm

    tahniah…akhirnya perak dapat mb baru..semoga perlantikan ini akan memberi makna baru pada politik melayu perak..ingat tanggungjawab ini adalah amanah allah..jgn kita persiakan..jadi mb kena adil..jgn diperkudakan oleh bangsa yang ingin menjajah kita..insyallah allah akan mememelihara kita … takbirrrrr.. allahuakbar

    Reply

  57. 57 mat itin Feb 6th, 2009 at 4:26 pm

    terima le qadha dan dadar

    Reply

  58. 58 mat itin Feb 6th, 2009 at 4:27 pm

    terima le qadha dan qadar

    Reply

  59. 59 MailKerbau Feb 6th, 2009 at 4:29 pm

    alhamdullilah..hari ni sejarah politik perak diharap dapat mengembalikan maruah org2 melayu..i selangor dah tak jadi apa ler..korang tengok le..kerjaan pkr bonek dap..melantik org bukan melayu yg tak tau tentang perjuangan melayu nak cakap tentang membela melayu..bang nuar faham tak pkns di tubuhkan untuk apa ?..utk org melayu..pembangunan org melayu baik dari segi ekonomi dan hartanah..tp yg dilantik bukan melayu tuh takkan faham perjuangan nih..asyik2 cakap keadilan utk semua..keadilan utk siapa ?…keadilan mesti untuk org melayu..utk org islam kerana kita tuan di negara ini..alhamdullilah..harapan di perak perbetulkan..perbaiki..jgn diteruskan agenda bagi hak milik 999 tahun tanah utk kg baru..jgn teruskan usaha bg tanah utk sekolah cina..ini tanah kita..ini negara kita..kita sanggup berkongsi kuasa tp dengan syarat melayu kena jadi tuan..bukan jadi kuda tunggangan dap & bangsa lain yg suka nak tengok melayu & islam berpecah..insyallah..allah turunkan rahmat..hujan rahmat !!! aminnnn !!..takbirrr allahuakbar..hidup umno hidup pas hidup melayu hidup islam

    Reply

  60. 60 peace no war Feb 6th, 2009 at 7:16 pm

    xpa laa..ade duitt..semua boleh jadi..dah mmg sedia maklum BN and duit tak dapat dipisahkan..beli ADUN yg ade kes rasuah..small matter laaa..org yg xboleh nampak kredibiliti IR Nizar ni hanya yg BUTA HATI..tapi nk buat mcm mana..kalau dah MEDIA pun dah kena beli..hari2 dok siar cerita negeri yg PKR perintah..awat negeri2 lain bukan dalam malaysia ke?? diorang terdesak sngt dah bile PERMATANG PAUH ngan K.TERENGGANU x menang..lagu ni la jadinyeee..tp nk buat macammane kalw dah SISTEM KETUANAN dan KEHAKIMAN pon diorang punya..apa2 pon..ALLAH sentiasa bersama org yg BENARRR

    Reply

  61. 61 lim Feb 6th, 2009 at 7:47 pm

    Assalamualaikum…

    Wahai khalifah Allah…hanya agama islam yang dapat menyatukan pelbagai bangsa, pelbagai negara dan pelbagai jenis manusia…jika kamu memilih bangsa utk penyatuan…jadilah mcm yahudi…gagal menyatukan palestin…jika kamu memilih negara amereka utk penyatuan…gagal menyatukan negara seperti vietnam….jika kamu memilih bangsa indonesia..gagal juga seperti di acheh…tapi jika kamu memilih islam….penyatuan itu dapat dilihat sehingga sekarang…cthnya semasa musim haji…so fikir fikir kan…Allah baru sedikit nikmat/ujian utk rakyat perak…sedikit sahaja…petang td rumah Allah baru dipergunakan, org islam mula mencaci sesama sendiri, pemimpin dicaci…jika ada yang terfikir ‘sesungguhnya kami kepunyaan Allah…dan kepada Dia lah kami kembali’ alhamdulillah!!….hidup Islam…(bukan BN…bukan PKR..bukan yang lelain…)

    Reply

  62. 62 Mr_Shuba Feb 7th, 2009 at 10:22 am

    Assalamualaikum…..

    Kalau orang Melayu dah tak resprct kat Sultan, siapa lagi nak respect. Kuasa orang Melayu adalah di tangan Sultan. Kalau tak ada Sultan, jadi macam Pulau Pinang le, asyik-asyik bangsa lain yang memerintah. Melayu nganga je. Itu yang kome ndak ke?

