Pimpinan Pakatan Rakyat telah mengambil keputusan memboikot Utusan dan Mingguan Malaysia sebermula 27hb Mei lepas.
Sebelum ini saya melalui nukilan di blog ini telahpun memikirkan gesaan yang sama.
Akhbar tersebut terkait dengan pendekatan perkauman melampau, meneruskan kempen tidak beretika dan mempertahankan rasuah dan kezaliman pimpinan Umno-BN.
Kita berupaya memberikan tamparan kuat terhadap media picisan sebegini dan saya menyeru pengertian dan sokongan sdr/i sekalian.
ANWAR IBRAHIM


















Boikot Utusan tidak mencukupi, baik boikot kesemua yang ada sangkut put dengan UMNO, mahupun syarikat kuncu kuncu Umno lagi senang.
Boikot Utusan ……… ok, give you a support, memang saya taida baca suratkhabar sedemikian rupa. Suratkhabar yang tidak berkualiti cuma best dalam dunia hiburan.
Boikotlah Ooooi
Reply
teratakrahmat.blogspot.com Reply:
February 10th, 2009 at 1:32 pm
Selamat menghapuskan semua yg berkaitan dgn melayu… dah laa budaya melayu kita malu nak perkembang… dato’ Hishamudin pula menghapuskan bahasa melayu dari universiti hingga ke tadika (walaupun dia x niat,tapi org melayu usahakan begitu) melalui subjek Sains dan Matematik… sekarang PKR dan Pakatan RAkyat suruh boikot akhbar melayu… harap-harap 10 thn lg melayu dah tinggal kenangan dan yg berjuang utk melayu dianggap pemberontak….
hidup org melayu bodoh!!!
kayakan Yahudi dan Amerika, Jgn Lupa EU!!
Moga-moga yg ni bukan berunsur nasihat.
Reply
EN. WEIL TOK UBAN. Reply:
February 12th, 2009 at 10:33 pm
PERNAHKAH RAKYAT MALAYSIA MEMAHAMI SEJARAH AKHBAR DALAM NEGARA MALAYSIA TERCINTA. DATO KEPADA HISHAMUDIN MENUBUH UMNO DAN KELUAR DARIPADA UMNO. TENGKU ABDUL RAHMAN, BAPA KEMERDEKAAN MALAYSIA, BERJUANG DALAM UMNO DAN MEMIMPIN NEGARA SELAMA 15 TAHUN, AKHIRNYA KELUAR DARIPADA UMNO. HUSSIEN ONN, PEMIMPIN UMNO DAN KELUAR UMNO. MAHATHIR MOHAMMAD BERSAMA UMNO MELEBIHI 22 TAHUN, AKHIRNYA KELUAR JUGA DARIPADA UMNO.
AKHBAR UTUSAN MALAYSIA YANG DIPIMPIN OLEH SURUHAN POLITIK UMNO BERSAMA LAIN-LAIN MEDIA MASSA TELAH MENGHARUBIRUKAN KESEMUA MEREKA. UTUSAN MELAYU PADA ASALNYA DITUBUHKAN OLEH KALANGAN KAUM-KAUM GURU, SISWAZAH MPSI, TANJUNG MALIM UNTUK MENYEBARKAN SEMANGAT KEMELAYUAN, BUKANNYA SEMANGAT KE-UMNO-AN. SUDAH PASTI PADA SATU MASA, BERTERUSANNYA KERENAH AKHBAR INI AKAN MEMECAHKAN PERPADUAN MELAYU. APAKAH MEDIA MASSA PEMERINTAH MALAYSIA SEKARANG, MASIH MENGAMALKAN KONSEP “PECAH DAN PERINTAH” – PEMIMPIN UMNO MELALUI UTUSAN MALAYSIA TELAH MEROBEKKAN PERPADUAN MELAYU – APAKAH AKAN MENERUSKAN SEMANGAT INI SEHINGGA SEKARANG DAN AKAN DATANG.
BERASASKAN KEPADA PANDANGAN TERSEBUT, APAKAH TIDAK MUNGKIN KITA MEMBOIKOT AKBAR UTUSAN MALAYSIA DAN LAIN-LAIN MEDIA MASSA DITELUNJUK PEMERINTAH MALAYSIA DEMI PERPADUAN MELAYU? TERIMA KASIH.
Reply
harzroun Reply:
April 12th, 2009 at 11:27 pm
Memang betul pun Hang Tuah mesti kecewa tahu hal ini “Takkan Melayu hilang di dunia”, tapi sekarang melayu sendiri yang hendak hilangkan diri sendiri, jangan marah yeh.
Reply
tyah Reply:
May 2nd, 2009 at 1:35 pm
apa lah semua nye ne . apa lah salah ne kita orang melayu bersatu.
jgn kita cepat melihat yang negative. fikir kan lah yng positive.
walaupun berlain parti sekali pun . tetapi ingat kita satu bangsa MELAYU.
biarlah kita jadi MELAYU BERSATU. jangan di sebabkan belainan parti. kita sanggup megutuk antara satu sama lain sebangsa. jangan bangsa lain mengetawakan kita.
Reply
makhluk tuhan Reply:
May 27th, 2009 at 3:31 pm
xda perkara lain ke nak buat, buat lah perkara yang berfaedah sikit..
kamu semua patut bersyukur dengan apa negara kita ada sekarang…
2 lah orang cakap, dah beri betis nak peha… agak2 lah woiiii…orang yang tak tau dik untung la 2………………… masalah orang melayu 2,korang tau2 lah sendiri dorang sendiri yang nak rosakan diri sendiri, jangan nak salah kan orang lain… sekarang ni mak bapak didik anak pun xbetul….. 2 akhlak dah banyak terpesong. 2 pun nak salahkan orang,cermin diri lah….
kalau korang nak, hukum semua orang melayu yang rosak akhlak ngan yang banyak buat masalah…
biar rakyat malaysia makin kurang sebab banyak kena hukum gantung sampai mati. pas 2,xda lah orang nak undi korang lagi. mula lah nak suruh budak2 je mengundi,sebab yang dewasa semua dah kene hukum…..anuar yang patut kene hukum mti dulu baru malaysia aman…sikap2 orang islam xda macam dia lah, suka buruk2 kan orang dan fitnah orang.
Reply
makhluk tuhan Reply:
May 27th, 2009 at 3:36 pm
ape2 je lah, pas ni korang beli lah surat kabar org putih…
klau tak pun surat kabar cina atau india…. biar kaum lain banyak kaye2,kita papa kedana…sebab tak pandai nak sokong kaum sendiri.. korang nak boikot pun boikot lah…macam lah anuar 2 nak bagi duit kat korang lepas korang boikot utusan. hampeh…buat 2 xfikir langsung…
Reply
makhluk tuhan Reply:
May 27th, 2009 at 3:45 pm
asyik2 nak salah kan orang lain… bagus ape hishamudin buat macam 2..
kalau tak,rakyat malaysia xtau cakap org putih….xleh nak luaskan ilmu…
xpandai cakap org putih,tau lah malu nanti….
sekarang tempat kerja banyak guna bahasa org putih. kalau tak di praktik dari awal,melayu terus kolot lah….biar pakai pakaian macam hang tuah 2 kan….biar malaysia mundur macam zaman dulu,kah2….korang nak macam 2 ke… paip ngan elektrik hapuskan,buat balik perigi buta,baru korang menyesal… dah diberi kesenangan hasil titik peluh BN, nak mengada-ngada kutuk macam2…
PKR 2 tau cakap je,buatnye langsung takda. PKR 2 pun banyak makan duit hasil titik peluh kerajaan dan rakyat… kalau tak dorang xda duit nak berkempen….
Reply
Anwar
Excellent leadership.
The difficult issue is – do the people really care for and want to rise above this opportunistic and selfish agenda perpetuated for years by the ruling party.
Poverty and the income divide remain the major stumbling blocks.
The masses are easily swayed by cheap racial sentiments. There need to be a groundswell of prominent respected Malays with Chinese, Indians, Ibans, Kadazans, Sikhs, Eurasians, etc working in unison all rising up and speaking out against this nonesense in emotive but sincere eloquence to lead this nation towards the “promised land”.
Leaders of the past excepting Onn b Jafaar and Tunku(perhaps?) are unworthy of any mention and have let us down badly
Reply
Jangan lupa Pak Anwar… TV3 pun lebih kurang sama jugak dengan Utusan Malaysia & Mingguan Malaysia tu. Kenapa la editor Utusan Malaysia tu bodoh sangat kan? Dia tak reti fikir ka?
Reply
zan laksamana Reply:
September 14th, 2008 at 10:01 am
awat marah marah sangat ni,kita sebagai rakyat malaysia harus bersyukur dengan apa yang telah kita perolehi masa kini.adakah saudara mahu hak orang melayu tergadai dengan memberi sokongan yang membuta tuli fikir fikir kanlah wahai saudara ku kaum muslimin dan muslimat
Reply
Anis Reply:
February 23rd, 2009 at 4:53 pm
Setuju ngan zan laksamana, editor utusan malaysia tu bodoh pun dpt gaji ribu2, awak tu pandai sangat ker?
Reply
Assalamualaikum WBH.
DSAI,
Sokong!
Dah lama boikot pun. Wartawan terutama editor tidak beretika dalam menyampaikan sesuatu berita.
Adakah mereka sedar pendapatan yang diterima harus dikongsi dengan anak bini. Maka hasil daripada tulisan dan laporan yang ditulis adalah sama sekali memuaskan sebelah pihak sahaja.
Rakyat bijak memilih. Banyak alternatif bacaan akhbar dan berita online yang boleh didapati.
Tiada sebab untuk tidak memboikot akhbar tersebut.
Ayuh kita mula langkah memboikot sekarang. Beritahu kawan – kawan.
Reply
Bukankah dari dulu lagi perancangan untuk boikot utusan telah dicanang-canangkan. Sudah banyak kali tak berkesan. Munkin usaha boikot ini sia-sia.
Pakatan rakyat tidak ada cara lain melainkan menerbitkan akhbar perdana sendiri atau membeli akhbar perdana sedia ada.
Rasa-rasanya usaha untuk memboikot ini cara lama yang sudah terbukti tidak berkesan.
Reply
meskipun saye tak pernah memboikot akbar perdana,sudah lama saye tak membelinya.. saye rasa biarlah rakyat sendiri yang tentukan.boikot atau tidak.. karena perimbangan dalam berfikir itu perlu..bagi saye membaca biarlah semua.walau sampah sekalipun..nanti kita koreksi selepas itu perlukah dan bolehkah kita percaya atasnya.. di awal kemunculan sinar harian saye kurang minat membacanya..tapi setelah pr menang negri selangor sinar harian ade perubahan dan saye serta teman lebih suka akan sinar harian kini..bukan promosi yeerk.. rakyat sudah mula matang.. memboikot biarlah dengan cara yang betul
Reply
Dato’ Seri,
Saya setuju bahawa suratkhabar-suratkhabar ni mengapi-apikan perasaan perkauman. Tidak selari dengan jiwa Malaysia atau paradigma Bangsa Malaysia seperti yang diperjuangkan Dato’ Seri dan Haris Ibrahim (peguam hak asasi manusia).
Saya sokong dan turut sertai cadangan boikot Dato’ Seri.
Reply
sokng boikot? dah boikot lamaaaaa dah.
Pendekatan perkauman adalah penghalang utama penyebaran Islam dan itulah faktanya di malaysia.
Tukarkan kerajaan sekarang kerana halangan itu bersama dengan mereka sejak dulu. Memalukan bila mana bicara soal agama namun kehidupan sendiri mengalahkan kedurjanaan yahudi.
tukar , tukar dan tukar kepada pr
Reply
anak swk Reply:
November 23rd, 2008 at 10:35 am
wahai bossx2 b harian u malaysia tv3 tv1,atusan borneo dan utusan sarawak.
kalau nak suruh org baca s/khabar biarlah buat liputan yg adil jdn crita bn aja bagus crita PR smua tak bagus..naik muak nak baca,kalau mcm nilah cara p/raya nanti jgn harap BN nak merintah negara,cakap negara demokrasi, tapi demo tak kasi itu patut jadi cogan kata utk BN
Reply
Saya sudah 10 tahun memboikot Utusan/Mingguan Malaysia kerana laporan yang tidak mencapai standard surat khabar yang sebenar. Ia hanya layak diklasifikasikan sebagai alat propaganda BN. Harap gesaan memboikot ini akan mencapai matlamatnya.
Reply
Saya setuju! media-media sebegini bukan sahaja memberi aib kepada prinsip kesaksamaan dan kebebasan tetapi juga mengkhianati tanggungjawab sosial sebagai pendidik dan pencetus ilmu kepada rakyat. Dada-dada akhbar disaratkan dengan laporan-laporan politik yang berat sebelah dan paling menyedihkan, laporan-laporan yang tidak membina dan malahan boleh mengakibatkan ketegangan kaum dan agama! Ini bukan sahaja boleh memporak-perandakan keadaan tetapi juga boleh menimbulkan ketidakselesaan dan sikap prejudis di kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini.
Reply
Tunjukan Kuasa Rakyat!!!!!!!!!
Jom BOIKOT Ramai2..
Reply
DS,
ABDULLAH MEMBAWA BANYAK HABUAN KE SABAH.
Menurut,blog Lim Kit Siang,Pak Lah akan ke Sabah dan membawa bersamanya berbagai habuan,diantaranya memansuhkan Jabatan Persekutuan Pem Sabah.Tujuannya sudah tentu utk menyekat perpindahan MP Sabah kedalam PR.Jadi apa pula rancangan DS.,atau hal ini sudah di lupakan?.Kalau DS masih berminat ,saya rasa ianya kena di sunguhkan dan diusahakan secara berterusan kalau tidak,saya rasa ianya tidak akan kemana,kita faham saja lah macam mana politikus Sabah,mereka mempunyai cara mereka tersendiri dalam sepak terajang politik.
