Firefox 2 For a better browsing experience get Firefox 2.

28
Nov
07

Bukti Penyelewengan Pilihan Raya Tidak Boleh Diabaikan

dsc_0567.JPG Penafian berterusan wujudnya penyelewengan pilihan raya oleh kepimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya akan menjejaskan lagi imej Malaysia yang telahpun tercemar selama ini..

Laporan Sham Democracy mencatatkan bagaimana persempadanan semula daerah mengundi, pengundi hantu, politik wang, akses media yang terhad dan faktor-faktor lain telah menimbulkan suasana pilihan raya yang tidak adil di Malaysia yang jelas mengekang pembangkang.

Bukti-bukti spesifik termasuklah:

* Pada tahun 1999, SPR mendakwa mereka tidak “mempunyai masa yang mencukupi” untuk meluluskan pendaftaran pengundi yang mendaftar pada Mei untuk pilihan raya pada November; kelulusan biasanya mengambil masa tiga bulan. Ini jelas sekali suatu usaha yang terancang untuk menafikan seramai 680,000 orang yang mendaftar pengundi baru ketika gelombang Reformasi.

* Pada tahun 2004, daerah mengundi yang tidak wujud ditemui. Di Gombak, wujud 2 daerah mengundi dengan nama yang sama (Kemensah 098/18/04) tetapi memberikan dua keputusan yang berbeza.

* Pada tahun 2004, rekod mencatatkan Ali bin Omar (No. K/P 280903-02-5057), bapa seorang pemimpin utama KeADILan hadir ke pusat membuang undi meskipun sudah meninggal dunia. Bukan sahaja itu, malah didapati beliau mengundi calon Barisan Nasional.

* Pada pilihan raya 2004, 37.6% daripada pengundi di kawasan Parlimen Lembah Pantai didapati mempunyai alamat yang tidak boleh dikesan. Menurut daftar pemilih sebuah kedai runcit beratap zink di Kampung Kerinchi memuatkan seramai 141 pengundi.

* Pada pilihan raya kecil Ijok pada tahun 2007, sebanyak 142 kertas undi tidak dipulangkan dari Peti Undi 4 daerah mengundi di Pekan Berjuntai Besari Utara. Ini timbul kerana amalan mengambil kertas mengundi kosong dan menjualnya kepada ejen yang akan menandakan kertas undi tersebut dan memberinya kepada pengundi lain yang akan membuang undi, dan membawa keluar kertas undi kosong dan mengulangi proses tersebut.

* Pada Oktober 2007, di kawasan Parlimen Ipoh Timur yang merupakan kubu pembangkang, didapati wujud 8,463 pengundi baru di dalam masa hanya tiga bulan. Sebelum ini Ipoh Timur mempunyai 48,000 pengundi berdaftar dan pembangkang menanginya dengan majoriti 9,774 undi.

100,000 rakyat Malaysia baru sahaja berkumpul di dalam Perhimpunan Agung Bersih pada 10 November untuk menuntut pilihan raya adil dan bersih. Justeru, reaksi kerajaan menunjukkan keangkuhan mereka yang ingin meneruskan penyelewengan yang sedia ada.

Kami menuntut penilaian penuh dasar dan prosedur SPR agar mereka menepati tahap ketelusan antarabangsa sebelum berlangsungnya Pilihan Raya Umum yang berikutnya.

KeADILan akan terus bekerjasama dengan masyarakat madani dan parti-parti pembangkang untuk memastikan hak setiap insan untuk hidup dibawah kerajaan yang dipilihnya akan terus dipertahankan di negara kita.

ANWAR IBRAHIM

*

Proof of Electoral Fraud Cannot Be Ignored

Repeated denials of electoral fraud by the leadership of the Elections Commission threaten to plunge Malaysia’s already tarnished credibility into further disrepute.

Sham Democracy summarizes how gerrymandering of voting constituencies, phantom voters, money politics, limited access to the media, and other factors have created an unfair electoral landscape in Malaysia in which the opposition is severely disadvantaged.

Specific examples include:

* In 1999, the EC claimed it “did not have enough time” to process voter registration cards from May in time for the November elections; processing generally takes about three months. This was clearly a premeditated move to deny as many as 680,000 individuals that registered as new voters in the aftermath of the Reformasi movement.
* In 2004, phantom polling booths were discovered. In Gombak, 2 polling districts were found to have an identical name (Kemensah, 098/18/04) but yielded 2 different results.
* In 2004, records show that Ali bin Omar, the deceased father of a prominent KeADILan leader, saw fit to rise from the dead, make his way to the polling station, and cast a vote not for his son’s party, but for the Barisan Nasional candidate.
* In 2004, 37.6% voters in the constituency of Lembah Pantai were found to have untraceable addresses. According to the electoral roll, one modest, zinc roofed sundry shop in Kampung Kerinchi housed a total of 141 voters.
* In the 2007 Ijok by-election, a shocking 142 unreturned ballots from Polling Booth 4 of Pekan Berjuntai Bestari Utara electoral district points to the practice where voters would take out empty ballots and sell them to agents who would then mark them, and give them to other voters who would cast the marked ballot, bring out their empty ballot, and repeat the process.
* In October 2007, the constituency of Ipoh Timur, an opposition stronghold, was found to have registered an extraordinary 8,463 new voters in only three months. The constituency originally comprised some 48,000 voters and was won with a majority of 9,774 votes.

In the aftermath of the Bersih rally of November 10, where 100,000 Malaysians joined together to call for free and fair elections, it is the height of arrogance that this government would seek to perpetuate the status quo.

We demand a full audit of the Election Commission’s policies and procedures so that they meet accepted international standards of transparency and accountability before the next General Election takes place in Malaysia.

KeADILan will continue to work with civil society and opposition parties to ensure that the fundamental right of every human being to living under a government of his or her choosing will be upheld in Malaysia.

ANWAR IBRAHIM


86 Responses to “Bukti Penyelewengan Pilihan Raya Tidak Boleh Diabaikan”


  1. 1 thales Nov 28th, 2007 at 2:45 pm

    DSAI,

    when you were in Office as a Minister in His Majesty’s Government, did you not know about the hanky panky going-ons in the EC and did you do anything about it …..

    or as usual, Dr Mahathir prevented you from doing anything or that it was a Cabinet Decision …

    mahu lagi join UMNO ????

  2. 2 Antatuyaya Nov 28th, 2007 at 3:25 pm

    Dear DSAI,

    l would like to repeat what Nazri said to all the BERSIH demostrator.
    “Mereka semua dah putus wayar in Parlimen” he was applying to us as crazy people??
    Now after the Hindraf demostration he can’t say anything much as he himself
    “Putus Wayar” How can he consider himself as a minister as he can’t even
    know how to be polite to the people/public who pay his salary.
    Now he is getting a “putus wayar” rakyat to pay his salary.
    Soon his wayar going to be cut in PRU12.

  3. 3 Dolphin Nov 28th, 2007 at 3:53 pm

    * Pada pilihan raya 2004, 37.6% daripada pengundi di kawasan Parlimen Lembah Pantai didapati mempunyai alamat yang tidak boleh dikesan. Menurut daftar pemilih sebuah kedai runcit beratap zink di Kampung Kerinchi memuatkan seramai 141 pengundi.

    Dato’ Sri,

    Itu baru kedai runcit. Bagaimana pula dgn alamat rumah kami?? Apakah ada cara@sistem utk kesan pengundi UFO ni??

  4. 4 gust Nov 28th, 2007 at 3:59 pm

    assalamualaikum dato seri anwar..sekarang dah makin banyak bukti penyelewengan kerajaan yg rakyat tahu…mungkin kalangan penduduk di bandar sudah boleh menerima..tapi bagaimana yg duduk di ceruk2 kampung?saya bimbang laknat2 dalam BN akan masuk dah sogokkan mereka dengan sesuatu…kena beri perhatian juga pada pakcik2 dan makcik2 di kampung ni…

  5. 5 sekopi Nov 28th, 2007 at 4:15 pm

    assalamualaikum..
    anda menulis bukti2 penyelewengan.
    tetapi apa bukti2 anda untuk memberitahu bahawa bukti2 itu adalah benar.
    bukan semua pembaca blog anda mempunyai pengetahuan tinggi tentang politik.
    ada yang boleh berfikir bahawa, apa yang anda tuliskan hanyalah sekadar logik pada fikiran.
    saya cuma seorang pelajar yang baru berumur 19 belas tahun.
    jika saya fikir apa yang anda tulis hanyalah sekadar tulisan,
    tanpa bukti kukuh..
    apa yang anda dapat katakan..??

  6. 6 anak samarahan Nov 28th, 2007 at 4:23 pm

    dsai, politik di swak lagi busuk dan teruk, tapi rakyat masih suka jadi lembu,
    apapun generasi muda hari ini tak goyah dan akan memperjuangkan hak mengundi, dtglah ke swak terutama sekali kota samarahan kerana karenah bioraksi akar umbi bn seperti parasit dan jelatang. hidup keadilan. robohkan pemimpin yang tamak dan gila kuasa.

  7. 7 Azmi Nov 28th, 2007 at 4:51 pm

    tahniah anwar kerana telah berjaya menyahut cabaran Pengerusi SPR supaya mendedahkan penipuan SPR selama ini…diharap agar Pengerusi SPR segera letak jawatan

  8. 8 anarqiyELLow Nov 28th, 2007 at 5:12 pm

    Dato’ Seri,

    Sudah terlalu lama dan kroniknya taktir kotor dan keji Kerajaan BN dalam pilihanraya. Pembangkang, NGO, orang persendirian dan sebagainya telah mengemukakan sekian banyaknya bukti - bukti tentang kekejian yang berlaku dalam setiap pilihanraya. Cuma apa yang saya fikirkan, apa lagi yang perlu kita lakukan untuk membersihkan semua ini. Maksud saya, selain daripada apa yang telah dilakukan oleh Dato’ Seri & rakan - rakan lain selama ini, adakah jalan lain yang boleh dilaksanakan sekiranya Kerajaan BN tetap dengan keangkuhan penyelewangan tersebut. Memang benar, kita istiqamah dalam membanteras penyelewangan kerajaan, tetapi sampai bila kita harus tunduk dengan setiap tindak tanduk kerajaan. Tunduk yang dimaksudkan ialah kita sering berusaha dan apabila tiba pilihanraya dan pembangkang kalah (teruk atau sikit) akibat dari penipuan dan penyelewengan kerajaan, akhirnya selepas pilihanraya, pembangkang akan terus mengkaji dan terus mengkaji punca kekalahan. Benar, pembangkang ada kelemahan dan diyakini akan diperbaiki, tetapi bagaimana dengan penyelewengan kerajaan? Kerajaan tetap menggunakan kaedah yang sama setiap kali pilihanraya.