    Kalo gitu baik kome mintak jawatan Agong di lupuskan. Lagi baguh pasal boleh le bangsa asing jadi Presiden “Republic Of Malaya”. Bior semua orang Melayu termasuk anak-anak kita boleh kroje jadi kuli batak ke, jadi barua ke, menjual ape yang boleh dijual.

    Sekarang ni Melayu dah pecah 3 (UMNO, PAS, PKR), dah tu asyik nak berebut kuasa, tapi tengok bangsa lain walaupun dah pecah 18 pun depa tetap bersatu demi bangsa depa.

    Apa-apa pun teman menyokong akan tindakan Sultan teman, sebab teman Orang Melayu, rakyat Perak, duduk di Perak, besar kat Perak, kroje kat Perak, kawin pun dengan orang Perak, mungkin mati pun kat Perak. Yang orang luar nak buat sebok ni apahal????

    Reply

    guni setahil Reply:

    di wilayah persekutuan dan melaka tiada sultan pun asyik BN aja perintah, kalau Republic of malaya boleh beri hak yang seinbang kepada rakyat apa salahnya berbanding sekaran semua UMNO sapu aja.

    Reply

  63. 63 jebat Feb 7th, 2009 at 10:39 am

    Sultan perak bodoh macam lembuu kena cucuk hidung..aku rasa lembu lg cerdik…tak lama lg sultan perak akan masuk zoo taiping..sesiapa nak tengok boleh la pi zoo taiping free je….hapuskan sistem beraja kat malaya….kuasa rakyat lg power dari kuasa sultan yg tarak otak mcm sultan perak

    Reply

    eshan abdulah Reply:

    Awak sudah menjatuhkan maruah orang melayu, Oleh iru dengan kata kata anda ,terpaksa saya membuat laporan polis

    Reply

  64. 64 arte Feb 8th, 2009 at 4:46 am

    Udah dech bubarin aja tu semua yang namanya raja.
    Banyak banget raja di Malaysia … siapa kasi mereka makan ?? hayooo …
    YA RAKYAT!
    Berarti raja-raja tersebut hidup bersenang-senang dan mewah di atas kesengsaraan
    rakyat. Rakyat makan aja susah, harus membayar pajak yang alirannya hanya untuk
    raja-raja gendeng. Boro-boro mau mendengar nasib rakyat!

    Lagipula, apa-apan tu … kepada raja yang manusia juga koq penyebutannya yang
    maha mulia ???? sembah patik … weleeeehh !!!! Apa tidak salah kaprah. Apa tidak
    salah bicara. Harus inget agama apapun kita ini hidup, TUHAN ITU SATU – ESA.
    THE CREATOR.

    Makanya kembali lagi: ‘Dari Rakyat Untuk Rakyat’. Siapa yang memimpin juga harus
    hanya dengan niat ‘Penyambung Lidah Rakyat’ Itu baru namanya DEMOKRASI.

    Mungkin jalan terbaik untuk Malaysia sudah bukan Reformasi tapi REVOLUSI. Orang
    Hukum saja sudah dipegang Politisi Koruptor, apa yang mau diharapkan??
    Keburu semua orang mati kelaperan … keburu semua orang hidup sengsara.

    Fikir hai Malaysia. Jadilah bangsa yang tangguh dan menentukan nasib sendiri.

    -arte-

    Reply

    Raja Katak Puru Reply:

    Betul tu arte..Nabi Muhammad SAW pun tak dipanggil Yanga MAHA Mulia. Apa ke jadahnya dia tak malu ke dengan Rasullah SAW sedangkan standar mereka ni lebih bawah daripada tapak kaki para ambia.

    Reply

  65. 65 Tauhed Feb 8th, 2009 at 6:18 pm

    Bagi yang mengatakan “POLITIK ITU KOTOR” Ingin saya mengatakan bahawa politik itu tidak kotor, Kerana dalam Al Kuran banyak mengajar kita hal hal politik. Yang mengotorkan Politik itu sendiri ialah mareka ” ahli Politik” yaqng mempunyai kepentingan peribadi sama ada kepentingan kebendaan, kepentingan kuasa seperti Najib,Dia perlukan kuasa untuk memastikan segala perbuatan kotor nya dapat di kawal dan tak dibawa ke pengadilan. Kalau dia Kalah pasti dia akan diadili dan bersabit dengan kesalahan dan penduhakaan nya terhadap Allah dan rakyat akan dijatuhkan hukuman. Siapa mahu kena hukum? Maka segala tektik kotor akan digunakan untuk memastikan dia menang. Tapi dia lupa …” semasa Iman Abu Hanifah berlaku pebezaan pendapat antara Golongan Muktazilah dan Ahli Sunnah. Soalan ditanya oleh golongan Muktazillah kepada ahli sunnah:- Apakah yang sedang Allah lakukan? Jawab Abu Hanifah semasa itu ” Apa yang sedang Allah lakukan ialah menjatuhkan yang Bathil dari tempat nya dan menaikkan yang Hak ketempat nya.” Itu lah yang Najib lupa bahawa satu hari dia akan jatuh dan akan mendapat pengadilan yang setimpal samada didunia lagi, atau di akhirat kelak. Wallahuallam

