19
Dec
08

Penswastaan IJN Bukan Jawapannya

Institut Jantung Negara yang ditubuhkan pada bulan September 1992 merupakan sebuah institusi kesihatan yang sudah lama menyumbang bakti kepada rakyat Malaysia. Ianya menjadi pusat rujukan bagi penyakit kardiovaskular di negara ini serta menawarkan khidmat untuk menangani dan mengurus penyakit jantung. Dengan khidmat para pakar yang terbaik, serta kerjasama yang erat dengan Papworth Hospital di United Kingdom dan Herz-und di Jerman, Institut Jantung Negara berupaya menjadi pusat pakar jantung terbaik di rantau ini dengan keupayaan teknologi terkini.

Namun keputusan kerajaan yang secara prinsipnya bersetuju dengan penswastaan IJN kepada Sime Darby Berhad amatlah mengecewakan. Di saat kita sedang menghadapi kesukaran untuk berdepan dengan kedudukan ekonomi sejagat yang meruncing, keputusan ini tentulah memberikan dampak yang bukan kecil kepada rakyat keseluruhannya. Pada hemat saya kerajaan tidak wajar mengambil langkah yang sebegitu drastik sedangkan rakyat amat memerlukan perkhidmatan kesihatan yang menawarkan kos berpatutan.

Rekod penswastaan kita ternyata tidak memberansangkan. Lihat sahaja apa yang berlaku dengan Telekom Berhad dan Pembekal Tenaga Bebas(IPP), penswastaan tidak menjamin peningkatan kecekapan dan keupayaan. Selagi penyakit kronisme dan pengambilan komisen berbillion ringgit dari tender kerajaan masih berlaku, penswastaan ternyata bukanlah jalan penyelesaian bagi mempertingkatkan kecemerlangan IJN.

Sungguhpun penswastaan mempunyai kesan positif terutamanya di dalam memacu pertumbuhan ekonomi, namun tanpa garis panduan jelas seperti pertanggungjawaban dan ketelusan apatah lagi ketirisan masih leluasa, penswastaan IJN dikhuatiri akan berakhir menjadi satu episod gelap dalam pengurusan ekonomi dan perkhidmatan kesihatan di negara ini.

ANWAR IBRAHIM


129 Responses to “Penswastaan IJN Bukan Jawapannya”


  1. 1 BAKIKUL Dec 19th, 2008 at 3:43 pm

    Setuju..Dato’ Seri dulu kenapa tak menentang penswastaan???confius…

    Reply

  2. 2 Jeffripower Dec 19th, 2008 at 3:54 pm

    Jika penswastaan ini adalah langkah terakhir yang dikira sebagai langkah terbaik untuk penstrukturan IJN, maka kerjaan harus sentiasa memantau dan memastikan malah memberi keyakinan dan jaminan bahawa golongan pertengahan ke bawah tidak akan ditindas atau dikenakan caj yang mahal seperti hospital swasta di bawah KPJ…

    Reply

  3. 3 orang kampong Dec 19th, 2008 at 3:57 pm

    Why must politician like to divert intentions from the real root of cause???? Take for instance prices of goods, and lately price of fish!!! Grouses by the public is with regards to price hike. The ministry cameout with a public statement that stock of fish is in abundance. The public is not concern over fish stocks… but more question the sudden price hike.

    The same could be said on puting the blame on manufacturers, wholesalers and retailers for not dropping prices of essentials…. The govt says petrol price had gone down, hence food prices should drop!!!! Bull nonsenses are the govt talking about….!!! Don’t the govt know transportation chrgs is only asmall amount of expenditure cost of finish goods!!!!! Bulk of the cost apart from material cost comes from utilities. Utilities like electricity and water plays an important part in production costs. When cost of electricity is high how can a factory drop prices of goods????? Thus the govt should drop the tariff rate of electricity…!!!! I am sure if the tariff for electricity is drop prices of food items will also drop. So the govt. should not try to put the blame on business entity on this issue. The govt should blame TNB for not helping in the generation of the country’s economy by dropping tariff rate on electricity.

    Factories like Union Carbide, Nestle, Colgate Pamolive, etc., may incurr electricity bill worth RM hundred of thousand monthly!!!! IF tariff on electricity is dropped 30% imagine the amount save by these factories hence the chain reaction will definately favour the public…!!!

    Reply

    kuda kepang STC Reply:

    Yes man,

    to kampong boy

    Akibat kegawatan ekonomi banyak kilang terpaksa menperlahankan pengeluaran maka pengunaan eletrik juga merosot, maka hiliran itu pendapatan TNB juga bukan kepalang merosot tetapi TNB tetap kena bayar pada IPP dengan kadar yang sama guna atau tidak guna tenaga dari IPP ianya tetap di beli??? ini perjanjian cara Al-Bodohi , sebuah negara punya kerajaan yang paling bodoh dalam menbuat perjanjian yang merugikan negara dan wang rakyat, siapa IPP di sisi TUN Mamat Mahadir??? Power tek milik Usaha Tegas (ananda krishnan) , YTL Power milik (keluarga YTL) , Genting Sayen Power milik keluarga (Lim Goh Tong), yang lain IPP yang bertaraf serdehana dan kecil milik ketuanan melayu. Kita rakyat berasa amat kecewa dengan cara UMNO menpergunakan wang rakyat!! ini kita letakan salah urus tabir wang Negara! Oleh penbesar UMNO, TNB kini dalam keadaan gundah gulana dalam meharungi ranjau yang di pasang oleh TDM dan Pembesar UMNO.Nyawa TNB di sabongkan oleh UMNO demi kekayaan keroni mereka. jelas UMNO bukan lagi berpaksikan rakyat tetapi keroni mereka lebih diutamakan. UMNO bukan lagi satu dahan tempat rakyat berpaut atau pohon tempat rakyat berteduh kini rakyat telah begitu muak dengan cara UMNO menegani kegawatan Negara.

    salam sejahtera buat orang kampong!

    Reply

  4. 4 ali_imran Dec 19th, 2008 at 4:20 pm

    salam….

    DSAI….salam sejhtera semoga DSAI di panjangkan umur….

    salam sejahtera juga kepada seluruh rakyat yang cintakan keadilan….

    DSAI…saya secara pribadi mmg tak setuju dgn sistem pengswastaan institusi kesihatan ni….patutnya IJN ni adalah satu badan yang di wujudkan untuk menjaga dan memberi khidmat secara percuma kepada rakyat yang tidak ada kemampuan untuk mendapat hak perubatan….telah terlalu byk hospital di swastakan….cukuplah…takkan tidak ada satu pun hospital kerajaan yang wujud untuk bertindak serupa dgn IJN ni….tak patut ambil kesempatan di atas kesakitan orang lain….sistem YAHUD mcm tu….

    DSAI…saya cadangkan….kerajaan lima negeri pakatan rakyat wujudkan satu hospital khas untuk rakyat…hospital yang seumpama dan berkonsepkan rakyat….semua orang dan rakyat yg susah dpat hak perubatan di situ…

    DSAI…soal pembelian kereta baru untuk tukar perdana V6 itu eloklah DSAI nasihat exco negeri PKR….kalau nak tolong rakyat…nak lawat rakyat…apa salahnya guna kereta berkuasa kuda yang kecil….Proton Saga ke, Persona ke, Waja ke, MYVI ke..malah lebih murah, menjimatkan, kos selenggara murah dan aspek keselamatan di perakui juga….nak lari laju ke mana….habis laju pun 110km/jam…
    elok duit peruntukkan itu di gunakan dan di salurkan ke tabung bantuan rakyat susah…lebih besar faedah….malah moral pimpinan PKR akan lebih tinggi….

    saya secara peribadi tak setuju kalau tukar camry ke honda ke mercedes ke….lambat laun kereta ini akan rosak dan beasr belanja untuk baik pulih….

    Pimpinan PKR wajar mengawal diri dan tidak BERNAFSU BESAR sama dengan sifat kerajaan BE END dan AMANU yang nak segalanya yang besar….dengan menunjuk nunjuk negeri PKR nak guna kereta BESAR maka PKR & BE END itu adalah sama….

    wallahualam….

    Reply

    kuda kepang STC Reply:

    Ali,

    Kereta tempatan semua orang tahu, dan tidak dapat di nafikan oleh semua pihak , mutunya agak rendah, sebab itu jika kereta tempatan nak di hantar keluar negara kena buat dalam bentuk lain supaya memenuhi kehendak Int, kita kena akui kereta jenama Luar begitu lasak bak kata orang ” biar mahal tetapi menang memakai” . kata perpatah ” hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang” lagi baik negeri orang hujannya emas, mutu buatan mereka terkini dan punya mutu yang di akui oleh semua pihak. kereta tempatan services nya mahal dan sering rosak saya juga turut setuju dengan pandangan MB terenganu yang mana M.Benz adalah menjimatkan berbanding Proton Perdana yang sering rosak secara tidak langsung mengangu tugas rasmi Exco Negeri.

    saya cadangkan Exco PKR mengunakan Izuzu Troper 4×4 atau Ford ranger 4×4 ini kerana memudahkan masuk kampong dan kawasan pendalaman.

    Reply

    jurujual kereta Reply:

    btul tu ali,
    tp klu nak jenis gtu juga
    x nak la jenis cm lori pikup gtu

    harrier, crv ke (klu porsche n audi jgn la, mmbazir..)
    tp x kan nk lenjan msuk msuk offroad
    tumpang la jap pajero jabatan hutan, perhilitan

    tp kereta ni untuk urusan rasmi,
    jd saya rekemen elok cri sedan la
    economic pun minyak

    imran,
    rasanya pemimpin kita deserve kereta yg elok la
    klu boleh yg ade kelas. x nak org tngok lekeh sngt
    lg biarla yg selamat dan selesa..
    yg klu en imran kata g 110 tu, pegi dengan selesa la
    x nak la gegar2 goyang2
    boley pegi 240 klu rakyat dlm kecemasan
    lg klu stakat camry tu bkn la mewah sngt pun..

    pemimpin2 negeri,
    saya nk cadangkn semua negeri beli sama jenis je kereta
    Beli bnyk2 boley tawar lebih sikit
    Kan jimat duit rakyat tu
    isu ni kerajaan negeri BN dan PR
    sama2 setuju
    jd klu kerajaan negeri BN nak join same pun boleh
    lg bnyk bli lg bnyk ley mntk diskaun kan?

    tp satu saya suggest
    klu bole cri yg at least
    klu x buat, pasang kt malaysia pun jd la
    ley tolong indusrtry kita gak

    lg klu yg compatible ngn minyak sawit pun ok
    klu order bnyk die mesti ley adjust bg sesuai la
    naik harga sawit kita
    tp ntah la kereta mnyak sawit ni elok ke x
    x pnah jupe lg.

    ok la klu beminat kite ley discuss lg dato’ seri
    contact emel saya

    (tokey, da promote kt anwar ni! elaun 28 bln la)

    Reply

    orangbiasa Reply:

    macamane la kreta nasioal nak maju kalau rakyat di negara sendiri pun xmenyokong kreta tempatan.. cuba fikir kenapa kreta nasional kualitinya kurang baik dari kereta luar? ini kerana orang mcm pr la yg xmenghargai kreta tempatan.. pasaran untuk kreta tempatan adalah kecil manakala pasaran bagi kereta jenama luar adalah besar, keuntungan yang tidak seberapa oleh proton akibat dari pasaran yang kecil ini menyebabkan inovasi bg kereta nasional kita berkembang dengan agak perlahan dan pasaran bg kreta proton akan lebih sempit lg jika kita sebagai rakyat MALAYSIA sendiri tidak menggunakanya. cuba kita lihat di negara korea, bagaimana industri kenderaan di negara tersebut berkembang dengan amat pesat seperti contoh kenderaan berjenama KIA, ini kerana rakyat dinegara berkenaan lebih mengharagai barangan tempatan. hampir 85-90% rakyat mereka menggunakan kenderaan berjenama tempatan. hal ini tidak berlaku di negara kita. sepatutnya kerajaan negeri haruslah menjadi contoh kepada rakyat dengan lebih mengutamakan barangan tempatan dari luar dan jangan lah hanya memandang status dan kedudukkan. saya sendiri memiliki kereta proton perdana tahun 1998 tapi tidak lah mengalami kos pembaikan yang tinggi. gunalah kereta jenama bmw pun kalau penggunaanya seolah2 anda membawa lori secangih mana pun kreta tersebut ia akan tetap rosak. kepada pihak kerajaan negeri jagalah kereta tersebut seumpama menjaga kereta sendiri nescaya kos pembaikanya adalah rendah. langkah ini adalah lebih bijak dalam mengurangkan kos penyelengaran kenderaan tersebut. gunalah kenderaan tempatan kerana walau seburuk mana pun kenderaan tersebut ia adalah milik negara kita. knapa perlu mengkayakan syarikat kenderaan luar seharusnya kita sebagai rakyat malaysia haruslah menyokong barangan negara kita sendiri..
    BELILAH BARANGAN BUATAN MALAYSIA.
    HIDUP MALAYSIA

    Reply

    kung fu panda Reply:

    Orang biasa ini orang luar biasa nak menengkah tulisan u!