    Saya menyorot peristiwa Demo perwira - perwira BERSIH, memorandum sudahpun dihantar kepada Yang Di Pertuan Agong. Tetapi, jika tiada sebarang tindakan dari pihak berwajib, apa lagi yang kita boleh lakukan? Kerajaan gelak ketawa melihat pembangkang bersusah payah menuntut keadilan, tetapi tiada perubahan berlaku. Juga benar kita berserah kepada Yang Maha Esa tanpa keraguan. Tetapi, apa perancangan agresif yang perlu dilakukan?

  9. 9 Datuk Halik Zaman Nov 28th, 2007 at 5:20 pm

    Selain dari penipuan dalam PRU yang lalu, banyak lagi taktik kotor mereka gunakan dengan memancing undi dengan memberikan projek kilat seperti sogokkan tangki air, motor boat, plywood, papan, beruti dan lain lain lagi mereka sogokkan kepada rakyat untuk berniat memberi rasuah kepada rakyat agar mengundi pada calon BN>

    Hari ini rumah rakyat hancur dilambung ombak besar di Tanjung Aru Kampung Lama dan Baru, diLikas Sepanggar dan diKampung Dombak Sepanggar.

    Apa yang Menteri Menteri dan YB.YB. buat? Mereka BERPESTA didepan Hotel Promenade, Kota Kinabalu. Mereka mengadakan pesta lumba jet-ski/kapal-laju. Sedang rakyat menderita kehilangan rumah, tidak ada bantuan segera walaupun kemudian adalah mereka sampai dengan membawa crew TV 1 & TV 2 & TV 3 mengambil gambar YB. YB. konon membantu rakyat.(YB. YB.yang gila publisiti murahan).

    Kami dari PKR Sepanggar dengar sahaja berita kesusahan rakyat, lalu berkejar membantu, memunggah harta benda rakyat yang ditimpa malapetaka itu.

    Kemalangan kecil telah berlaku keatas Setiausaha PKR Sepanggar Puan Nordiana Mohd. Raziz terpukul ombak lalu terjatuh kedalam air dan diselamatkan oleh suaminya serta dibawa keHospital Kerajaan sebagai pesakit luar.

  10. 10 qistina Nov 28th, 2007 at 5:27 pm

    video tribute to anwar ibrahim, a song from our local band, butterfinger

    http://www.youtube.com/watch?v=tP57ZZlLpkg

    rock woooo…!

  11. 11 ingin tahu Nov 28th, 2007 at 5:36 pm

    salam alaykum dato’ seri..

    saya ada satu pertanyaan yg mungkin pertanyaan biasa sahaja… pertanyaan saya ialah pd tahun 1997 iaitu sebelum dato’ seri dipecat oleh tun mahathir ketika itu.. dato’ seri adalah antara orang yang menyokong bantuan daripada IMF (bank dunia) kerana negara mengalami masalah ekonomi negara yang teruk… boleh saya tahu sebab kenapa dato’ seri ingin mendapatkan bantuan tersebut?..

    sekian terima kasih..

  12. 12 Noh Nov 28th, 2007 at 5:59 pm

    Ahli2 Umno, MCA dan MIC dan yang sekufu dengannya yang telah menyokong dan mengundi BN turut terpalit dengan Jenyah Pilihanraya yang diterangkan DSAI. Sanggupkah mereka sebagai punca menjadikan pemimpin2 UMNO/BN memerintah dengan tipudaya dan rakus dimana kita sama-sama mengidapi bahang penyakitnya. Penyakit media dikawal, harga barangan kegunaan harian naik mendadak, pendidikan dipolitikan, inflasi meningkat, ribuan mahasiswa/i menganggur, rakyat disamun secara budiman; dengan menaikan tol, tarif air, letrik, cukai pintu dan berbagai cukai dan paksaan kenaan yang dicipta seperti Indah Water, PKPTN, parking kereta, saman itu saman ini, akta-akta yang menindas; OSA, ISA, AUKUKU, penghakiman separuh gila, korapsi pemimpin yang dilindungi, KPN dan penjenyah dua kali lima, BPR tersasau menyiasat pelapor, Perhimpunan aman disergah katanya haram…… Berapa lama lagi kita ni hidup; 10 tahun, 20, 50 pastinya tak lebih 100. Lepas tu? Anak cucu nak dibiarkan mengidapi bahang penyakit2 rekaan pemimpin2 BN ni. Kita dah tak ada lagi, yang pasti nya anak cucu maki hamun kerana kita mewariskan penyakit2 ini. Sekarang berseronoklah hingga tak sedar anak cucu bakal kencingkan kuburan kita. UBAHLAH, supaya ia tidak terjadi. Masih ada waktu, maseh boleh berjanji. Janji pada anak cucu, kita tak sanggup mereka menerima bahana penyakit2 ini. REFORMASI… REFORMASI…REFORMASI…UBAH SEBELUM PARAH…UBAH DEMI MARUAH.

  13. 13 r Nov 28th, 2007 at 7:29 pm

    A smear campaign, smear tactic or simply smear is a metaphor for activity that can harm an individual or group’s reputation by conflation with a stigmatized group. Sometimes smear is used more generally to include any reputation-damaging activity, including such colloquialisms as mud slinging.

    Common targets are public officials, politicians, and political candidates. To a lesser degree, the term can refer to an attempt to damage a private person’s reputation; for example, during a trial, the opposing counsel may attempt to cast doubt on the reliability of a witness.

    The concept of the smear campaign is related to the concepts of propaganda, media bias, yellow journalism, and other falsehood-related terms such as libel and pejoration.

    The best way to protect the electorate from electoral fraud is to have an election process which is completely transparent to all voters, from nomination of candidates through casting of the votes and tabulation. A key feature in insuring the integrity of any part of the electoral process is a strict chain of custody.

    To prevent fraud in central tabulation, there has to be a public list of the results from every single polling place. This is the only way for voters to prove that the results they witnessed in their election office are correctly incorporated into the totals.

    Various forms of statistics can be indicators for election fraud e.g. exit polls which are very different to the final results. Having reliable exit polls could keep the amount of fraud low to avoid a controversy. Other indicators might be unusual high numbers of invalid ballots, overvoting or undervoting. It has to be kept in mind that most statistics do not reflect the types of election fraud which prevent citizens from voting at all like intimidation or misinformation.

    wikipedia

  14. 14 kubung Nov 28th, 2007 at 7:32 pm

    sekopi kamu budak lagi baik belajar lagi bagus..lgpn kamu bukan layak mengundi lagi…jika kau dah matang baru kau leh paham apa yg dikatakan dalam blog… diaorg cakap tu berdasarkan bukti2 bukanya pada andaian…sebenarnya rakyat dah boleh pikir dah mana baik dan buruk ….

  15. 15 Sam75 Nov 28th, 2007 at 7:40 pm

    Saudara Skopi,
    Anda cuba memperkecilkan kenyataan DSAI. Sebagai seorang ahli politik yg berpengalaman beliau tidak akan membuat sesuatu kenyataan tanpa analisis dan bukti yg kukuh. Kerana secara tidak langsung ia akan merosakkan kredibiliti beliau. Bukti2 tersebut bukan susah hendak dibuktikan. Segalanya boleh disemak dalam rekod SPR.

  16. 16 drabdulwahid Nov 28th, 2007 at 8:58 pm

    sekopi,

    kalau tak ada angin masakan pokok bergoyang. itukan diajar sejak dari sekolah rendah lagi. kalau tidak wujud bukti2 sedemikian masakan 40000 rakyat meredah hujan asid dan gas pemedih mata menuntut pilihanraya yang bersih.

    kalau tidak ada bukti yang begitu teguh masakan tuduhan datang dari segenap pelusuk dan begitu lantang menuntut pilihanraya yang bebas.

    kalau sudah begitu banyak bukti dibawa masih juga anda tutup mata dan telinga, apa nak dikata lagi kalau saudara memang rela ditipu hidup-hidup.

  17. 17 anak muda Nov 28th, 2007 at 9:36 pm

    saudara sekopi,

    apapun saya rasa bangga sbb ada manusia yg masih inginkan kebanaran. tak kisah maklumat apa sekalipun, ia perlu diakhiri dgn kebenaran. pertanyaan yg baik. sekurang2nya anda tidak jadi manusia pak angguk. saya harap bukan setakat kenyataan DSAI anda pertikaikan, kenyataan2 pemimpin BN pun saya harap anda timbang utk cari kebenaran. jgn berdasarkan satu sumber sahaja. kaji dan selidik setiap maklumat yg diterima dari berbagai sumber.

    susah bg saudara yg mengikuti setiap perkembangan politik dari laporan utusan, RTM, TV3 dan seluruh media kawalan kerajaan. pendedahan ini bukan baru, laporan polis sudah dibuat tetapi media kerajaan tidak pernah melaporkan apa sahaja yg berkait rapat ttg kepincangan BN.

    dan saya percaya apa yg DSAI dedahkan ini tdk akan dilaporkan di mana2 media kawalan kerajaan. kecuali jika pendedahan ini betul2 diketahui umum baru mereka siasat. saudara boleh lihat dlm kes VK Linggam. selepas perarakan peguam, penerangan DSAI di media antarabangsa, kenyataan bekas2 ketua hakim termasuk SULTAN AZLAN SHAH, baru mereka tergesa2 menyiasat. takut2 klu rakyat sangka kerajaan cuba menyembunyikan maklumat dari rakyat. itupun mcm2 fitnah yg dilempar kepada DSAI dgn mengatakan video itu palsu, sandiwara pilihanraya dan bermacam2 lagi.

    kerana kami sudah masak dgn strategi mereka, kami sudah boleh tahu samaada apa yg ditimbulkan pembangkang benar atau tidak.

    1. jika tidak benar mereka akan siar di dada akhbar dan diruangan berita perdana dan tindakan mahkamah seperti saman dilakukan.
    2.jika perkara itu benar tetapi bukan la suatu perkara yg boleh mengugat mereka, mereka akan siar juga didada2 akhbar sambil mengatakan ini semua cerita fitnah. kerana mereka tahu majoriti rakyat akan percaya dgn apa yg kerajaan katakan kerana hanya minoriti rakyat yg baca akhbar pembangkang ataupun menghadiri ceramah pembangkang sahaja yg tahu kerajaan menipu.
    3.jika kes itu benar2 akan membuatkan BN tergugat, cerita itu tdk akan disiarkan langsung. ada sesetengah kes dimana individu yg menyediakan bukti menteri rasuah akan terus dikenakan OSA supaya cerita ini terus senyap.

    dan kesimpulannya jika apa yg didedahkan DSAI tdk benar dan mengarut. esok saudara boleh baca dan lihat laporan pendedahan ini diakhbar dan di tv. dan beberapa menteri akan memaksa DSAI disiasat. dan jika disiasat dgn penuh adil dan rakyat dimaklumkan secara terus apa yg berlaku dimahkamah, pendedahan ini mungkin tidak benar. mugkin saudara masih baru tetapi bg kami perkara seperti ini mudah hendak tahu benar atau tidak.

    jika kerajaan betul2 yakin SPR tidak berkomplot dgn mereka, cadangan penubuhan suruhanjaya diraja dan pasukan pemantau antarabangsa akan diluluskan terus tanpa ada rasa takut dan gentar. tetapi seperti yg dijangka meraka tidak berani. yg menjadi persoalan kenapa tidak berani? tiada alasan utk tdk menerima cadangan pembangkang kerana jika siasatan menunjukan pembangkang telah membuat pendedahan palsu maka rakyat akan kembali menyokong kerajaan kerana merasakan diri ditipu oleh pembangkang.