    Reply

  66. 66 Rokiah Ronggeng Feb 8th, 2009 at 9:58 pm

    Haaa nak sangat main lompat2 kan.
    Suke sangat nak suruh org lompat sana sini kan.
    Dari tahun lepas dok sebok2 suh org lompat kan.
    Skang nie org dah lompat.. sudah lah. ape lagi tak puas hati?

    Sendiri punya Game terkene batang hidung sendiri.

    Bila tak puas hati bawak, buat perhimpunan pi gaduh ngan polis.
    Buat huru hara sana sini. Mana keamanan negara kita kalau mcm ni? kalau asyik nak berpolitik? Sampai kan kete Sultan pun kene blok.. isk isk isk. Kurang Hajar Tahap Melampau Langsung tidak menghormati Kuasa DIraja.

    8 march dah lama berakhir, sudah2 la tuh berpolitik nak tarik sana tarik sini, lompat sana sini. tipu sana sini. Sudah2 lah tuh. kalau asyik nak politik kalau asyik nak gila kuasa bila nyaa nak buat kerja? Rakyat tetap kene carik makan, pk diri keluarga dan masa depan?

    BUkan paklah atau anwar yg nak kasik rakyat makan. Rezki semua kami cari sendiri. Tapi kalau pemimpin tak adakan peluang meningkatkan peluang perniagaan, pembangunan ekonomi serta insan mcm mana rakyat dan negara nak maju?

    Kalau asyik nak politik, kalau asyik nak undi, kalau asyik nak mandat. Mandat yg dah diberikan pun tatau jaga. Lepas tuh buat perhimunan resakser, lepas nih rusuhan, tak puas hati lagi buat mcm dulu kumpul ramai2 kat masjid negara mintak simpati.

    BN dulu kalah 5 negeri takder pun buat perhimpunan? takde pun buat rusuhan? tapi kenapa PR suke benar mencipta rusuhan? menganggu ketenteraman org awam? Saya pun rakyat juga, saya pun ada hak juga untuk meminta semua keganasan dihentikan. Aku pun rakyat MALAYSIA juga. Saya tidak suka semua perkembangan ini. Nak lawan.. lawan di arena politik.

    PR perak mula2 kata, Kerajaan mereka kukuh, tak kukuh pun.
    mula2 jatuh mintak perkenan Sultan, Lepas tuh kata semuanya terpulang pada keputusan sultan, namun kini SUltan dah bagi keputusan. mereka Lawan pulak lagi.. ape punye jenis manusia kau org nih ha? Cakap tak pernahnya btol.

    Semenjak kemunculan DSAI, ramai org telah mula kurang hajar terhapdap pemimpin serta undang2. Mereka buat secara suka hati mereka. Kalau dikutkan dari dulu pada PR polis salah, lawyer salah, hakim salah, menteri salah, ACA salah, EC salah, skang ni SUltan pun salah, dan mereka saje lah yg betol. (Mcm perangai yahudi buat sesuka hati, kekecohan sana sini tapi tuding jari kat org lain)

    DSAI selalu berkata dalam ceramahnya, “Insyallah with gods willing mereka akan tubuh kerajaan baru” Namun kini Alhamdulillah dengan keizinan Ilahi semua ini telah berlaku. Apakah ini takdir, qada’ n qadar ketentuan ilahi.
    Dan apakah ini spt ape yg mereka selalu katakan, kebenaran akan terbukti jua akhirnya. Marilah kita ambil iktibar dan memanfaat kan perkembangan yg positif ini ke arah pembangunan ummah dan negara

    Namun ape yg boleh diperkatakan dengan senario ini oleh PR
    YG DIKEJAR TAK DAPAT, YG DIKENDONG BERCICIRAN

    P/s: Dulu DSAI nak merampas kerajaan dengan MP lompat takde sape pun cakap ape2. skang nih baru lah nak melatah bukan2.

    oi sudah2 la politik tuh, bila mau buat kerja? Kami Rakyat Mau Cari Makan Utk diri keluar masyarakat dan masa depan. dengan ucapan main la lompat2 lagi.