BOIKOT MEDIA,
Sekarang ni saya rasa para media gila ni tak perlu di beri perhatian lagi,kerana peranan mereka sudah tidak berkesan didalam memmanipulasi fikiran rakyat.Lihat saja keputusan pr 12,mereka tumpas dek suara lantang DS seorang saja.Yang penting rakyat perlu terus di didik supaya bijak berfikir dan menapis berita.Sementara itu kita juga tidak berdiam diri,dan perlu terus memaklumkan kepada rakyat keadaan sebenar kita terutamannya 5 kerajaan Negeri yg kita perentah.Kita juga perlu memberi bacaan alternatif kepada rakyat,supaya rakyat terus boleh membaca,maklumlah rakyat Malaysia ni terutamnya di kampung-kampung hanya akhbarlah bahan bacaan mereka.jangan samapai mereka terus cuti membaca sudah.
Reply
KAMI AMAT SETUJU BAHAWA AKHBAR UTUSAN DIKUASAI OLEH UMNO DAN AKAN DI
CONTROL OLEH UMNO SELAMA2NYA! TAPI ADAKAH AKHBAR INI DISENARAI DI BURSA MALAYSIA?
KALAU UTUSAN DISENARAI DALAM BURSA MALAYSIA, KAMI CABAR SEMUA AHLI2 PAKATAN
RAKYAT-PKR/PAS/DAP DAN GOLONGAN SILENT MAJORITI MEMBELI & SAHAM UTUSAN
SERTA MENJADI MAJORITY SHAREHOLDER KPD SYKT UTUSAN MALAYSIA!
KAMI SERAHKAN KPD SDR ANWAR IBRAHIM UNTUK MENGGERAK LANGKAH PERTAMA KERANA
SDR ANWAR ADALAH BEKAS MENTERI KEWANGAN KERAJAAN MALAYSIA WAKTU DIKTATOR
DR MAHATIR MEMERINTAH NEGARA!
KAMI YAKIN SDR AI PAKAR DALAM STRATEGI “MERGERS & ACQUISITIONS”
RIBUAN PENYOKONG PAKATAN RAKYAT BOLEH MENGAMBILALIH UTUSAN malaysia……
We rest our case……
KERAJAAN BN TAK AKAN RUGI KERANA MEREKA PEMILIK NEW STRAITS TIMES!
KAMI DARI GRUP SILENT MAJORITY BERFIKIR SEKIRANYA “OPPOSITION” CONTROL
UTUSAN MALAYSIA,BARULAH ADIL DRP KETUANAN MEDIA!
hidup rakyat!
So janganlah cakap “BOYCOTT” saja>>>>>>TAKE OVER THE COMPANY…U PEOPLE!
Reply
cute-girl Reply:
February 19th, 2009 at 3:46 pm
saya tak memboikot siapa-siapa pun. Saya hanya memboikot Israel.Hidup untuk menegakkan agama islam ya! kamu jangan mudah terpedaya dengan kata-kata manis ahli politik. Cikgu saya pernah berkata orang ahli politik banyak bohong. jadi kita sebagai orang islam jangan mudah terpedaya. Hidup palestin.
Reply
yoyo Reply:
March 29th, 2009 at 9:15 pm
setuju2
Reply
yoyo Reply:
March 29th, 2009 at 9:30 pm
setuju2. nak sambung balk. ustaz n ustazah kete pon cakap ahli politik semuanya suka mengarut. tah ape2. cakap laien. wat laien. so x kira mane2 surat khabar, same je. kte peneh baca semua jenis surat kabar. sama je. ni kutuk ini. tu kutuk itu. sama je. cuba anda2 baca kesemua jenis surat kabar. pas tu nilai sendiri. tapi rasanya, persepsi anda2 semua sukar untuk diubah. dah berkenan yg satu tu, satu tu jer la yg dia berkenen. tapi kalau bab bini x pulak kekal. rambang mata. pining2
Bukan sahaja boikot U.Malaysia. Saya sarankan supaya kita boikot semua barangan dan produk yang diiklankan di Utusan Malaysia.
Ini akan menakutkan pengiklan daripada mengiklan di suratkhabar tersebut dan secara automatik akan menghimpit Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia.
BOIKOT UTUSAN MALAYSIA DAN MINGGUAN MALAYSIA!!!
BOIKOT PRODUK PENGIKLAN UTUSAN MALAYSIA DAN MINGGUAN MALAYSIA!!!
Reply
anak melayu Reply:
December 21st, 2008 at 9:25 am
jangan melayu hilang di dunia. sesungguhnya kata2 itu mempunyai sejuta makna yang kadang kala tak mampu untuk ditafsirkan..mengapa perlu membenci melayu dan akhbar yang menggunakan nama melayu sendiri pada asalnya..maklumat ada di mana2 dan tidak berhak untuk dikuasai oleh sesiapa.Malaysia semakin maju dan bangkitlah melayu berpimpin tangan berjuang bersama tanpa rasa curiga dan sangsi..bersatulah wahai anak melayu..
Reply
BOIKOT! BOIKOT! BOIKOT!
Aku sokong 1000%
Macam sentuh najis bila pegang suratkhabar tersebut.
Hatta menyebut nama akhbar tersebut juga jijik pada kami
Reply
ita Reply:
May 12th, 2009 at 9:26 am
sedarlah anak melayu berpeganglah pada agama dan bangsa jangan sampai kita terleka dan tanah tergadai kerana sibuk berpolitik bangsa lain yang bersorak kerana kebodohan kita meyokong sesuatu yang dipolitikan dan bila kita dah terlepas baru merasa kenikmatannya jangan jadi orang yang sentiasa berangan-angan.
Reply
Salam DSAI,
Saya adalah anak muda yang sudah lama mengamati perjalanan politik DSAI. Walaupun usia saya tidak terjangkau dengan perjalanan istimewa perjuangan DSAI, namun jauh di hati saya, saya amat tertarik dengan idea gelombang demokrasi yang kini menjadi agenda utama DSAI. Kempen boikot akhbar ini adalah satu perkara yang sangat menarik perhatian saya. Mari kita sama-sama memberi tunjuk ajar kepada akhbar yang gagal dalam arus perubahan masa kini. Kita tidak lagi bergantung kepada sumber maklumat akhbar sebegini, kita kini bukan di zaman mahu merdeka dari penjajah, tetapi kita kini di dalam zaman mahu bebas… mahu merdeka dari belenggu penipuan dan pengaburan hak untuk kita mengetahui perkara yang sebenar! Kita tidak lagi mahu disogok dengan idea dan pemikiran yang menyempitkan ruang bernafas otak sendiri. Kita tahu berfikir dan biarkan kita dengan kebebasan yang bertanggungjawab!
*senang-senang DSAI jenguk-jenguklah blog saya ya*
http://langityangindah.blogspot.com
Reply
Boikot hanya akan efektif kalau kita mempunyai alternatif paper…kalaulah Suara Keadilan atau Harakah bolih keluar hari-hari dengan berita semasa yg banyak macam akhbar sinar kan bagus.
Reply
sya tidak percaya pada utusan malaysia!
Reply
Hi DSAI,
Diharap dptlah meluangkan masa membaca komen saya ini yg tidak seberapa..
Dikala PRU12 telah pun berlalu..
tapi saya lihat sama sahaja, tiada apa pun yg berubah?
Kita mesti buktikan apa yg dikatakan..yelah even tak banyak..
Serba sedikit itu patut ada…
Saya bukan mahu menghentam atau tidak menyokong..
Malah saya penyokong kuat DSAI..dari dulu now and forever!
Minta juga DSAI buatlah penampilan terbuka atau tunjuk muka..
Takut2 org kata DSAI tak kuat etc..sedih..!
Sekian!
Reply
Belum pun enam bulan yang lalu SINAR HARIAN merupakan akhbar yang mendapat permit hariannya semata-mata untuk menjatuhkan pimpinan PAS di Kelantan. Hinggakan di satu peringkat TGNA haramkan ia daripada dibawa masuk ke pejabat beliau. Jeliknya, usah dikira.
Namun menjelang hari penaman calon, SINAR HARIAN terus berubah arah. Entah kenapa? Mungkin dek bacaan politiknya atau kerana dah ’secure’ lambakan modal pihak tertentu dari pipinan UMNOnya.
TGNA dibuat liputan penuh dua muka surat.
Ia semakin berubah, mirip kepada selera pembangkang. Rangkuman beritanya makin seimbang.
Dengan mudah ia diterima, dan yang menjadi mangsa ialah Utusan Malaysia dan Berita Harian.
Namun kedua-dua akhbar masih ‘bermimpi’. Angkuhnya masih tidak bertempat, sama seperti angkuhnya pimpinan UMNO. Mereka jadi seperti ayam daging.
So, apa lagi kalau bukan BOIKOT, jawapannya.
Apabila ‘circulations’nya turun, pengiklan akan lari.
Harga sahamnya akan merudum sama dan pelabur akan lari juga.
Perlu diingat, kos keseluruhan (termasuk gaji, sewa, langganan berita dsb) bagi penerbitan setiap muka akhbar arus perdana kira-kira RM13,000 (paling kurang – kalau tak silap). Kalau dah 58 muka surat, kosnya kira-kira RM754,000/hari. Sedangkan jualan Utusan Malaysia sekarang sekitar 225,000 naskah/hari dengan nilai jualan RM337,500 dan ia perlukan tambahan lebih RM400,000. Di sini iklan memainkan peranan.
So, kalau apabila kos tidak tertampung, hah… tau la nasib dia orang.
Amacam? Boleh kita boikot? Kasi ajar sikit.
Sdra-sdra yang berniaga di kedai makan, tolong beri kerjasama ya!
Reply
Setuju 300x.
Saya dah 10 tahun tak beli Utusan Meloya.
Ingatkan dah pupus, rupanya hidup lagi.
Jangan baca sampah!
Reply
Assalamualaikum… Datuk Seri,
pada pandangan saya tak perlulah nak di ajak masyarakat mamboikot Utusan dan Mingguan Malaysia.. biar masyarakat kita menilai sendiri dengan segala bahan bacaan yang terdapat di pasaran, Akhbar2 daripada pakatan rakyat pun bukanlah susah untuk diperolehi.. jadi pada pandangan saya biarlah masyarakat kita yang bijak, membuat perbandingan sendiri berdasarkan segala bahan bacaan yang ada temasuk internet dan blog Datuk Seri….
ataupun Datuk Seri sendiri merasa tergugat dengan berita-berita bekas ORANG-ORANG KUAT parti keadilan menyertai UMNO muncul dengan rancak di akhbar Utusan & Mingguan Malaysia???
sekadar pendapat..
Reply
Jangan…jangan.. jangan tak boikot.s/khabar pembodek,perasuah,pengapi..jahat..
Reply
aku plak tak payah boikot… baca je lah… tp tak payah lah percaya sgt… sebab aku nk buat comparison… tak salah pun kan… tp aku tak lah beli… baca kat library kat tempat aku belajar… ok je… takde masalah… aku percaya jugak dkt Pakatan Rakyat… kena ke boikot kalau tak terpengaruh….
Reply
BOIKOT!
Reply
Assalamualaikum..DSAI
Selepas PRU yang lepas, saya memang tak beli dah akhbar mengarut macam Utusan. Benci betul saya. Beritanya banyak yang berat sebelah dan penuh dengan fitnah. Sekarang ni saya banyak baca The Star, The Sun dan Sinar Harian.
Kepada penyokong PR, sambutlah saranan DSAI ini. Akhbar Utusan dah TAK RELEVAN ! Buat habis duit je beli paper tak “bermoral macam ni”.
Reply
DS,
JELAJAH EZAM KESELURUH NEGARA.
Kata Ezam dia akan menjelajah keseluruh negara,issu yg akan di bawanya tentu sekali tomahan bahawa keADILan tidak memperjuangkan kepentingan org Melayu.Fokusnya tentulah kawasan-kawasan mejoriti Melayu,kawasan bukan mejoriti Melayu obat beliau tak akan laku.Bukan semua rakyat sudah kenal siapa Ezam dan bagaimana sepak terajang politiknya,mungkin ramai yg bakal termakan cakapnya nanti,kalau kita tidak bersedia.Tapi apa persediaan kita,terutama di negeri-negeri yg kita agak lemah,seperti Johor,Pahang,Melaka malahan Terengganu walaupun sebenarnya PR(Pas) perpotensi di sana.
Lagi satu,sekarang Ezam sudah tentu banyak gula-gula yg boleh di tawarkan kpd yg mahu menurut jejak langkahnya.Saya rasa org seperti Ezam boleh berbuat apa saja,jadi kita kenalah berhati-hati,jangan sampai ada ahli Keadilan yg di pancingnya.Sekarang walau pun kita dah ada perintah negeri,tapi masih ramai pemimpin Keadilan di peringkat negeri,bahgian dan cawangan yg semput.Gula-gula yg manis tak kenal semut,semuanya menghimpit,awas!!.Kita bukan menganggap Ezam tokoh besar,tapi kita kena anggap Ezam musuh kita sekarang,yg bertekad kuat utk memenuhi hajat tuan barunya dlm Umno.
Reply
Saya dah 10 tahun tak beli Utusan dan Mingguan Malaysia kerana ia sejata Umno menikam lawannya.
Itu sebab media alternatif disekatnya. Harakah, dulu 2 kali seminggu keluarannya disekat kepada 2 kali sebulan. Umno hipokrit sebenarnya. Mengaku kuat tetapi berlindung disebali media alternatif yang dikawal, media arus perdana yang beritanya menyongsang, akta OSA, akta cetak, ISA, Perundangan dan makamah yang dilacurkan, PDRM, BPR dan SPR yang diwayang kulitkan.
Kalau tak ada senjata2 puaka ini semua, dah lama Umno hilang dimuka bumi ni.