  18. 18 bumilangit Nov 28th, 2007 at 10:24 pm

    DSAI,

    bagaimana pkr dapat tahu yang encik ali tu undi BN? undi tu tak rahsiakah? macamni bertambah lah risiko kakitangan awam untuk terus sokong kebenaran

  19. 19 hash Nov 28th, 2007 at 10:48 pm

    Kalau Ketua Hakim Negara pun boleh di jual beli….apalah sangat Pengerusi SPR….???

  20. 20 yusof hussien Nov 28th, 2007 at 11:41 pm

    Masalahnya SPR ini akan terus melakukan penipuan melalui agen-agennya tanpa rasa apa-apa pun untuk menjaga air muka tuan mereka UMNO dan kemudian dengan bersahaja saja berkata, SPR telah menjalankan tugas yang adil dan bebas, sesiapa pun boleh membuktikan jika berlaku sebaliknya. Jadi kita sedang berhadapan dengan manusia jenis apa ni? atau bukan manusia pun, macam kucing atau anjing yang kencing atau berak merata-rata memang tiada mempunyai apa-apa perasaan pun.

  21. 21 siti Nov 29th, 2007 at 12:25 am

    Assalamualaikum Dato Seri Anwar Ibrahim. (Bakal Perdana Menteri Malaysia ke 6)

    Sebanyak 8 pilihanraya (PRU dan PR kecil) telah saya lalui dan 5 daripadanya saya terlibat secara total. Dalam setiap pelihanraya tersebut apa yang dapat diperhatikan ceramah yang dianjurkan oleh PAS / DAP / Keadilan memang mendapat sambutan. Malangnya apabila keputusan diumumkan gambaran yang dilihat semasa kempen jauh menyimpang. Melihat kepada gelombang musim PRU akan datang saya masih kurang yakin BA akan dapat menunjukkan keputusan yang baik berdasarkan :

    1. Rakyat terbanyak (terutama pengundi luar bandar dan pinggir kota) masih belum
    mendapat maklumat jelas tentang isu semasa.

    2. Semangat dan sokongan yang nyata nampaknya hanya tertumpu kepada beberapa tokoh
    yang mempunyai kekuatan peribadi (dalam keAdilan nampaknya hanya DSAI, Datin Wan
    Azizah, Tian Chua, Sivaraja, Ustad Badrul, Prof Jomo) yang lain-lain masih
    menumpang kekuatan DSAI kerana tidak jelas karismanya.

    3. BA (Keadilan terutamanya) memberi gambaran seolah-olah mengutama masyarakat
    bandar apabila terlalu jarang melakukan aktiviti untuk masyarakat luar bandar.
    Dalam hal ini usaha yang dilakukan oleh PAS perlu dicontohi oleh Keadilan.

    4. Usul, cadangan dan permintaan yang telah lama dan kerap diutarakan oleh para
    penyokong dan peminat setia DSAI dan keadilan agar “tunjukkan kekuatan dan
    keseragaman kepimpinan Parti Keadilan dan Gabungan BA masih tidak diperdulikan
    oleh pimpinan Keadilan. Hal ini amat-amat menyedih dan membosankan!!

    5. Peratusan pengundi yang keluar mengundi banyaknya daripada kawasan luar bandar
    tetapi DSAI dan pemimpin Keadilan TERLALU gemar memberi mengadakan ceramah di
    bandar-bandar besar sahaja (malahan di hotel bertaraf lima bintang). Gambaran
    yang diberikan seolah-olah masyarakat luar bandar diketepikan.

    6. Jika selepas tarikh PRU diumumkan barulah DSAI dan para pemimpin Keadilan baru
    nak ke hulu ke hilir untuk memberi ceramah, maka ia akan mengundang ayat seperti
    ini “tengok pemimpin Keadilan bila nak pancing undi barulah nak sibuk ke
    kampong. kalau tak de pilihanraya batang hidung pun tak nampak - serupa je macam
    pencacai UMNO”. Harap-harap ini tidak berlaku.

    7. Saya yakin Nurul Azzah, Datin Wan Azizah, saudara Azmin, akan bertanding nanti.
    Kenapa tidak mereka ini bergerak selincah DSAI dan muatkan aktiviti mereka dalam
    laman ini agar ramai tahu bahawa kekuatan keadilan tidak hanya terletak dibahu
    DSAI.

    Sekadar memberi pandangan cetek saya dan bukan untuk dipertikaikan diblog ini tetapi untuk difikir dan dianalisa oleh DSAI dan kepimpinan Keadilan serta gabungan BA seluruhnya.

    Harapan dan doa saya semoga kita semua sebagai pencinta keadilan dapat bukan lagi menjadi pembangkang yang kuat dan berani tetapi menjadi pemerintah yang adil dan bertanggungjawab, InsyaALLAH.

    Wassalam.

  22. 22 Jbozz Nov 29th, 2007 at 12:35 am

    “DSAI,

    when you were in Office as a Minister in His Majesty’s Government, did you not know about the hanky panky going-ons in the EC and did you do anything about it …..

    or as usual, Dr Mahathir prevented you from doing anything or that it was a Cabinet Decision …

    mahu lagi join UMNO ????”

    I’m commenting the above statement, if u r working and have a high profile job to manage, as a wise person off course u need to act dumb, do u over step ur boss?

    Dr Mahathir can’t do nothing when Kelantan and Terengganu lost the election, so it is proven EC can’t do much even chartered few buses to the East Coast. I hope DSAI can further gather more concrete evidence to show EC doing a lousy job.

  23. 23 gengis khan Nov 29th, 2007 at 12:56 am

    parliment lembah pantai

    umtuk makluman, sebuah bangunan didalam kawasan TPM taman teknologi malaysia dibukit jali telah digunakan oleh Ahli Perliment Lembah pantai sebagai tempat anu.. kerana pada waktu tersebut suaminya presiden TPM (sekarang pengerusi IJN jantung negara). mungkin pilihan raya kali ini mereka gunakan kemudahan IJN pula. dewan bedah pula tempat pangkah undi.

  24. 24 budak gombak Nov 29th, 2007 at 1:03 am

    wahai adik sekopi,ini bukan tulisan tapi ini adalah kebenaran.Tahniah anda berada dalam blog politik anwar ibrahim.anda anak muda yg minat politik.

  25. 25 mamat Nov 29th, 2007 at 1:53 am

    dsai,

    saya sememangnya sentiasa melayari blog dato, pendedahan yang dato berikan membuatkan saya berfikir bagaimana cara terbaik mengatasinya. dalam kerja pilihanraya ni saya telah beberapa kali melaluinya dan perkara yang dato katakan sememangnya ujud. Dengan menggunakan SSDP ianya boleh dikesan, tapi setakat itulah saja, untuknya mengatasinya tak boleh. Jadi itulah saja berlaku saban pilihraya.

    Sekian saja, terima kasih.

  26. 26 cokelat Nov 29th, 2007 at 2:01 am

    Baru-baru ini ceramah Mustapha Ali dan Anuar Tahir ceramah di surau Sri Kota Bandar Tun Razak tak sampai 150 orang.

    Pada 24hb Nov lepas… di DUN Senggarang, Batu Pahat, Johor….. Ceramah Ust Nasharudin Mat Isa tak sampai 500 orang. Lebih ramai orang luar dari orang tempatan.

    Adakah rakyat dah berputus asa….??? Adakah PAS perlu tukar strategi…???

  27. 27 chilten Nov 29th, 2007 at 3:53 am

    Saudara sekopi,

    Memang semua dakwaan penyelewengan di dalam dunia ini disampaikan kepada rakyat umum hanya melalui kata-kata dan penulisan. Buktinya terdapat dalam fail-fail yang mungkin setebal buku telefon yg akan dianalisa di BPR(yang adil) dan mahkamah yang kebiasaanya mengambil masa berbulan-bulan hingga bertahun-tahun.

    Di halaman utama blog ini, dapatkah anda lihat gambar DSAI bercakap di hadapan banyak mikrofon sambil memegang banyak helaian kertas? Di helaian-helaian kertas itulah terdapat bukti-buktinya. Walaubagaimanapun, sebarang bukti yg dapat melemahkan kedudukan kerajaan akan ditapis oleh media kerajaan. Sila baca mengenai ‘Press Freedom Index’ di internet, bukan hanya media kawalam kerajaan. Kumpulkan maklumat melalaui media antarabangsa dan insyaAllah, tempurung kerajaan yg mengelilingi minda anda akan pecah.

    Inilah yang dipanggil ‘political bias’. Apabila PKR dituduh, buktinya tidak perlu ada tetapi apabila UMNO didakwa, bukti setebal buku telefon pun tidak mencukupi.

  28. 28 Bangsa-bangsa bersatu Nov 29th, 2007 at 8:04 am

    Dato Seri,

    Semalam kat TV dan kat Parlimen, Breder Nazri dan sekutunya sudah kata BN akan menang besar dalam pilihanraya akan datang. Begitu konfident mereka !! Malah saya ingat mereka sekarang ini tengah dok pekiak berapa biji lagi rumah & kereta mewah nak beli, saham nak dapat, cuti oversea dll. Apa komen Dato Seri?

  29. 29 BolehMan Nov 29th, 2007 at 9:04 am

    Kepada saudara sekopi…
    jgnlah kita terlalu mletakkan fikiran di sudut yg sempit…
    jika berlaku apa2 tuduhan serius melibatkan kerajaan, ia musti dinafikan segera dan MENGAMBIL TINDAKAN terhadap yg membuat tuduhan. Ini penting dlm menjaga kredibiliti kerajaan.

    Melainkan yg membuat tuduhan tersebut hanya org2 jalanan, tidak perlulah dia di ambilkira. Pelbagai tuduhan serius telah dilakukan oleh barisan kepimpinan pembangkang. Tapi kenapa kerajaan membisu? kenapa tindak diambil tindakan terhadap mereka jika benar ia fitnah. Adkah kerajaan dayus? atau memang benar dakwaan tersebut?