    Reply

    republicofmalaya Reply:

    agaknya DSI nak test market kot, BN kena buat dulu lah lepas tu barula PR buat yang real punya.

    Reply

  67. 67 tok yem Feb 9th, 2009 at 11:05 am

    Tahniah lebai-lebai pas yang sanggup mati demi mempertahankan Menteri Besar yang tidak lagi diterima sultan dan majoriti adun.

    Cakap soal jihad lebai lebai pas ni lah yang hebat. suruh pergi ke Kabul tak berani juga. Akhirnya pilih tayar kereta nak bunuh diri. Oh malu nya Melayu. Anak cucu kalau tengok gambar ni pun akan malu.

    Peliknya lagi, seorang cina dan India tak nampak batang hidung nak bunuh diri. Dengar cerita mereka ni duduk diam di rumah kerana mereka tahu Melayu telah di perkuda. Maka exco yang lapan orang dari DAP pun bertepuk tangan.

    Tentang Sultan, Nizar (PAS) dengan dua lagi parti politik DAP dan keadilan pergi ke istana tahun dulu. Walau pun bukan sebagai sebuah parti, seperti BN (parti BN) di terima Sultan dengan budi bicaranya sahaja. Kemudian tubuh kerajaan. BN tak riuh pun. Dia orang ni terima dengan lapang dada walau pun ada protes kerana yang menubuhkan kerajaan ialah parti yang berpakat-pakat sahaja dan bukan nya sebuah parti yang masuk bertanding masa pilihanraya.

    Mereka tu berjiwa besar terima keputusan sultan.

    Maka Kerajaan baru ni pun terkinja-kinja seronok.

    Bila ada adun mereka keluar parti kerana belajar dari anwar ibrahim, tiba –tiba mereka riuh rendah. Bila Kerajaan mereka tumbang dan hilang majoriti (ingat BN solid sebagai sebuah parti – single party), tiba-tiba mereka tunjuk perasaan nak bunuh diri. Tunjuk biadap, dan kurang ajar. Kenapa Melayu begini.

    Ikut kan anwar agak nya. Anwar bila bertempur akan lari ke belakang naik motor balek rumah. Ini perangai dia. Penyokong lain di biar bila ditangkap polis. Kenali beliau dahulu. Jangan terpesona dengan pidato nya. Arwah Ali Katak Penang tahu segalanya. UMNO Penang lebih tahu perangai buruk beliau yang tidak berpegang kepada cakap nya. Beliau pernah berjanji di depan Kaabah, akhirnya beliau langgar juga. Pemidato handalan akhirnya akan menjual negara.

    Kenali anwar. Saudara akhirnya akan meninggalkan beliau seperti apa yang di kata Karpal.

    Percaya lah..

    TOK YEM

    Reply

  68. 68 tok yem Feb 9th, 2009 at 11:20 am

    tak nak pakai komenkita tutup aje ruangan ni.

    haprak kau orang

    Reply

    putree Reply:

    tak dekomen bijak tu la pasal!

    Reply

  69. 69 karim Feb 18th, 2009 at 5:32 pm

    tau satu pekara lain dan buat sesuatu adalah pekara yang lain . ramai orang islam tau bejudi tu salah tapi depa main juga.
    x semestinya orang yang tau sesuatu pekara akan melakukan dengan betul. kadang kadang dia silap dan kadang kadang dia saja nak buat.
    raja berpelebbagaan bukannya raja mutlak.

    Reply

  70. 70 amcutoy159 Dec 29th, 2009 at 3:17 pm

    I went through all comments on this thread. Some of U response with good manner but a lot more others who just trow emotional comments. I advice you guys go through this threat an decide what is the conclusion. The way we talk show who we are. Too bad!

    Reply

  1. 1 Malaysia News World » Blog Archive » Salinan Surat MB Perak kepada Sultan Azlan Shah Pingback on Feb 6th, 2009 at 12:41 am
  2. 2 PERKEMBANGAN POLITIK PERAK Pingback on Feb 7th, 2009 at 2:59 pm
  3. 3 Nizar derhaka kerana biarkan diri ikut telunjuk Pakatan Rakyat Anwar - Malaysiakini « Pedang Alif Ba Ta Pingback on Feb 18th, 2009 at 12:04 pm

Leave a Reply