Reply
anak swk Reply:
November 25th, 2008 at 7:15 pm
jgn susah tak lama lagi BN akan jadi parti GOLKAR di indonesia tak panjang umurnya baru 55 tahun dah dikubur rakyat macam tu lah BN nanti.anda tahu tak maksud nama bapa kemerdekaan kita RAHMAN..RA-razak..H-hussein on..M-mahathir..A-abdullah..N-najip.. itulah nama dipenghujungnya.berakhirlah pemerintahan BN
Reply
sy tak memang tak berkenan kandungan Utusan dan BH yg sentiasa berat sebelah…
tp sy masih membaca…kenapa?…sebab sy ingin mengimbangi kesemua info yg diperolehi….
buat DSAI, adkh anda boikot kumpulan Utusan juga?…sebab Nona paparkan anda dan Nurul Izzah sebagai cover story…agaknya story tu dibuat awal kot…
Reply
bantal Reply:
September 16th, 2008 at 8:36 am
hidup epain
Reply
DSAI,
salam kembali.kini politik malaysia dah jd macar-barba,tak habis-habis kecoh sana-sini.rakyat dah meluat dgn telatah BN n UMNO.kini giliran pakatan rakyat untuk merubahnya.sy ingin tahu bilakah Pakatan Rakyat ingin mengambil kesempatan yg ada sekarang.DSAI nak tunggu bila lg,jgn sampai rakyat dah jelak dgn telatah n perangai DSAI yg pandai berpidato saja,berpidato tak guna jika hati DSAI tidak berani melanggar arus politik BN n UMNO yg sedang bergolak.DSAI bertanding n buktikan pd rakyat yg DSAI betul2 berani melawan.jgn cakap omong kosong sahaja.sy nak DSAI bukti pd rakyat yg telah mengundi kemenangan Pakatan Rakyat dlm PRU12 yd lalu.sy dgn ini cabar DSAI bertanding dalam masa terdekat ini dan bukti pd rakyat.jgn byk bercakap,tetapi kurang bekerja.sy nak tgk sejauh mana keberanian DSAI sendiri untuk memerintah negara.jgn simpan telor di dlm seluar sehingga menetas.Sy nak tgk hasilnya,bukannya dgn omong kosong DSAI.sy dah tak tahan dgn pemerintahan BN n UMNO.Jgn tunggu next PRU13 baru nak tunjuk kejantanan,itu dah terlambat n terlewat.rakyat mahu sekarang tukar kerajaan sekarang,tumbangkan ia jika DSAI berani,jgn cakap tak serupa bikin.pada masa sekarang ini DSAI wajib langgar saja,tunjuk kejantanan DSAI,baru rakyat faham erti LAWAN TETAP LAWAN…..sy cabar DSAI untuk buktikan kejantanan.
Reply
Kepada rakan rakan PR sekalian
Jangan setakat boikot Utusan Malaysia..tetapi semua produk keluaran Kumpulan Utusan.
Kosmo,Majalah Wanita, Mangga,Hai,Mastika,Saji, Kawan, Al islam.
Senarai penuh:
http://www.utusangroup.com.my/products/newspaper
Biar ahli ahli Umno terutamanya yg baru jilat ludah sendiiri tu BACA SAMPAH SAMPAH ne,,,,,,
Salam Reformasi!
Reply
Surat Khabar ke Khabar Angin lagi bagus… org skang tak main surat khabar , kalau di indonesia dipanggil koran…
Reply
kita semua perlu memberi tekanan kepada pihak durjana ini,biar mereka tahu kuasa rakyat,,,,biar sell mereka turun baru padan muka.sama2 kita hebahkan perkara boikot ini.betul2 boikot jgn main2
Reply
salam.aku sokong MUHAJIRIN sbb aku pun org saham jugak. kalau kita tak beli akhbar,maknanya prodak tak laku. bila tak laku,saham dia pun org taknak beli tp utusan bukan listed pun.brp sen sgt duit dia ada.klau betul2 kt boikot seminggu pun dia tak tahan.silap2 bankrap terus.JOMMMMMMMMMMMMMMMMMM BOIKOOOOOOOOOOOOOOOOOOOT semua akhbar umno.
Reply
ezam adalah ejen khairy jamaludin.. lebih ramai lagi melayu pkr akan masuk.. dan tanah melayu pun tergadai…
Reply
salam..
saya kurang arif tentang definasi sebenar boikot utusan nih..adakah kita sekadar boikot dari membeli atau boikot membaca akhbar tersebut?saya bersetuju untuk kita semua boikot dari membeli akhbar tersebut,walaubagaimanapon agak kurang bersetuju jika kita tidak membaca langsung..pada saya kita perlu mengimbangi berita yang kita baca..tak adil untuk kita mendengar/membaca dari satu pihak sahaja..bagaimana mahu menjawab sebarang isu yang timbul sekiranya kita tidak membaca dari pelbagai sumber…saya sendiri melayari utusan online setiap hari untuk mendapatkan cerita dari pihak sebelah sana dan saya imbangi dengan bacaan dari malaysia today,harakahdaily,siasah dsb..dengan in saya dapat menilai sendiri berita yang saya baca.begitu jugalah saya anjurkan untuk rakan2 saya yang selama ini hanya membaca berita dari satu pihak.saya rasa lawan berita dengan berita lebih berkesan dari kita boikot..
Reply
I don’t read Bahasa newspapers but I read Bahasa blogs
Reply
Cadangan amer 8:15 agak menarik, iaitu memboikot sekali produk syarikat-syarikat yang mengiklankan produk mereka tu di Utusan Malaysia. Bukan nak kata kita marah dgn kompeni kompeni ni, cuma kita nak mereka pastikan suara rakyat didengari demi apa yang adil dan benar
Reply
aku tak percaya cara boikot akhbar ni akn berjaya. semangat orang melayu ni semangat hangat-hangat tahi ayam, ala macam nak boikot barang amerika, denmark, belanda dsb. hasilnya apa jadi sekarang. syarikat dia beroperasi lagi. entah-entah yg dok laung boikot tu pun dok guna jugak. jadi kalu nak bertindak fikirlah dulu, baru buat pengumuman, kalu tak nampak sangat kurang bijak dan gelojoh dlm tindakan. pasal akhbar ni, aku meluat juga kat harakah, tak de cerita lain spt utusan dan berita harian, asyik dok cerita pasal pemimpin pas buat kebaikan saja, pengampu la tu namanya, pemimpin buat jamban pun masuk paper gak, sama macam 2 akhbar kerajaan yang dah nazak tu.
Reply
SOKONG BOIKOT. BIAR HANCUR SYARIKAT PENGAMPU UMNO. BIKOT JUGA BARANG KELUARAN YANG ADA KAITAN DENGAN UMNO.
SOKONG DSAI.
Reply
Kepada yang masih membeli akhbar2 kumpulan Utusan Melayu, satu peringatan – hanya orang yang bengong saja sanggup membayar untuk dipersendakan ‘intelligence’nya
Reply
The good news is ..I never buy those papers..as I cannot read well Bahasa….hahahahaha
The bad news…it is sad to ask papers to be boycotted……especially by non other than…Bro. Anwar.
So many shouted to boycott Straits Times and Star….that are so obvious…pro government propaganda papers.
But…there are much much more other subjects…..that parents should encourage their children to read..to enhance their general knowledge.
If all are depended on computers…for all sorts of news….humans will turn to be robots…with less and less human feelings…as the all important..sensations of touch and feel….to gain knowledge…are lessen.
There is not substitute to feel newspapers..and read it. News from computer…cannot create this feelings.Furthermore….parents can have e whole family can sit together…to divide the papers…for each to read…..creating togetherness.
And by encouraging children to read papers..will lead them to read books of all subjects. Reading books is indispensable…….if one wants to be smart..through feel and touch sensations.
I truly hope those will power to influence Malaysians will not ask to boycott this or that..newspaper..without thinking twice.
And for that….is Anwar’s calling for boycotting newspapers…..sensible?
Reply
Ada logo boikot ke? Mau webpage taroh datoh jugak.
Reply
saya perhatikan nada deringan komen2 penyokong pkr/pr sama seperti big boss mereka. untuk ADIL – kena baca kedua – duanya, barulah dapat pertimbangan ADIL. Saya bosan dengan PKR. Sejak Ezam keluar, saya mula sedar bahawa DSAI hanya pandai berucap dan gemar mengajak rakyat merusuh. AYUH ORG PKR SELANGOR, KITA MASUK UMNO! SEKURANG2NYA UMNO ADA TUNAIKAN MANIFESTO BERBANDING PKR YG HANYA PENTINGKAN BABI.
Reply
THE ALTERNATIVE MEDIA IS STILL THE BEST WEAPON TO FACE THE MAIN STREAM MEDIA IN ITS EFFECT IN REACHING OUT TO THE MASS POPULATION.
I WOULD ALSO RECOMMEND CONSIDERING THE DISTRIBUTION OF FLYERS ESPECIALLY IN EDUCATION COMPOUNDS, PUBLIC SECTOR OFFICES, WORSHIP PLACES AS WELL AS RURAL AREAS TO CLARIFY PR’S STANCE ON CERTAIN NATIONAL ISSUES I.E. THE SELANGOR PIG FARMS, THE MALAY SUPREMACY ISSUE…ETC WHICH ARE MANIPULATED BY THE RULING ELITE AS A DESPERATE MOVE TO HEAD OFF AN IMMINENT POWER TRANSITION.
I BELIEVE THAT THE ELECTRONIC ALTERNATIVE MEDIA HAS BEEN LARGELY INSTRUMENTAL IN EDUCATING THE MASS POPULATION ON MANY NATIONAL ISSUES. BUT THE ELECTRONIC ALTERNATIVE MEDIA SHOULD ALSO BE COMPLEMENTED BY OTHER SOURCES IN ORDER TO CREATE A STRONGER VOICE WHICH THE MAIN STREAM MEDIA WOULD FIND MORE DIFFICULT TO FACE.
Reply
Assalamualaikum.. DSAI..
pada saya, kalau tak boikot pun rakyat Malaysia dah cukup matang untuk membezakan mana yang betul dan salah.. baca je semua.. lepas tu fikir sendiri yang mana betul.. kalau baca semua baru la dapat banding-bandingkan.. btul tak?
Reply
Assalamualikum Datok sri perjuangan harus di teruskan biarpun anjing bergonggong kafila-kafila akan lalu juga.
berkenaan dg sdr esam yang masuk umno tak usa di layan ,percayalah esam tak ada apa=apanya budak mentah tuh?
Reply
Dear DSAI,
Reading blogs is something relatively new to me.
I read several blogs including your blog and Dr Mahathir’s blog as well, and made some quick comparison. I can’t help noticing very clearly that not that many people read your blogs and much less responded with comments to what you wrote (positive and negative, majority in support of you naturally). Mahathir’s blog attracted multiple hundred responses (postive and negative, majority in support of him naturally), almost reaching 1000 on some issues, but yours attracted much less. Furthermore, his blog achieved 1 million hits in less than a month and quickly on the way to 2 million hits.
Does this not say something about the popularity of an individual?
This is surprising to me given the fact that so many pro opposition people claimed that you are very popular amongst the rakyat and is considered the PM-in-waiting. Playing by the simple numbers game, seems like you have some catching up to do in terms of popularity with the rakyat.
Anyone,any comments on this?
Reply
neutralobserver….Don’t be fooled by so call 1 million visitors in one month stuff!
Computer experts can manipulate and make one entry ….representing one thousand……and UMNO does have alot of computer experts.
Jeff Ooi is the expert. Ask him…and he will explain in better terms.
Hits….can never be true…..but there is no doubt…..Mahathir do attract alot of visitors…..judging by the dozens of commentators.
However…new broom sweeps well….and I suspect….some are just teasing him too.
But if blogging can keep him happy and MAKE HIM stay out of active..on the road physical politics…it will fine…for the sake of his old age..good health.
Reply
And the most popular political bloggers are LKS and Jeff..a survey ….made by International blog surveyors….before Anwar started his blog.
And the blogger with most visitors and sort out for…is a young man….blogging non political stuffs….attracting thousands of all races…to response and read his comical stuffs. Forgot his name….maybe… Daniel??
But blogging did influence voters to change government.
However….Malaysiakini news is the main influence…where one can read and compare with pro government newspapers and decide how to vote.
How many subscribers to Malaysiakini….is another accurate way to judge blogging power of influence.
I think….before the 12th election…Malaysiakini must have lots of new subscribers.
Another blog….that influence voters …….is Malaysia-Today…where RPK was arrested. Everyone know the details.
Back to Mahathir…if he is so powerful….millions will follow him to resign and few UMNO ministers will follow too. So go.judge his real popularity.
Everyone loves a clown!!
Reply
DS,
KOMEN NEUTRALOBSERVER,
Saya pun mendapati populerity DS dikalangan bloger agak berkurangan,ini mungkin kerana DS sudah agak kurang aktif lagi,dikalangan orang ramai pun keadaannya adalah sama.Mereka juga macam tetanya-tanya apa yg DS buat sekarang.Bagi saya acara DS,yg agak menggalakan baru -baru ini hanyalah kunjugan DS ke Serawak.
Lagi satu ,saya lihat secara luarannya,DS seolah-olah’lepas tangan’terhadap kerajaan-kerajaan Negri yg diperintah Pakatan Rakyat dan juga ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat,suara-suara nasihat dan cadangan tidak kedenganran dari DS.DS adalah PM ‘in waiting’,jadi kami sangat berharap suara DS lebih lantang dalam issu semasa negara dan negeri.DS kena mengada kan pertemuan dgn rakyat di seluruh negara pada setiap masa sebagai seorang PM,bukan lagi penceramah politik.DS memang PM sekarang,setidak-tidaknya di 5 negeri jadi apa lagi?.
Saya selalu memberi kritikan, cadangan dan cabaran dlam blog DS ini,harap DS tidak mengambil hati,yg baik boleh di pakai yg buruk lupakan saja.