    Mana kita nak sokong buatan malaysia, contohnya bila kita beli kereta tempatan mereka bari Payong Percuma . sebab depa tahu bila hujan kereta tempatan masuk air sama ada dari pintu atau dari bawah, mungkin akan datang sales man akan beri pelampung percuma bila beli kereta tempatan bila air masik dari bawah (carpet selalu basah). QC buatan malaysia amat teruk Vendor kereta tempatan pentingkan untung mereka persetankan MUTU PRODUK yang di bekalkan kepada Pengeluar kereta tempatan.sebagai contoh sebuah jenama kereta tempatan sering rosak gear box tak perlu sebut jenama nanti saya di tuduh tidak petrotik pulak.kalau saya nak komen jenama tempatan memang banyak nanti ada telinga yang tak tahan dengar.lagi bai setakat ini sahaja saya komen jenama tempatan.

    Bila u kata KIA tahukah u KIA telah lulus dan melepasi kehendak negara negara EU (kesatuan Eropah)KIA bukan sahaja boleh di gunakan di padang Pasir bahkan di bawah paras beku cuma perlu ditukar sahaja kecairan minyak pelincir atau minyak gear box dan boleh dipandu didalam salji. kalau nak dibandingkan jenama tempatan dan KIA bolehlah diibaratkan barat dan timur.

  5. 5 Sham Dec 19th, 2008 at 4:23 pm

    bawa perkara ini ke parliment..tengok apa kata ahli parlimen BN..isu ni je cukup untuk kalah UMNO di kuala terengganu

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Kenapa la kau asyik nak memburukkan UMNO. Tanpa UMNO ko pun takdak tau…
    HHAhahahahahahahahah…..

    Reply

    salman bin khalid Reply:

    Astaghfirullah..mengucap ibrahim abd rahman..tanpa izin Allah,barulah boleh cakap kite takde..jauhi percakapan yg boleh kluarkan kite dari Islam seperti ‘tiada UMNO,tiada kita’..

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    itulah pemikiran mu yg sempit……maksud aku tanpa perjuangan UMNO dari pembebasan penjajah mungkin hang pun takdak (mungkin mak atau bapak hang tak dpt buat hang ke…
    mmg kejadian manusia adalah daripada Allah S.W.T

    tak sangka org2 dlm blog ni sumenya pemikiran sempit mcm DSAI gak ke….hahahahaaa

    kublai khan Reply:

    Aku lahir sebelum UMNO di tubuhkan, bagai mana nak dikatakan tampa UMNO aku pun takdak???? UMNO hanya satu branding tak lebih dari itu! kadak dan kadar & kelahiran bukan dari UMNO kudrat dan iradat allah lah yang melahirkan manusia bukan UMNO!

    Reply

    Munibag Reply:

    begitu cara berpikirrrrr!!!!!!!

    mongolian Reply:

    ibrahim abdul rahman melalu mongolian menengkah,

    persoalanya adakah setelah UMNO halau penjajah kita sudah tidak di jajah??? kini kita di jajah oleh UMNO,Kroni& GLC yang di perkudakan oleh UMNO. inilah panjajahan baru selepas Inggeris pulang, UMNO pula jajah kita.

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    woi…
    skang kata kerajaan BN ader kroni..esok2 kalau Kerajaan PR yg pegang takder kroni ke..?
    Tgk lah kes kt Perak & Kedah??? Lu fikirrr la sendiri

    Reply

    salman bin khalid Reply:

    ibrahim abdul rahman,

    ko tu dah tua..bawak2 la mengucap sikit..bg golongan muda dan baru lakukan perubahan..maaflah kalo saya mcm kurang ajar sikit..sy pn baru 23..ramai lagi teman2 saya yg belum daftar mengundi..pilihanraya akan datang InsyaAllah BN akan pupus…

    orangbiasa Reply:

    semua parti politik sama je. berjuang demi periuk nasi sendiri.. xramai yang betul2 memperjuangkan nasib agama, bangsa dan tanah air.. hidup tok guru nik aziz…

    p/s- janganlah terpedaya dengan pembelit anwar ibrahim laknat

  6. 6 eagle has landed Dec 19th, 2008 at 4:27 pm

    Begini lah nasib rakyat marhaen. Perjuangan ini akan diteruskan selagi hayat masih ada. Negara ini perlu dipebetulkan dan diperbaiki. Sekarang menjadi tuntutan kepada semua meneruskan perjuangan menghapuskan mereka yang rakus, tamak dan terlalu mengecewakan dengan tindakan yang mengenepikan rakyat. Bangun lah generasi yang akan menentukan arah politik negara bagi PRU yang akan datang. Tunjukan kehebatan mu anak anak muda negara bahawa negara kita ini perlu perubahan and truly we need CHANGE.
    There is nothing to talk about privatization, it has failed in many areas and there is nothing to hide as we can keep on digging but for what? unless the government is readily to accept and be fully transparent about it. So sad and sorry for Malaysians.

    Reply

    alfons0 Reply:

    Sokong awak ;)

    Reply

    guni setahil Reply:

    Privatization ini jika di semak dan di samak dari kamus DBP adalah bermasud Pensendirian dengan ertikata lain milik sendiri, jika IJN milik sendiri maka bulan milik kerajaan dan bukan milik rakyat , bila milik sendiri maka faham ajalah. Lepas pilihanraya Kuala terengganu kita percaya isu IJN ini akan bangkit semula, UMNO terpaksa selimutkan dulu walau pun berbau, Ingat rakyat bukan bodoh!!

    Reply

  7. 7 ali_imran Dec 19th, 2008 at 4:29 pm

    salam

    semoga sejhtera dan makmur selalu rakyat di bawah pimpinan PKR…

    DSAI…kerajaan pimpinan PKr nampaknya makin matang dan professional dlm urusan tadbir negeri jajahan mereka….
    mudah-mudahan ALLAH akan terus berkati dan memberi lebih negeri kepada pimpinan PKR di masa akan datang…

    DSAI…sesuai dengan konsep untuk mewujudkan negari berkebajikan, saya cadangkan agar negeri yang di pimpin oleh PKR tubuhkan satu bank, hospital, sekolah dan lain lain badan yang berkepentingan untuk rakyat…ini akan dapat di nikmati faedahnya oleh rakyat…rakyat akan tau menilai akan kebaikan sistem yang di jana oleh pimpinan PKR…justeru bila ada persaingan begini…rakyat di negeri pimpinan BE END and AMANU akan buat perbandingan mana satu pimpinan yang wajar mereka pilih di masa masa akan datang….

    insyaallah

    Reply

    alfons0 Reply:

    Satu idea yg menarik..sokong!!

    Reply

    kung fu panda Reply:

    Yes saya juga nanpak ada perunbahan pada selangor di bawah PKR , kini setiapa Daerah telah di buka cawangan Pejabat Kerajaan Negeri walaupun dalam bentuk Shop Lot tetapi memudahkan rakyat berurusan dengan tampa perlu ke pejabat SUK di Shah Alam, terima kasih kepada MB selangor Tan Sri Khalid. semoga perubahan ini akan menbuka mata UMNO bahawa kerajaan PKR begitu Perihatin dengan permasalahan rakyat.

    Hidup!!! Tan Sri Khalid Ibrahim.

    Reply

    kebayan Reply:

    saya sokong seratus peratus IJN diswastakan. Kita suruh je para penyokong BE END gi berurusan kat situ baru diorang rasa sikit. Kera-jaan memang berhati hitam likat pekat tak tahu masalah rakyat yang tertindas. Entah-entah esok kalau harga minyak stabil semula naik RM 1.00 kot sebab tak reti belajo ekonomi.

    Reply

  8. 8 Cucu Tok Selampit Dec 19th, 2008 at 4:47 pm

    Salam,

    Tuan sembang memang kemas. Tapi sakit balik-balik nak berubat kat luar negeri. Kurang-kurangnya Tun Dr Mahathir bedah jantung kat IJN. Ini baru cakap serupa bikin.

    Reply

    angkasawan nasa Reply:

    itulah TUN kata melayu haprak , kesudahnya tangan anak melayu juga yang bedah dan jaga dia kat IJN. telajak kereta boleh undur telajak kata !!!!!

    Reply

  9. 9 Batu Ferringhi Dec 19th, 2008 at 4:50 pm

    It is difficult to believe that Sime Darby will be able to carry out its obligation of maintaining affordability of the IJN services to the poor and those who cannot afford specialist medical services. It is a corporation and it has a profit objective and answerable to its shareholders. Susah nak dipercayai yang kerajaan BN akan menyerahkan IJN begitu saja pd satu syarikat swasta tanpa memberi peluang untuk perbincangan antara pihak-pihak yang mempunyai interest dalam hal ini. Why is BN government rushing this privatization project? Goodlah, see you in Kuala Trengganu!

    Reply

  10. 10 Alternative Graduate Dec 19th, 2008 at 6:02 pm

    Saya merayu supaya Pakatan Rakyat dapat membantah tindakan kerajaan membenarkan Sime Darby beli Institut Jantung Negara(IJN) di diswastakan 100% lepas ni.
    Penyakit jantung adalah penyakit yang paling popular di dunia kerana ramai orang mengalami tekanan hidup sampai sakit jantung akibat masalah kerja, rumahtangga, peribadi dan macam-macam dan ini tak dapat dielakkan. Malah ada

    Tindakan penswastaan IJN demi keuntungan akan menyebabkan hampir semua pengidap sakit jantung dan bakal pesakit jantung tidak dapat diselamatkan dan meninggal terus kecuali bagi orang yang sangat kaya dan mampu macam Menteri2 Kabinet BN.

    Percayala kalau Pakatan Rakyat biarkan lebih ramai orang mati kerana IJN nak duit dulu baru nak selamatkan jantung orang awam. Jangan percaya dengan retorik IJN dan Sime Darby kononnya akan beri harga bayaran yang murah pada yang kurang mampu. Sekarang yang dan separuh kerajaan dan swasta pun kenakan harga yang melampau.

    Saya harap Pakatan Rakyat perlu selamatkan nyawa ramai orang Malaysia. Hanya satu caranya nak selamatkan jiwa ramai rakyat Malaysia lepas ni iaitu megambilalih pentadbiran Malaysia daripada BN seberapa segera.

    Reply

  11. 11 member pencen LK Dec 19th, 2008 at 6:52 pm

    Assalamualaikum YB Dato Sri

    Kalau macam ini cara BN memerintah 3 – 4 tahun lagi rakyat Malaysia yang kaya bertambah kaya dan senang lenang bertambah senamg dan yang miskim bertambah miskin dan terus papa langsong tidak mendapat menikmati segala kemudahan yang ada yang dapat cuma si kaya raya.

    Reply

  12. 12 Ahmad Zaki Dec 19th, 2008 at 6:55 pm

    Ada sorang kawan yang ahli keluarganya menghidap sakit jantung. Mereka bukan dari keluarga mewah. Tentu berita ini bukan berita yang terbaik untuk mereka.

    Seribu satu masalah cuba ditimbulkan oleh kerajaan BN sekarang ini. Tak cukup dengan kenaikan harga minyak mendadak, harga barang melambung, kali ni sibuk dengan penswastaan IJN. Siapa yang sebenarnya ingin kerajaan bantu sekarang ini? Rakyat yang miskin atau yang sudah sedia kaya? Warga desa miskin yang menderita sakit jantung ataupun pengarah-pengarah kaya yang memiliki Sime Darby/IJN?

    Kita lihat kerajaan terlalu mudah membuat keputusan tanpa mengkaji dengan teliti kesannya kepada rakyat. Lihat saja kenaikan harga minyak. Dengan harga RM1.80, yang mana lebih rendah dari RM1.92 sebelum kenaikan mendadak, keadaan ekonomi rakyat masih sama ketika harga minyak RM2.70.

    Jadi apa faedahnya menaikkan harga minyak? Mungkin untuk menambahkan dana kerajaan. Tapi ke mana disalurkan dana itu? Ke penghapusan tol? Penurunan tarif elektrik dan air? Nampaknya bukan itu yang berlaku. Jadi ke mana duit itu pergi sebenarnya?

    Kerajaan sepatutnya menyerap kenaikan harga minyak global, kerana kenaikan itu tidak akan berpanjangan. Jika berlaku kenaikan harga minyak di negara ini, kesannya amatlah besar terutama kepada rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana.

    Sekarang semuanya sudah tunggang langgang. Rakyat menderita dengan kos hidup yang meningkat meskipun harga minyak diturunkan.

    Adakah kerajaan tidak memikirkan semua itu sebelum membuat keputusan? Persoalan sama perlu diajukan kepada wakil-wakil rakyat BN ketika mereka begitu beriya-iya menyokong kenaikan harga minyak. Adakah situasi ekonomi seperti ini yang kalian inginkan? Adakah kesengsaraan rakyat menjadi satu hiburan buat kalian wakil rakyat BN?