    Org ramai tidak habis2 menuduh Dato Seri agen yahudi, kawan baik Al-gore, dulu pun duduk dlm kerjaan BN sama sahaja makan duit jugak, keadilan mendapat sumber duit dari yahudilah…namun Dato Seri telah berkali-kali mencabar sesiapa sahaja…SESIAPA SAHAJA…buktikan dan DAKWA semasa dia dlm kerajaan, dia ada mengambil sesen duit kerajaan dgn cara tak betul, buktikan dia agen yahudi, buktikan dia mempunyai harta berjuta di luar negeri. Dan takkan berjalan dgn al-gore boleh dikira agen yahudi?

    JANGAN DAYUS dlm mengambil tindakan, jika kerajaan tidak mengambil kisah dlm fitnah2 ini (kononnya)…maka kerajaan adalah lemah dan harus di tukar. Komisen melibatkan pembelian kapal selam, kontrak mencetak duit malaysia dan banyak lagi tuduhan2 serius, sila ambil tindakan pada org yg membuat tuduhan jika benar fitnah.

    Tapi pelik, yg dah mmg depan mata, senatero tahu bawa duit berjuta ke Australia, bina mahligai berjuta, buntingkan anak dara org, isu AP…takde pula sibuk2 di suruh ambil tindakan yer…walhal mereka barisan kepimpinan. Bersihkan dulu barisan kepimpinan sekarang, baru pikir bersihkan org yg bakal memimpin……..

  30. 30 cokelat Nov 29th, 2007 at 10:37 am

    Abang Din,

    Duit yang dilarikan berkotak-kotak dalam tahun 1998 dengan kapalterbang oleh bekas Pak Menteri bakal dibawa masuk semula dan akan di halalkan oleh Bank Negara.

    Duit akan dikongsi bersama oleh bakal PM yang paling muda dan bekas Pak Menteri.Mungkin akan ditabur pada PRU12.

    Saham PROTON jatuh merudum. Harta PROTON di Shah Alam yang nilai berbilion ringgit akan dipaksa jual oleh ‘BERUK’ berkenaan dan dia dan bekas Pak Menteri itu akan beli.

  31. 31 Mat Kecoh Nov 29th, 2007 at 10:48 am

    Kesian adik sekopi…

    Tak mengapa sekurang-kurangnya adik sudah mula sedar mengenai hal ini. Mungkin adik belum terbaca penerangan Dato Seri sebelum ini. Bukti-bukti sudah pun dikemukakan ke ‘pihak berkuasa’ (jika diberi kepada adik pun takut tak paham… kesian)

  32. 32 Noh Nov 29th, 2007 at 11:16 am

    sekopi;

    Nak bukti! senang je. Sekopi suruh mereka yang berkenaan saman DSAI. Dimakamah nanti DSAI telanjangkan bukti2 untuk tatapan sekopi. Tak payah mengenalkan diri, kan keris umno tu berlikuk, berliuk dan hujungnya tajam.

  33. 33 ijat Nov 29th, 2007 at 11:41 am

    Rashid bergurukan Mahathir bagaimana nak bohong dengan muka selamba! Kaki putar belit, sebiji macam Mahathir yang telah menghancurkan sistem sistem yg sedia ada semata2 untuk agenda pribadi politiknya. Rashid ni sebenarnya dah hampir muflis semasa menjalankan bisnes kolej swasta di Langkawi and it was Mahathir yg menyelamatkan beliau dgn syarat, pabila di tarik ke dalam SPR, kena ikut telunjuk dan lakukan segala kerja kotor yg diarahkan oleh Mahathir.Tiba2 masalah kewangan yg dihadapinya selesai! Selepas tu, sikit demi sikit, dia belajar macam mana nak berbohong dengan muka selamba macam bos dia. Bohong kering! Orang macam ni, bila jumpa di mana2, ludah di mukanya!jNGn bagi muka. Lagi ramai yg ludah kat muka dia, lagi dia sedar ramai orang yg tau dia ni kaki temberang dan putar alam.

  34. 34 edzuan Nov 29th, 2007 at 12:14 pm

    Dsai!

    Untuk menang dalam pilihanraya mmg susah ini kerana Bn punyai satu senjata yang paling bahaya iaitu media. saya cadangkan Keadilan cetak risalah bukan setakat manifesto tetapi risalah isu semasa seperti rasuah dan apa saja betuk penyelewengan yang ada ini supaya ahli BN dan rakyat yang selalu pangkah BN tahu akan watak sebenar pemimpin BN.

  35. 35 edzuan Nov 29th, 2007 at 12:19 pm

    DSAi

    Satu lagi cadangan saya untuk PRU 12 nanti keadilan atau pas tawarkan ganjaran siapa yang dapat tangkap hantu undi dapat ganjaran..

    Dan siap yang diberikan wang oleh pihak tertentu terutama BN tampil kedepan kita tawarkan ganjaran pada dia…balik kerana memberi maklumat…ini memberi tekanan kepada org yang nak memberi dan menerima.

  36. 36 r2d2 Nov 29th, 2007 at 12:26 pm

    Apa lagi pengerusi SPR? Bila lu mau resign? I really can’t stand your S.t.U.P.i.D face la… you, and many others …

  37. 37 mongolian Nov 29th, 2007 at 12:57 pm

    Saudara edzuan,

    jalan pintas terahir oleh kerana tiada ruang media, maka kita gunakan cara darurat, gugurkan risalah melalui heli sebagai mana digunakan pada zaman komunis dahulu yang mana mengugurkan risalah didalam hutan apa nak risau kan ada alam flora jadi kita bagi keroni umno kerja sedikit selepas pilihanraya dapat juga mereka bayaran lebih untuk keroni mereka. jadi disini ada perkonsian pintar atau dikatakan menang menang. jadi keroni pun suka mereka dapat tender kita pun suka dapat jalankan amanah negara untuk rakyat.untuk pastikan negara maju semua pihak kena berkerjasama termasuk sewaktu pilihanraya.

    cokelat

    Kelemahan (BA rakyat) adalah promosi perkara ini sering saya tekankan dibelog ini.kelamahan yang paling jelas adalah promosi masalah tunggal yang masih belum mandul harap (BA Rakyat) segera minum Tonkat Ali, kerana dalam 9 bulan akan ada pilihanraya.

  38. 38 lembah pantai Nov 29th, 2007 at 1:09 pm

    dato seri tolong perhatikan lembah pantai until now agm tak bole selesaikan.Kita bertanding tapi masalah kecil ni tak selesai cam mana kami nak buat kerja.Ketua bahagian tak ada terkontang kanting.harap amk ajer macam kami buat program.

  39. 39 kaka Nov 29th, 2007 at 1:13 pm

    adik sekopi,

    pertama sekali sy nk ucap tahniah dlm umur belasan thn anda dh brani memberi komen dan pndapat anda. nk pulak komen tu kepada Dato Seri Anwar Ibrahim. mknanya anda salah seorg rakyat malaysia yg berani mmberi pndapat. Tetapi keberanian anda blum ckup untuk mnandingi kebaranian dato seri swktu zaman bliau remaja dahulu.

    Dato seri bkn shaja menulis bukti2 penyelewengan melaui tulisan. dh bnyak documen-documen penyelewengan oleh pemimpin kerajaan yg tlah dilaporkan kepada pihak penguasa. tp tidak ade tindakan diambil disebabkn semua institusi-institusi di dalam ngara ini telah dikawal oleh kuasa-kuasa pemimpin yg berhati binatang.

    Sebagai contoh baru-baru ini Dato seri telah memaparkan bukti-bukti percakapan seorg peguam CORECT CORECT CORECT VK Lingam dengan Taukeh judi Vincent Tan. Ianya telah tersebar luas di dada akhbar, telivision dan melalui wbsite. dan bukti ini bkn melalui tulisan! ianya juga bukan sekadar logik pada fikiran! selepas tanyangan daripada video klip tersebut barula ia diterangkn melaui ceramah dan tulisan kepada rakyat.

    Semoga adik skopi selepas ini akn trus mnjadi lebih matang dalam politik. Komen anda kepada Dato Seri itu la yg sebenarnya skadar tulisan yang hanya logik pada fikiran. Diharapkan anda tak tergolong dalam “bukan semua pmbaca blog mmpunyai pengetahuan tinggi tentang politik”. Sepertimana yg telah anda tuliskan.

  40. 40 Zulnizam Nov 29th, 2007 at 1:15 pm

    selamat melalui tol yang telah naik..

    Menteri cakap lebuhraya yang di naik kan TOL tak ramai orang lalu……….

    NI, NAK BAGI TAU KAT PAK-PAK MENTERI YANG KAYA RAYA, YANG LALU JALAN TU AYAM, SAYUR, KELAPA SAWIT, GETAH, BARANG BINAAN…………….

    LEPAS NI SAMA-SAMA KITA TANGGUNG KENAIKAN BARANG-BARANG INI…….

  41. 41 Datuk Halik Zaman Nov 29th, 2007 at 1:17 pm

    Sdra Moderator

    Saya fikir dalam blog ini patut budak budak macam “sakopi” ini dilarang campur tangan hal ehwal orang dewasa, lebih lebih lagi soal politik negara. Mereka patut tumpukan pelajaran mereka disekolah.

    Moderator adalah berkuasa untuk tidak menyiarkan posting budak budak yang frust ini, sebab dia masih dibawah umur.

    Ishkkk masih lagi fikiran bebudak.

  42. 42 mongolian Nov 29th, 2007 at 1:32 pm

    Saya starbucks coffee bukan taraf nak jawab sekopi cap kapal.soalan u ni boleh di soal kat budak tadika kemas atau putra, putri umno, penberita utusan meloya dan berita hairan pun boleh, itu level u.

  43. 43 thales Nov 29th, 2007 at 3:36 pm

    my dear Anwar Ibrahim,

    when you started the PKPIM and ABIM that’s is actually a very good and commendable effort, far far better then GPMS and all other race-based Malay associations.

    nonetheless, the Malay youths, and young fathers have a very difficult choice to make between too close to Political Leaders or too close to Muslim Leaders [ie REAL Muslim leaders, those that woul dimpart upon your souls the very meaning of your final destination and how to go about it ].

    nowadays, leaders tend to be of the 2 kinds described above; others are secondary, I supposed, like Business mentors, Scientist-mentors.

    it is extremely difficult to get the two together in ONE PERSON ie. both a Political Leader as well as a SPIRITUAL leader ….. we only have one clear benchmark in the person of Prophet Muhammad.

    The Companions after him are just shades of him from Syedina Abu Bakar, Umar etc etc etc ..

    We come to this problem-situations raging this country as you perceieved it …. an dother may share your views, so there was BERSIH and now HINDRAF and most likely, a few more to come.