Reply
Kami ingin menyatakan bahawa kami telah menyaksikan penipuan Ketua Pendaftar Datuk Halijah Abbas, Pendaftar Mahkamah Tinggi Tarmizi Abdul Rahman dan beberapa pegawai-pegawai yang lain yang kami boleh katakan merekalah orang-orang Tun Ahmad Fairuz yang masih berada di dalam kehakiman dan perundangan. Selepas Ketua Hakim sekarang Datuk Seri Abdul Hamid akan berpencen nanti, kami telah nampak bakal Ketua Hakim yang akan datang akan berlaku lebih teruk dari apa yang dilakukan oleh Ahmad Fairuz.
Rakyat Malaysia perlu lebih prihatin dan berwaspada dengan mereka ini. Bangunlah Rakyat Malaysia! Bangun!
Reply
Utusan Malaysia dan semua kahbar-akhbar lama merupakan kertas-kertas buruk untuk kegunaan di tandas awam sahaja.
Reply
Salam Dato` Seri,
Kami sekeluarga sudah lama meninggalkan lidah perjuangan BN.
Akhbar-akhbar tersebut sudah tidak ada tempat dihati kami sekeluarga.
Setiap sen yang kami belanjakan untuk membeli akhbar-akhbar tersebut umpama menyokong perjuangan jumud pemimpin BN. Berita bias disajikan, barisan PR diibaratkan musuh seumur hidup.
Saya SOKONG BOIKOT! Marilah pejuang-pejuang keadilan, tunjukkan kuasa anda dalam menentukan baik buruknya tanahair malaysia.
Syabas Dato Seri! Kita usahakan bersama-sama rakyat!
Boikot! Boikot! Boikot! Sajian berita penuh penipuan
Reply
Assalam mu alaikum wr wbt
DSAI, Saya sekeluarga dah lama boikot product Utusan, termasuklah utusan Malaysia dan mingguannya. Pada satu peringkat Al Islam juga kami tak beli masa Astora Jabat jadi pengarangnya. Oleh itu mari lita boikot Al Utusan and the family product.
Reply
Those who use old newspapers as toilet papers are still living in the jungle.
That’ how….hernia creep into these idiots.
Reply
Datuk Seri,
Saya mencadangkan akhbar ini siharamkan pengedarannya di semua negeri PR. Dengan ini rakyat di negeri PR tidak akan terpengaruh dengan idealisme UMNO-BN yag didakyahkan di dalam akhbar berkenaan.
Selain itu, disarankan juga jumlah akhbar kita diperbanyakkan lagi pengedarannya. Dan, sedikit teguran, barangkali reka bentuk dan grafik akhbar kita boleh direka dengan warna yang lebih menarik. Ini keluhan rakan-rakan saya di universiti.
Reply
Dear DSAI,
This response is meant for monsterball:
You are obviously a die-hard supporter of DSAI, ready to defend him anytime. Just like die-hard supporters of Dr M or Lim Kit Siang or Hj Hadi or Nik Aziz. But don’t get too emotional (sorry if this word offends you) in responding to my comments.
Under the same argument of using computer experts, others can also question the large hits of the other blogger sites you mentioned. So, let’s not get into that. What I noticed more was the huge responses/comments to Dr M’s blog compared to DSAI’s blog and even Lim Kit Siang’s blog. Not impossible but quite difficult and impractical to get a small group of people writing comments over and over again using different pseudonyms and different styles, just to show very high responses.
Why don’t we all just wait and see if Dr M’s blog will lose its attraction soon. Say after another 30 days?
By the way, I’m not young (already 50’s) and has seen through Dr M’s tenure as PM as a working adult. This is not to irk you or other DSAI supporters further, but don’t grossly underestimate the old man. He may be old now but his mind may still be very sharp and his strategic manuevres (not logical initially) may still surprise a lot of people later. PKR and its PR coalition members may get caught off-guard if you are not careful.
Reply
When Pakatan rules this country, we will not renew Utusan’s license since they like to play on racial sentiments…..
Reply
neutralobserver… I am a die hard Malaysian…supporting anyone who wants unity…supporting no corruptions to rape our country’s wealth …high and dry….and freedom to chose any religion.
What is wrong with that?
I am just putting out….what I learned from Jeff Ooi on blogging hits.
Why are you so upset? It means everyone is being fooled by hits….including RPK…Rockybru…Susan Loone..and kickdefella…which I also put out one such post..on RPK….several months ago….yet….I am a sincere admirer of RPK’s guts and dedications to Malaysia’s future….and being the first arrested….he must be doing something right for the country…..just like the 5 under ….ISA.
Do you support the 5 noble brave Indian …under ISA…..sacrificing themselves…for all Malaysians? Don’t keep quiet..respond to this…..for or against….with your so call wise reasons. I am all ears…..to listen.
Concerning Mahathir….who cares!!
To me ….he is a clown..and a trouble causer..for selfish reasons.
And our beloved late Tunku Abdul Rahman was the first to warned us. Do you love Tunku….like I and millions do? Can we agree to something?
You can be as old as me…and I am nearly 70…yet it means nothing…if the Malaysian Malaysia concept do not get your full sincere support. If you prefer to support.. the race and religion out-dated politics….you have your rights..I have mine..and lets see who is right in the long run.
Reply
Where is my reply to neutralobserver gone to??
Reply
And on Anwar..I am just like any Malaysian…prayed for his health…while he wasin prison for 6 years…..and when he was sickly..needling medical attention urgently…and we all know….right now..he was not guilty at all.
Yes….from the time…he was released……I listened to many of his speeches….and not one appeared insincere to me….except..he likes to pull a fast one…make a joke..to get everyone laughing.
That is not an easy art. Only a highly intelligent person..can do that..and certainly not due to insincerity.
Yes.i admire LKS sacrifices and went to jail….few times…exposing corruptions…and Anwar deserves to be Malaysia’s PM…which was rightly his….if he wanted to stay selfish….and carry Mahathir’s balls.
He did not…..and I deeply admire him for that.
Then go…listen to all UMNO politicians speaking. Not one can come close to Anwar…..and Najib…is simply nothing much to talk about.
Mahathir current appearances are getting Malaysians…sick of his hypocritical acts.
His speeches…may please some die hard supporters…which I listened too….and do enjoy…few of his smart replies…to questions……but sadly..it is from an ex PM… who chooses to tell lies…play act…and is trying all ways …to topple Dollah…for his personal agendas.
I do not really know Anwar…until he got the black eye….and from that time…onwards…he has not disappointed me….being a truthful politician….caring for Malaysians.
Reply
DSAI & PR
Solidarity among the components of PR should always be preserved. They should all talk in the same language – to bring JUSTICE to the people of this country. ISLAM PROMOTES JUSTICE; THE RELIGION OF HUMANITY PROMOTES JUSTICE; THE RELIGIONS OF CHRISTIANITY, HINDUISM, BUDHISM AND EVEN FREE THINKERS BELIEVE IN JUSTICE. This is where the confluence is. We meet with a common agenda – to bring justice to all Malaysians irrespective of race or relgion.
Avoid giving controversial press statements. Avoid confrontations over trivial issues. Avoid party hopping as the rakyat have chosen you all to lead them. This is what we call trust (amanah) and Allah has warned the people who do not honour what is entrusted on them.
Many have boycotted Utusan papers long before this. Let’s continue boycotting them. These people who cheat and twist issues to favour the BN governmnet are cheap skates who do not deserve the respect from human beings who have the conscience of iman. They are liars of the highest degree and will soon meet their fate – the principle of KARMA will take its course soon. They will soon be paid for their unkind gestures for the PR governments. No matter what they churn out from their gabage minds would not be swallowed blindly by readers of today who have the conscience of justice. They did the same before the recent general elections and they failed the BN. Despite the rubbishing of facts and issues that insulted the minds of all Malaysians they achieved nothing. They will soon die a natural death just like what happened to ZAM who masterminded the unkind onslaughts on the Opposition before the general electins. ZAM is now in the political dustbin sulking. He deserved the reward.
ALL MALAYSIANS MUST GIVE THEIR FULL SUPPORT TO PR AND LET’S WIPE OUT THOSE WHO HAVE ADOPTED UNKIND WAYS TO HIT PR BELOW THE BELT. TRUTH IS PREVAILING. PEOPLE ARE FLOCKING TO BECOME MEMBERS OF PR. THE MEDIA THAT DESPISE PR WILL SOON DISAPPEAR FROM THE PUBLIC AS JUSTICE WILL SOON PREVAIL. WE DON’T WANT CHEATS TO DISTORT OUR MINDS. LET’S BOYCOOT AND CONTINUE BOYCOTTING UTUSAN PAPERS.
Reply
Dear monsterball,
It seems like I have worked you up a little bit. Sorry, not intentional. Please calm down, especially when you say you are nearly 70…not too good for the heart, older brother. Certainly you would want to be a living healthy man when the time comes for your idol DSAI to become PM one of these days?
If you are convinced that DSAI has the necessary leadership quality, vision and mass support to be the next PM, so be it. I am in no position to judge. So, I should just leave it at that.
Cheers and good luck.
Reply
Datok seri , kita jangan sikit-sekit boikot ini boikot itu, rakyat Malaysia bukan macam dahulu lagi , seperti pru ke12, banyakan rakyat tahu apa yang patut pilih , pada masa itu bukan pakatan cukup kuat .,tetapi kerajaan telalu jahat , tidak fikir rakyat , itulah 2/3 pun tak dapat tahan , sekarang biarlah Utusan mahu tulis apa pun tidak apa , akhir sekali rakyat akan tahu kejahatan Utusan {yang di control oleh UMNO]
Reply
salam
pak lah da tak tahan duduk kat kerusi lembut 2,aku rasa dia tgh fikir ape akan jd pd dirinya,keluarganya pd akhir tahun ini kerana umno berada dalam keadaan yg sgt tenat skrg.umno berada di hospital palimen, wad ICU wad no 13… waktu melawat jam 12 mlm sampai 5 pg………………hahaha
Reply
Dear neutralobserver….Thanks for your concern on my health and apology accepted.
I did participated in the BERSIH and Hendraf ..and on both occasions….I was prepared to die.
I never walked under heavy rain and thunder storms in my whole life…for 1 and half hours….even my raincoat jacket is useless! Then for Hindaf….I was a thorn amongst all black roses……….hahahahahaha
All of a sudden….water cannon came pouring…then two tear gas bombs ..just fell infront of me…bursting into white smoke…and I felt chocked…eyes burning. I told myself….”that’s
it….I am done”…..but one man pulled me up…and I kept running…..till we reached a water pipe..all make way for an old man to use it!
Well..my friend…I also was in Haadyai…year 2000 …..when more than two dozen Malaysians died..due to floods…not reported….and I nearly died in a hotel..with three days two nights….no food.!!
I tel all these to you…….is to say ….how lucky I am!!!…..at my age…can experience all these..before my time is up. That’s what life is all about.
Ofcourse…one must be totally sincere…do the walks…..with out fear nor for personal …but only..for the country.
On the walks…I am full;y satisfied…as I never dream I can live to see our beloved Malaysia is heading towards the right directions.
Yes…I hope to live and see People’s Party manage the country…with no hindrances….then I wait for Anwar….to keep all his promises….work fast….eat fast and waste no time…so much needed to be corrected.
Next…..before I die…hope to shake the hands of Lim Kit Siang and Anwar…ONLY…when they are in full control of the government….then ada style la……hahahahahahaha!!
Reply
We accused government to be undemocratic and no freedom at all….yet here we are talking boycott this or that.
Are we not practicing double standard too?
Let all newspapers be free and easy.
People’s Party never had it so good…with so much influences over Malaysians.
This should make Anwar and the rest…their jobs…mush easier…to expose the lies Utusan Melayu is putting out.
Who does not know that paper is full of shit….a real racialist paper.
But does it make us better Malaysians….by starting to condemn….when PP have more power now..to tell the truths?
What will happen…if PP is in full control of the country…..shut all papers and put all into jail…that do not agree with Anwar?
Have we not seen it all?
IF we want real freedom….the road is getting easier…but if Anwar wants to cut short..he is asking for trouble.
Reply
Tidak akan berkesan. Sekarang dunia Cyber.Utusan sentiasa UPDATE berita terkini.Masyarakat boleh membaca melaui INTERNET. Jika pasal RASUAH memang ya.Utusan MENJAGA KEPENTINGAN pihak tertentu.
Tentang Perkauman, mana-mana negara pun akan menjaga MASYARAKAT PRIBUMI atau Penduduk Majority. Ini tidak dapat dinafikan. Fakta telah tertulis, dimana mana negara yang mempunyai penduduk berbilang kaum TIDAK AKAN AMAN…..TIDAK PERNAH ADIL….Jadi, jika BELUM LAGI terjadi perbalahan kaum seperti BOSNIA tuhh kira OK lah!!!
Reply
setuju dengan liew. zaman boikot memboikot ni sebenarnya dah berlalu. In this era of free flow of information, boycott is not a good startegy.Furthermore, we will create a paradox.One on hand we want our views ti be heard in the name of freedom of speech. On the other hand, we cannot accept other peoples’ views. That is a paradox or in Malay it is called ‘cakap tak serupa bikin’
Reply
Cara terbaik ialah bukan memboikot Utusan Meloya tetapi menperomosikan Blog Blog milik PR kenapa tiada promosi didada Harkhkah, Suara Keadilan, Wasilah,Bulitin DAP, Poster, car stickers bunting. Baby T dan lain lain diberi Percuma di semua majlis anjuran kerajaan negeri PR dan di majlis ceramah dan sebagainya. apa maknanya kita boikot tetapi dalam masa yang sama kita tidak menpermosikan product PR ini satu kesilapan besar? umpama Tun suruh ahli umno keluar pati tetapi jangan serta mana mana parti ini kerja gila mahukah kita terjangkit penyakit gila Tun kepada PR?Jika kita menbuat keputusan kita perlu melihat dari semua sudut sebelum kita wartakan. kita suruh orang jangan baca utusan habis tu orang nak baca apa? jadi jalan terbaik promosi kan blog PR.kita tidak mahu rakyat terkapai kapai dalam tuntutan maklumat. kita agak dukacita bila tiada sebarang usaha untuk promosi Blogs PR.