    Reply

  13. 13 Ibrahim Abdul Rahman Dec 19th, 2008 at 7:07 pm

    Salam…
    Apa salahnya kalau kita menswastakan IJN? Di harap rakyat Malaysia dapat membuka minda agar menerima sesuatu yang positif. Pengambil-alihan IJN oleh Kumpulan Sime Darby adalh untuk mengukuhkan struktur jenama pusat kesihatan dirantau Asia Tenggara agar negara dapat menyaingi negara lain seperti Singapura. Secara tak langsung memberikan industri kesihatan sebagai pintu masuk untuk pelancong luar bagi mendapatkan rawatan terbaik dirantau ini. Sebagai kita sedia maklum IJN mempunyai rekod terbaik begitu juga SJMC. Apa salah nya kalau kedua2nya bergabung bagi menyaingi pusat kesihatan lain seperti Gleneagles / Pantai? Kita juga sedia maklum mengenai status pemegang saham Pantai & Gleneagles. Jadi mengapa isu Sime Darby hendak berkerjasama dengan Kerajaan dalam isu IJN. Sime Darby 51% dan Kerajaan 49%. Saya percaya Sime Darby dapat mengekalkan reputasi IJN yang sedia ada sekarang tanpa membebankan rakyat. Malah pesakit akan dapat pelbagai kemudahan apabila pengambil-alihan ini berlaku.
    Berilah peluang kepada Kumpulan Sime Darby untuk membuktikan keupayaan mereka. Janganlah kita membebel sahaja….

    Reply

    adil08 Reply:

    Itulah pemikiran org UMNO dan kroni2 yg kaya raya tu, mementingkan standard, kelas, taraf, keturunan, darah, pangkat dan darjat…macamamna rakyat susah nak senang camni…nak senang sikit pun sakit…hari-hari ditindas dan dibuli oleh mereka dan keluarga mereka…nampaknya dah tak ade sape2 dah dikalangan mereka yg berhati mulia…jadikanlah tragedi tanah runtuh yg meranapkan banglo2 kamu sebagai suatu pengajaran…

    Reply

    jackamp Reply:

    Kata2 en. Ibrahim tu mmg ader benarnya. Pokoknya, bukan itu yg kita mahu. Kita tak pnah mempertikaikan kewibawaan sime darby. Tapi kita bimbang apabila IJN sudah menjadi global, caj nya juga pasti global. Itu yang saudara harus fikirkan. Kalau sime darby hendak menyumbang …ok jugak…bagi fund untuk research. Bukan dengan cara pengambil aliahan. Pikirlah….orang susah kat malaysia ni bukan makin sikit.Malah bertambah. Dengan idea bernas saudara, hanya menguntungkan sime darby, mengharumkan Malaysia tetapi menekan seluruh rakyat malaysia. Jangan sampai picit loceng IJN pon kna caj.
    Tak perlulah saudara sibuk nak bagi peluang pada sime darby….mereka memang dah terbukti bagus. takyahler…..Disebab sebok nak bagi pluang pada mereka, takkan saudara sanggup lihat semua rakyat malaysia merana.

    Reply

    Ahmad Zaki Reply:

    Ibrahim,

    Saya pasti tiada di kalangan ahli keluarga anda yang menghidap sakit jantung. Ataupun anda adalah seorang jutawan yang tidak pernah menghadapi masalah kewangan. Ataupun anda sebenarnya bukan rakyat Malaysia yang sama sekali tidak faham tentang trend penswastaan di negara ini. Oleh sebab itu anda cuma melihat bahawa tiada masalah yang akan timbul daripada penswastaan IJN ini. Anda dakwa ia akan menguntungkan negara. Apa yang anda fikirkan tentang IJN ialah cuma keuntungan. Tapi anda tak sedar di sebalik IJN itu ada seribu satu cerita tentang penderitaan.

    Atas sebab apa IJN ditubuhkan? Adakah untuk kemudahan pelancong asing atau rakyat tempatan? Duit siapa digunakan untuk menubuhkan dan menguruskan IJN ini? Duit pelancong asing atau duit kerajaan (duit rakyat) yang dijadikan modal? Anda bercakap seolah-olah IJN ini sebenarnya sebuah entiti swasta yang bermotifkan keuntungan. Anda lupa pegangan terbesar dalam IJN ialah kerajaan, yang mana menggunakan wang rakyat. Oleh itu, rakyat adalah pemegang share terbesar dalam IJN. Jadi kerajaan tidak berhak menjual IJN jika rakyat menentang.

    “Saya percaya Sime Darby dapat mengekalkan reputasi IJN yang sedia ada sekarang tanpa membebankan rakyat.”, kata anda. Ini bukan soal reputasi, Ibrahim. Apa yang cuba ditentang sekarang ini, ialah kos rawatan yang akan melambung akibat penswastaan. Lebih ramai yang tidak akan mampu mendapatkan rawatan akibat kos yang tinggi itu. Apa akan jadi dengan golongan nelayan, petani, warga desa yang menghidap sakit jantung? Penswastaan ini akan membebankan rakyat, terutamanya mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana. Itu isu utama yang dibangkitkan. Dan sebab itu rakyat membantah. Bukan isu reputasi, Ibrahim.

    Bukan mendoakan, tapi saya percaya dengan adanya ahli keluarga anda yang menghidap sakit jantung, anda akan dapat lebih memahami penderitaan yang rakyat Malaysia hadapi. Saya mempunyai seorang teman rapat yang menghidap sakit jantung, jadi saya mampu memahami isu ini dengan baik dan jelas. Simpan pemikiran optimis anda itu Ibrahim, untuk satu waktu nanti apabila anda ditimpa malang atau bencana.

    Reply

  14. 14 fizik pujangga Dec 19th, 2008 at 7:12 pm

    maybe kerajaan dan bosan kut nak jaga kebajikan rahyat.. bagi rawatan kesihatan yg murah pun tak guna kalau org asyik kata kerajaan zalim.. alang2 baik zalim betul2 hahhahah…

    Reply

  15. 15 fizik pujangga Dec 19th, 2008 at 7:13 pm

    lagipun rakyat tak pernah bersyukur apa yang ada..

    Reply

    adil08 Reply:

    Bercakap mengenai bersyukur ia boleh dikaitkan dgn isu ini iaitu kerajaan yg telah memerintah sekian lama ni lebih tidak bersyukur malah tak pernah cukup dgn ape yg mereka kaut selama ni…kalau boleh semua dia nak kebas sampai licin…dasyat betulll….

    Reply

  16. 16 permatang Dec 19th, 2008 at 7:18 pm

    a.kum DSAI
    pertama nya semoga dato seri sentiasa sihat dalam meneruskan perjuangan membela nasib rakyat.Saya rasa kerajaan hari ni dah hilang akal/pedoman sehingga sanggup menjual pegangan IJN kepada sime darby.kalau betul la benda ni jadi makna nya mana rakyat miskin yang sakit jantung tunggu mati jer la.habis nak masuk hospital mahal.semoga dato seri dapat membuat sesuatu berkenaan perkara ini.
    lagi 1 dato seri isu yang perlu diambil tindakan ialah berkenaan dengan CTOS.Isu ni dah bising tahun lepas dan kerajaan dah tak benarkan CTOS ni lagi.Tapi masalah nya sehingga hari ini CTOS masih menjadi bahan rujukan pihak Bank.Ramai orang telah menjadi mangsa kepada CTOS dan menyukarkan rakyat untuk membuat pinjaman kewangan dengan pihak bank.Masalah nya bila kita dah bayar pun nama masih ada lagi dalam sistem CTOS.Jadi saya minta tolong bebanyak lah kat dato seri agar isu ini dapat dibangkitkan diparlimen atau pun di bawa ketengah.Saya dah email kepada beberapa ahli parlimen P.Rakyat tetapi masih belum mendapat maklum balas.
    terima kasih

    Reply

  17. 17 Ammar Jais Dec 19th, 2008 at 7:47 pm

    Assalamualaikum Saudara Anuar,

    Pada hemat saya ada perkhidmatan dan perkara yang sama sekali sampai bila-bilapun tak boleh diswastakan! Antara yang paling penting ialah Pelajaran, Kesihatan, Pengangkutan Awam, Air, Elektrik, Pengurusan Cukai,badan-badan berkanun yang menguruskan ekonomi, Tentera, Polis dan banyak lagi yang sepatutnya Saudara Anuarlah dan rakan-rakan senaraikan.

    Yang pastinya penswastaan dimana-mana duniapun akan meningkatkan kos (atau lebih tepat bayaran) kepada rakyat. Yang untung hanyalah tauke Penswastaan ini dan kroni-kroninya.

    Dari ayat saudara diatas nampaknya masih lagi percayakan kepada penswastaan; cerita ini dah dilipurlarakan kepada kami sewaktu zaman Tun Mahathir lagi; hakikatnya tak begitu tambahan lagi kalau penswastaan ini gagal kerajaan (rakyat) terpaksa menanggung menebusnya.

    Sepatutnya yang menjadi Agenda Ekonomi baru adalah untuk rakyat, bagaimana untuk bantu dan terus membantu rakyat, bagaimana nak diangkat lagi rakyat, bukan mengiakan penswastaan!

    Saya mencadangkan selain dari usaha pakatan rakyat mengutarakan Undang-Undang Anti-Monopoly; adalah lebih penting lagi Undang-Undang Anti-Penswastaan diusahakan dan jika PR berjaya ke Putra Jaya maka Undang-Undang Anti-Penswastaan ini sepatutnya menjadi Agenda yang paling utama malah patutnya juga diikatkan bersama-sama dengan Instituisi Diraja yang memegang kuncinya malah jadikan Undang-Undang Anti-Penswastaan ini Perlembagaan!

    Wallahua’alam,

    Sekian, yang benar.

    Ammar Jais

    Reply

  18. 18 mongolian Dec 19th, 2008 at 9:29 pm

    RE : IJN melalu mongolian menegkah

    Jantung kita berdegup laju arus darah sederas ombak sunami. apa bila kita terbaca di dada akhbar yang mana IJN akan di bawah syarikat yang berada di PAR Bursa Malaysia. hurai saya yang lepas amat jelas bukan sekadar melepaskan batuk di tangga, apa sahaja badan yang dilihat akan menbuat keuntungan yang pasti ianya akan di perkudakan, percayalah jika SSPN dan PTPTN jika dilihat akan menbuahkan hasil yang pasti ada yang akan mengambil alih badan tersebut ini bukan lagi budaya tetapi buaya, kita melihat banyak penswastaan telah terkeluar dari landasannya yang sebenar lihat sahaja IPP dan TNB dan banyak lagi penswastaan menuju kegagalan boleh dikatakan banyak syarikat pengankutan yang di swastakan di selamatkan semula oleh kerajaan sebagai contoh tertubuhnya Syarikat Pasarana Negara untuk selamatkan Monorail dan LRT serta Repid bus, Penswastaan berselimutkan keuntungan walau pun matahari tegak yang berselimut tetap berselimut. kita percaya apabila Sime Darby gelap mata dengan keuntungan yang kita binbang orang tempatan terpingir kita percaya Promosi IJN sebagai Pelancongan kesihatan di luar Negara akan belaku, sejarah lepas ramai pesakit dari Negara Brunei darus salam telah menjalani rawatan di IJN, kita binbang anak di pangkuan keciciran, kera di hutan pula di timang. kita mahu satu garis panduan yang amat jelas perlu dikeluaran oleh IJN dalam soal ini, dalam kita belari megejar kemajuan kita jangan sesekali terlucutnya nilai nilai kemanusiaan.jangan kita sabungkan nyawa rakyat terpingir semata mata kita mahu pastikan sime darby menjana keuntungan demi menberi pulangan kepada induknya PNB dan ASB & ASN & ASW .jangan letakan kami rakyat biasa umpama berjantungkan jantung pisang dan berhatikan hati nyamuk. kita serupa jantung sikaya dan si miskin adalah sama.jika UMNO masih terus berkeras mahukan lebih banyak penswastaan keatas badan kerajaan makan rakyat tepuk dada tanya jantung dan tepuk dahi tanya minda!!!!

    Reply

  19. 19 azli daud Dec 19th, 2008 at 10:33 pm

    Salam…Sekarang pun kos rawatan di IJN terlalu tinggi inikan pula nak diswastakan ,alamat jadi hospital koprat dan untuk para2 menteri sahaja la yang mampu.

    Reply

  20. 20 Mikroskop kampung Dec 19th, 2008 at 10:52 pm

    kroni sana kroni sini ..
    kredibiliti semua diketepi
    Politik dan kuasa ekonomi
    menguasai matlamat peribadi
    Entah ke mana harus diadu lagi
    kalau kiri kanan penuh korupsi

    Muak benar dengan penubuhan pelbagai suruhanjaya dan jawaetankuasa, kalau sekadar menutup dan menambahtindan kelemhanan dan kecacatan yang sedia ada.

    Pihak atasan Kerjaaan & pentadbir diminta membayar sendiri bil TNB, air , Telefon,sewa bulanan “mahligaI” dsb ..ini bukan zaman kolonial lagi ..”taxpayers” jangan dibebani.

    DSAI, apa dimaksudkan “customised incentive package” terhadap projek “pelaburan strategik”..harap PKR dapatkan lebih maklumat cara ia dilaksana dan siapa penerima memandangkan ada peruntukan tambahan sebayak 1.5 bilion (kalau tak salah) di bawah pakej rangsangan ekonomi..sewajarnyakah Malaysia sebagai negara membangun menawarkan insentif kewangan pada masa ini? harap dapat komen DSAI di mana silapnya Malaysia tidak terus “mengaum” seperti Korea, Taiwan dan Singapura yand dulu di baris ekonomi yang setara

    Reply

  21. 21 NIBONG TEBAL GUY Dec 19th, 2008 at 11:02 pm

    DSAI, I AGREE WITH YOU WITH REGARD TO THE PRIVATISATION OF IJN TO SIME. IT IS UTTER RUBBISH FOR THE GOVERNMENT TO DO THIS BECAUSE THE SOLE CAUSE OF THE SETTING UP OF THIS INSTITUTE WAS TO HELP THE RAKYAT.