    Do you not see, there might be a Conspiracy by YOUR ENEMIES to encourage all of the going-ons, as that EVENTUALLY you are to be BLAMED .

    Your ENEMIES will want you to go on encouraging you and your followers and the other groups to continue create havoc, public disorder, riots and all manner of disruptions ……. so that the PUBLIC at Large will see you as the Leader of TROUBLEsome kind !!!!

    In modern times, we see Al Syed Khomeini { he is actually a Syed] is the only one who has successfully cerate a MASS following to cause the downfall of Dynasty , a a very bad Muslim at that …. thinking of going back to Majusi kind of Civlisation !

    He lived a simple life and left the Imamanate with no riches , he rented a house during his Imamanate.

    As for the Sunnis, there is absolute no example in the modern era, it is presumbaly, theyt are becoming petty and debate over matters of mundane and trivia ….. the leaves and not even the branches.

    You must show you are first and foremost a Politicval Leader of the Muslims, as I don’t see you as a Spritual Leader of the Muslim {sorry lah Pak Sheikh] and with your close ties to the Good and Examplar Muslim Leaders {ie Scholars-philosophers, something like that ], your actions and conduct must necessarily show that.

    Your ENEMIES will only have this WEAKNESS {ie the Malay political leaders} their understanding of the true worldview of Islam ……

    and today, we need individuals are are exponents of both worlds ie. understanding the Western-Christian worldview within the Grand Worldview of Islam { I have to use the word grand, just to emphasize that a true and correct understanding of the worldview of Islam subsumes the correct place of the other religions, beliefs systems ].

    and Badawi may have scuppered by putting a hadhari to it !

    {btw I hhope you have found your ashafii and al ghazali …no trouble at all isn’t]

  44. 44 Jiwabelia Nov 29th, 2007 at 4:22 pm

    DSAI

    Saya harap DSAI tidak tenggelam dgn sokongan DSAI dalam blog,frenster n alam internet ini.bagi saya,ianya most probability kind of artificial supporters.tidak dinafikan,memng ramai yg jd ‘penyokong yg saggup bermati2an’.

    saya cdangkan DSAI n jentera2 edarkan risalah2 ke kampung2,felda2 dll.

    saya juga sebenarnya buat benda yg sama DSAI,edarkan risalah etc.

    apa2pun, saya doakan kita menang PRU kali ini, dan angkat DSAI sebagai our 6th prime minister!

  45. 45 r2d2 Nov 29th, 2007 at 4:29 pm

    Some people think we’re fools, what they don’t know is that they’re the greater fools! Don’t waste time indulging with people the likes of kopi (what’s his/her name). We are only giving him/her the recognition, even if it’s a negative recognition. Sometimes the best treatment is no recogniton at all. Full stop.

  46. 46 jayaklang Nov 29th, 2007 at 4:58 pm

    Datuk Seri,

    Sentimen rakyat pada masa ini berpihak kepada pembangkang. Parti Keadilan rakyat seluruh Malaysia perlu tingkatkan usaha untuk mendaftar ahli baru. Saya percaya Parlimen kota Raja & DUN Sri Andalas Klang akan menampakkan peningkatan mendadak keahlian baru. Usaha perlu dilakukan oleh pemimpin Keadilan di kawasan ini.

    Lawan Tetap Lawan !!!

  47. 47 crepe_0712 Nov 29th, 2007 at 5:38 pm

    SALAM PERJUANGAN…..SURUHANJAYA DIRAJA UNTUK SIASAT KES KLIP VIDEO LINGGAM DAH DIPILIH,KENA TUNGGU PM UMUMKAN…APA YANG PENTING,SIAPAKAH ORANG2 YANG DILANTIK OLIH MEREKA..KALAU ORANG2 YANG DILANTIK ITU NAMANYA ADA TERSENARAI DALAM SENARAI’BLACK LIST’KITA JAWABNYA..WAL HASIL BALIK ASAL LA..KENYATAAN ZAM ANAK MAIDIN,JANGAN PERCAYA PADA BERITA ALJAZIRA AMAT MEMALUKAN…SEPATUTNYA ANAK MAIDIN NI MALU PADA DIRI DIA SENDIRI..HANYA BERBOHONG JADI SENJATA UNTUK MENGAMPU…ADA AKAL HANYA BERFIKIR UNTUK BERBOHONG…
    ANWAR BUKAN HANYA BERCERAMAH DIBANDAR2..SELURUH TEMPAT DIA ADA PERGI..SILA SEMAK JADUAL YANG LEPAS2..KITA SEHARUSNYA ADA SIKAP TANGGUNG JAWAB UNTUK SAMA2 BEKERJA..JANGAN TERLALU BERGANTUNG PADA ORANG LAIN…UNTUK BERJAYA KITA KENA SAMA2 BERUSAHA KEARAHNYA..KITA KENA SAMA2 BERGERAK DENGAN MENYEBARKAN SEGALA MAKLUMAT YANG ADA DISEKITAR KAWASAN KITA DAN MENARIK SERAMAI MANA YANG KITA MAMPU UNTUK MENYOKONG DAN SETERUSNYA MENGUNDI PEMBANGKANG DI PRU AKAN DATANG..INI TANGGUNG JAWAB KITA SEMUA BUKAN HANYA TERLETAK PADA PIMPINAN ATAU PEKERJA2 PARTI..JIKA KITA IMPIKAN SEGALANYA MENJADI NYATA,AYUH..SAMA2LAH KITA BERUSAHA…JANGAN DILAYAN KOMEN2 YANG SEMPIT..KEBANYAKANYA HANYA PERSOALAN YANG DAH BERPULOH2 KALI DIJAWAB..MEREKA HANYA NAK BUAT KERJA SEBAB DAH KENA BELI MARUAH DAN HARGA DIRI..DAH TAK ADA NILAI LAGI..TAK PAYAH LAYAN.
    KITA MINTA KERAJAAN SIASAT KES PEMBELIAN KAPAL SELAM DAN JET SUKHOI…ORANG2 INI YANG BANYAK MENGAUT HASIL NEGARA…BPR JANGAN HANYA NAK DAKWA ANAK2 IKAN BILIS SAJA..KALAU KAMU TAK ADA KEBERANIAN UNTUK MENANGKAP JERUNG2 YANG TENGAH MENGGANAS LETAK JE LA JAWATAN…BERSIH BUKAN SAJA NAK BERSIHKAN PILIHANRAYA TAPI SEMUANYA NAK DIBERSIHKAN TERMASUK PEMIMPIN2 YANG RAKUS DAN TAMAK..LAWAN TETAP LAWAN.

  48. 48 Mirza Nov 29th, 2007 at 5:58 pm

    Assalamualaikum
    Yth Bpk. Anwar Ibrahim,

    My name is Mirza, I’m from Jakarta, Indonesia, I graduated from the Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Having lived in KL for 5 years, I think Malaysia definitely will have to move towards democracy, and hopefully Malaysia will be lead by great leaders who’s responsible and amanah. Our prayers and doa are with you and family.

    regards,
    Wassalam,

    Mirza

  49. 49 rakyat biasa Nov 29th, 2007 at 9:00 pm

    nak menang praya tapi jentera tak nampak bergerak lagi di tempat sy…takde pun penyebaran risalah spt AEN & perjanjian keadilan untuk rakyat malaysia…yg sy nampak masa kempen, baru la sibuk duk pasang poster dan banner … dan pengedaran risalah pun terhad aja, tak meluas kepada semua .. kalau yg dapat pun .. pengundi2 yg dah tau pangkah pembangkang, org pegi ceramah dan juga ahli2 parti…..di tempat saya ni pun , dah timbul cakap2 mengenai dsai yg hadir di mahkamah memberikan sokongan solidirati terhadap hindraf…diaorang anggap seolah2 dsai menyokong perjuangan hindraf…

    - bukan ahli , tapi pengundi yg memerhati -

  50. 50 syahid_zul Nov 29th, 2007 at 9:10 pm

    Datuk Halik,

    Biarla sekopi tu untuk menyatakan pendapatnya.Biasala,Masa bertatih selalu rebah,kelak dia akan menjadi dewasa…
    Mungkin saya pun budak jugak tapi dah boleh mengundi.Yang tua sayangi yang muda,dan yang muda hormati yg tua..amacam?

  51. 51 kublai khan Nov 29th, 2007 at 9:34 pm

    ada laporan akan ada lagi perarakan pasal tol dan sebagainya, ini satu hala tuju yang baik untuk negara, ini bermakna fasal 2 & 3 perlembaga persekutuan telah subur. rakyat telah faham peranan mereka terima kasih kepada suhakam kerana dengan adanya suhakam sedikit sebanyak didikkan serta kesedaran dari peranan suhakan, maka dari situ rakyat serta badan badan kerajaan telah di sedari oleh penceramah suhakan pentingnya hak asasi manusia nanpaknya kesan dari penubuhan suhakam telah sedarkan rakyat apa itu hak asasi rakyat, dan kita akui suhakam tiada kuasa mutlak akan tetapi peranan mereka dan keujudan mereka telah terbukti ada bezanya terhadap pemikiran rakyat yang selama ini agak kabur tentang hak rakyat. sekali lagi terima kasih kepada suhakan dan badan badan NGO yang telah memaikan peranan anda dengan baik.

    Untuk lebih berkesan satu selekoh ucapan perlu diadakan seperti disingapore. atau didewan tertutup supaya rakyat ada saluran untuk menyuarakan pandangan mereka.

    mulut tempayan boleh ditutup mulut manusia ??????

    wassalam

  52. 52 NG LUM YONG Nov 30th, 2007 at 12:54 am

    Di dalam malaysiakini.negara islam bukan isu penting atau utama bagi masyarakat cina, perkara yang
    penting ialah KESELAMATAN, EKONOMI, KEADILAN(kaum,pendidikan).
    Dua perkara pasti BN-UMNO mengeksploitasi sepenuh ialah isu Hindu rights action force (hindraf)
    dan AGENDA EKONOMI MALAYSIA. Kedua-dua isu akan digunakan untuk merebut sokongan pengundi melayu terhadap BN-UMNO dalam pilihanraya umum yang akan datang.Isu ini kononya akan mencabar ketuanan dan hak keistimewaan melayu.
    Oleh itu,momentum kebangkitan rakyat mudah dihapuskan oleh BN-UMNO? Satu strategi yang berkesan untuk menangkis serangan isu perkauman mesti dirancang oleh DSAI.