Reply
gua dah lama boikot beb… sejak PRU 10 lagi……………
Tapi ni gua nak pesan kalau boleh berita keadilan tu murah la sikit bukan apa gua
lihat. Ramai diantara kita nak beli fikir dua kali dah la tu bila kongsi baca kat kedai mamak jual surat kabo kena halau………gua pernah beli semua surat kabo milik pakatan rakyat lu tau dekat nak RM10 beb…….mis makan gua satu hari…..nak lanyan mee segera gua tak laratdah…………beb
gua tau perjuangan perlu pengorbanan.
Gua ada cadangan, apakata semua surat kabo pakatan rakyat disatukan. kita letak nama dia suara rakyat….ke pa ke tak kesah lah asalkan gua dengan rakan2 gua boleh baca hari2…
ni cadangan je …nak berhujah dan beri cadangan macam kat dewan rakyat dan parlimen gua tak layak ……tukang sorak boleh la…….
;)
Reply
Kenapa nak boikot ? Agaknya kalau ada kuasa tentu akhbar ini akan dibatalkan keizinannya ? Kalau berita nya tipu, kan boleh siarkan kebenarnaya di dalam surat kabar Pakatan Rakyat yang lain atau dalam blog. Kan Kerajaan BN dah bagi ke izinan mengeluarkan akhbar untuk parti?Kenapa takut ? atau Pakatan Rakyat semuanya betul dan benar-benar belaka ? Hingga kan tidak boleh di tegur. Fikirkan lah, kerana berfikir dengan hati dan dada yang lapan akan membuka fikiran kita kepada kebenaran.
Reply
Assalam w.b.k.t,
Pada pandangan saya sesuatu perkara hendaklah ADIL, merujuk kepada:
Noh,
‘Saya dah 10 tahun tak beli Utusan dan Mingguan Malaysia kerana ia sejata Umno menikam lawannya.
Itu sebab media alternatif disekatnya. Harakah, dulu 2 kali seminggu keluarannya disekat kepada 2 kali sebulan. Umno hipokrit sebenarnya. Mengaku kuat tetapi berlindung disebali media alternatif yang dikawal, media arus perdana yang beritanya menyongsang, akta OSA, akta cetak, ISA, Perundangan dan makamah yang dilacurkan, PDRM, BPR dan SPR yang diwayang kulitkan.
Kalau tak ada senjata2 puaka ini semua, dah lama Umno hilang dimuka bumi ni.’
Jadi inikah yang dikatakan ADIL bagi Umno/BN? Media arus perdana yang hanya menceritakan kebaikan pemerintah SAHAJA (berat sebelah)dan pihak yang tidak sehaluan diburuk-burukkan. saya sebagai rakyat Malaysia boleh menilai apa yang baik dan apa yang tidak baik.
Wassalam..
Reply
Media media perdana,masih tidak lagi belajar dari kesilapan mereka,sebelum pilihanraya,rakyat dihidangkan dengan berita yg amat meloyakan 24 jam selama dua minggu berkempen,berita BN yg masok bakul angkat sendiri dan bagi pembangkang pula,media arus perdana menyediakan,berita penghinaan dan fitnah selama 24 jam,akhirnya keputusan pilihanraya tercatat sejarah,lima negeri BN tumbang dan terlingkop,dari situ sudah terbukti rakya skrg ini memang dah jijik dan muak dgn berita yg hanya berkisar satu pihak,dan berita itu pula mestilah berita mengenai BN yg masok bakol angkat sendiri,hinggakan jika di letak lembu didepan TV sebelum pilihanraya,lembu pun akan muntah darah mati depan TV melihat berita meloyakan selama 24jam dari media arus perdana.
Aku rasa bagi mereka yg nak kuruskan badan,tak payah diet,cuma lihat dan baca berita meloyakan media arus perdana,dijamin akan muntah keluar isi perut,terus badan jadi ramping.
Reply
salam dato’ Seri,
- sakit hati, sakit hati sgt2 dgn kenytaan Ezam. dia takde hati perutkah?
saya ni memang takde ape2 dlm pkr. mmg saya tak aktif berjuang. tapi keyakinan mmg utuh utk pakatan rakyat. lebih2 lagi pkr. Dato’s seri, Saya mmg sentiasa yakin dgn anda.
saya melihat org2 yg berpaling tadah ini sbgai org yg desperado. tak cukup makan pakai kut?
ke, msti ada sesuatu yg ditawarkan……..
meskipun saya pkr, tapi umno sentiasa disekeliling saya, dan saya tau muslihat mereka. – kalau aku buat ini, apa aku akan dapat?- itu prinsip mereka.
entahlah, tapi saya tak suka berdiam diri, kalau boleh balas balik ‘mulut manis’ mereka tu.
maaf kalau terkasar bahasa
Reply
gue skong boikot utusan dgn umno skali.DSAI kami ank2 jati bandr tun razak bdri teguh d blakang DSAI, REFORMASI
Reply
assalamualaikum,
pada pandangan saya, bukankah dengan cara memboikot ini kita seakan2 mahu menutup keburukan yang kita lakukan? kalau dengan cara memboikot yg DS ajak kami lakukan ini, bukankah ianya menyekat pemikiran kami? mintak maaf kepada penyokong2 kuat DSAI. saya adalah pemerhati seperti pemerhati2 yang lain. kami melihat segala perilaku yang ditonjolkan oleh ahli2 politik malaysia sekarang. UMNO/BN menyekat berita tentang pembangkang dengan mengawal akhbar2 ataupun media massa yg popular di mata rakyat. PR pula menyekat cerita2 tentang UMNO dengan menyeru rakyat memboikot. apa akan jadi kesudahan cerita ini? kami rakyat mahukan kebenaran. sekiranya kerajaan yang memerintah negara sekarang lemah, atau ayat yang biasa digunakan dalam malaysia-today.net UMNO ibarat kapal yg mahu karam, buktikan yg mereka akan karam! karamkan mereka dengan perbuatan bukan dengan kata2. kami rakyat telah buktikan hak kami dengan tidak mengundi BN dlm PRU12 yg lepas, oleh itu PR jalankanlah tanggungjawap yg kami berikan! sekiranya PR masih lagi bermain dengan kata2, jangan terkejut sekiranya rakyat memilih untuk bersama2 dengan Tun Dr. MAhathir yang semakin lantang di dalam blognya. pada pandangan saya, sekiranya PR masih lagi meneruskan perjuangan dengan kata2 dan asyik nak merusuh, boikot sana-sini, adalah lebih baik kami menyokong Tun Dr. Mahathir kerana terbukti dengan kata2 beliau saja mampu menarik minat sehingga sejuta pengunjung dalam masa sebulan. apa yg kami ingikan adalah perubahan. jalankan jentera2 PR, bangunlah dari mimpi2 indah kemenangan PRU12 yg lepas. kami memilih PR kerana kami fikir PR mampu merubah kepimpinan negara yang ‘dikhabarkan’ bergolak sekarang berbekalkan kemenangan PRU12 yg lepas!
siapa yang akan kami pilih?
a) Tun Dr. Mahathir & PR ckp UMNO dah tak relevan
b) UMNO pulak ckp PR yang asyik ceramah sana-sini, merusuh, boikot sana-sini
c) Tun Dr. Mahathir pulak lantang dengan kata2 tetapi tidak mampu berbuat apa2
bangkit dari tidur, teruskan perjuangan
buktikan pada rakyat!!
Reply
YB Dato Seri Anwar Ibrahim’
pada kita memboikot Utusan yang tak berutusan ni .lebih baik di haram terus kemasukan
ke negeri Pakatan Rakyat, baru padan muka Utusan amno.
sekian wassalam
Reply
saya dah lama boikot beli utusan, sejak zaman reformasi sebab banyak fitnah didalamnya. Membeli utusan meloya dan seangkatan dengannya akan menggalakkan fitnah itu terus berjalan… tetapi sya tidak memboikot untuk membacanya. Tumpang baca percuma di kedai makan, perpustakaan dan banyak tempat lagi. Boikot beli tapi tetap baca untuk mengetahui apa perkembangan yang berlaku di Malaysia ni. Kita jadi rakyat kena la adil pada diri sendiri dengan mengambil tahu kegiatan dua2 belah pihak samaada Pakatan Rakyat ataupun Be end. Wallahualam.
Reply
Mahathir? lagi ler teruk,siapa yg mengikis kuasa raja sebanyak dua kali dalam sejarah Malaysia? bukan pembangkang,pembang sekali pun tak pernah buat,tapi Mahathir dari umno ler yg buat perkara tu.
Siapa yg buat umno sampai di haramkan? mahathir ler yg buat..sokong mahathir lagi tak relevan,dia dah sampai ke hujung umurnya..apa yg dia nak lakukan skrg hanyaler membuat keadaan lagi teruk,permusuhan mahathir dan pak lah,bukan atas perjuangan melayu,tapi permulaan permusuhan apabila projek mega dia seperti jambatan bengkok johor singapore di hentikan oleh pak lah,syarikat pulak syarikat anak dan kroninya,kemudian pak lah,anak dan menantu buat duit melalui projek mega mereka,akhirnya mahathir dan pak lah berperang,bukan kerana bangsa melayu tapi kerana duit,keuntungan projek keluarga dan kroni mereka dan mereka hanya menggunakan alasan melayu lah,perpaduan melayu,ketuanan melayu untuk mengaburi org melayu supaya ikut mereka berperang sesama sendiri,yg mati katak dan sia sia adalah mereka melayu yg tidak tahu apa apa,hanya membuta tuli mengikut mereka berperang,tuhan bagi akal untuk berfikir,bukan pakai sodok je..jadi lu fikir fikirler sendiri.
Reply
salmah Reply:
December 17th, 2008 at 9:04 am
kau lagilah paling teruk memfitnah org yang pernah berjasa kpd negara. apa jasa kau dan apa yg kau dah buat utk negara. perabiskan beras aja
Reply
Salam,
Boikot Utusan Melayu/Mingguan dan yang sewaktu dengannya…kenapa?
– sikap melayu pekat masih menebal…phd.
– dari dulu, sekarang dan selamanya tak ada semangat nak satukan orang
melayu…asyik nak laga-laga melayu.( apa punya orang lah tu )
– kalau artis punya cerita… bacalah utusan melayu…macam-macam ada..
tak progresif langsung…lagi-lagi kisah artis melampau
– mangga – menampakkan melayu kurang sopan , pakaian dedah sana- dedah sini
mengagungkan artis…
dan banyak lagilah…jom kita boikot beli…itu yang penting.
Reply
Boikot sana, boikot sini tpulang kpd individu…manusia memiliki akal untuk bfikir. Dalam usaha mboikot pn, jgn lupa teruskn perjuangan mbela rakyat…telh lama rakyat hdup terumbang ambing…bertindaklah…jgn biarkn keadaan blarutn…
Reply
Boikot Utusan? Tak payah…..I never read it in the first place, ahahahah!! I’ve grown up all my life reading NST and The Star, and now, I only read and trust the internet!!
The result? Well, I don’t like to blow my own trumpet, but I do have a stronger command in English than most other Malays like me. For that, I thank the English MSM, so I only buy them every Sunday only for stuffs that’s non-political eg car, otaku, health, book sections. As for its ‘national’ (ie bodek BN) reports, buat2 mcm xde je, wakakakakaka
Though I do had a chance to read Utusan at this one restaurant, and it just disgusts me that they can be categorised as a newspaper. The most racist junks all come from Utusan, so I’m all out for telling others who do read it to stop.
Reply
Cadang PR buat surat khabar pakai e-paper secara automatik kita tak beli kertas, so dlm masa yg sama jugak boleh mengurangkan global warming , boikot etc … pokok tak kena tumbang …
sample “http://www.electronista.com/articles/07/11/16/seiko.ultra.dense.e.paper/”
… to be continue
Reply
SALAM PERJUANGAN
Saya tetap menyongkong perjuangan Pakatan Rakyat,Boikot Utusan dan Mingguan Malaysia selama 5 tahun sehingga PilihanRaya akan datang akan memastikan akhbar tersebut terkubur tanpa nisan.
Jom jangan berlengah lagi…kuatkan semangat dan ijtihad. BOIKOT UTUSAN MALAYSIA..
BOIKOT …….dah lama utusan malaysia menyiarkan laporan bohong…
Reply
Datuk seri, jika datuk seri ingat ketika lawatan di kuching minggu lepas, datuk seri ada mengadakan sidang media di Kch International Airport.
Setiap kali seorang wartawan kecik petite bertanyakan soalan, datuk seri seringkali ungkapkan, ‘kenape lah utusan tanya soalan masuk keluar, utusan selalu tanya soalan yang sudah berlaku 2 tahun lepas’…sebenarnya datuk seri wartawan lelaki bernama Aziz bukan wartawan Utusan Malaysia mahupun terlibat dengan akhbar nasional, dia merupakan wartawan sarawak, iaitu Utusan Borneo, justeru datuk seri, belum sempat dia menghabiskan perkenalan nya’Saya Aziz dari Utusan b…’ datuk seri terus mencelah…hmmm sekian… saya sekadar prihatin.
Reply
mungkin surat kabar arus perdana hanya layak untuk jadi pembungkus nasi lemak!!
Reply
assalammualaikum wahai rakyat2 malaysia…
nape mesti kt boikot? bukan nye mereke nk beze2kn kaum…
tp kt kene sedar….
kt kene utame kn kaum melayu dulu…
nape kt mesti samekn kelebehan utk kaum melayu ngan kaum2 len?
kaum2 len ade x pk utk kaum2 melayu? x dek kn?
dorg mesti utamekn kaum2 dorg….
utusan n tv3 mmg prihatin….
cube ah sedar wahai rakyat malaysia…
jgn ah kt sokong ikot emosi..
bepikir ah ngan WARAS!!!