    WHAT IS THE BLOODY GOVERNMENT TRYING TO DO NOW? ARE THEY IN THE GOVERNMENT MENTALLY ILL? DIDN’T THEY PROMISE IN THEIR CAMPAIGNS THAT THEY WILL HELP THE RAKYAT AND DO MANY, MANY GOOD THINGS FOR THEM? IS THIS ONE OF THE MANY UNFINISHED WORK OF ABDULLAH BODOWI? PLEASE LAH YOU BLOODY GOVERNMENT IDIOTS LOOK AT US RAKYAT FIRST LAH FOOLS. WE ARE NOT MAKING MONEY FROM VARIOUS ROADS, BRIDGES, LOCOMOTIVE ENGINES, ETC ETC SOURCES LIKE YOU BLOODY BN POLITICIANS.

    PLEASE DON’T TAKE WE RAKYAT FOR A RIDE. AAB ARE YOU PLANNING DIFFICULT TIMES FOR YOUR SUCCEESOR? I SUSPECT SOMETHING LIKE THAT. NAJIB, YOU BETTER WATCH OUT, THERE IS ALREADY A GROUP IN UMNO TRYING TO FINISH YOU BOY! YOU DON’T NEED DSAI OR PKR, YOUR OWN BN GUYS AND UMNO GUYS ARE GOING TO BURY YOU ALIVE! YOU BETTER BEFRIEND OR JOIN PKR TO SURVIVE……HEH..HEH…HEH…

    Reply

  22. 22 Ibrahim Abdul Rahman Dec 19th, 2008 at 11:06 pm

    BERUBAH UTK PEMBAHARUAN!!!!
    SIME DARBY BOLEH!!! MALAYSIA BOLEH!!!!
    BERANI UNTUK BERUBAH
    SESUATU YG BARU

    Reply

    gerramnyer.... Reply:

    bila dah ramai rakyat Malaysia yang miskin mati sebab tak mampu bayar kos rawatan IJN selepas diswastakan, pastinya anda bukanlah salah seorang yang akan bersedih sebab kematian itu tak melibatkan sanak saudara anda, atau pun sebab anda adalah jutawan yang mampu menbayar kos rawatan yang mahal.. sebagaimana maklum, sekarang ni belum swastakan pun, masih ramai orang miskin dan kelas pertengahan yang tak mampu nak biayai..
    dan kalau kau suka sangat nak swastakan IJN, bukaklah blog Che Det.. dia pun menentang penswastaan IJN.. sesuatu yang menarik aku tengok bila DSAI dan CheDet bersetuju dalam satu2 isu sejak mereka start BLOGging..sebab ini melibatkan kebajikan rakyat!!
    kalau kau nak sanggah DSAI, ok..but camna lak Che Det pun tak setuju dlam hal ini? Kalau kau UMNO yang tak sokong che det,maknanya kau golongan yang sokong PakLah.. Hmm elok sangat lah..
    Nah, Ibrahim Rahman, baca nie..bukak mata luas2 dan gelak besar2 lepas nie atas kepandaian kau..

    IJN PRIVATISATION

    Posted by Dr. Mahathir Mohamad at December 19, 2008 3:57 PM | Permalink | Comments (371) | TrackBacks (0) | Previous Blog
    1. I have always been for privatisation. In fact privatisation started during my time. People know all about the Government companies, departments and functions which were privatised. Some were successful, some were not. But I don’t think people know about privatisation proposals which had been rejected. I know about them because the proposals were studied carefully before they were rejected. There were reasons of course but there was no necessity to make public the rejections or the reasons.

    2. With regard to the Institut Jantung Negara, I must say I have a personal attachment to it. I don’t think I need to explain why. The IJN is really the institution that is physically closest to my heart.

    3. IJN is a unique institution. It started as a Government department but the Government felt that it was unfair to put the staff on Government pay scheme. So it was corporatised. As a corporate body it has been successful in giving the people good service. It is one institution that has not been subjected to criticisms and vilifications by the press or the public as most other institutions have been. We often hear of its many “firsts” and we are proud of them.

    4. The doctors and nurses are very well trained and efficient. During the 50 days I was hospitalised there I never heard them complain about their salary or how they have been treated. They seem to me to be a happy lot. They are not mercenary, thinking only of their pay. I think they love their work; they love to see their patients recover and go back to normal, especially their transplant patients.

    5. The service they provide is excellent. People usually complain about their personal grouses to me. But not a single patient, rich or poor that I have met has voiced complaints to me or to the people I know about their bad experience with IJN.

    6. Maybe I am biased because I owe my life to IJN. But I think as a corporatised institution the IJN has done extremely well.

    7. If it is going to give the same service to civil servants and pensioners the Government will have to pay out the same amount of money after privatisation. How does the Government gain? Besides if the poor are going to be charged the same low fees and charges how does Sime Darby make money? Or will the Government continue to subsidise an ever growing bill for treatment of the poor? If so why is there a need to privatise? How does Sime Darby, a business entity make money when 80 per cent of the patients are poor?

    8. Some of the major surgeries performed there are so costly that the IJN lost money on them. Will Sime Darby shoulder these losses?

    9. There are far too many questions about this privatisation which need to be answered. Some I think cannot be answered.

    10. I seldom oppose privatisation but this is one instant when I feel privatisation is the wrong thing to do.

    11. Leave this institution as it is. It is our pride and it is doing a good job as it is.

    12. The Barisan Nasional Government is not too popular today. Why do something that may give the opposition another issue to belabour the Government.

    Reply

    Ameer Palanuk Reply:

    Ibrahim,
    Apa yg awak banggakan sgt dgan Sime Darby ni…?..Nti lepas IJN AMU NO swastakan mudah2an seluruh keluarga kamu mengidap JANTUNG BERLUBANG akibat takda pemikiran yg lebih menyayangi orang yang serba kekurangan…Ingat Ibrahim, kenapa mendiang Mother Teresa dihormati di peringkat dunia tanpa memikirkan kaum dan agama?…Tak lain tak bukan kerana lebih mengasihani orang yang miskin dan hidup merempat di mana…Kita tentang penswastaan IJN kerana memikirkan orang misikin di Malaysia lebih majoriti daripada si kaya…..Sedarlah Ibrahim…!!

    Reply

  23. 23 PenganalisisBebas Dec 19th, 2008 at 11:27 pm

    Penswataan IJN menunjukkan pihak tertentu tidak bijak menguruskan ekonomi dan kesihatan negara. Nyawa rakyat diperdagangkan. Kalau rakyat tidak mampu bayar, tidak ada pilihan lain kecuali MENINGGAL DUNIA sama ada cepat atau lambat.

    Contoh paling dekat Bekas PM Tun Mahathir. Kalaulah Tun itu orang tidak mampu bayar, sudah lama arwah dia. Maaf kerana terpaksa sebut perkataan mati di sini.

    Itulah hakikat yang akan berlaku kalau IJN diswastakan. Pihak tertentu yang nak swastakan IJN itu harus disingkirkan terus dari mentadbir negara ini.

    Dulu wang kita dikebas atau songlap. Kalau IJN diswastakan, NYAWA rakyat pula di”CABUT” oleh pihak yang membenarkan keadaan ini berlaku.

    Reply

    kung fu panda Reply:

    Memang UMNO suka rakyat mati sebab mereka nakkan PENGUNDI HANTU!!

    Reply

  24. 24 Jey Dec 19th, 2008 at 11:50 pm

    If everything is privatized to the rich…. why is there need of governments…
    These bodies are meant for the people and should be run by the government…. Not left to other 3rd parties with their relatives in it…

    I hope the people get whats happening…

    Reply

  25. 25 silat rancak Dec 20th, 2008 at 12:24 am

    hidup pkr2….lawan tetap?????

    Reply

  26. 26 ismail Dec 20th, 2008 at 12:41 am

    ASSALAMUALAIKUM DSAI,DTGNAA,SAUDARAKU SEISLAM DAN SALAMSEJAHTERA SAHABATKU RAKYAT MALAYSIA,ALHAMDULILLAH,ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR! ALLAH YA TUHANKU,KAU KABULKANLAH DOA KAMI SEMOGA KERAJAAN YANG ADIL DAN BERKEBAJIKAN UNTUK RAKYAT AKAN MENJELMA INSHAALLAH”HARAPAN BARU UNTUK MALAYSIA”AKAN TERCAPAI AMIN YA RABBAL ALAMIN.

    Reply

  27. 27 Laila Yifan Dec 20th, 2008 at 1:05 am

    Hundreds of thousands if not millions of Malaysia will disagree with the privatization of IJN. I do not believe in the statement that the privatization of the Malaysia’s prime heart institution will not affect the patients from the low income group and civil servants, and that the company that bought over the majority stake will abide by its social obligation. Really? I thought I heard the same statements before for other Government projects. If we look at some of the privatized Government projects like TNB, TM, etc. Where are their social obligations and responsibilities?

    Reply

  28. 28 imran Dec 20th, 2008 at 5:04 am

    Isu IJN ni jelas. DSAI tak payah le nak jadi champion isu ni. Pak Ali tepi jalan pun boleh patahkan Pak Lah dalam isu ni. Memang tak wajar. Saya cuma nak pesan kat DSAI, ingat matlamat tidak menghalalkan cara. You try to be champion of everything when yet you are the root cause of all the Malays problem today. Rasuah bertambah gasak sebab DSAI sendiri yg galak dengan aktiviti ini masa jadi TPM. Sampai semua orang kata “Takkan orang Anwar je boleh, kita pun boleh gak”. DSAI lah mahaguru kepada segala rasuah. Now DSAI nak pusing balik kalu?

    Reply

  29. 29 imran Dec 20th, 2008 at 5:11 am

    Kepada orang melayu aku tak nafikan banyak tak betul dengan pemimpin UMNO. Salahnya kauorang sendiri sebab tak masuk UMNO dan tumbangkan mereka. Hakikatnya, pentas UMNO lah yang selama ini yg membela nasib org Melayu(bukan pemimpin UMNO ok). Orang melayu kena ingat sikit, kauorang takde kekuatan apanya, toksah berlagak le.. Yang ada cuma kekuatan dari segi bilangan org melayu yg ramai jek. Tapi kalau org melayu berpecah, takde apa lagi kekuatan yg tinggal kat org melayu. Bangsa lain sedar benda ni, sebab tu depa suka tengok org melayu pecah belah. Asal ada aje org melayu yg sanggup ludah kat bangsa melayu, depa akan julang orang melayu ni macam RPK, dan DSAI pun 2X5 gak. Sedor le sikit. Jangan menang sorak nanti kampung tergadai ooiii OK.. Chow!

    Reply

  30. 30 imran Dec 20th, 2008 at 5:22 am

    Orang melayu kena lah berfikiran luas sikit. Jangan jadi katak bawah tempurung. Ayik perjuangkan isu-isu kecil macam salahguna kuasa pemimpin UMNO dsb.nya. Itu bukan sebab untuk tolak UMNO. Mana2 parti pun yg memerintah pasti akan ada pemimpinnya yg rasuah, salahguna kuasa dll. PKR ke DAP ke hatta PAS pun sama jek, toksah le nafikan. Kalau nak pilih parti, pilihlah ideologi perjuangannya. Bukan apa yg dok jadi dalam parti tu. Kaji le balik apa wadah dan ideologi perjuangan UMNO. Memang betul UMNO tengah sakit sebab pemimpin haprak yg dok bertenggek kat kepala pimpinannya tu. Tapi ideologinya bagus dan baik untuk orang Melayu, yang rosak cuma org macam Pak Lah, Najib, Mat Taib, Zahid Hamidi(spy Anwar ni),Ali Rustam(kaki bodek Pak Lah ni) dan Rafidah (bakal di TUN kan supaya boleh dibersarakan dengan aman). Rais Yatim ok apa, Ruhanie, Fuad Hassan, aku sendiri, ok apa..we are the true and genuine Malay fighter for the sake of Malay survival in the future. Think! Lets revive the glory of UMNO together.

    Reply

    anak melayu Reply:

    Salam..ya betul tu Imran..sokong 100%..apa yang berlaku bukan salah UMNO..cuma salah pucuk pimpinan..yang malang dan teramat-amat malangnya buat orang Melayu..benda yang boleh diperbaiki, boleh diubati nak di hancurkan terus..sekarang ni Melayu dah berpecah belah..kerana siapa???..Anwar Ibrahim la..kalau tak kerana nakkan kuasa, tak payah nak pecah belahkan lagi orang Melayu..join je la PAS dari dulu..sebab apa yang pi buat parti baru???..fikir-fikirkan lah..kaum lain semua sedang bertepuk tangan tengok kita..padan muka hang, padan muka aku..menang sorak kampung tergadai..Tun Mahathir keluar UMNO, tak buat parti baru pun..sebab dia pejuang Melayu..sayangkan orang Melayu..bukan semata-mata gila kuasa..Kalau Tun tubuh parti baru..jangan harap la PKR nak boleh tersenyum..

    Adios….
    Wasalam..