  53. 53 Aku Nov 30th, 2007 at 1:50 am

    Aku setuju sekopi beri pendapat dan bertanya.
    Dia telah paparkan kepada DSAI dan kita dari perspektif pelajar seperti dia.
    Memang baik bagi pljr untuk mula mengambil tahu sedikit demi sedikit mengenai politik dan tentang perjuangan barisan alternatif dari umur seawal ini lagi. Jika tidak bermula dari awal, kepala otak mereka akan padat dengan sumber dari media2 kerajaan sahaja. So untuk sekopi, tahniah. Anda ada hak untuk bertanya dan anda teruskan menggali maklumat supaya anda menjadi lebih tahu. Cari koleksi ceramah dato seri anwar dan dengar dan dengar. Anda akan tahu lebih banyak.

    Tentang bukti penyelewengan tu, mmg DSAI xdedahkan di sini. Tp tak bermakna beliau tipu. Pakcik saya sendiri(sekarang pro kuat DSAI) pernah jadi pengundi untuk satu nama perempuan di bahagian saya. Benda tu jadi tanpa dirancang bilamana penjaga pusat undi tu(xingat sgt apa dia ckp aritu,pnjaga tmpt undi ke atau ketua polis kt tmpt undi tu..) suruh dia undi kali ke-2 untuk hari tu. Ketua tu cuma angguk kepala ja dan yg jaga pintu masuk dah benarkan dia masuk dah. Tp yg peliknya, wakil pembangkang yg jaga waktu tu x bantah pun bila dia tgok nama prmpn pengundi laki. Wktu tu belum ada calon pkr kt tmpt aku ni.

    Aku pun xboleh nak tunjuk bukti tp aku xtipu. Lgpn bukti apalah yg aku nak tunjuk. Kan?hehe.
    Ni lah yang masih ramai xtahu. GE nanti rakam dari jauh gelagat pusat undi manatau ada ‘rezeki’ dapat yg best.

  54. 54 Anak Jati Sarawak Nov 30th, 2007 at 3:48 am

    Tahniah buat Sekopi.Walopun kesian gak sebab ramai sangat pi tibai die.Tp syabas sebab pada usia muda sudahpun memikirkan tentang Masa Depan tanahair kite nih.Tp biase la,usia muda sering dijadikan alasan oleh Mereka yg lebih berusia utk menolak mentah2 pandangan yg bersifat Offensive nih.Sedang saidina Omar pun pernah ditegur kerana tidak mengendahkan pandangan seorang budak apetah lagi manusie biase.Mungkin adik Sekopi Risaukan ‘Masa Depan’ yg bakal generasi Adik Warisi sehingga menyebabkan adik tidak dapat fokus pada pelajaran lalu terbertanye sebegini.Bersabarlah,teruskanlah mencari KeBENARan.Kalo adik terase ingin memberi sumbangan pade perjuangan ni cukuplah dengan meneruskan Usaha mencari keBENARan & menyampaikannya kepada org terdekat adik.Ape yg UTAMA buat adik sekarang adalah Pelajaran.Serahkanlah Usaha membawa perubahanni kepade Generasi sebelum adik nih.Sebab sekiranya kami GAGAL sekalipun,adik tetap memerlukan iLMu utk meneruskan hidup dalam Malaysia yg Korup.Na’uzubillahiminzaalik. Semoga KEBENARAN akan TerTEGAK dibumi MALAYSIA tercinta ni.
    Ameeen

  55. 55 zali amk gombak Nov 30th, 2007 at 9:41 am

    dato halik jgn emosional.kita perlu anak muda macam sekopi bincang masalah negara.yg tua beri nasihat kalau si org muda terlampau sangat.ok dato halik.. kita tak nak mahasiswa/i yg bacul yg dilahirkan oleh bn dan umno.

  56. 56 Pangeran Nov 30th, 2007 at 10:31 am

    Sepatutnya kita harus memberi peluang kepada sekopi untuk meluahkan pendapatnya atau soalannya walaupun beliau seorang anak kerdil dalam dunia politik ini.Suara demokrasi…sesiapa berhak bersuara walaupun soalannya soalan bodoh…dengar dahulu baru kita kupaskan..kita harus melentur buluh dari rebongnya..kita patut memperjelaskan kemusykilan sang sekopi ini dari sudut yg matang dan boleh beliau fahami…bukannya kita harus ignore orang orang begini.

    Jangan kerana kita sudah matang dalam dunia politik ini,kita harus mendabik dada untuk melarang sesiapa mencampuri hal ehwal dunia politik…

    tepuk dada tanya selera? selera mana yg anda pilih….normal..easy…gung ho?

  57. 57 Jingos Nov 30th, 2007 at 10:40 am

    pelik yer… cam ner lak kertas undi boleh dibawak keluar….. Apa wakil parti buat dalam bilik undi tu…tidur ker…..

  58. 58 shakri Nov 30th, 2007 at 12:56 pm

    Salam semua,
    Saya selama ini hanya membaca sahaja dlm ruangan ini.tapi hari ini terpanggil untuk memberi sedikit pandangan untuk di kongsi bersama.Kita tahu manusia ni ada macam-macam pendapat dan idea tetapi kita tidak boleh menolak pendapat dan pandangan orang lain dek kerana kita lebih tahu dan berpengelaman.Tujuan kita untuk menarik orang menyokong perjuangan kita.

    Berkaitan dgn adik sekopi tu kita yg tua dan berpengalaman janganlah membidas beliau sehingga jauh dari kita.Kita dulu pun macam tu juga di peringkat awal terlibat dgn politik.Masih tercari-cari hala tuju dan matlamat hidup.Buat adik Sekopi saya nasihatkan jangan putus asa dengan pandangan negetif,sebaliknya kuatkan semangat.Tambahkan ilmu lagi tentang politik ni dari membaca dan mendengar dari orang yang berpengalaman.Universiti tempat adik belajar tu bagus tapi masi terlalu awal buat adik,universiti yang sebenar ialah universiti kehidupan yang akan adik lalui setelah tamat belajar nanti.

  59. 59 anak muda Nov 30th, 2007 at 1:24 pm

    penyebaran risalah perlu dilakukan. saya sokong pendapat yg mengatakan kita terlalu tumpu pada mereka yg mmg sudah tahu arah perjuangan kita. yg menghadiri ceramah dan pembaca akhbar BA mmg ramai. tetapi ini masih tdk cukup. kita mahu sedarkan klu boleh seluruh rakyat. kita mesti beri penerangan pada golongan yg masih belum mengerti. di ceruk2 kampung dan tidak lupa juga di beberapa tempat di sekitar bandar.

    golongan ini saya pasti mereka tdk menghadiri ceramah2 ataupun membeli dan melayari akhbar2 pembangkang. wlupun beribu ceramah dilakukan saya pasti ia tdk akan smpi kepada golongan ini. hanya risalah percuma yg mampu tarik perhatian mereka. PKR perlu lihat bagaimana srategi dan usaha PAS dlm menyebarkan maklumat mereka. saya kagum.

    bagi pengundi malayu tempat yg paling berkesan untuk menyebarkan risalah ini adalah di masjid,surau,pasar,stesen bas dan teksi. jgn letak di post box, di pagar rumah, di wiper kereta kerana tempat sebegini senang utk samseng2 BN kutip dan buang. kita mahu lihat jentera khususnya PKR lebih aktif supaya disana sini ada sahaja ahli PKR yg menyebarkan risalah. setiap hari jumaat di masjid, setiap pagi di pasar2, selepas waktu kerja di hentian2 bas dan teksi.

    bagi pengundi cina dan india saya harap org lain boleh bg cadangan khususnya wakil dari bangsa sendiri bg cadangan utk bangsanya sendiri. sbb mereka lebih arif.

    kita sudah tidak ada bnyk masa lagi. setiap dari kita seperti apa yg DR BADRUL AMIN selalu nasihat kan ‘beri penerangan pada ahli keluarga masing2 dan rakan2′. saya harap dan minta sangat2 gerak kerja penerangan PKR dapat mempergiatkan lagi usaha dlm memnyebar luas maklumat kepada SEMUA lapisan rakyat.

  60. 60 zib Nov 30th, 2007 at 5:06 pm

    a kum semua pembaca blok ini sama ada anda menyokong ALTERNATIF atau BN, semoga ALLAH masih sudi untuk melihat kita, masih ingin menerima kita sebagai hambanya, masih sudi meminjamkan nyawa untuk kita, masih terus meminjamlan kesihatan kpd kita untuk bergerak atas muka buminya ini, masih memberikan kita mulut untuk berkata-kata, masih meminjamkan kaki untuk berjalan-jalan, meminjamkan tangan untuk memangkah kertas undi, meminjamkan minda untuk berfikir dan apa jua bentuk nikmat yang terus dipinjamkan kepada kita. Apakah dengan segala nikmat yang dipinjamkan itu kita tidak tahu untuk bersyukur?????Fikirkanlah,kita diberi amanah untuk mentadbir dunia ini dengan sebaik-baiknya termasuklah kaedah untuk memilih pemimpin sama ada mahu yang berintegriti atau yang korup. Jadi pilihlah macam saya pilih…. pemimpin ALTERNATIF YANG BERINTEGRITI INSYAALLAH SELAMAT.

  61. 61 Datuk Halik Zaman Nov 30th, 2007 at 6:28 pm

    Moderator
    Tolong delete yang kedua, sebab sama sahaja isinya. Maaf saya tertekan dua kali.

    Ampun ampun, tak buat salah lagi.

  62. 62 Noh Nov 30th, 2007 at 6:29 pm

    Saya cadangkan kita buat komentar di blog yang menjadi tumpuan MCA, Gerakan, MIC dan yang sekufu dengannya. Kita sedarkan mereka mainan bahaya Umno/BN.

  63. 63 Datuk Halik Zaman Nov 30th, 2007 at 6:39 pm

    Halik Zaman mendedahkan satu penipuan SPR budak baru berumur 9 dan 10 tahun pun boleh mengundi. Sila semak I/C ini dalam daftar semak SPR:- Silakan Dato Seri, saya berbohong kah, computer saya berbohong kah atau ada penipuan dalam SPR kah, mari sama sama kita semak:-

    ************************************************************
    Kad Pengenalan : 991214740101 / 0562235
    Nama : SEER HOR LEONG
    Jantina : LELAKI
    Lokaliti : 092 / 02 / 04 / 011 - LADANG TAN TEOW LIM
    Daerah Mengundi : 092 / 02 / 04 - TEBUK PULAI
    DUN : 092 / 02 - SABAK
    Parlimen : 092 - SABAK BERNAM
    Negeri : SELANGOR
    Status Rekod : DATA INI UNTUK SEMAKAN DAFTAR PEMILIH
    Sebarang pertanyaan : info@spr.gov.my
    **************************************************************************

    Kad Pengenalan : 981231081137 / 1207648
    Nama : HJ ABD WAHAB B MD SAMAN
    Jantina : LELAKI
    Lokaliti : 092 / 02 / 11 / 008 - PARIT 8 TIMOR
    Daerah Mengundi : 092 / 02 / 11 - TEBUK KENCHONG
    DUN : 092 / 02 - SABAK
    Parlimen : 092 - SABAK BERNAM
    Negeri : SELANGOR
    Status Rekod : DATA INI UNTUK SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

    ****************************************************************************

  64. 64 thales Nov 30th, 2007 at 9:26 pm

    The Nasihat
    Al-Ghazali’s work titled “at-Tibr al-Masbuk fi Nasihat al-Muluk” or Ingots of Gold for the Advice of Kings. According to Carole Hillenbrand, the Nasihat, or Advice, is part of a larger genre of political writings which dealt with issues of political authority at the time. The Nasihat was addressed to the Seljuq government and its administration. Al-Ghazali dealt with a variety of subjects in the Nasihat such as the qualities required in kings, the character of ministers and deputies, and intelligence.
    Al-Ghazali’s Advice to Kings

    On good conduct
    Al-Ghazali places the burden of establishing the right model of conduct squarely on the shoulders of the king. In other words, management’s example will either create an exceptional organization or a corrupt one. In the Nasihat he tells us, “If a king is upright… his officials will be upright, but if he is dishonest, negligent, and comfort-seeking… officers implementing his policies will soon become slothful and corrupt.”