Reply
Assalamualaikum DSAI,
Saya memang dah lama boikot Utusan, malah media perdana lain…. Berita Harian pun sekali-sekala beli itupun jika perlu.
Media alternatif menjadi rujukan saya. Rakyat tahu sekarang yang mana kaca dan yang mana intan.
Saya akan terus menyokong Pakatan Rakyat. Ibu saya yang dulunya kuat menyokong UMNO sekarangpun telah menerima penjelasan saya kenapa UMNO dan BN tidak relevan lagi.
Next election… Pakatan rules.!!!!
Hazary
Petaling Jaya
Reply
To:Bn to be end.
menghapuskan kuasa diraja tu sgt lah elok..
kau tak tak tahu klu Dr.M tak hapuskan macam mana besar kepala kerabat2 diraja tu..
skang pun raja2 tak bleh diambil tindakan..
tapi cuma kerabat2 mereka sahaja…
ckp guna otak…
jangan sedap mulut jer..
klu tak da Dr.M org kenal ker Malaysia?
org luar hanya knl kita sejak Dr.M merintah..
ingat!Anwar kalah ditangan beliau..
Reply
dewa19, #91:
bukan sistem raja saja dirosakkan oleh makhluk perosak bernama mahathir, malah tangan2 kotor dia juga yang meosakkan sistem kehakiman/perundangan negara, mempertikaikan sunnah junjungan besar nabi muhammad s.a.w, meroboh demokrasi di malaysia dgn memperkosa institusi kopolisian, SPR, JPN, BPR, media massa/elektronik, mengongkong rakyat melalui OSA, ISA dan berbagai2 undang2 karut tinggalan penjajah. mahathir & co. juga menyuburkan maksiat, fitnah, jenayah & rasuah di bumi malaysia.
hentikan khurafat sdra bhw kalau tak kerana mahathir, malaysia tak dikenali. memetik kata2 m.nasir: who is mahathir? prof shahnon dalam bukunya mengklasifikasikan mahathir sbg kepala “SHIT”.
sdra dewa19,
bukan bn saja yg tau memerintah. bn semakin karam, dikemudi pula oleh penguasa2 bangang yg bodoh sombong (pandai tak boleh diikut & bodoh tak boleh ditegur). pembangunan bukan rukun bernegara tapi tanggungjawab pemerintah. sila rujuk buku2 tulisan Kim Quek. judulnya sdra cari sendiri. tak kuasa aku nak spoon-feed budak2 be end.
mH.
Reply
pak lah xlayak jd ape2 pun…dats all dude
Reply
kau org nie cam bagus jer semua…..memang x lama agi kau org kena jual ler pak nuar poyo tu…he!he!bukan setakat jaul jer tapi kena lacurkan sekali..kesian kau org semua
Reply
apa la anwar,kita undi PR susruh bangunkan negara dan bangsa tapi ini orang suruh kita boikot akhbar lak.tak de kerja lain ka?semua serupa juga bang anwar,masuk politik mesti utk bikin wang punya,mana ada org mau betul2 khidmat utk masyarakat?lain kali tak payah undi la.boring la ini malaysia punya politik.semua mau hentam org lain jer.anwar,turn padang tengok masalah rakyat daaaa,apa bikin mau lawan saja…semua org BN tak betul?ok le tu.semua tempat sama saja la.
Reply
boikot tak boikot, seumur hidup aku tak sempai 5 kali saya beli surat in.. tapi
walaupun saya selalu membaca kandungannya..(di pejabat) ia membandingkan kelemahan,pembohongan dan gambaran aksi wayang kerajaan untuk menutupi muka2 mereka. Fitnah diutuskan dlm akhbar, khbar angin di adili oleh rakyat….. tu je…
lain takda… wahai pembaca,,,lu pikirr..la sendiri..beb..!!
Reply
Assalamualaikum
fikirlah ikut pertimbangan akal yang Allah kurniakan dengan sebijak-bijaknya. Sayangilah negara Malaysia kita ini. tak perlu boikot memboikot, semuanya kerja yang sia-sia. jangan asyik menyalahkan orang lain sahaja seolah-olah kita tiada melakukan kesilapan. Mengapakah DSAI suka mengajak rakyat membuat rusuhan di bumi bertuah Malaysia ini? Selama ini Malaysia aman, makmur tapi semenjak parti Keadilan ditubuhkan sering tercetus rusuhan. sekadar pendapat……….sebenarnya Parti Keadilan lebih fokus kepada kepentingan DSAI sendiri.
Fikirlah, bila kita sesama melayu bertelagah dan berpecah siapa yang akan untung? siapa yang akan gembira?
Reply
Anis Reply:
February 23rd, 2009 at 1:38 pm
Setuju, awak ni bijak menilai
Reply
Saya bukan tak setuju boikot utusan malaysia atau akhbar prdana.Pada saya jika boikot ini dilakukan,yang paling terjejas islah anak-anak melayu kerana mereka adalah pekerja di syarikat akhbar tersebut…jika diboikot jualan menurun dan keuntungan pun menurun…jika benar pkr dan anwar rasa mereka mampu membawa memajukan melayu dan memakmurkan lagi malaysia,saya cabar mereka amnil alih syarikat akhbar perdana ini..pada saya itu lebih relevan..kalau mahu mengutuk semua orang boleh…tapi mentadbir negara bukan boleh ikut persaan…
Reply
korang semua bodoh belaka…malaysia yang aman macamnie pun nak gaduh-gaduh.orang melayu
pulak tu…jangan fikir politik lebih-lebih,pikir anak-anak kita akan datang.membangkang
biar pada tempatnya.majukan malaysia dan bangsa melayu, jangan kerja bercakap dan mengutuk
aje..tapi satu bendapun takde buat.
jadi rakyat matang.
salam.
Reply
bantal Reply:
September 16th, 2008 at 8:41 am
hidup anak malaysia
Reply
sedarlah yang ekonomi melayu sangat terbelakang berbanding dengan bangsa cina. melayu pulak tu yang agama islam. perhatikan kat KL ada berapa banyak menara, bangunan2 dan kedai2 yang dimilki oleh orang islam?? Ciput…jadi kenapa nak mansuhkan DEB ?? DEB tak ada silapnya, yg silap orang2 melayu sendiri yang tak tahu gunakan nikmat yang telah diberi. cina memang suka kalau DEB dihapuskan. sebab itu cina sokong PKR.
Amerika sokong Yahudi. Amerika bunuh orang Islam. Amerika tak akan sokong negara dan orang2 yg tak berkepentingan kepada dia. Amerika benci Sadam, benci Mahathir, benci Osama, benci Ahmadinijad. Amereka sokong Lee Kuan Yew, sokong Benazir Bhutto, sokong Ehud Olmet dan sokong Anwar Ibrahim. kenapa sokong Anwar Ibrahim? Adakah kerana:
Anwar Ibrahim sokong Amerika?
Anwar Ibrahim sokong Yahudi?
Anwar Ibrahim sokong pembunuhan umat Islam?
Hanya Allah yang maha mengetahui.
Reply
apalah malaysia kan negara aman…. kenapa pekara kecil kecil ini pun susah? jangan cakap je.. BUAT LA TAKE OVER MEREKA LA….
Reply
Kita jgn terikut-ikut je dan lupa akan akibatnya.Kan elok kita berfikiran panjang. Banyak dah kita tonton dan baca segala yg tak elok tu biarlah dketepikan. Segala yg baik itu jadikan ikutan dan panduan. Betul kata Anak Malaysia.Carik-carik bulu ayam akan bercantun semula.Berfikiranlah sebagai seorang ISLAM yang betul-betul mengikut ajaran Islam. Kita xnak dlebel sebagai PENGGANAS disebabkan oleh minoriti yg suka huru-hara. Boikot memboikot akan menjuruskan kepada kerugian bangsa dan agama. Fikir-fikirkanlah……..
Reply
Puteri Enon tak baik tu….. tanya diri kita apa yg kita dah sumbang kpd diri kita & keluarga kita takat ni. Anda anggap diri anda layakkah jadi Perdana Menteri Malaysia ? Layak kah ? Jgn lepas cakap je……
Reply
ya betul kita semua patut boikot semua media sekarang buat liputan semua bohong seperti penamaan calon kemarin pun media tipu kalau nak kira penyokong umno@bn tu berapa saja tapi media tipu nie cita pkr punya penyokong cuma sikit je peeeeraah media penipu macam pemimpin umno &bn juga la semua nya penipu ,peyangak,penyamun, bagi rakyat susah pandai . tak pandai nak urus ekonomi
lebih baik bagi pakatan rakyat memerintah la senang singapore dah turun harga minyak dah malaysia bila lagi pemimpin kat atas tu dok nga-nga apa lagi . tekan la pak lah susah keluar umno saja masuk keadilan lagi bagus biar paklah dan najib ja dalam umno tunggu lagi hampas betui
Reply
salmah Reply:
December 18th, 2008 at 11:25 am
saya ada dipermatang pauh semasa pelihanraya dulu kebetulan anaksrdara saya kenduri kawin.apa yg saya nampak org2 disana macam org tak berpelajaran sebab org yg bijak pandai taknak tinggal kat sana.masa nak mengundi kami tersangkut dekat tiga jam kami tak sempat jumpa maplay dan melihat persandingan mereka serta adatresam dipp.rasanya terlalu rugi bila sesama melayu bergaduh. tidakah kamu terfikir org melayulah yg banyak memberi zakat kpd org melayu sendiri.kami org dijohor dapat melihat keadan melayu dis’pore.jangan jadi melukut ditepi gantang, ayam terlepas tangan bau tahi,menang sorak negara tergadai.
Reply
buat pa kita nak menyakitkan kepala. “Let The Best Man Win” tu saja ! jgn sampai kita TERLALU EMOSIONAL … diri kita yg rugi… ayam menang kampung yg TERGADAI. fikir-fikirlah …..
Reply
apalah korang bangang sangat nak boikot ni..apalah salahnya org lain nak baca..kalo org nak percaya apa surat khabar parti korang tulis tu terpulanglah..mcmtu jugak kalo diaorg nak percaya apa yg surat khabar perdana tuliskan..korang nak reformasi..nakkan kebebasan bersuara…kata pejuang demokrasi..takkan nak baca surat khabar pun nak boikot..ni tak boleh tu tak boleh..tu bukan demokrasi namanya..apa kejadah reformasi mcmtu..baik korang jadikan negara ni negara komunis..yang korang bangga sangat dengan DSAI tu ape kebendanye..setahu aku akhbar koranglah yg banyak kutuk org..cakap je lebih..tapi hampeh..korang tahu kenape usaha korang nak boikot tu tak berjaya..sebab sekarang ni org dah tak bangang dah..diaorg boleh fikir mana yang salah & mana yang betul..pejuang demokrasi konon..dalam dunia ni mana ada demokrasi yang mutlak..boleh carilah..buktikan..
Reply
Ya xya juga… elakkan Keganasan!Gangsterism ! etc. yg extreme yg akan mengundangkan perbuatan yg kurang menyenangkan. Ingat balik pasal insiden pembakaran bendera Malaysia dulu & sekarang ni nak kibar bendera Malaysia secara terbalik pulak. Apa Haram Jadahnya. Tu lah kalau otak dah xbetul macam tu lah jadinya.
Balik pada boikot memboikot tu, xbaik sebab yg diboikot tu adalah made in Malaysia bukannya USA or Israel. Fikir-fikirlah …..
Reply
bagi aku Malaysia takdelah teruk sangat pun..kita masih dapat hidup senang dibumi Malaysia ni..takdelah kita kat sini sampai kebulur hidupnya..kalo ikut statistik rakyat kita ni kebnyakaknya mati awal sebab makan terlampau banyak..bukannya mati kebulur ataupun mati kena tembak pun..cubalah belajar bersyukur dengan apa yang ada..apa yang kita patut buat sekarang sebagai generasi muda adalah cuba untuk menjadikan keadaan sekarang lebih baik daripada apa yang ada.bukannya nak pergi menjahanam benda yang dah ternyata bagus..jgnkan sebab kita terlampau ghairah sangat dan terlampau mengikut hati kita sanggup menggadaikan keamanan negara kita demi seorg pemimpin yang belum tentu lagi dapat mengamankan negara kita..seorg pemimpin yg baik sepatutnya memperjuangkan maruah negara..bukannya mengaibkan maruah negara.perlu diingatkan juga negara kita ini adalah negara berbilang kaum..jangan sekali kali kita menjadikan isu perkauman sebagai isu mainan..teruk akibatnya nanti..ingat2lah akibatnya..berfikirlah sebelum bertindak..jgn tutupkan mati hati hanya kerana ingin puaskan nafsu sendiri..
Reply
JANGANLAH AYAM MENANG KAMPUNG YANG TERGADAI …… kerana terlalu GILAKAN, MABUKKAN kuasa ….. bangsa TERANIAYA. Fahamilah dengan ertikata Perjuangan yg sebenar. Ayam menang kampung yg tergadai disebabkan oleh AYAM BONEKA (.?.). Fikir-fikirkanlah ……
Reply
bantal Reply:
September 16th, 2008 at 8:40 am
saya sokong bapakko …………… lu fikirlah sendiri
Reply
semua nak boikot pun abis apa yang bagus dibaca….harap anuar ibrahim memerintah lepas ni majalah sex dapat di jual dengan mudah….lepas tu bawa masuk majalah-majalah dari barat yang sememangnya lucah di jual di malaysia…baru la syok Broooo….kalau tak syok kita ramai-ramai boikot anuar ibrahim pulak…
Reply
Wadoooooo…..wadooo …wadoooo… kacau bilau haru biru. Kita baca apa aja yg patut xpayah nak boikot-boikot. I pun xtahu apa dah jadi dgn diaorang TERLALUUUUUUUU TAKSUBBBBBBB…… Okay kita tengok nanti “The Happening ” 16 September 2008. Teringat I dgn lagu Emelia Contessa – “Mimpi Sedih”….. Dimalam sepi …… aku bermimpi …. mimpi yg sedih sekali …… DAN INI PULA SAMBUNGANNYA. Ku ….. ingin…. nak jadi…. PERDANA MENTERIIIIIIIIIIII … menteri yg berkuasa diantara semua Menteriiiiiii… jadi tunggu hingga 16 September nanti.