    Reply

    angkasawan nasa Reply:

    salah UMNO anak saya sembelit pun salah UMNO, sebab terpaksa beli susu murah, kerana UMNO tak kawal harga barangan, penguat kuasa dibayar gaji guna wang rakyat. tapi apa rakyat dapat. sampai anak pun sembelit, salah UMNO keseluruhannya kalau Brandnya dah tercemar nak di hadam buat apa. kalau keruh di hulu keruh juga di hilir, kalau kepalanya ular atau naga takan ekornya lintah. sebusuk busuk bankai atau najis bileh di buat baja tetapi sebusuk busuk UMNO buat apa??? bung lombong pun timbul.

    Reply

  31. 31 Johor De-Factor Dec 20th, 2008 at 8:12 am

    Kumpulan Perubatan Johor yang malang… itulah kata hati Johor De Factor.
    Malang sungguh rakyat Malaysia apabila membiarkan Sime Darby (SE) membeli sebahagian besar kepentingan Institut Jantung Negara ( IJN ). ” Ini bukan pengambilalihan sebuah syarikat perniagaan, sebaliknya merupakan perkongsian. Kami hanya mahukan 51 peratus ” tegas Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid merangkap Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby.
    Tidak dinafikan SE mempunyai kepakaran dalan pentadbiran dan kewangan yang kukuh. Tetapi mereka dinafikan oleh kepakaran dan bidang perubatan dan kepakarannya. Jika dilihat untuk memenuhi kantung SE, dilihat ia akan mengambil masa yang panjang. Tidak mustahil akan mengalami kerugian.

    Kumpulan Perubatan Johor yang mempunyai ratusan pakar dan ribuan pembantu perubatan malah kolej perubatan sendiri dan mempunyai akaunkrebiliti diseluruh dunia dipinggirkan dalam percaturan ini. Jika Perdana Menteri yang dicop gagal mentadbir urus politik dan kewangan Malaysia sekarang menyatakan pendiriannya mengenai rakyat bawahan perlu diutamakan. Ia hanya kata-kata politik yang tidak boleh digunapakai.

    Bukan sahaja IJN perlu dipecahkan 51% kepada swasta. Ianya perlu 100%. Malaysia negara professional, apa perlu negara profesional mempunyai anak syarikat lagi. Sudah pasti firma gergasi seperti KPJ adalah calon yang perlu menang tanpa dinilai lagi kemahirannya dalam penyerahan IJN kepada swasta, hanya nilai ringgit perlu dibincangkan. Rakyat Johor dan semua rakyat Malaysia perlu menyatakan sokongannya atas cadangan Johor De Factor.

    Media digembar-gemburkan dengan isu ini konon-kononnya mendengar hati rakyat. Tidak nafikan Utusan Malaysia dan TV3 yang ‘dipayung’ oleh sebuah parti politik cuba meluaskan lagi kredibiti menteri tertentu pada endingnya. Jika ia benar-benar berlaku Shahrir Samad atau Muhyiddin Yassin perlu tampil dan ‘menyerahkan’ IJN kepada KPJ. Ataupun bakal wira politikus baru Johor perlu menjadi hero. Adakah Dr. Boo, Dr. Adham, Dr. Zaliha ataupun Dr Chua Soi Lek ? Perlu ada wira…
    http://johordefactor.blogspot.com

    Reply

  32. 32 PELADANG Dec 20th, 2008 at 9:42 am

    Penswastaan IJN merupakan jalan mudah untuk mengaut keuntungan dengan daripada kepayahan rakyat.Kerajaan hanya berdolak dalik untuk menghalalkan cara,

    Apakah sebenarnya yang berlaku?Kerajaan menyatakan kebajikan kakitangan IJN akan diperbaiki dan dapat mengurangkan pengaliran keluar kepakaran.Sime Darby menyatakan perkhidmatan akan bertaraf profesional dan pelaburan 1 bilion akan disuntik untuk menaik taraf kemudahan IJN.

    Apa yang KITA TAK TAHU ATAU BUAT TAK TAHU…
    Sektor Kesihatan adalah perniagaan yang menguntungkan.KPJ,PANTAI,SUNWAY adalah hospital swasta yang berteras keuntungan.Pelaburan atau penyediaan satu kemudahan kesihatan yang bertaraf profesional adalah sangat tinggi.Pelaburan 5-10 Billion tidak mustahil untuk hospital matang setaraf IJN.Pelaburan berisiko ini tidak sesuai bagi menghadapi kegawatan 2009/2010

    Sime Darby merancang dan berharap kerajaan akan memberi pengurusan 51% supaya mereka tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan yang tinggi untuk menyediakan prasarana, HANYA DENGAN BERJANJI (TETAPI SELALU BOLEH CULAS)PELABURAN 1 BILLION ,SIME DARBY akan memiliki IJN.Taktik ini penting bagi menghadapi kegawatan ekonomi yang dijangka pada 2009/2010.Jika gawat benar terjadi SIME DARBY dapat menangguhkan pelaburan 1 Billion atas alasan kegawatan tetapi IJN telah menjadi milik SIME DARBY

    Adakah kerajaan sudah bangkrap kerana tidak dapat menyediakan 1 billion untuk menaiktaraf kemudahan IJN sehingga terpaksa menswastakan IJN.JAWAPAN INI HANYA BOLEH DIJAWAP OLEH CUKONG-CUKONG SIME DARBY DAN AHLI POLITIK kerana mereka berharap mendapat sedikit tempias jika penswataan ini berjaya.

    Rakyat biasa pasti akan tertindas kerana penswstaan hanya menambah keuntungan syarikat dan pasti perkhidmatan di IJN akan memerlukan kos yang tinggi.RAKYAT memerlukan perlindungan kerajaan kerana RAKYAT yang memilih KERAJAAN,jangan RAKYAT hanya diperlukan semasa memilih WAKIL RAKYAT sahaja.

    From:IJNS(INAS JOHOL N.SEMBILAN)

    Reply

  33. 33 Pelanduk Dec 20th, 2008 at 10:02 am

    Di Malaysia rakyat yang berpendapatan sederhana dan miskin cukup takut dan gerun dengan istilah penswastaan yang telah diperknalkan oleh Mahathir dan rakan2 beliau semasa zaman pemerintahan beliau. Kenapa mereka takut? Takut dengan besar T kerana bila satu-satu syarikat diswastakan bukan saja rakyat dikenakan pelbagai macam bayaran tetapi pada masa yang sama kualiti perkhidmata sebuah badan yang dulunya baik menjadi bertambah buruh. Perkara seperti ini sudah banyak terjadi. Tengok saja bila pembinaan jambatan diswastakan oleh Samy Vellue jambatan yang sepatutnya boleh dipakai berpuluh tahun hanya boleh bertahan dua tahun sebelum jambatan itu mula retak di atas kepala orang ramai. Tengok juga syarikat2 air yang telah diswastakan perkhidmatan air paip bukan bertambah baik tapi bertambah buruk. Warna air bertambah hitam, paip air terbiar pecah, bill air naik tapi paip air hanya mengeluarkan udara. Ini pernah berlaku di kawasan Bandar Baru Bangi semasa syarikat air diswastakan oleh Khir Tuyuk. Bayangkan kalau IJN diswastakan dan diambilalih oleh SIME Darby. Posedur di IJN nanti macam di Stesen Toll Lebuh Raya juga. Pertama orang sakit kena queue dulu, ambil nombor, bayar dan tunggu sama ada orang depan dah jalan ke belum. Jangan lupa olh kerana IJN sudah jadi syarikat swasta yang ada duit saja boleh lalu TOL yang tidak ada duit ikut jalan kampung atau boleh menderita sampai mati. Memang Allah sajalah yang boleh menyelamatkan Malaysia kalau BN dibenarkan berkuasa lima tahun lagi. Banyak benda dan harta milik rakyat/kerajaan yang BN akan jualkan. Malah dalam BN kawan2 Depa sendiri pun depa sanggup juai kerana BN bermaksud Bisnis until the End.

    Reply

    angkasawan nasa Reply:

    Yes!!! swasta unpama kusta bagi rakyat!!

    Reply

  34. 34 Tugau Dec 20th, 2008 at 11:19 am

    APA DAH JADI?semua nak di swastakan..ini bkn nak bantu rakyat tapi utk membebankan rakyat lagi ada,DSAI sila ketengahkan pekara ini ke dlm parliment..kalau yang kaya tiada masalah lah tentang pembayaran perubatan tapi bagaimana pula yang sebaliknya?cari lah alternatif lain..

    Reply

  35. 35 berkecuali Dec 20th, 2008 at 12:02 pm

    Salam buat semua………………

    Semoga Allah mencurahkan Rahmatnya buat kita semua terutama para pemimpin Islam kita yang kian Alpa.

    Apa nak jadi dengan kita semua….. tidakkah kita merasa gentar dan takut akan kemurkaan Allah S.A.W? Sudahlah patung sebesar-besar alam kita benarkan dibena di Bt.Caves (subhanallah janganlah kita dilaknat Allah), ini pula timbul kes terbaru permohonan Lina Joy (Azlina Johari) dan Dato’ Azhar Mansor yang membuat permohonan murtad telah diluluskan (menang dimahkamah). ‘Pertubuhan Melayu Kristian’ (IFC) telah diluluskan.
    Allah Huakbar, Allah Maha Besar.

    Betapa pemimpin kita telah semakin kalut dan menjadi takut lalu terlampau jahil untuk menilai, lantas mengambil sebarag tindakan dan hukuman setimpal keatas semua kekurangan dan kepincangan ini. Soalnya mengapa kita semua jadi begini? Tidak takutkah dengan hukuman dan balasan Allah keatas kita semua nanti lantaran kealpaan dan kelemahan kita sendiri?
    Subhanallah Allah Maha Besar lagi Kaya. Kenapa jadi begini wahai pemimpin ISLAM SEMUA?

    Kembalilah keazali kita…. bukalah mata, bukalah minda, dimana kewajipan kita sebagai penegak agama dibumi Allah ini? Janganlah kita terlampau leka dengan kekayaan, kemewahan, pangkat yang sementara, tetapi kewajipan besar kita terhadap Allah sebagai ‘Khalifah” penegak dan pejuang agama, kita sisihkan. Andai dilaknat dan dimurkai Allah kalianlah (pemimpin besar) yang akan disoal terlebih dahulu di ‘Padang Mahsyar’ kelak. Hebatkah kita menerima azab kubur? tertahankah kita berdiri kehausan dan kepanasan di Padang Mahsyar nanti? selesakah kita meniti 3 ribu tahun perjalanan Titian Siratulmustakim nanti? tertahankah kita menahan api nuraka jahannam sehingga jasad menjadi debu?

    Kembalilah wahai pemimpin ku. Masih belum terlambat untuk kita semua melihat dan memperbetulkan segala kemurkaan ini. Demi Allah……… andai kami yang disoal disana nanti, kalianlah yang bakal kami persalahkan, kerna ada apa pada kami? hanya manusia kecil cuma mampu bersuara tapi tidak mampu melaksana melainkan kalian pemimpin besar Jaksa segala. Kami tetap dibelakang kalian andai lurus jalan yang benar…. kami sisih kalian andai melencong laluan ‘Pemimpin Besar’. Kembalilah laksanakan mulai hari ini, jangan bertangguh dan jangan takut demi menegakkan agama Allah, ingat ‘Kunfayakun’……. kalau aku katakan jadi…jadilah ia. Nafas kita akan terhenti bila-bila masa. Demi kita dan generasi mendatang bantulah agama Allah ini…… Kewajiban kami telah kami laksanakan dan kami menuntut kewajiban kamu ‘Pemimpin Besar’. Kembalilah kita semua kejalan Allah…. marilah kita tegakkan kembali segala yang telah condong.

    Moga kita semua dirahmati dan dilindungi dari Kemurkaan Allah.

    “Astarfirullah hallazim, allazi laillahhaillah huwalhaiyulkaiyum muatubuilai”.

    http://www.myIslamnetwork.net
    BANTAHAN!!!!!! 1juta petisyen IFC akan dibubarkan.

    Sebarkan wahai hamba Allah.

    Reply

  36. 36 berkecuali Dec 20th, 2008 at 12:08 pm

    Salam buat semua………………

    Semoga Allah mencurahkan Rahmatnya buat kita semua terutama para pemimpin Islam kita yang kian Alpa.

    Apa nak jadi dengan kita semua….. tidakkah kita merasa gentar dan takut akan kemurkaan Allah S.A.W? Sudahlah patung sebesar-besar alam kita benarkan dibena di Bt.Caves (subhanallah janganlah kita dilaknat Allah), ini pula timbul kes terbaru permohonan Lina Joy (Azlina Johari) dan Dato’ Azhar Mansor yang membuat permohonan murtad telah diluluskan (menang dimahkamah). ‘Pertubuhan Melayu Kristian’ (IFC) telah diluluskan.
    Allah Huakbar, Allah Maha Besar.

    Betapa pemimpin kita telah semakin kalut dan menjadi takut lalu terlampau jahil untuk menilai, lantas mengambil sebarag tindakan dan hukuman setimpal keatas semua kekurangan dan kepincangan ini. Soalnya mengapa kita semua jadi begini? Tidak takutkah dengan hukuman dan balasan Allah keatas kita semua nanti lantaran kealpaan dan kelemahan kita sendiri?
    Subhanallah Allah Maha Besar lagi Kaya. Kenapa jadi begini wahai pemimpin ISLAM SEMUA?