    On accessibility
    Al-Ghazali begins this section by citing a saying known to Arabs: Nothing is more damaging… and more prejudicial and sinister for the king than royal inaccessibility and seclusion. In other words, leaders who are not open and accessible to their subjects put a strangle hold on open communication throughout an organization.

    Whether a company adopts a flat or tiered corporate structure the line of communication to leadership should be known and continually tested to make sure that leadership is engaged with the organization as a whole and that there are no bottlenecks along the line.

    In addition to being important for understanding the strengths and weaknesses of an organization a good leader will also realize that it’s important to keep abreast of any information which would affect his/her leadership/management of the company.

    On Trustworthiness and self-denial
    As a result of corporate scandals at companies such as Enron, WorldCom, Adelphia, and others corporate greed, misappropriation of funds, and other such vices have unfortunately become too well known. Executives betrayed the trust of their companies’ employees by enriching themselves and contributing to the downfall of their organizations through bogus accounting and diversion of company funds to their own accounts.

    Al-Ghazali relates an account from the life of the Caliph Umar bin Abdul Aziz. He says that the Caliph sat up one night to study the daily report of the government under a lamp light. At that time one of his household employees entered the room to discuss some domestic issues. Umar ordered:

    “Put out the lamp! and then speak, for this oil belongs to the public funds and the people’s property ought not to be used except for their business.”

    Contrast this with the way executives at companies like Tyco and Adelphia did with their corporate funds and Umar ibn Abdul Aziz’s words speak for themselves.

    On appointing deputies
    We all know that a good management team is a fundamental element to a businesses success. Good leaders surround themselves with experts and leaders who can be delegated responsibilities and come back with results.

    Likewise, al-Ghazali wrote of deputies in the context of ministerial posts at the Sultan’s court. He likened the minister of a ruler to the%

  65. 65 gust Nov 30th, 2007 at 10:06 pm

    assalamualaikum semua…apa lah salah budak tu…dia ade sesuatu nak tahu dan nak tanya biar la…yg semua sibuk nak bagi ulasan pasal tulisan dia kenapa?nak letakkan mentaliti kita sama macam budak tu ke ?akhir2 ni penulis2 yg hebat kat sini lebih cenderung nak menghentam tulisan orang lain…tak faham la?ohh ye dato seri anwar…dari cakap2 orang2 kat negeri saya ni ade banyak perubahan bakal berlaku kalau pembangkang terus-terusan mendedahkan salah laku kerajaan..kapal layar pun tahun ni orang tak berapa tengok…pasal semua nak tengok perubahan…inysallah kalau allah swt izinkan jadi la ape yg dicita…teruskan usaha dato seri…

  66. 66 ulam batar Nov 30th, 2007 at 10:11 pm

    Hindraf mainan UMNO dan BN untuk meraih sokongan rakyat kepada BN, mereka telah mainkan isu perkauman dan agama, pada saya ini satu pertaruhan yang amat silap jika silap percaturan ianya memakan tuan, negara akan hancur buat selama lamanya. saya yakin semua pihak akan menunding jari kepada BN jika isu ini menjadi parah.

    1. Kenapa hindraf belaku sebaik sahaja belakunya himpunan bersih
    2 Kenapa hindraf samam kerajaan UK bukan saman BN atau pun BN sebagai pihak kedua.
    3 Kenapa Isu perkauman dan agama belaku bila hampir pilihan raya.
    4 Kenapa tiada tangkapan dibawah ISA didalam isu hindarf
    5 Kenapa makamah main tarik tali dan sorong tali dalam kes hindraf
    6 Kenapa peluru hidup tak belaku sedangkan di batu buruk peluru bagaikan hujan oleh ??.
    7 Kenapa dikaitkan hindraf dengan pembangkang kononnya di sokong oleh PKR,DAP,PAS,NGO dll
    8 Kenapa tiada perarakan ke pejabat MIC diatas kegagalan menagani isu kaum india.
    9 Kenapa gambar atau patung mr,samy tidak dibakar pada hari tersebut
    10 Kenapa bendera BN tak dibakar pada hari tersebut.
    11 Kenapa MIC tidak mehalang perhinpunan tersebut dengan rundingan terlebih dahulu
    12 Kenapa MIC agak berlembut dengan peminpin hindraf
    13 Kenapa pemuda dan putri umno, mati pucuk dan monopos dalam isu ini.
    14 Kenapa komponen BN tiada lidah, tapi dalam isu lain mereka lidah bercabang.

    hati hati dengan UMNO dan BN bila dah dekat pilihan raya lepas ini berbagai isu akan di lakonkan untuk tontonan rakyat. kita tegok sahaja sebab percuma.

  67. 67 anak muda Nov 30th, 2007 at 11:07 pm

    CELAKA AKU DAH CEK MMG BETUL PENGUNDI HANTU. CARI PAKAI IC BARU TAK BOLEH. MASUKKAN IC LAMA BARULAH TERPAMPANG BUTIR2 HANTU NI.

  68. 68 MISS-peninG Nov 30th, 2007 at 11:18 pm

    saudara anwar,

    saya telah terjumpa dengan satu laman blog yang telah membuktikan penyelewangan spr.

    harap dapat publish dalam blog saudara memandangkan laman saudara lebih ramai pengunjung. :)

    harapan semua rakyat malaysia yang MERDEKA dapat melihat sendiri.. tQ

    wassalam.

    http://kickdefella.wordpress.com/2007/11/30/abdullah-i-challenge-you/#comments

  69. 69 anak muda Dec 1st, 2007 at 12:04 am

    sesiapa yg hampir dgn alamat dua individu yg didedahkan itu. diharap dpt memastikan sama ada individu2 itu berumur 108 dan 109 thn.

  70. 70 cokelat Dec 1st, 2007 at 1:09 am

    Saya terkilan dan kecik hati apabila UTHAYAKUMAR melabelkan ISLAMIC EXTREMIST dan ISLAMIC TERRORIST….

    Saya pun boleh sebut Hindu’s Hindraf Terrorist dan Extremist……!

  71. 71 ijat Dec 1st, 2007 at 3:39 am

    Di kawasan2 yg sekarang ni diwakili oleh pembangkang dan juga yg sokongan terhadap pembangkang agak kuat, awas, sila semak daftar pengundi. Penambahan pengundi dengan nama2 yg agak asing di kawasan tersebut dengan alamat yg tidak ujud atau dengan satu alamat yg dipenuhi dengan berpuloh2 nama pengundi dan nama2 pengundi yg hilang pasti ada! Sasaran BN/UMNO dengan bantuan SPR dan JPN ialah pemimpin2 parti pembangkang terutama sekali dari parti Keadilan yg digeruni oleh BN/UMNO.Media tu satu hal tapi tektik2 jijik dan kotor macam ini lah yg harus ditentangi dan didedahkan. Jangan terperanjat, untuk kawasan2 seperti yg disebut tadi, peratus yg keluar mengundi melambung tinggi seperti yg pernah berlaku di sesetengah kawasan di Terengganu pada pilihanraya yg lalu! Nak lawan macam mana jika mereka diklasifikasikan sebagai ‘registered voters’ tapi macam mana they become ‘registered voters’, hanya JPN dan SPR yg mengetahuinya???

  72. 72 r2d2 Dec 1st, 2007 at 7:58 am

    Yup, had the two IC’s checked at SPR website. Correct, correct, correct ! They belong 9 and 10 years olds kids. Ini kalu Sammy Veloo punya department jaga mesti dia cakap “An act of God”. SPR chief lu cakap apa pula?

  73. 73 mejhalim Dec 1st, 2007 at 10:15 am

    betu Dato’ saya dah semak memang tipu

  74. 74 mongolian Dec 1st, 2007 at 10:44 am

    PAC BUTA & TULI

    Dalam isu Jambatan bengkok wang rakyat telah dibazirkan oleh dua tokoh yang karut iaitu Tun Mamat Mahadir TMM dan Badawi BB yang mana wang rakyat telah di bazirkan lebih 200 juta untuk dibayar kepada syarikat konsesi iaitu Gerbang Perdana sedangkan projet itu terus terbenkalai dan saya gelarkan Gajah Putih Selatan. Kesilapan TMM menbina Jambatan Bengkok yang mana kosnya amat mahal berbanding jambatan lurus alasannya untuk beri laluan air laut dan kapal boleh lalu pada hakikatnya selat teberau tidak sesuai dilalui oleh kapal dagang atau kapal besar ini kerana akan menakibatkan pencemaran lebih teruk diselat tersebut dan selat tersebut perlu didalamkan untuk memastikan airnya boleh berarus ini semua adalah pembaziran wang rakyat Kos keseluruhan pembenaan CIQ, jambatan Bengkok dan landasan KTM menbabitkan wang rakyat bernilai RM2.379 bilion ringgit. setelah ditamatkan oleh BB keatas projet ini maka wang rakyat talah di bazirkan sebanyak jika tak silap hampir 300 juta dibayak kepada Gerbang Selatan Sdn Bhd yang mana sepatutnya diberikan kepada sebuah syarikat Berhad.oleh kerana bangunan check point telah 95% siap disebelah JB maka ada baiknya semua kenderaan dari tambak johor disalirkan ke pusat tersebut daripada bangunan itu dibazirkan begitu sahaja.pihak berkuasa perlu mengambil keseluruhan bangunan tersebut untuk kemudahan rakyat kedua belah negara jangan kerana petelagahan kedua buah negara ini menjadikan rakyat sebagai mangsa.Projet ini telah menjadi ajekan serta bahan gurauwan oleh rakyat.persoalannya kenapa sehinga hari ini PAC buta dan tuli mereka perlu mencari dimana kelemahan serta kepincangan atau pecah amanah didalam projet ini walau pun bukan wang poket kamu tetapi dimana sifat amanah serta tugas yang telah diberikan kepada kamu apa kerana mereka berdua ini Presiden UMNO kamu kencing dalam seluar.kamu letakkan kepentingan rakyat dibawah tapak kaki kamu dan Presiden kamu, kamu junjung di batu jemala kamu, di dunia kamu lepas tetapi diakhirat tiada siapa pun lepas termasuk aku.mungkin ada ahli PAC kata ini satu sejarah kerana isu ini telah berlalu dan panpasan telah dibayar kepada Gerbang Selatan tapi perlu diingat dalam soal hak tiada batas tarikh luput. sebagai contoh isu batu putih kenapa isu ini diperdebatkan sedangkan ianya isu lampau bahkan berkurun dan berabad lamanya saya pasti isu Gerbang Selatan ini dibangkitkan pada masa hadapan jika ianya tidak diselesaikan dari sekarang tidak bermakna panpasan selesai isu ini pupus terus.disini lah satu kepincangan yang terang oleh dua Presiden kamu sehingga wang rakyat dibazir begitu sahaja.