Menjadi kenyataan ke. Fikir-fikirkanlah.
Reply
bantal Reply:
September 16th, 2008 at 8:39 am
bapakko ….. boleh latih chipmunk untuk nanyikan lagu ini
Reply
Sdr Anwar,
berentilah mengapi-apikan sentimen pembaca blog sdr ni yg rata2 tak tahu menilai apa yg mereka luahkan. Sokong aje melulu kata sdr tanpa berfikir. agaknya kalau sdr suruh makan taik pun mereka akan makan. Mcm kes sdr suruh boikot Utusan.Sdr mungkin ada reason menyuruh mereka berbuat begitu. tapi dari komen komen diaorang tu yg stuju ngan sdr tu, saya tau ramai di antaranya baca akhbar pun takde agaknya. Baca utusan lagi tak pernah mungkin. jadi kalau baca pun tak pernah, macamana diaorg stuju melulu aje ngan sdr? itu pengikut bangang namanye.
Sdr tak perlukan penyokong2 sebegini. Sdr perlu penyokong berkualiti- ada etika,beradab, berfikir waras, dan boleh beri pendapat bernas tentang apa apa isu pun. Sdr tak perlu penyokong yg`mobsters’.
kalau sdr nak menerajui negara pun, buatlah gerak langkah yang beretika. Bukan cara main sentimen. Ini orang lain semua salah – tapi orang sdr walaupun berkelakuan tak senonoh takpe. Skrg ni sdr kata UMNO tak guna. Saya nak tanya, DAP tu elok sgt ke?
Sdr Anwar – nak jadi PM ok, tapi janganlah kata pulak pemimpin org kita yang lain semua bangang – Sdr aje yg pandai dan betul. Eishh, saya memang kepantangan kalau orang kondem orang kita sendiri. Tu macam kita ludah tok moyang kita sambil kita peluk, mmmm tak payahlah saya sebut asalusul diaorng.
Saya dulu letakkan sdr ni, `at the highest level of respect’. Sdr anggap sdrlah pemimpin bangsa saya. Tapi kini saya hilang keyakinan itu- sbb sdr sudah banyak takbur, manipulatif, kerap tak cakap benar, pendemdam – yang paling saya tak boleh terima ialah dalam mengejar cita2, sdr menikam sdr-mara sendiri sambil bersekonkol dengan org asing yang rata2 hanya mahu tengok kita sesama kita ranap. SEDARLAH ANWAR OII….
alifbata
Reply
Sebagai rakyat Marhaen saya dengan rendah hatinya memohon kepada Dato Seri Anwar Ibrahim supaya kencing dalam tempurung lepas tu cermin diri tu dulu siapa sebenarnya kita. Ingat anda dapat gelaran sebagai MANTAN Timbalan Perdana Menteri tu pun Utusan Malayia@Mingguan Malaysia dan Berita Harian@Berita Minggu juga yang menaikkan anda.
Sekarang anda sudah tiada tempat lagi didada akhbar sebenarnya bukan orang lain, sebab kerana diri anda sendiri juga. saya ingin mengingatkan kepada anda kifarat Allah yang melanda hidup anda itu kerana dari tahun 1983 sampai 1998 anda sendiri yang menhaprak kan parti Pas yang tolong anda hari ini. Bukan kerana anda jolok jubur Saiful. tq
Reply
bantal Reply:
September 16th, 2008 at 8:37 am
saudara Ramli hussin… anda seorang yang berkaliber dan berani
Reply
Melayu akan hilang di dunia. TIDAK MUSTAHIL….. TIDAK MUSTAHIL ……. TIDAK MUSTAHIL !!! Melayu hilang TARING disebabkan oleh MELAYU itu sendiri. Jangan nak menyalahkan bangsa lain. Salah
( bangsa ) diri kita sendiri. Sebelum ianya menjadi REALITI eloklah kita sesama kita menyeru kepada semua KAUM MELAYU yang lain YANG BERTELAGAH kembali kepada ASAL PERJUANGAN yang SEBENAR untuk Agama, Bangsa dan Negara Malaysia yg tercinta.Jangan biarkan ANAK CUCU kita yg akan datang MENDERITA disebabkan oleh KESILAPAN KITA. Ayuh SEDARLAh… SEDARLAh…. SEDARLAh.
FIKIR-FIKIRKANLAH .
Reply
bantal Reply:
September 16th, 2008 at 8:36 am
dsai… lu fikirlah sendiri
Reply
apalah nak boikot..kata pejuang demokrasi sejati..ni nak suruh boikot pulak..biarlah org nak baca ke..tak semesti semuanya tak betul..janganlah bersifat buruk sangka sangat..jangan ingat diri tu semua nya betul..semua bagus..kalau bagus SANGAT mengapa waktu dok dalam UMNO dulu selalu kutuk PAS..selalu kutuk DAP..Dah kena buang dari UMNO terus kata PAS baguslah..DAP baguslah..yang tak tahan tu tak sampai sebulan tu terus berpakat dgn Pembangkang..ini boleh diibaratkan isteri mati hari ini belum lagi kena kubur dah naik pelamin baru..tu yang bagus sangat tu..cukup2lah..janganlah fanatik sangat…ALLAH beri kita otak untuk berfikir..kita ni bukannya sokong pasukan bola sepak..kalau kalah takde apa2..ni pasal negara..aku taklah kata kerajaan sekarang ni 100% bagus..tapi ia lebih baik daripada pembangkang..atleast kerajaan sekarang ni masih cuba untuk mempertahankan perhubungan antara kaum dan yang penting sekali mereka masih memperjuangkan hak2 orang bumiputera yang selama ini kita pertahankan..aku rasa negara kita sekarang ni dah cukup adil dalam mempertahanan hak kaum2 kat negara ni..kaum mana yang tertindas??kita ada acuan pemerintahan kita sendiri..korang ingat AS tu baik sangat ke..bebas & demokrasi sangat ke diaorg tu..yang dia pi serang negara org tu buat apa..LEPAS TU SIBUK2 PULAK MASUK TANGAN DALAM URUSAN NEGARA ORG LAIN..kalau diaORANG pejuang demokrasi kenapa perlu ada kuasa VETO di PBB..kuasa VETO ni dah cukup membuktikan yang AS hanya berjuang untuk seseorg ataupun sesebuah negara yang mempunyai kepentingan kepada mereka je..tu yang korang nak jadikan kawan..silap2 kita kena jajah balik & negara kita yang berstatus ISLAM ni akan brtukar mengikut acuan dan telunjuk AS nanti..korang nak jadi mcm tu..fikir2kanlah apa yang telah berlaku sekarang ini..jangan hancurkan apa yang telah kita bina selama ni..korang nak jadi mcm Iraq ke..sebuah negara yang kuat dan dlam sekelip mata hancur begitu saja.. aku rasa jahat2 pun Saddam atleast masa pemerintahan sadam dulu Iraq maju dan disegani negara lain..sekarang ni apa yang tinggal..tulah yang demokrasi yang AS maksudkan..demokrasi untuk membunuh semasa sendiri setiap hari..kita ada dewan rakyat & kita ada parlimen..jadikanlah dua institusi ini tempat untuk berbincang antara pembangkang dan pemerintah..bukannya pi jaja keburukan sendiri kat luar..kalo buat mcm tu bukannya nak pi tolong negara..tindakan tu nak bagi pelingkup negara..last2 nanti sapa yang susah…ko, aku , semua org kat blog ni & semua rakyat Malaysia..cubalah fikir ckit..janganlah BODOH sangat..
Reply
antu Reply:
January 8th, 2009 at 11:38 pm
betul sngt ckp ko…
mmg aku stuju sngt2…
mmg kene dgn ape yg aku pikir kan..
Reply
Betulllllllll tu Sogun. Dia orang sokong sampai MATI GILA pasal DEMOKRASI sampai nakkan Keparat AMERIKA ( pemimpin yg. tertentu busuk hati ) masuk campur nak menukarkan resepi adunan DEMOKRASI Malaysia yg telah sedia ujud begitu baik sehinggakan Negara-Negara lain ikut untuk mencontohi Malaysia sebagai IDOLA mereka.
Kebanyakan mereka yg suka untuk memporak-peranda Negara Malaysia tercinta ini dak tak guna OTAK lagi… sebab diaorang tu simpan OTAK mereka bawah BUNTUT dan menggunakan OTAK “made in America & Israel ” Laknat…Laknat… Laknat. Sikit-sikit isu MINYAK sikit-sikit isu MINYAK yg dibangkitkan untuk menaikkan KEMARAHAN Rakyat. Kononnya …. kononnya …. kononnya… kalau mereka ni yg memerintah nanti mereka kan turunkan harga minyak, nak turun sampai RM1.20 satu liter katakan chittttttttt. Jgn katakan nak turunkan harga minyak malah banyak lagi janji pilihanraya yg belum ditunaiKAN… janji tinggal janji dan timbulkan ISU lain pula untuk mengalihkan perhatian RAKYAT lebih tepat lagi dgn perkataan “PENGUNDI YG DITIPU”.
Ayuh kamu yg terlena dgn kata-kata MANIS orang yg nak KITA SEMUA MASUK DALAM KAWAH GUNUNG BERAPI, sedarlah sebelum BANGSA kita menjadi ABU MAYAT. Fikirkanlah dgn nasib GENERASI kita yg akan datang, sekiranya PERJUANGAN KEMERDEKAAN selama ini tidak dihargai dan MENDEWA-DEWAKAN orang yg berlagak HERO untuk mengubah haluan kerajaan yg sediada. maka bersiap sedialah untuk mengucapkan SELAMAT TINGGAL KESEJAHTERAAN MALAYSIA. Sebagai contohnya PAKISTAN sebuah negara ISLAM yg dulu sememangnya AMAN DAMAI tapi sekarang tak ubah duduk atas BOM JANGKA, nyawa akan melayang pada bila-bila masa. Wahai BANGSA KU buka mata, buka minda, Sebelum terlambat eloklah kita BERHENTI untuk MENYOKONG orang yg KECEWA untuk mencapai MATLAMAT JAHATNYA.
Marilah kita sama-sama BERDOA kpd ALLAH subhanahuwatala agar orang yg ingin kan PERPECAHAN diantara kita dilembutkan HATINYA. Berkat Bulan Puasa Almubarak yg penuh dgn KEBERKATAN. Amin……..Yaarabbalalamin.
Reply
utusan malaysia menjelaskan berita yang benar dan sahih akhbar melayu sejati untuk bangsa melayu seharusnya kita bakar dan buangkan berita palsu separti akhbar keadilan harakah dan setaik dengannya DSAI sepatutnya direjam dengan taik anjing barua dan pembelot bangsa melayu merosakkan bangsa melayu sepatutnya diusirkan dari negara ini
Reply
DSAI,
Saya rasa pelik orang Melayu ni, hari ini dia mahu boikot semua benda yang dia rasa dia tak puas hati. Memang Utusan telah lari dari perjuangan asalnya sejak Mogok Utusan berpuloh tahun dahulu. Tapi apakah Utusan saja yang menanam bibit perkauman dalam akhbar diMalaysia ini, bagaimana akhbar Cina dan India yang kebanyakan orang Melayu tak tahu membacanya?
Saya bukan ahli UMNO, tapi jangan kita tuduh orang UMNO saja yang merosakan negara ini. Bagaimana MCA, MIC, Gerakan (lagi teruk, waktu penubuhannya parti ini atas dasar semua kaum tapi sehingga sekarang dah jadi parti Cina yang orang Cina saja berkuasa). Mungkin satu hari kalau tidak berhati-hati Keadilan akan jadi begitu.
Sejarah mengajar kita. Untuk apa kita boikot utusan kalau Melayu tak bersatu hati.
Hari ini minyak turun, harga barang tak turun, siapa yang untung, mereka yang monopoly ekonomi Malaysia ni yang untung. Siapa yang untung dalam politik tanah air kita ini? Tanya diri masing-masing, kemudian tengok cermin, muhasabah diri masing-masing.
Baliklah kepada Islam.
Reply
ANAK KECIL MAIN API ….. TERBAKAR HATINYA YANG SEPI….. AIR MATA DARAH BERCAMPUR KERINGAT …. BUMI MILIK DIAMBIL ORANG….. NENEK MOYANG KAYA RAYA…. TERGADAI SEMUA HARTA BENDA …. AKIBAT SENGKETA SESAMALAH KITA ……
Fikir-fikirkanlah.
Reply
Ass’kum ,
Saya sedih dengan keadaan org melayu ni, tak pernah bersyukur dengan apa yang ada. Sekarang ni ramai org ISlam kita yg bersekongkol degn ork kafir nak menghancurkan org Islam dan hak-hak orang Melayu sendiri (jgn lupa Org Melayu ni > 95% Islam. Org Cina , India berapa ramai yang Islam???
Hal boikot- boikot ni sedara tak ikut sunnah…tak pernah diajar org 3 generasi pertama suh boikot apa-apa hatta barangan org Yahudi sekalipun. Sekalipun isu boikot ni diduruh to guru anta, tanya dia mana hadis , mana seerah RasuluLlah suruh boikot apa-apa barang. Hatta di zaman perang sekalipun, RasuluLLah memakai baju besi buatan org Yahudi. Boikot bukan jalan penyelesaian menurut Islam!! Banyak buruk drpd baiknya kalau ikut logikpun.