    Kembalilah keazali kita…. bukalah mata, bukalah minda, dimana kewajipan kita sebagai penegak agama dibumi Allah ini? Janganlah kita terlampau leka dengan kekayaan, kemewahan, pangkat yang sementara, tetapi kewajipan besar kita terhadap Allah sebagai ‘Khalifah” penegak dan pejuang agama, kita sisihkan. Andai dilaknat dan dimurkai Allah kalianlah (pemimpin besar) yang akan disoal terlebih dahulu di ‘Padang Mahsyar’ kelak. Hebatkah kita menerima azab kubur? tertahankah kita berdiri kehausan dan kepanasan di Padang Mahsyar nanti? selesakah kita meniti 3 ribu tahun perjalanan Titian Siratulmustakim nanti? tertahankah kita menahan api nuraka jahannam sehingga jasad menjadi debu?

    Kembalilah wahai pemimpin ku. Masih belum terlambat untuk kita semua melihat dan memperbetulkan segala kemurkaan ini. Demi Allah……… andai kami yang disoal disana nanti, kalianlah yang bakal kami persalahkan, kerna ada apa pada kami? hanya manusia kecil cuma mampu bersuara tapi tidak mampu melaksana melainkan kalian pemimpin besar Jaksa segala. Kami tetap dibelakang kalian andai lurus jalan yang benar…. kami sisih kalian andai melencong laluan ‘Pemimpin Besar’. Kembalilah laksanakan mulai hari ini, jangan bertangguh dan jangan takut demi menegakkan agama Allah, ingat ‘Kunfayakun’……. kalau aku katakan jadi…jadilah ia. Nafas kita akan terhenti bila-bila masa. Demi kita dan generasi mendatang bantulah agama Allah ini…… Kewajiban kami telah kami laksanakan dan kami menuntut kewajiban kamu ‘Pemimpin Besar’. Kembalilah kita semua kejalan Allah…. marilah kita tegakkan kembali segala yang telah condong.

    Moga kita semua dirahmati dan dilindungi dari Kemurkaan Allah.

    “Astarfirullah hallazim, allazi laillahhaillah huwalhaiyulkaiyum muatubuilai”.

    http://www.myIslamnetwork.net
    BANTAHAN!!!!!! 1juta petisyen IFC akan dibubarkan.

    Sebarkan wahai hamba Allah. DSAI lakukan sesuatu!!!!!

    Reply

  37. 37 bullet Dec 20th, 2008 at 1:06 pm

    salam DSAI n Bloggers,

    sandiwara pemimpin be end yg miskin isu!!! nak gelak pun ada tgk gelagat pemimpin be end yg bakal jadi pm ni (>_<) beliau yg buka cerita nak jual IJN pastu kata KERAjaan tak nak jual pasal demi kepentingan rakyat, pastu paper wawarkan beliau ni hero selamatkan IJN dari dijual, FYI rakyat tak bodo mcm puak2 ko!!! so org ganu, jalankan tanggungjawab anda dgn bijaksana

    p/s: lepas ini apa lagi isu….siapa pulak nak jadi SUPERMANBATMANULTRAMANSPIDERMANKLUANGMAN

    Reply

  38. 38 Ibrahim Abdul Rahman Dec 20th, 2008 at 1:26 pm

    Rata2 kita lihat, pusat perubatan kini dimiliki oleh bangsa asing.contohnya Pantai. Tak akan kita tak nak IJN bersaing dengan pusat kesihatan ini. Itulah karenah rakyat Malaysia, belum mula dah melatah. Bagaimana kalau Sime DArby dapat menjamin kos rawatan yang berpatutan. Walaupun Sime Darby mempunyai pegangan 51% tentulah ia juga akan mendapat persetujuan daripada pihak kementerian kewangan yg mempunyai 49%. Secara logiknya, pemilikan ini adalah win-win situation dimana asalnya 50%-50% tetapi sebagai syarat perkongsian haruslah salah satu pihak mendapat lebihan pegangan sebagai’leading’ organization. Takkan org nk cakap Sime DArby dibawah kerajaan tentulah Sime Darby yang lebih menonjol. Cubalah korang fikirkan rasional ini. Saya rasa saudara DSAI pun bersetuju dengan apa yang saya cuba katakan ini.

    “RENUNG2 KAN DAN SELAMAT BERAMAL”

    “Malatuppp”

    “Breeppp…Breeppp”

    “Lu fikir la sendiri”

    Reply

    JemUTadBIrbN Reply:

    SATU LIGU RACIST DARI UMNO.OTAK YG TAK FUNCI,CUMA PENTINGKAN CRONI CRONI SENDIRI,
    AMARAN INI DARI RAKYAT M’SIA:KAMU JANGAN HANYAT INGIN MENYAPU SEMUA HAK RAKYAT DAN PURA2 UMUMKAN MEREKA YG BERKUASA INI BOLEH MENJAGA GOLONGAN MAJORITI RAKYAT YG SEDERHANA & MISKIN…….
    SATU HARI NANTI CRONI CRONI KAMU JUGA AKAN KESAR APABILA ECONOMI NEGARA JATUH SAMPAI TAHAP YG DESPREAD.MUNKIN 1 TAHUN MUNKIN 10 TAHUN KEMUDIAN..
    INI KERANA M’SIA DI PIMPIN OLEH MEREKA YG TERLALU TAMAK KEKAYAAN & KUASA SELEPAS MENJADI PERMINPIN YG BERKUASA.
    SEMUA MOTIF PROJAK PENSWASTAAN OLEH KERAJAAN BeeEnd SEJAK ZAMAN MAMAK KUTTY DULU HANYAK UTK GADAIKAN HARTA NEGARA/HARTA RAKYAK OLEH GOLONGAN YG BERKUASA UTK CARI HARTA PUSAKA SENDIRI.

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Lorrr…mana ader kroni nyer..
    apesal lar bengap sgt korang ni…
    yg bermaksud kroni pabila bg tender atau projek kat anak2/sedara mara atau kwn2 rapat. Yang ni Sime Darby. GLC. Kt Bursa Saham lagi. Ader pegangan saham dari setiap rakyat lagi..aper citer yg dok canang2 kata kroni…
    lu tanya lar kt DSAI aper tu maksud sykt kroni yg sebenarnya
    dulu pun DSAI ader bg projek kt sykt kroni dia gak…
    so apa different nyer…????

    Reply

    JemUTadBIrbN Reply:

    TACTIK KERAJAAN BeeEnd INI SANGAT SIMPLE,SWATAKAN SEMUA JABATAN,SEKELIP MATA INDIVIDUA YG BERKUASA DAPAT KEKAYAAN,KEMUDIAN MEREKA MASIH BERKUASA DALAM KERAJAAN,MEREKALAH YG MENJALANKAN PENGURUSAN YG SEBENARNYA DI BELAKANG TIKAR..
    SEMUA TAKTIC TAKTIC KOTOR KOTOR INI YG BEBANKAN RAKYAT…SEJAK ZAMAN MAMAK KUTTY DULU.
    FIKIR FIKIRKAN LAH !!!!!!!!!!!!

    Reply

    Serbac Reply:

    Kau ni tak tahu diam2lah.Ilmu kat dada kosong nak bersuara.Pantai tu dulu kite punya jugak.Yang nak suruh IJN bersaing tu apehal.IJN dah cemerlang, buat ape dok pi kacau.Kau ingat IJN tu shopping complex ke.Mana ada win-win.Stupid-stupid adelah……Rasionalnye ialah Malaysia ni malang kalau dapat wargenye macam kau…tak gitu.

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Woi mangkuk..mmg pantai dulu kita punya..sekarang ni sapa yg punya pulak..? yg aku ckp sekarang bukan dulu…hang tu yg tak cukup ilmu didada..
    mangkuk hayun betul la hang ni…

    Reply

    gengis khan Reply:

    Tahukah U pusat perubatan terbesar di negara ini di miliki oleh BUMI > Perbadanan Johor atau Johor corporations bhd.

    banyak cantek muka sime darby sudah kerajaan siapkan IJN guna wang rakyat , lepas tu sime darby masuk cuci kaki aja, apalah bodoh sangan UMNO ni pergunakan wang rakyat lepastu lupakan rakyat.

    Reply

  39. 39 HSMJ Dec 20th, 2008 at 2:29 pm

    Rujuk kenyataan Tun Dr. Mahathir. Furthermore the current gov are not very popular. Kalau popular saya rasa dah lama dah lulus tanpa peduli rakyat pon. Najib tak boleh pimpin rakyat bawahan. Lihat sahaja di Pekan apa sangat kemajuan yang dibawa oleh beliau. Sepatutnya fikirkan untuk menambah kemampuan IJN bukan menjualkan pada Sime Darby yang rakus itu.

    Reply

  40. 40 abdullah ngah Dec 20th, 2008 at 2:34 pm

    membaca kenyataan Datuk seri dalam sinar harian 20 disember 2009 yang bertajuk anwar tidak setuju langkah drastik jelas yang datuk seri semacam setuju ijn diambil alih oleh Sime Darby Berhad, yang boleh menjejaskan imej calon pas dalam pilihanraya kecil kerusi parlimen Kuala Terengganu,sedangkan isu ini adalah isu yang boleh menguntungkan pihak pembangkang dan mencalar pihak kerajaan.

    tidak Besetuju secara drastik bermakna Datuk setuju ijn diambil alih, semacam selari dengan niat Datuk Seri Najib supaya ijn ditangguh dahulu.Mengapa bertindak demikian. Ini mesti ada sesuatu yang tidak kena.Saya kecewa dengan kenyataan itu.

    Reply

    Mohamad Firdaus Reply:

    Minta encik jangan terlalu percaya kepada laporan akhbar, dapatkan maklumat dari sumber yang lebih rapat dengan orang yang saudara ingin kritik. seperti tajuk post DSAI hari ini, sudah terang lagi bersuluh yang beliau tidak bersetuju dengan penswastaan IJN. Tiada apa yang tidak kena, hanya akhbar yang ingin cuba memecahbelahkan kita. Kesimpulannya, bacalah akhbar dengan memahami maksud di sebalik setiap laporan.

    Reply

  41. 41 JemUTadBIrbN Dec 20th, 2008 at 3:09 pm

    SEMUA PROJECT PENSWASTAAN OLEH KERAJAAN BeeEnd SEJAT ZAMAM MAMAK KUTY DULU BERTUJUAN UNTUK GADAIKAN HAK KERAJAAN/HAK RAKYAT UNTUK MEREKA YG BERKUASA MENCARI HARTA DAN PUSAKA.
    SEKARANG ISU IJN PULA SATU TEKTIC KOTOR BeeEnd UTK TUJUAN TERTENTU……TAPI TIBA TIBA BUAT U-TURN ??????? HAHAHA TERIMA KASIH PADA PR(PKR/DAP/PAS)ATAS JASA KAMU. SELAMATKAN RAKYAT DARI SATU LAGI SEKSAAN/BEBAN DARI KERAJAAN BeeEnd. FIKIR FIKIRKAN LAH……

    Reply

  42. 42 malaffin Dec 20th, 2008 at 3:09 pm

    Isu pembelian ini ditangguhkan sehinggalah pilihanraya Kuala Terengganu selesai.Mereka takut isu ini akan menjadi salah satu punca kekalahan mereka nanti…..

    Reply

  43. 43 Bentayan Dec 20th, 2008 at 3:24 pm

    Salam untuk semua bloggers,

    Cukup menghairankan apabila IJN institut jantung negara ingin di swastakan oleh kerajaan pusat BN,pemimpin BN nampaknya tidak belajar langsung dari keBODOHan lampau sehingga kebajikan untuk kesihatan rakyat sewajarnya diberi keutamaan iaitu kemudahan perubatan kesihatan untuk rakyat sewajarnya menjadi agenda utama sebuah parti namun BN menjadikan kesihatan dan kesejahteraan rakyat untuk mengaut keuntungan semata-mata.

    siapakah yang sebenarnya di sebalik SIME darby ini?perniagaan semestinya mahu keuntungan SIME darby bukan badan yayasan kebajikan.

    Rakyat kuala terengganu jangan beri undi pada BN kelak Hospital kerajaan akan diswastakan sepenuhnya.ini akan menjadi kenyataan jika mereka (BN) ini terus di beri mandat!

    Undilah PAS X Pas for All

    Reply

  44. 44 JemUTadBIrbN Dec 20th, 2008 at 3:37 pm

    SEMUA MOTIF PROJAK PENSWASTAAN OLEH KERAJAAN BeeEnd SEJAK ZAMAN MAMAK KUTTY DULU HANYAK UTK GADAIKAN HARTA NEGARA/HARTA RAKYAK OLEH GOLONGAN YG BERKUASA UTK CARI HARTA PUSAKA SENDIRI.
    ISU IJN SATU LAGI TEKTIC KOTOR OLEH BeeEnd UTK TUJUAN TERTENTU…..JANGAN PERCAYA JANJI JANJI YG BeeEnd CAKAP ITU SEMUA…
    TAPI TIBA TIBA(BeeEnd)BUAT U-TURN????????????
    TERIMA KASIH PADA PR-PKR/DAP/PAS ATAS JASA KAMU ATAS ISU INI.KERANA SELAMATKAN RAKYAT DARI SATU LAGI SEKSAAN/BEBAN DARI KERAJAAN BeeEnd.