    Rakyat tepuk dada tanya fikiran.

  75. 75 r Dec 1st, 2007 at 1:29 pm

    It is not simply the holding of elections. Democracy has to be a properly balanced living organism. Only then can a free country be governed efficiently, under the rule of law, subject always to the collective will of the people. This balance must be respected both nationally and locally.

  76. 76 gust Dec 1st, 2007 at 2:09 pm

    kaum cina ade negara china..kaum india ade negara india…kaum melayu tinggal malaysia ni je la…kadang2 terfikir jugak…kalau kita bagi muka sangat pun tak boleh juga…berjuang bersama tak semestinya kena sama dalam segala segi…bukan ape la kita bila tengok ape yg orang buat ni senang je kita nak hentam…tapi boleh ke kita buat lebih baik dari orang yg kita hentam??maaf la ye bukan saya ni racist…cuma bimbang…tujuan perjuangan sama nak tumbangkan kerajaan sekarang…tapi dari segi ideologi, pembangkang ni sama ke ?jangan kita sibuk berhimpun,kena sembur air,kena pukul sampai lebam, sampai patah..kaum lain duduk je tengok..dalam BN sendiri pun ade parti yg sibuk nak persoalkan status bumiputera,rasanya boleh ke kita nak hadapi semua ni kalau dengan izin allah pembangkang berjaya tubuhkan kerajaan?takde ape niat pun dato seri anwar,cuma bimbang itu sahaja…may allah bless u dato seri..

  77. 77 kublai khan Dec 1st, 2007 at 7:57 pm

    Vanakum, Cokelat,

    Uthayakumar telah di bayar atas lakonannya oleh BN wang pendahuluan 2.6 juta jika semuanya berjalan lancar sehinga BN menang pilihanraya nanti bayaran sepenuhnya hampir 20 juta bersama pelakon penbantu.kita rakyat tonton aja lah, tak perlu tengok filem tamil kat TV. Uthayakumar MGR (made in BN).

  78. 78 Pencinta Keamanan Dec 11th, 2007 at 4:01 pm

    Parti Keadilan akan mendapat sambutan di Sabah jika Parti Keadilan boleh memilih calon-calon yang berkaliber dan yang masih bersih track politiknya. Tapi setakat ini di kawasan Tenom khususnya, calon keadilan namapak gaya akan mengemukakan calon yang sudah buruk reputasinya. Di Dun Kemabong misalnya, Peter Lonok namapaknya menjadi pilihan Parti Keadilan. Dun Melalap dikatakan Jimmy Jawatah atau Richard Jeojimmy akan menjadi pilihan. Richard mungkin ada potensi tetapi Jimmy Jawatah, nama beliau sudah lama tercemar dalam sejarah politik Tenom. Jika Datuk Raden, Datuk Rubin dan Yb Raimi akan menjadi calon BN semula, potensi untuk keadilan menang adalah cerah. Walau bagaimanapun ini bergantung kepada calon yang menjadi pilihan. Peter Lonok jika menjadi calon DUN Kemabong, pasti keadilan akan tumpas dengan teruk. Kenapa tidak cari mereka yang berwibawa misalnya, Patar Saluang yang sudah dua kali kecewa kerana tidak dicalon oleh BN, atau MOHD. Nazri Abdullah, atau Matusin Balang yang mempunyai nama besar dalam kalangan pengundi akar umbi. Nama-nama mereka yang disebutkan bukan sahaja berkelulusan, bermoral bahkan tiadak rekod buruk dalam politik. Parti Keadilan perlu mengambil ruang yang ada ini jika mahu menang di kedua-dua kawasan. Mohd. Nazri Abdullah sangat berpotensi sebagai calon Parlimen kerana suku sakatnya yang banyak di Kemabong, manakala di kawasan Melalap banyak suku sakat isteri beliau.Richard Jeojimmy boleh diletakkan sebagai calon DUn Melalap. Barulah Keadilan ada Ummmph. Hidup keadilan.

  79. 79 raf Jan 30th, 2008 at 5:24 pm

    saya rasa BA perlu mengambil masa yg terdekat ini dgn kerja yg lebih kuat dan aggresif..bnyakkan penyebaran maklumat dan risalah2..antara yg dapat saya lihat tahap keberkesanannyer cara ini adlh di tpt kerja saya dimana ahli BA mula menyebarkan risalah dan akhbar2 yg bnyk mendedahkan keburukkan kerajaan skrg…hasilnyer, ramai yg mula beralih arah dan percaya apa yg akhbar2 ini sampaikan berbanding akhbar kerajaan yg mana ceritanyer hanya menjadi bahan jenaka kami…

  80. 80 sekopi Feb 15th, 2008 at 4:20 am

    bapa saudara saya sendiri orang kuat DSAI.
    bapa saya sendiri pakai baju kuning hari Sabtu.
    saya orang lanchang, temerloh.
    orang2 sekeliling saya setiap hari bercerita tentang politik.
    saya cuma nak kebenaran dan kepastian sebab saya masih kanak2.
    saya belajar dari apa yang saya lihat dan saya dengar.
    maaf kalau ada yang tersinggung.
    tak perlu nak maki2 sebab saya memang masih tak layak mengundi.
    sementara saya masih belum cukup umur,
    saya akan mencari mana yang benar, mana yang salah.
    tak salah kan.?
    sebab politik malaysia memang tak stabil.
    isu2 politik cuma untuk kepentingan org2 politik.
    tak ada lansung memberi kepentingan untuk generasi baru yang akan menjadi teraju baru malaysia.
    mereka lansung tak lihat isu2 “kecil” mat rempit. bosia. dadah. video clip lucah anak2 melayu.
    bila sampai waktu generasi lama berundur,
    siapa yang akan ganti.?
    mat rempit.?
    bosia.?
    mat dadah.?

  81. 81 mr nice guy Feb 23rd, 2008 at 7:22 pm

    Bukti penipuan SPR, JPN & BN

    MEDAN KETERANGAN
    Kad Pengenalan : 890520610089 / 1208570
    Nama : MAT RAKIM B HJ HASSAN
    Tahun Lahir : 1889
    Jantina : L
    Lokaliti : 092 / 02 / 16 / 003 - KG SUNGAI BESAR
    Daerah Mengundi : 092 / 02 / 16 - SUNGAI LIAS
    DUN : 092 / 02 - SABAK
    Parlimen : 092 - SABAK BERNAM
    Negeri : SELANGOR
    Pusat Mengundi : SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (CHINA) SIN MIN SUNGAI BESAR
    Saluran : 1
    Masa Mengundi : 08.00 PAGI - 05.00 PETANG
    No Siri : 1

    lelaki ini merupakan lelaki tertua dalam dunia iaitu berumur 119 tahun yang lahir pada 1889..kalo ikut description spr laa..
    ni sudah tentu pengundi hantu..

    tak logik kerajaan malaysia xupdate benda ni

    dalam rekad dunia lelaki tertua dalam dunia ialah tomoji tanabe yang lahir pada 1895 sekarang umur 113 thn..

    cuba check ni

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tomoji_Tanabe

    fikir-fikrkan lah..rakyat malaysia sedang dikencing terang-terangan…

    sebarkan benda ni…

  82. 82 Abd.Rahim bin Omar Apr 7th, 2008 at 3:12 pm

    Anda seorang pemimpin yang hepokrik. Kata org ” Kalau jumpa hindu dengan ular , ketok hindu dulu - kamulah hindu tersebut kerana lidah bercabang lebih teruk dari ular. Apa yang anda lakukan takala berada di dalam barisan kerajaan/kabinet adalah bertentangan dengan sekarang . Sikap anda dan mantan PM adalah sama 2 x 5.
    Hanya mementingkan diri sendiri tampa memikirkan apa akan jadi pada negara. Lihat sekarang P.Pinang telah dapat oleh cina , perak hampir lagi nasib baik ada raja. BN walau pun party campur , tapi masih lagi bertuankan melayu. Renungkanlah setiap perbuatan anda mencemarkan agama dan bangsa akan di tanya di Masyar nanti.

  83. 83 kassim Jul 15th, 2008 at 6:08 am

    erm…saya nak tau..macam mana boleh tahu ali bin umar itu mengundi umno?maknanya undian kita adalah tidak lagi sesuatu rahsia kerana ada individu yang boleh tahu kita mengundi siapa…plik..

  84. 84 x case Aug 22nd, 2008 at 7:32 pm

    blh ke anwar jadi PM?
    Jalan belakang? tahap kelogikan 2 banyak mane blh pakai?
    apa jaminan anwar kalau dia jadi PM janji dia blh laksana.
    tunjuk r dulu camne?????
    baru blh pakai…

  85. 85 jin baik Sep 20th, 2008 at 4:40 am

    Assalamualikum datuk seri.
    Di Malaysia, menteri tak boleh diusik nanti di tuduh liwat.
    Kalau di Singapura kalau menteri di usik di saman sampai muflis.Dah jadi satu standard.Sebab itu minyak negara dibanding dengan singapura.
    Diharap agar Datuk seri bersabar dengan segala ujian Allah taala.
    Dah di tulis tanda-tanda kiamat.Fitnah berleluasa.Yang hak dilupakan.Yang batil ditegakkan.Pemimpin yang tidak amanah dilantik.
    Teruskan perjuangan.
    Pembaharuan untuk rakyat.Pembaharuan untuk negara.
    Masanya akan tiba.

    Kes Antlantuya(biarlah kalau salah eja..) bila nak abis…
    masih nak melindungi VIP…
    kos mahkamah berapa banyak kalau dikira.Satu kerugian…