Usah kita bergaduh sesama Islam (melayu), hatta org kafir bersatu demi bangsa masing-masing, jgn sebabkan agenda politik kita harus berpecah. Sejak pembangkang memerintah beberapa negeri, terlalu banyak hak -hak org Melayu telah tergadai…apa lagi kamu semua mahu??? MEnjadi orang asing/ kaum tertindas di negeri sendiri. Bangkitlah wahai kaum pembangkang Melayu dan bukalah mata. Nak kata ikut ISlam pun jauh sekali. Nak menegakkan bangsa pun, cuma yang berkepentingan dengan politik. Mana-mana yg sudah sedar patut bangkit dari tidur dan kembalilah ke pangkal jalan. Ada satu topik khas yang panjang lebar penerangan tentang mereka ynag menentang pemerintah, dalam kitab Al-Umm… golongan khawarij, yg selam ini disorok oleh kononnya ulamak2 pembangkang ni. Serahkan pada Allah untuk mengadili mereka….Wallahu’alam.
Reply
anak swk Reply:
November 25th, 2008 at 7:48 pm
maafku pohon kpd saudara, saudara tahu tak makna perkataan kafir.kafir adalah utk org yg tak percaya akan tuhan,walaupun org itu ada agama tapi tak taat pada agamanya pun kafir juga sama juga dgn murtad.tak semertinya org itu bukan islam kafir orgnya.berlajarlah agama sedalam-dalamnya.kafir bukan khas utk org bukan islam.
Reply
kancilhijau Reply:
January 11th, 2009 at 9:24 am
ishk … selama aku skolah .. x penah lg dengar org bukan islam x semestinya kafir … ni pakai fatwa mana pulak … ke kes belajar hukum tinggi sangat sampai confuse …
Reply
Alahai wahai PARTI PEMBANGKANG ( dukuk terkangkang ) ….. tunaikan janji PILIHANRAYA dulu baru boleh nak komplain itu komplain ini… komen itu komen ini. Timbulkan isu itu timbulkan isu ini.
I DON’T THINK pihak PEMBANGKANG boleh meneraju MALAYSIA sebaik KERAJAAN sekarang kalaulah…kalaulah PEMBANGKANG yg memerintah masa kini ( Minta jauh dari MALAIKAT 44, untuk PEMBANGKANG yg memerintah ). HANCUR MALAYSIA kalau PEMBANGKANG yg memerintah.PKR nak memerintah MALYSIA ( Tidak termasuk Parti PAS, PAS Okay punya Parti ) only KEADILAN & DAP pemusnah punya. habissssssssssssssssssssssss , hancurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, leburrrrrrrrrrrrrr… punahhhhhhhh….ranahhhhhhhh.
Fikir-fikirkanlah
Reply
harzroun Reply:
April 12th, 2009 at 11:33 pm
Setuju 200%, tak payah nak bercita-cita terlalu tinggi. PKR bersekongkol dgn DAP, habis cucu cicit melayu agaknya… DSAI tak payahlah nak cerita panjang-panjang lagi.. Cukuplah apa yang Allah SWT berikan setakat ni, tu ujian namanya…
Reply
Disebalik laungan refomasi, kebebesan bersuara dan kebebasan media, PKR dan DAP berkempen memboikot Utusan. Ini bercanggah dengan pendirian tersebut dan menunjukkan ‘their true colours’ yang sebenarnya hipokrit dan cakap tak serupa bikin. Utusan perlu teruskan perjuangan demi bangsa, agama dan negara. Untuk DSAI anda berlagak seperti petualang bangsa.
Reply
Salam DSAI,
Utusan gunakan Baitul Mal untuk lakukan jualan akhbar. Surat khabar utusan dibekalkan di sekolah rendah di sekitar KL tiap hari Isnin percuma, bil Baitul Mal bayar. Tujuannya nak promosi tulisan jawi dadalm sisipan hari Isnin, tapi macam ada motif terselindung je…
Boleh kah guna duit orang Islam? Atas asnaf apa tu?
Reply
WAHAI PARANORMAL JANGANLAH KAU BUAT TAK NORMAL PADA RAKYAT MALAYSIA YANG AKU SAYANG,BIARLAH KAU KAU DENGAN NIAT JAHATKAU.JANGANLAH KAU MENGHASUT ORANG LAIN MENGIKUT TELUNJUK KAU.AKU DARI DULU DAH TAHU LATAR BELAKANG KAU,JANGAN LAH KAU NAK PUTAR BELIT FAKTA.
Reply
DRAI,
saya teringin sangat nak DRAI bersumpah seperti yang dibuat oleh adik Saiful tu. Boleh? Sekadar ingin tahu aje…itu pun kalau mahu. Terima Kasih.
Reply
apa susah2 …. semua x payah beli .. baca online saja … free lg … buang masa baca politikus yg pembohong semuanya … p kerja la lg bagos … ngulat baca paper ja kerjanya ..
Reply
gile la korang sume ni..mengarut puihh…
Reply
cute-girl Reply:
February 19th, 2009 at 3:54 pm
ditujukan khas kepada teratakrahmat.Kamu ini tidak bangga ke menjadi rakyat Malaysia??? Kamu ini mudah terpengaruh. Tidak baik mengata Dato’ Hishamuddin begitu. Mereka berbuat begitu mesti ada sebab.Kita hendaklah bersatu padu. Awak ini orang NEPAL ka?? ADA FAHAM KA?? Idup orang Melayu!! dan UMNO!! Boikot Israel!! kayakan Islam Ya!! ADA FAHAM KA??
Reply
Anis Reply:
February 23rd, 2009 at 1:41 pm
Kepada Cute-girl,
Bagus, awak nie tak mudah melatah, orang mcm teratakrahmat tu patu kena pancung.
Reply
makhluk tuhan Reply:
May 27th, 2009 at 3:52 pm
kita memang patut hapuskan israel….anuar pu patut dihapuskan sekali..
selagi dia hidup,macam2 masalah di malaysia ni terjadi…
Selamat menghapuskan semua yg berkaitan dgn melayu… dah laa budaya melayu kita malu nak perkembang… dato’ Hishamudin pula menghapuskan bahasa melayu dari universiti hingga ke tadika (walaupun dia x niat,tapi org melayu usahakan begitu) melalui subjek Sains dan Matematik… sekarang PKR dan Pakatan RAkyat suruh boikot akhbar melayu… harap-harap 10 thn lg melayu dah tinggal kenangan dan yg berjuang utk melayu dianggap pemberontak….
hidup org melayu bodoh!!!
kayakan Yahudi dan Amerika, Jgn Lupa EU!!
Moga-moga Allah beri hidayah kepada kita.
Reply
Kerajaan PR ni hampeh, tak sokong PSSMI tapi anak2 mereka di hantar belajar Bahasa Inggeris. Nurul Izzah jer kalu bercakap mesti ada bahasa Inggeris. Kalu A,Shmad Said dah nyanyuk, penyokong2 PR pun nyanyuk sama. Kepada A Samad Said bertaubatlah daripada berarak kat jalan raya lebeh baik duduk rumah buat apa yang patut. Awak pun dulu belajar kat luar negara, anak2 awak belajar kat mana yer?
Reply
blah la politik…
sume same je. kuat temberang…..
yang ikut pun jadi telur tembelang…..
BUSUK!!!!!!!
Reply
kekalahan ni telah memberi klu kpd PM dan umno khasnya bahwa rakyat tak mahu negara dpemimpin oleh mrk yang hanya mementingkan keduniaan. Spjg pengetahuan saya PM baru ni sama langsung tiada ke arah keagamaan. Dunia d Akhirat perlu sama tara, kalau berat sebelah alamat harubirulah bumi ni. Malaysia hanya merdeka pd namanya saja tapi tak pada hakikat sebnernya. Byk perkara yg dbuat berkiblatkan barat langsung tiada menjegah sunah atau al quran. Hukum hakam apa tah lagi, semuanya ikut hukum akal mana yg senang buat mana yg susah tolak. Kita org melayu bagama islam tapi kita selalu pentingkan hal dunia lebih2 lagi dunia hiburan. Rakyat sdh lemas dgn dunia bodoh ni .
Reply
Saya dah la…ma…ma…tak beli semua surat khabar perdana.macam mana nak beli,isu yang diketengahkan 100% umno bagus tak ada yang tak bagus,lepas tu tuduh orang lain semua salah.Pihak akhbar ingat semua pembaca macam burung terkukur ke..angguk je..,sesekali gelenglah pulee..
Reply
DULU SAYA MINAT CARA DSAI TAPI MALANGNYA DSAI SEJAK KEBELAKANGAN INI DSAI DAN PR MENGHILANGKAN KEYAKINAN SAYA DAN RAKYAT PR, BANYAK KES YANG TIDAK BOLEH DITUTUP LAGI, PKR DAN PAS DAH RASUAH, FAIRUS PECAH TEMBELANG ANWAR,VCD KAK MIN, BEKAS PKR YANG DAH TAHU PEMIMPIN TERTINGGI PKR ( PARTI KENCING RAKYAT ),AKHIRNYA SAMA DENGAN DAP DAN PAS TIPU RAKYAT, DEMI NAK JATUHKAN KUASA MELAYU, DENGAR DAP PUNYA STRATEGI MENGENA, ANWAR DAH TUA SUSAH JADI MANUSIA BETUL LAGI, DAH MULA SARAF TAK BERAPA BAIK LAGI…JADI SAYA DAN RAKAN RAKAN MANTAN PR/PKR NAMPAKNYA TERIMA UMNO SEMULA YANG BANYAK MENYEKAT KEJAHATAN SPT KOMINIS, JAJAHAN INGRIS DAN JEPUN. DEMI ANAK MELAYU DAN MASA DEPAN YANG CERAH. HIDUP UMNO HIDUP MELAYU, ALLAHUAKBAR.
Reply
ANTIMAMAK, DSAI TU KETURUNAN MAMAK KELING , CUBA CEK KETURUNAN DIA…JADI JGN ANTI MAMAK TAK TENTU PASAL. KALAU DIA CAKAP BERBELIT AJE MAKNANYA ITU LA KETURUNAN DIA..
Reply
INIKAN NEGARA ISLAM , NAK APA LAGI…PAS TAKDE PUN SIBUK SURUH KITA SEMBAHYANG KE, PERGI BERJEMAAH KE, DAKWAH KAN ITU SAMPAI JAYA DULU, INI MESJID KAT KELANTAN PUN KOSONG MASA MASUK WAKTU SOLAT,PEMIMPIN PAS PUN JARANG BERJEMAAH, SEDANGKAN AZAN MESJID SEBELAH PEJABAT PAS, SAYA ADA BUKTI, KITA BELAJAR AGAMA SEMUA UMNO YANG SEDIAKAN SEJAK DULU TAKDE PUN YANG SONGSANG, KITA OK, TETAP SEMBAYANG DAN MENGAMALKAN ISLAM DAN BUDAYA TERTIB ISLAM, KELUARGA KITA OK, TAK MACAM NIK AZIZ DAN KELUARGANYA, ANAK PUN NAK GADUH DGN BAPAK DIA, TETAP YAKIN DENGAN UMNO. WALAU PUN TAK PERNAH DAPAT APA2 PUN, DARI DULU BELANJA DAN PERSEKOLAHAN ANAK TAK PERNAH MINTA BANTUAN KERAJAAN. TAPI BERSYUKUR PADA ALLAH SENTIASA…ALLAHUAKBAR
Reply
Petanda Kiamat Makin Hampir
28 June 2007 oleh ImamKhalid
1. Penaklukan Baitulmuqaddis.
Dari Auf b. Malik r.a. katanya,
Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.
– Sahih Bukhari
~ dah jadi dah..
2. Zina bermaharajalela.
“Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.”
– Sahih Muslim
~ dah nampak dah..
3. Bermaharajalela alat muzik.
“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka.” Ada yang bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab, “Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi wanita”
– Ibnu Majah
~ Mentor, Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Anugerah Muzik..
4. Menghias masjid & membanggakannya.
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid”
– Riwayat Nasai.
~ memang dah nampak dah..
5. Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam tetangga.”
– Riwayat Ahmad dan Hakim.
~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu…
6. Ramai orang soleh meninggal dunia.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik & ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran”
– Riwayat Ahmad
~ boleh kira berapa jer para ulama’ yg tinggal…
7. Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.
“Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’(orang yang bodoh & hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia”
– Riwayat Thabrani
~ George Bush, Ariel Sharon & kat Malaysia pun ada..
8. Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
“Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.”
– Riwayat Ahmad
~ jiran sesama islam pun tak bertegur sapa…
9. Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. “Di antara anda telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang.”
~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc.)..
10. Bulan sabit kelihatan besar.
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.”
– Riwayat Thabrani
~ tak caya gi tengok..
11. Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.
“Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu”
– Sahih Muslim
~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar-akhbar harian & majalah yang popular sekarang nie…
12. Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.
“Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu & disembunyikan kesaksian yang benar.”
– Riwayat Ahmad
~ tengok kes peperangan Iraq..
13. Negara Arab menjadi padang rumput & sungai.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai”
– Sahih Muslim
~ Dubai dah turun salji.. Mina dah kene banjir.
Reply
what is this all about bycotting the Utusan…You guys dont know what is the matter at hand do you??
saya seorang doktor berkerja dibawah kerajaan…tahukan anda apa kesan article ini terhadap working enviroment saya…saya ada ramai kawan Melayu dan saya suka bergaul dengan mereka…tapi artikel yang ditulis mewujudkan prejudis. Oleh sebab, satu artikel ini, baik staff atau jururawat tidak berkomunikasi dengan baik.
if u ask me India tak buat masalah tapi satu orang Melayu buat masalah disini dan memwujudkan satu suasana yang kurang menyenangkan. Secara tidak langsung wujud jurang perkauman.
Reply