    Reply

  45. 45 Penasihat PKR Dec 20th, 2008 at 7:03 pm

    Sime darby : Profit, Profit, Profit

    Fin Min, EPU : Commission, commission, commission

    DSN : wang mali, wang mali, wang mali

    Reply

  46. 46 nazmi Dec 20th, 2008 at 7:26 pm

    Saya sokong pendapat agar Pakatan Rakya d bawah pentadbitan Dato agar menyegerakan penubuhan sebuah hospital untuk rakyat miskin di mana- mana 5 negeri milik Pakatan Rakyat. Jika masalah utuk menubuhkan hospital ini adalah dana, Pakatan Rakyat boleh bersama – sama 5 negeri menubuhkan satu tabung khas utuk rakyat dimana dananya diperoleh daripada 5 kerajaan negeri, sumbangan badan korporat, sumbangan individu dan sumbangan daripada rakyat yang boleh dikutip di majlis- majlis ceramah pakatan rakyat, karnival-karnival-karnival anjuran negeri Pakatan Rakyt, masjid- masjid di 5 negeri dan lain- lain

    Untuk permulaan, Pakatan Rakyat boleh membina hospital dengan dana RM 100 juta. Hspital ini wajar dibina di kaawasan luas agar lebih banyk blok baru dibina jika ada keperluan dan pemintaan. Pakatan Rakyat juga harus memastikan kualitii perkhidmatan di hospital ini adalah jauh lebih berbanding mana – mana hospital kerajaan. Hospital ini penting kerana ia akan dijadikan sebagai satu btu aras atau indikator bagi perkhidmatan yang akan ditawarkan kelak oleh Pakatan Rakyat sekiranya Berjaya memerintah negara Malaysia tercinta.

    Bagi menangani masalah penyelenggaraan dan pengurusan yang tinggi, sebahagian kecil daripada dana RM 100 juta tersebut juga bolehlah diperuntukkan untuk menubuhkan sebuah yayasan. Yayasan ini akan bertindak sebagai satu yayasan yang bertanggungjawab untuk menyalurkan perbelanjaan pengurusan dan penyelenggaraan hospital setiap bulan. Dicadangkan jumlah yang perlu diperuntukkan untuk tujuan ini adalah sebanyak RM 20 juta, dan wang tersebut bolehlah digunakan untuk melabur dalam pasaran hartanah, perladangan dan lain- lain yang mampu memberi pulangan lumayan dan konsisten untuk jangka panjang tetapi berisiko rendah. Khidmat Tan Sri Khalid yang terbukti pakar dalam ekonomi boleh digunapakai untuk merealisasikan hasrat ini. Pada kadar keuntungan 10 – 15% sebulan, saya berpendapat ia boleh manampung sebahagian kos penyelenggaraan dan pengurusan hospital. Bagi perbelanjaan tambahan, yayasan ini juga boleh bertindak sebagai yayasan yang aktif mengutip dana daripada badan- badan korporat, individu korporat dan orang ramai. 5 kerajaan negeri juga bolehlah secara konsisten menyumbang satu jumlah secara bulanan atau tahunan kepada yayasan ini.

    Jika pakatan rakyat menerima cadangan ini, saya berpendapat lebih ramai rakyat akan meyakini bahawa Pakatan Rakyat layak untuk memerintah sungguhpun berada dalam situasi kekangan kewangan. Graf kepercayaan rakyat terhadap pakatan rakyat juga dipercayai akan meningkat. Satu lembaga juga boleh diwujudkan untuk memantau perkhidmatan perubatan yang disediakan di hospital ini. Jika ia benar- benar direalisasikan, ia lebih baik jika hospital yang ditubukan ini adalah sebuah hospital yang memenuhi tuntutan agama islam. Dr Lolo yang berpengalaman besar dalam menguruskan hospital kerajaan dan swasta bolehlah dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah Hospital yang pertama.

    Oleh nazmi,
    Webmaster mahasiswa Malaysia

    Sila layari http://www.mahasiswamalaysia.blogspot.com

    Reply

    orangbiasa Reply:

    aku percaya yang pakatan rakyat xkan wat ape yang ko cadangkan 2.. confirm, sbb pakatan rakyat hanya pandai menabur janji2 manis je

    Reply

  47. 47 nazmi Dec 20th, 2008 at 7:29 pm

    pembetuan…

    10% -15 % kentungn setahn bukannya sebulan spt ditulis di ats

    Reply

  48. 48 maxj900 Dec 20th, 2008 at 8:13 pm

    inilah pemikir BN….asyik2 penswastaan….adakah kerajaan sudah kehabisan wang untuk menguruskan negara????atau sudah kehabisan wang untuk kroni2….?

    Reply

  49. 49 Sakura Sakuragi Dec 20th, 2008 at 9:18 pm

    Salam,

    Saya bersetuju sangat dengan pandangan Dato Seri….. saya rasa, jika ini berlaku – maka IJN akan hanya diberikan khidmatnya kepada mereka2 yang mampu sahaja. Apa pula yang akan berlaku kepada mereka yang tidak mampu? Maka akan banyaklah yang keluar rancangan BERSAMAMU nanti meminta bantuan orang ramai untuk pembedahan jantung. Padahal, negara kaya – minyak pun ada, taxpayers money pun banyak (berbillion2)….. apalah yang kerajaan buat dengan duit itu semua agaknya ya? Untuk pemilihan UMNO kut?

    Sekian.

    Reply

  50. 50 Komart Dec 21st, 2008 at 12:27 am

    Assalamualikom DSAI

    Sedikit komen saya tentang penswastaan IJN

    Setahu saya IJN masih mengenakan bayaran yang tinggi walaupun belum diswastakan. Yang mendapat faedah secara langsung ialah kakitangan kerajaan dan pesara-pesara kerajaan. Rakyat marhaen masih dikenakan bayaran yang tinggi mengikut jenis /tahap rawatan jantung.

    Boleh feedback di mana kos murah yang rakyat marhen benefitted

    Wassalam

    Reply

    Bakal KM Sabah Reply:

    Biarkan saja IJN itu diswastakan sebabnya IJN memang mengenakan bayaran yang mahal. Lagipun yang masuk ke sana TUN sahaja. DSAI maybe tak masuk sana kot sebab dia selalu ambil rawatan luar negara yang lagi mahal.

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    haahahah…
    aku sokong ko…

    Reply

    gerramnyer.... Reply:

    tapi orang miskin tak sokong korang punya idea tu, bodoh….!!

    kublai khan Reply:

    sebelum swasta IJN > Int Jantung Negara

    lepas swasta IJN > Itu Jin Negara

    Reply

  51. 51 Hafiza Hazrin Dec 21st, 2008 at 3:08 am

    Salam DSAI,

    Saya juga tidak bersetuju langsung dengan tajuk diatas. Pada pendapat saya isu ini harus diketengahkan di Parlimen agar mereka semua tahu dan sedar. Pada saya, mereka semua tahu tetapi sengaja buat tak tahu. Diharap DSAI dapat membantu.

    Salam

    KeADILan HARUS DITEGAKKAN

    Reply

  52. 52 ingeniur_taj Dec 21st, 2008 at 4:10 am

    assalamualaikum Wrt DSAI,

    Diharap DSAI teruskan memperjuangkan isu ini sehingga kes ini dibatalkan terus krn setakat ini kem.kewangan hanya menunda keputusan ke satu tarikh yg lain sehingga kajian dibuat.

    Sebenarnya, tidak perlu kajian…umum tahu projek penswasataan kita sampah spt DSAI sebut itu dan byk lagi.Jika ada pun sedikit toleransi spt PLUS hiway,itu pun nampak tidak ikhlas-memberi diskaun diwaktu ramai org tidak mengunakannya dan waktu hari kebesaran yg mmg patut pun di beri diskaun krn jam melampaui!

    Back to IJN, we salute 33/35 specialists IJN yg menentang cadangan Menteri kewangan baru walhal merekalah yg patut beraya sakan.Najib sudah tiada idea dan beliau memang tiada kelayakan di portfolio itu dan mana2 portfolio pun.Kata beliau penswastaan ini adalah utk kepentingan rakyat adalah palsu spt kepalsuan pemimpin BN yg lain.Jika kita pergi ke mana specialist hospital spt KPJ, awal2 lagi sebelum pesakit menerima rawatan, “kamu ada rm2000 cash/kredit card”? Else, bye bye..Itu natijah bisnes dan mereka tidak patut dipersalahkan krn pihak hospital perlu juga membayar gaji doktor2 dsb…

    Barangkali Najib lupa tujuan IJN diwujudkan krn begitulah hakikat pemimpin UMNO sekarang, lupa akan tanggungjawab mereka kpd bangsa dek tamak dan bertuhankan nafsu sendiri sedangkan rata-2 umur dah di peringkat senja…bertaubatlah..insaflah dgn hadis nabi saw bermaksud pemimpin yg menipu dan menzalimi rakyat akan masuk neraka…ingatlah,dlm neraka itu semuanya api- based.

    Kepada, sime darby, sejak bila sykt ini berminat berbuat charity? Kenapa tidak mahu membeli glc lain spt KTM? Adakah krn IJN yg mempunyai cash reserve 400 juta dan berpotensi besar, maka tamaklah sykt ini menguasainya..sbg org melayu, saya malu dgn ketamakan org melayu sendiri! Ingatlah sime darby kini atas dokongan pemimpin umno nampaknya ingin melawan rakyat…saya berharap mulai sekarang rakyat mulai memboikot apa saja barangan sime darby spt jgn membeli perumahan mereka. Biar mereka tahu peribahasa org tua2 kita, org tamak akan selalu rugi.Sangat tidak bertangunngjawab Darby group ini.Hasil penswataan akan menguntungkan Darby (kentuck darby??) semata2…Buat masa sekarang, utk memahirkan doktor2 hospital kerajaan melibatkan jantung spt cardiologist,surgeons, mereka akan dilatih buat beberapa ketika di IJN (memandangakan IJN lebih berpengalaman dalam bypass operation dll) dan apabila mereka keluar nanti, pengalaman inilah yg akan digunakan mereka di hospital awam.

    JIka Najib berkata kemudahan hospital awam akan dipertingkatkan agar rakyat mempunyai alternatif, mustahil hospital awam ini akan mempunyai kelengkapan canggih dan mencukupi utk memenuhi pesakit yg ramai..bayangkan jika pesakit jantung perlu menunggu beberapa hari/minggu utk giliran….Bila tiba masanya, mungkin pembedahan perlu di batalan kerana pesakit sudah masuk ke dalam alam lain! Sbg contoh, saya ingin bertanya kem kesihatan, HUSM kelantan medical school yg diwujudkan puluhan tahun…apakah rekod mereka dlm pembedahan jantung, berapa ramai cardioloist,surgeons, kelengkapan yg ada dan berapa ramai pesakit boleh dibedah dlm satu masa…

    Keputusan Najib dan juga cabinet BN memberikan satu mesej sahaja kpd rakyat. mereka sudah tidak relevan lagi dan tidak ada dlm kepala otak mereka ingin membantu rakyat
    miskin.Rakyat harus respon dgn memboikot Sime Darby dan juga memasukkan BN dlm bakul sampah dlm pr akan datang.

    Reply

  53. 53 Tok Janggut Dec 21st, 2008 at 8:42 am

    Teruskan perjuangan untuk membela nasib rakyat (orang Kampung)penswastaan IJN pasti akan menjadi realiti,sama-samalah kita tunggu.Di mana lagi orang kampung untuk mengadu nasib,kalau Sime Darby betul-betul ikhlas mahu membantu rakyat buatlah Pusat perubatan yang sama di tempat lain dan jalankan operasi sebagaimana IJN telah lakukan, jangan kacau hak rakyat dan kalau Sime Darby betul-betul pakar dalam bisnes ayuh mulakan persaingan secara sihat,kepada kerajaan tak usahlah percaya janji orang bisnes,hari ini kata lain besok kata lain dan yang menerima musibahnya adalah rakyat miskin di mana nak cekau pulus (duit)yang bukan sedikit jumlahnya bagi meneruskan kesinambungan hidup(sakit jantung)bagi pihak atasan dan golongan bangsawan semua itu enteng sahaja,cubalah selami kesusahan dan penderitaan orang bawahan di situ kita akan merasai kemanisan iman. Kepada pihak pengurusan SIME DARBY cuba fikir-fikir juga pasal kebajikan dan pahala dan sekali sekala cubalah pandang rumput di bumi meskipun ianya hina dan kotor manalah tahu suatu masa nanti tuan akan terpijaknya juga.Alangkah indahnya dunia ini jika semua orang bisnes masih ada hati, budi dan iman dan masih mahu memikirkan kesusahan orang lain dan kepada SIME DARBY diharapkan lupakan hasrat itu dan tumpukan kepada perkara lain dan kalau masih berminat juga buatlah Pusat yang sama di tempat lain bagi mengaut untung dan laba dan jangan dikacau hak orang miskin ingatlah doa orang yang miskin lebih mustajab dan diterima ALLAH. Wassallam.

    Reply

    angkasawan nasa Reply:

    sistem swasta sama juga dengan kusta dan kasta,sesuata yang cuba di hindari oleh rakyat bawahan kerana wang adalah taruhannya, adat berniaga untung adalah pokoknya. siapa yang berniaga tidak mahu untung??? orang gila pun tahu apa itu wang. inikan pula yang waras macam sime darby,jangan biarkan rakyat mengelar sime darby kepada sime ba********.

    Reply

  54. 54 Penasihat PKR Dec 21st, 2008 at 9:40 am

    Rakyat : wang tarak, wang tarak, wang tarak

    Reply

  55. 55 QWAY Dec 21st, 2008 at 3:41 pm

    BANTU SMUA

    Reply

  56. 56 ustzul Dec 21st, 2008 at 6:09 pm

    Bila segala telah musnah & manusia tidak kembali kepada Allah, maka kita semua berada dalam keadaan rugi

    Dekatilah majlis-majlis ilmu untuk menigkatkan ketaqwaan kita pada Allah…Jika tak sempat, sila ke

    http://kedaionlineanda.com/harunyahya/index.php

    Reply

  57. 57 Google Dec 21st, 2008 at 7:38 pm

    ??????? ??? ????????? ?? DRUGREVENUE ? ???????? ?????? ? 3000 ????????, ???????

    Reply

  58. 58 R...LS Dec 21st, 2008 at 11:18 pm

    slm DSAI

    Lama saya tidak menjengah ke laman DSAI sejak GLC mula mengekat staf2 mereka daripada melayari laman web politik. Dulu kita sedia maklumjabatan kerajaan dia Putrajaya telah mem’block’ access ke laman2 blog politik tertentu, kini ia telah menular ke GLC… antaranya Petronas.

    Saya mencadangkan agar DSAI dapat mewujudkan mirror site seperti yang dilakukan oleh RPK utk laman MalaysiaToday.

    Teruskan perjuangan!

    Salamz keramat dari saya dan teman2!

    Reply

  59. 59 r9genius Dec 21st, 2008 at 11:40 pm

    Assalamua’laikum
    Alhamdulillah , Ya hayyuyaa qayyum , ya zal jalaa li wal ikraam …

    Bagus , setiap kali ada pilihanraya , BE END menggali lubang kubur mereka sendiri , terima kasih , tak perlu kita berperah otak untuk mencari modal kempen … Sebab itu lah Malaysia jadi macam ini di bawah pemerintahan mereka , apalagi …

    Satu lagi projek hampeh dari Kerajaan Barisan Nasional,
    Dulu Kini Selama-lamanya hampeh macam tue jugak … kesian …

    Yang mana yang sudah lemas di dalam arus dan perlukan pertolongan , kita lontarkan tali kepada mereka , kita ajak mereka supaya bina kehidupan yang baru … Mungkin mereka tertipu , mereka terpedaya …

    LAWAN TETAP LAWAN , biarpun mereka kurang cerdik , biarpun mereka kurang bijak,
    LAWAN TETAP LAWAN !

    Reply

  60. 60 lhslhv Dec 22nd, 2008 at 1:11 am

    When it comes to privatisation, UMNO government is so keen to push through the deal. This is because it benefits its cronies NOT the populace.

    Third world mentality wants to act like first world mentality. In fact Malaysians are paying one of the highest costs of living in the world. Just ask any wage-earner family in Malaysia at the end of their productive life, “What is left in your twilight years?

    Practically it is nothing. The big chunk of our wages has gone to the bank interests, credit cards, insurances, taxes and corruptions.

    And now when you need it most during you twilight years of medical treatment, the UMNO government wants to take it “corruptly” from you as well.

    Reply

  61. 61 Disco Dec 22nd, 2008 at 7:45 am

    ??????? ???????, ????? ???????????!

    Reply

  62. 62 sam Dec 22nd, 2008 at 9:37 am

    they r stupid to make this thing,… go anwar

    Reply

  63. 63 sam Dec 22nd, 2008 at 9:37 am

    go fight for our right

    Reply

  64. 64 generationY Dec 22nd, 2008 at 11:52 am

    IJN.. pada hakikatnya mmg IJN nk diserahkan kt SIME DARBY. mereka langsung tidak pedulikan rakyat, tapi disebabkan PRK kuala terengganu, lalu mereka hentikan sementara dulu utk tunjukkan merekalah jaguh utk rakyat krn x benarkan IJN dijual.. haha.. politik mmg kotor…

    apa2 pun teruskan perjuangan.. lawan tetap lawan..

    Reply

    angkasawan nasa Reply:

    UMNO ingat rakyat biasa guna Jantung Pisang kut? (jantung low kos). nanpaknya UMNO nak hidupkan dan tolong orang kaya sahaja!!! simiskin kalau tiada wang boleh keliang lahat! UMNO lah yang meletakan semula sistem kasta di singahsana di abad ke 21 ni.

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Woi…apesal lu nk salahkan UMNO?? Lu kena fikir kerajaan sekarang adalah BN hasil gabungan UMNO,MCA,MIC,GERAKAN, etc. Keputusan IJN ni bukan dtg dari UMNO tp dari Kabinet.
    Lu fikir la sendiri

    Reply

    angkasawan nasa Reply:

    Kebanyakan menteri UMNO yang duduk dalam Keberit tersebut, jadi UMNO lah yang punya kausa veto.

  65. 65 ck@superboy Dec 22nd, 2008 at 11:56 am

    we are poor Rakyat

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Poor sebab org2 mcm hang pa ni tak nak majukan diri sendiri..
    bila suruh kerja buruh takmau nk bagi kt warga asing….
    so salah siapa dalam hal ni..salahkan la rakyat malaysia yg nak selalu berlagak….
    tgklah golongan petani…ader anak2 mereka nk kerja kt sawah…?? padahal ia mendatangkan pendapatan yg lumayan… nk kerja kat ofis2 besar..bila company lingkup baru la nk merana & menganggur

    Reply

  66. 66 Budak kampung Dec 22nd, 2008 at 5:45 pm

    Dah muak la dgn pentadbiran bangang ala kroni bee end ni. tah bila la nak habis.

    DSAI pls save our country !!!

    We need u to fight with bee end. Lawan tetap lawan
    Allahuakbar, Allahuakbar….

    Reply

  67. 67 Ibrahim Abdul Rahman Dec 24th, 2008 at 7:54 pm

    Apa yang nak melatah pasal isu swasta IJN ni?
    Berilah peluang Sime Darby menguruskan IJN. Kalau tak nak bagi Sime DArby urus aku cadangkan agar PKR yg uruskan..? Mcm mana..? Mmg patut Sime Darby ambilalih 51% sebab MOF boleh fokus bidang lain bagi mengukuhkan kedudukan ekonomi negara tahun hadapan. Elok lah kita bg kepada expertise yg uruskan IJN. Mmg dari luaran kita nampak kerajaan / UMNO yg dipersalahkan..apa kata kita tanya org2 atau pekerja IJN sendiri yg membuat luahan hati mereka.
    Kenapa isu ini nk bersbit dengan UMNO…?? Dulu masa Pantai kena jual takder sesape pun heboh2….kenapa sykt malaysia atau GLC sendiri yg nk ambilalih kena sembur????

    Mmglah org yg kat blog ni tak boleh nk fikir yg baik & buruk…
    kalau pemikiran sempit & kolot mmg mcm tu

    Reply

    orangbiasa Reply:

    betul2.. masa temasek yg beli pantai tak de sape ak heboh.. ni company malaysia sndiri nak beli de xbg plak.. pr selalu ambik peluang untuk menjatuhkan kerajaan demi kepentinggan dirinya sendiri.. hapuskan PKR, hapuskan DAP, satukan UMNO dan PAS agar agama islam dan bangsa melayu terbela

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    betul tu orangbiasa

    lebih baik satukan UMNO-PAS
    ni org melayu asyik berbalah sesama sendiri bangsa lain pulak yg dok bertepuk tangan dari luar

    Reply

    kung fu panda Reply:

    Masa Temasik ambil Batu Putih tak ade sape dari UMNO nak Heboh!. . ini rakyat malaysia sendiri ambil Kedah,P.Pinang.Perak,Selangor & WP.UMNO $ BN % selalu ambil peluang untuk jatuhkan kerajan negeri tersebut demi kempentingan UMNO $ BN %. hapuskan UMNO $ BN %. Satukan PAS & DAP agar agama Islam dan bangsa lain terbela. demi malaysai baru.

    Reply

  68. 68 mahathir jr Dec 24th, 2008 at 9:31 pm

    salam…
    pulau pinang dah dapat, kedah dah dapat, perak dah dapat, selangor dah dapat, kelantan memang dapat lama dah…tak lama lagi kononya Sabah dan Sarawak nak dapat….Pakatan Rakyat kalau nak tawan Malaysia perlu tawan Bank Rakyat dulu..nak tau kenape..banyak rakyat Malaysia sama ada UMNO, MCA, MIC, PAS, PKR mahupun korok DAP tu suku sakat korang melutut kat Parti Bank Rakyat yang kaya raya dalam parti hampeh ni tak pinjam Bank Rakyat… korang PKR ambik lah Bank Rakyat..aku jamin PRU akan datang…PKR memerintah…IJN tu kat K.L je..Bank Rakyat seluruh MALAYSIA ada bro…fikir-fikirlah

    Reply

  69. 69 Ibrahim Abdul Rahman Dec 25th, 2008 at 4:42 pm

    aku meluat tgk muka si teressa kok ba** lakh*** tu…
    baru2 ni nak saman RM30juta…
    tuii…. mmg sengkek sgt si teressa ni smpi nk saman RM30 juta
    itukah namanya seorang pemimpin…
    Woi Teressa , hang patut ingat dulu hang dh bagi kenyataan terang-terangan pasal makanan mcm anjing masa hang kena tangkap ISA dulu tapi ader kerajaan Malaysia atau Kementerian Dalam Negeri saman hang???? Kalau nk ikutkan rakyat Malaysia boleh saman hang!!! tapi kami kesian sebab hang tu mangkuk hayun…
    Teressa gila duit! Hapuskan DAP!!! Hapuskan DAP!!!

    Reply

  70. 70 Ibrahim Abdul Rahman Dec 25th, 2008 at 4:45 pm

    Kebanyakan yg sakit jantung adalah org2 kaya sebab diaorg fikirkan bisnes
    cuma org miskin tergolong dlm peratusan kecil & minima sahaja….
    so apa salahnya IJN di uruskan oleh Sime Darby.. At least bukan syarikat dari Singapura pun..

    Reply

    sinaran suria Reply:

    Rakyat semakin dibebani dengan hutang yang dikelolakan oleh pemimpin. Menarik ialah rakyat pun seakan setuju dengan segolongan pemimpin yang berusaha mengkayakan diri dan kroni. Gejala ini perlu diubah. Rakyat berhak menentukan kerajaan. Justeru itu berubahlah sikit paksi sokongan rakyat kepada kerajaan yang boleh menjamin kesejahteraan rakyat. Apa yang penting sekarang ialah rakyat boleh menentukan dasar-dasar kerajaan yang tidak menjaga kesejahteraan rakyat. Jom Kita Ubah?????

    Reply

    Ibrahim Abdul Rahman Reply:

    Ape pulak rakyat dibebani hutang oleh para pemimpin??? Yg nk berhutang rakyat sendiri…ada yg nak pakai kredit kad lahh…pergi pinjam kat along lah…kan baik beli tunai aja….
    Kerajaan PR pun sama sahaja…lebih baik kita serahkan kuasa mutlak kepada Raja-Raja Melayu dalam hal ni…

    Reply

  71. 71 Iscar May 30th, 2009 at 4:27 pm

    You wrote a well informed and wonderful description of the article,

    Reply

  72. 72 joiagroga Apr 30th, 2010 at 2:46 pm

    carbon system forcings project treaty reviews web recent

    Reply

  73. 73 maunfeldro May 9th, 2010 at 6:31 pm

    cfcs lime result depend

    Reply

  74. 74 eduardagla Jun 20th, 2010 at 1:06 pm

    depend 2000 melting

    Reply

  75. 75 denelinds Jul 30th, 2010 at 2:17 am

    results 0 precipitation less

    Reply

  76. 76 sherrabara Aug 18th, 2010 at 4:59 am

    extinction america adjust

    Reply

  1. 1 Institut Jantung Negara, Lup-Dup, Lup-Dup, Flat Line? | Jed Yoong Pingback on Dec 19th, 2008 at 8:02 pm

Leave a Reply




mediarakyatnet: RT @tianchua: Today marks 6 years of @AnwarIbrahim 's freedom: 2 Sept 2004 Fed Court announced his release! Viva la reformacion! Victory of the people!
7 minutes ago
tianchua: Today marks 6 years of @AnwarIbrahim 's freedom: 2 Sept 2004 Fed Court announced his release! Viva la reformacion! Victory of the people!
10 minutes ago
Truckster: RT @AICMalaysia: Rakan2 AIC di sessi tazkirah DS @anwaribrahim di kediamannya. http://tweetphoto.com/42826194
3 hours ago
ullymohamad: RT @zafrileusoff: Selamat ulangtahun REFORMASI ke12 @anwaribrahim @shamsuliskandar
3 hours ago
zafrileusoff: Selamat ulangtahun REFORMASI ke12 @anwaribrahim @shamsuliskandar
3 hours ago

Galeri Flickr

IMG_3509 IMG_3620 IMG_3549 IMG_3624 IMG_3552 1 (1) 6 (3) 6 (2) 

Pamerkan Di Website Anda

Other Banners

 

December 2008
M T W T F S S
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031